урок "Київська держава за часів правління князя Ярослава Мудрого"

Про матеріал

Даний урок має на меті здійснити подорож до Київської держави часів Ярослава Мудрого. Учні мали можливість вивчити міжусобну боротьбу після смерті Володимира, переглянути уривок з фільму про події 1015-1019 років та презентацію, вивчити державну діяльність Ярослава, зміст "Руської правди", культурно-просвітницьку діяльність, зовнішню політику князя. В ході уроку вирішувалася проблема, лунав вірш, уривок зі сценки про зовнішню політику князя, використовувалися групові форми роботи.

Перегляд файлу

Все життя він воював,

Але все життя мріяв про мир.

 

Київська держава за часів правління князя Ярослава Мудрого

Мета: Сьогодні ми познайомимось і здійснимо віртуальну подорож у часи Київської держави XI ст., ознайомимося  з життям та діяльністю великого князя Ярослава Мудрого, визначимо його роль і місце в історії України. Продовжимо роботу з розвитку в учнів умінь самостійно здобувати знання, аналізувати історичні джерела, робити висновки. Вдосконалимо навички складання схеми-портрету історичної особи. Будемо  виховувати почуття патріотизму на прикладі Ярослава Мудрого, тягу до знань, освіти, культури.

Тип уроку: урок-подорож, комбінований урок.

Обладнання: карта "Київська Русь в ІХ-ХІ ст.”, додаткова  література для роботи в малих групах: посібник І.Коляди "Історія України в 6-7 кл.”, кросворд "Оранта”, підручники, презентація Правління Ярослава Мудрого, таблиця-схема Ярослав Мудрий 1019-1054рр.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

вдосконалити навички складання схеми-портрету історичної особи;

– визначити роль і місце особи в історії;

розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення.

План уроку.

І. Організаційний момент. Привітання гостей.

Перевірка виконання домашнього завдання.

Учитель.  Пригадайте, що собою являла Русь часів Володимира Великого, які заходи здійснив князь Володимир для зміцнення своєї держави.

Пропоную декільком учням вийти до мене, роздаю листочки. Вони прикріплюють на дошці.

Володимир Великий

 

Внутрішня політика

Зовнішня політика

 

 

 

 

ІІ. Аналітична бесіда.

- Яка з реформ князя Володимира Великого мала найбільший вплив на подальший розвиток держави? Відповіді: 1) провів державну реформу щодо управління земель, 2)держава стала централізованою, 3)релігійну реформу,4)…

- Яке значення мало запровадження християнства на Русі? (Записати в зошит: дало поштовх розвитку архітектури, сприяло розвитку іконопису, мозаїки, фрески, Русь ознайомилася з античними традиціями, почалося літописання, запроваджено слов’янську писемність, пом’якшилися звичаї, зміцнилося міжнародне становище Київської Русі, укріпилася князівська влада, сприяло створенню єдиного народу.

 - Як змінилася територія Київської Русі за часів правління Володимира Великого? Показати на карті. Відповідь. Київська Русь перетворилася на найбільшу європейську державу. Її кордони простягалися від Карпат до Волги, від Балтійського до Чорного й Азовського морів.

Зверніть увагу! Канонізації свого батька __________домігся  сам Ярослав.

Активізація пізнавальної діяльності.

Учитель. Прослухайте вірш і спробуйте вгадати,  про якого князя йдеться.

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.

Мотивація навчальної діяльності.

На фоні приємної мелодії учитель декламує вірш Р.Завадовича "Ярослав Мудрий”.

 Свого батька гідний сину,

 Ти підніс до сили, слави,

 До могуття Батьківщину.

 А над Сяном, край кордону,

 Гарний город збудував ти,

 І щоб пам’ять не пропала,

 Ярославль його назвав ти.

 Пильнував ти, Ярославе,

 Щоб жили по правді люди,

 Щоб законом справедливим

 І твої судили суди.

 І про те подбав ти, княже,

 Щоб коштовним самоцвітом,

 Прибраний увесь, багатий,

 Блиснув Київ перед світом.

 Ти здвигнув собор Софії

 З каменю і срібла-злата,

 Ще й тепер про тую славу

 Мріють Золоті ворота.

 Скрізь з пошаною по світі

 Твоє вчення споминали,   

 Королі, князі, вельможі

 В тебе ласки забігали.

Учитель. Про якого князя йдеться у вірші?

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Київська Русь за правління Ярослава Мудрого». Запишіть тему в зошитах.

ІІІ. Вивчення нової теми.

План

- Міжусобна боротьба після смерті Володимира. Показ уривку з фільму ( 3 хв.)

- Державна діяльність Ярослава.

- "Руська правда” – перший звід давньоруського права.

- Культурно-просвітницька діяльність Ярослава Мудрого.

