Творчі завдання для учнів 7 класів. Додаток 6
Мета: Створення педагогічних умов, які дають можливість кожному учневі самостійно досліджувати історичний матеріал, проявляти і реалізовувати себе.
Завдання: 1. Організація самостійної інтелектуальної діяльності;
2. Сприяння учням в безперервному самоосвіті і самовдосконалення;
3. Засвоєння історичних знань за допомогою продуктивного і репродуктивного пізнання, дослідження.
Характеристика ключових компетенцій в програмі.
1. Компетенції пізнавальної діяльності: постановка і вирішення пізнавальних завдань, нестандартні рішення, проблемні ситуації
і їх дозвіл, продуктивне і репродуктивне пізнання, ісследования,-
інтелектуальна діяльність.
2. Компетенції ціннісної-смисловий орієнтації в світі, цінності
культури, науки, виробництва; історії країни, релігії.
Види історичних завдань.
1.Проблемні завдання. В їх основі лежить навчальний або реальне
протиріччя, дозвіл якого вимагає активної розумової діяльності. Інформацію тут передбачається в ході її обмірковування і аргументування на основі наявних знань збагатити новими, раніше невідомими учнями історичними даними.
Проблемні завдання не містять питань типу «скільки?», «Де?», «Коли?».
Вони вимагають від учнів глибокого пояснення питань «чому?», «Як же так?», «Але ж має бути по-іншому?», «Не могли ж вони не розуміти цього?», «Виходить, що знали, а робили навпаки " і т.д.
2. Біографічні завдання. Вони вимагають від учнів з'ясування «хто є хто? ». Учневі дається обсяг інформації про конкретної особистості, не називаючи її: коли народився, як вчився, чим займався, що робив, чим прославився і т.п. Учні, проаналізувавши цю інформацію, приходить до певного рішення - хто ця особистість. Частина завдань цього виду спрямована на поглиблене вивчення досить відомих, хоча, як правило, лише за прізвищами, особистостей. Інша частина завдань, представлених в програмі, передбачає ознайомлення з недостатньо відомими, але зіграли значну роль в історії України співвітчизниками.
3. Хрестоматійно-літературні завдання. Вони носять змішаний характер одному випадку треба по уривку їх хрестоматії визначити подія, в ньому відбите, в іншому за віршами історичного змісту дізнатися автора і час, в якому він жив, у третьому за фрагментом з художний книги з'ясувати, про кого або про що йде мова, в четвертому за меню обіду росіянина спробувати дізнатися, в якому столітті можна було так обідати і т.д.
Методичні прийоми використовування -проблемних завдань у вивченні iсторii
1. Завдання ставляться в ході вивчення історичного матеріалу на занятті. Вирішуються вони або тут же, через діалог, або учням пропонується подумати над ними під час самостійної роботи;
2. Завдання виносяться безпосередньо на самостійну, індивідуальну роботу. Але дозволяються вони, як правило, в ході заняття.
3. Завдання визначаються як домашнє завдання, для самостійного вирішення. Методичні прийоми використовування біографічних и літературних завдань
Перед заняттям дається домашнє завдання знайти і вивчити певний історичний матеріал.
Під час занять курсу, на основі самостійно отриманих знань, за допомогою довідників,енциклопедій, інформаційно-комунікаційних технологій, учні вирішують завдання шляхом аналізу вивчених матеріалів, дослідження історичних Приклади проблемних завдань
1. Варяги (нормани) приходили до слов'ян «з-за моря». Але вони з'являлися не тільки на Волхові і Дніпрі, але і на Чорному морі, в Англії і Франції, Іспанії та Італії, в
Греції. Нормани іноді наймалися на військову службу, часто жили за рахунок грабежів, десь ставали навіть правителями, але ніде ґрунтовно закріпитися так і не змогли, крім Північної Франції, нині званої Нормандія. Що змушувало суворих північних мужів покидати свої рідні землі і поневірятися на чужині? Адже якщо їм корилися цілі землі і народи, невже вони не могли облаштувати нормальне життя для себе на батьківщині?
2. Княгиня Ольга в помсту за вбитого древлянами чоловіка тривалий час проявляла чудеса жорстокості: закопувала живими послів, спалювала їх в лазні, хитрістю підпалювала і знищувала разом з жителями столицю древлян Іскоростень і т.д. І, тим не менш, Ольга Православною церквою канонізована. Чому? Адже її за скоєне, здавалося б, стратити мало, а тут - в святі!
3. Влітку 1480 золотоординський хан Ахмат підійшов з великим військом до прикордонної московської річці Угрі. Московська рать встала на протилежному березі, Ні Ахмат, ні Іван Третій так і не ризикнули почати генеральний бій - на тому й зійшлися. Так чи є підстава вважати, ніби це «стояння на річці Угрі» ознаменувало собою повалення ординського ярма?
Приклади біографічних завдань
1. Священик, філософ, письменник. Був першим за походженням
київським митрополитом. Автор «Слова про закон і благодать». світову
історію ділив на три періоди: язичницький, іудейський і християнський. противо-
поставляв Новий Завіт Старого Заповіту. Сприйняв християнство російська
народ, на думку митрополита, йде до свого спасіння і великого майбутнього,
ставши на шлях істинної віри, він прирівнюється до всіх інших християнським
народам.
Приклади - літературних завдань
2 .тебе в ст «Як дітей учити і страхом рятувати. Карай сина свого в юності, і він
Заспокоїть зарості і принесе тобі честь. Не будь скупий на удари дитяти,
Бо від кийові ударів він не помре, а поздоровне; завдаючи ударів тілу, ти рятуєш душу від смерті. Чи не посміхайся йому, не грайся з ним; бо в малому справі посміявшись, у великому постраждаєш ». Назви джерело, з якого взято «Повчання про виховання дітей». До якого віку воно відноситься?