- Зовнішня політика князя.

- Оцінка діяльності Ярослава Мудрого.

А зараз ми з вами відправимось у віртуальну подорож в часи Київської Русі після смерті Володимира Великого.

Після вивчення нової теми дайте відповідь на питання Чому за часів Ярослава Мудрого Київська держава досягла найвищого розквіту? Проблемне питання. (Слайд на екрані)

Вам було дане випереджувальне завдання. Настя розказує.

Сьогодні ви дізнаєтесь, як розвивались події  в Київській Русі після смерті Володимира Великого в 1015 році. Для цього розібємось на групи.

Робота в групах. Час виконання 10 хв.

Вам треба:

1-ша група має дізнатися про те, як Ярослав став Великим князем, як він отримав владу, адже його батько – Володимир – не встиг скласти заповіт.

2-га група повинна дізнатись, яким був політичний устрій держави.

3-тя група "зустрінеться” з послами інших держав і з’ясує, у яких відносинах був Ярослав із європейськими державами.

4-та група зясує чи існували закони у Київській Русі.

5-та група здійснить екскурсію до Софійського собору, дізнається про його історію, а також розв’яже загадку. Загадка: яку іншу назву має зображення Божої матері на стіні Софійського собору?  Назву допоможуть  прочитати у виділеному рядку правильні відповіді.

Питання до кросворду.

1. Ім’я відомого київського літописця. (Нестор).

2. Ім’я митрополита, який написав визначний твір "Слово про закон і благодать”, де вперше підкреслено значення Києва як столиці. (Іларіон).

3. Ім’я старшого сина Ярослава Мудрого. (Ізяслав).

4. Ім’я дочки Ярослава, яка стала французькою королевою. (Анна).

5. Назва міста, з яким своєю пишністю змагався Київ. (Константинополь).

6. Споруда, збудована Ярославом Мудрим на місці битви з печенігами. (Храм).

Після 10-хвилинної роботи в групах учні діляться враженнями, звітують про проведену роботу.

Учитель пропонує кожній групі зробити схематичну позначку на схемі-портреті "Ярослав Мудрий”, яка б відображала основний зміст проведеної роботи в групі і розкривала досягнення Ярослава.

У результаті на дошці  буде заповнена така таблиця:

Ярослав

Збірник законів Руська правда

 

 

Монархічна

Форма правління

 

 

 

 

 

Учитель доповнює, що за часів правління Ярослава Мудрого засновуються школи; укладається перший літописний звід 1037-1039 рр.; заснована перша на Русі бібліотека, що нараховувала 950 томів. Період князювання Ярослава Мудрого – вершина могутності Київської держави. Останні 25 років свого життя Володимир не спілкувався з сином, але за свого життя Ярослав домігся канонізації батька.

ЧИ ЗМІНИЛАСЯ ТЕРИТОРІЯ ДЕРЖАВИ ЗА ЯРОСЛАВА МУДРОГО? ВІДПОВІДЬ: За часів князя Київська держава вже була однією з найбільших у Європі.

Підводяться підсумки.

Метод "Прес” (для слабших учнів): за що Ярослава нарекли Мудрим?

Метод "Прес” (для сильніших учнів): чому з ім’ям Ярослава Мудрого пов’язують розквіт Київської Русі?

Внутрішня політика Ярослава.

Зовнішня політика.

Династичні зв'язки

 

Вчитель. А зараз ми з вами на 5 хвилин потрапимо у князівські палати.

СЦЕНКА.

Фрагмент театралізованої вистави «Світоч Київської землі».

Дійові особи:

Літописець;

Ярослав Мудрий — князь київський;

княжна Анна — дочка Ярослава, наречена французького короля;

Чернець при Софійському Соборі;

Скорописець — переписувач книг.

Дія перша

 

Літописець. І сів Ярослав у Києві. І почав він будувати нові міста, розбудовувати державу. І зміцнював Ярослав відносини з іноземними правителями, видаючи заміж за них своїх дочок та сестер.

Анна сидить біля вікна.

Анна. Навіщо батько дав згоду на шлюб із Генріхом? Який той Генріх хоч із себе? Господи, за що така доля? В чужі люди, на чужу землю... (Плаче.)

Ярослав (заходячи). Анно, серденько, не плач, прошу тебе. Ти ж розумниця. Невже батько власній дочці не хоче добра? За честь маю, що поріднимося з французьким королем

 Анна. Але тату! Я ж не маю жодного уявлення, який він із себе. Чи добра він людина?

Ярослав. Вродливий і розумний, моя доню, а головне — відважний лицар.

Анна. Для чого нам це заміжжя? Адже я, може, ніколи більше Вас не побачу, не ступить моя нога на рідну землю, назавжди залишуся на чужині.

Ярослав. Анно, ти розумієш, що зять ніколи не виступить проти свого тестя, а в разі потреби матимемо надійного союзника і захисника. І купцям буде вигода. Повезуть наш товар у Європу, а їхні вироби з’являться на київських, переяславських, новгородських та чернігівських ринках.

Анна. Батьку, не хочеться мені бути королевою.

Ярослав. Доню, будь розумницею. І нема чого тобі хвилюватись. Ти ж здобула чудову освіту: володієш іноземними мовами, знаєш історію, читаєш грецькі та латинські книги, прегарно малюєш і співаєш, знаєшся на етикеті та веденні державних справ. Ти не осоромишся, а покажеш усьому світові, що жінка може займати гідне місце в управлінні державою.

Анна витирає сльози і всміхається Ярославу.

Дія друга

 

Літописець. В рік 1037 заклав Ярослав місто велике, біля того міста Золоті ворота. Заклав церкву Святої Софії.

Любив Ярослав книги, читав їх багато. І зібрав скорописців безліч.

Скорописець сидить за роботою, заходить Ярослав.

Ярослав. Як справи, юначе?

Скорописець (встає, схиляє голову). Добре, великий княже. (Сідає знову за роботу.)

Ярослав схиляється над ним. Заходить старший чернець.

Чернець. Вітаю тебе, великий княже (схиляє голову).

Ярослав (киває головою у відповідь). Бачу, справи йдуть повільно.

Чернець. Працюємо, княже, скільки вистачає сил. Завершуємо переписувати святі грецькі книги. Наші вчені мужі перекладають на слов’янське письмо книш, привезені з Європи.

Ярослав. Це дуже добре, адже книш мають велику силу, ними повчаються віруючі люди і тішаться плодами глибокої мудрості.

Чернець. Так, князю, книг має бути багато.

Ярослав. Так. У книгах — бездонна глибина: ми ними втішаємося в печалі, вони — узда для тіла й душі. В книгах живе світло мудрості.

Літописець. Ярослав любив книга, багато їх було 'написано і покладено у церкві Святої Софії.

Пояснення під час уроку ведеться з опорою на таблицю-схему «Ярослав

Мудрий. 1019-1054 pp.».

Закріплення вивченого матеріалу.

Відповіді учнів на проблемне  питання.

Чи справді за часів Ярослава Мудрого Київська держава досягла найвищого розквіту? Учні відповідають.  На екрані слайд 32.

Збірник законів  «Руська правда» урівнював усі стани суспільства в правах.

Так. Держава збільшилась за площею і в 3.5 рази перевищувала площу сучасної України. Князь навчив всі покоління читати і писати.З великої бібліотеки Ярослава до наших днів збереглося тільки Реймське Євангеліє – придане дочки Анни, французької королеви.

За кількістю населення Русь у Європі поступалася тільки Візантії і Священній Римській імперії (дивись  карту в нов. підр.)

Вчитель: Чи правильно написав поет Р.ЗАВАДОВИЧ У ВІРШІ ПРО ЯРОСЛАВА? Учні відповідають.

Учитель. Ви правильно дали високу оцінку цій особі. А тепер давайте послухаємо, як оцінює діяльність Ярослава Мудрого наш експерт.  Я надаю слово ___________

Учень-експерт.

1. "Його часи, його порядки зісталися на цілі століття потім взірцем, правилом, основою для всяких розпоряджень, а все його князювання – світлою і щасливою добою супроти пізніших бід, які випали на долю України потім”.

2. "Київський князь Ярослав Мудрий, як і його батько Володимир, користувались значним авторитетом в міжнародній політиці…”

3.Його політика відзначалась послідовністю і миролюбністю.

Підсумок уроку

Вчитель: В історії людства  є три самодержці з іменем Мудрий. Це - французький король Карл Великий, Візантійський імператор Лев VI і київський князь Ярослав Мудрий.

Рефлексія.

1)Чи сподобалось вам    ----------------------------------------?.

2)Що найбільше вас вразило ?

Дякую всім за роботу на уроці.

Учитель.  Наша подорож у стародавній Київ підійшла до завершення. Давайте поміркуємо, що можна запозичити від Ярослава Мудрого для сучасності, а що варто залишити в ХІ ст.

На скільки справді Ярослав був Мудрим. Щоб так розквітла держава треба було прикласти розум, любов, руки, щоб втілити в життя задумане, щоб держава досягла розквіту. Символом цього є руки. Так і у вашому житті все залежить від кожного з вас. Вчитель роздає учням паперові різнокольорові долоні.

 Оцінювання учнівських досягнень. Коментування оцінок.

ІV. Домашнє завдання: параграф 7.

docx
Додано
13 січня 2020
Переглядів
1267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку