Творчі завдання на уроках української мови в 5 класі
1.Розглянути схему. Дібрати потрібні слова.
|
|
|
|
||||
|
|
|
великий птах |
|
|
1) За зразком який? великий
один – багато який? превеликий
великий птах – великі птахи
який? величезний птах
2) За питаннями : хто? пташка
кого? (немає) великого птаха хто? пташина
кому? (даю) великому птахові хто? пташеня
кого? (знаходжу) великого птаха
2. Згрупувати і виписати слова.
1 варіант − слова - родичі;
2 варіант − змінені слова.
Старий, старовинний, старезний, у старому.
3. Списати слова, підкреслити зайве.
Веселий, веселка, сумний.
4. Списати віршик. Вставити пропущені слова. За потребою скористуватися довідкою.
Кольоровий віршик
Кульбабка ... при стежині
жовтіється сама собі.
А у волошки очі...,
а в неба очі... .
... клени стали колом
побіля нашого двору,
а ген за тихим, ... полем
... сонце догора.
Євгенія Горєва
Довідка: тиха, червоне, жовтим, голубі, сині, зелені.
Завдання. Поселити в хмаринки прикметники.
5. Диктант з пам'яті за схемою - опорою.
Я все люблю
Я все люблю в своїм краю:
криницю, звідки воду п'ю,
та повні гомону ліси,
та дзвони срібної роси.
Я все люблю в своїм краю:
найбільше - матінку свою,
ласкаву, радісну, єдину...
Люблю, як сонце, Батьківщину.
Микола Сингаївський
Опора:
___ _________ _______
Я все _______ в своїм ________:
_______ , звідки ______ _______,
та ______ _______ ______,
та ______ _______ ______.
________ все _____ в своїм ______:
найбільше − ________ _______,
______, _______, _______...
______, як сонце, _______.
6. Написання творів
1) Високий рівень
• Твір за поданим початком.
Примітка. Пропустити рядок для заголовка.
Вдень іграшками бавилась Оленка. А ввечері, коли дівчинка лягла спати, вони робили все, що їм хотілося.
Завдання
- Списати зачин казки.
- Скласти і дописати текст за початком
- Дібрати заголовок до казки і записати в пропущеному рядку.
2) Достатній рівень
Зачин.
1) бавилась, вдень, іграшками. Оленка;
2) вони, робили, а вночі, все, хотілося, їм, що.
Основна частина.
1) люстерка, ляльки, біля, чепурилися;
2) м'яча, зайці, ганяли;
3) завив, вовк, у темряві, раптом;
4) в іграшковий, зайці, поїзд, пострибали, з переляку;
5) врозтіч, ляльки, з вереском, кинулися;
6) дерев'яна, тільки, мотрійка, не тікала;
7) за мить, вісім, ще, вистрибнуло, по черзі, з ляльки;
8) і відлупцювали, вони, вовка, оточили
Кінцівка.
1) вранці, були, місце, на своєму, іграшки;
2) вовк, посеред кімнати, тільки, лежав, чомусь, подряпаний (68 слів)
За Борисом Вовком
3) Середній рівень
Складання казки з деформованих речень. Кожне речення краще починати складати з виділеного слова.
Зачин.
Вдень іграшками бавилась Оленка. А вночі іграшки робили, що хотіли.
Основна частина.
1)Ляльки чепурилися біля люстерка.
2) м'яча, Зайці , ганяли
3) завив, вовк, у темряві, Раптом;
4) врозтіч, Іграшки, кинулися з вереском;
5) дерев'яні, тільки, мотрійки, Не тікали;
6) Всім, відлупцювали, мотрійок, вовка.
Кінцівка.
були, Вранці, місці, на своєму, іграшки. (42 слова)
За Борисом Вовком
7.Тексти на коректуру.
а) Гарно унашому дворі. У садочку співають соловйі. На подвірї квітнуть тюльпани.
б) Румйане сонце вийшло на небо. Вітир зтих. Прелитів у гай соловей і за співав у калиновім листі.
в) Ходить осінь у лізі. все змінилось навкруг. Самотньо стоїть немов зачарована. берізка Тихо летить вітерець, він гонить золоті листочки?
Складіть схему до підкресленого речення.
8. Визнач, транскрипція яких слів неправильна:
1) [ танц урист ], 2) [ багрй аний ], 3) [ з ірка ], 4) [ с огодні ], 5) [олен ], 6) [ пупанок]
9. Доповни речення порівняннями. Запиши речення і підкресли їх основу.
Озеро виблискує на сонці, ніби ... . Тоненькі берізки взялися за руки і пішли в танок, наче ....
10. Відновити текст
ні весНа, лико, лієтепша, вявітпо і тґрун татдосньо гиловой, у пусте цвіютьтаза льнитюпа, алфіки, буднекиза, ригоцвіти, пініїво лисвузьтіко. резЧе якдеий асч чиютьпона варозвисяти викола, чактип, котонніг. нилиРос тьтуцві одноненочас.
жеДу нийгар псте у юц пору куро, інв жийсхо аннобаррізвний ликим
11. Завдання для розвитку зорової та слухової пам’яті.
а)Уважно прослухайте один раз текст, а потім дайте відповіді на запитання:
Одного разу на початку осені Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем запросили в село на день народження дідуся Івана. Родина виїхала в гості о восьмій ранку поїздом з Київського вокзалу. Їхати треба не дуже довго: потрібна зупинка – сьома з кінця. Дідусь був дуже радий зустрічі з онуком.
- Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим?
- На якій зупинці вони вийшли, якщо на цьому маршруті всього дванадцять зупинок?
- Чиїм батьком був дідусь Іван – тата чи мами?
- Скільки часу вони добиралися до села, якщо від станції до станції поїзд їде шість хвилин?
- О котрій годині вони вийшли з поїзда?
б) Прочитайте тричі написані нижче слова, спробуйте їх запам'ятати.
МАТИ ДІТИ ЛЮДИНА БРАТ
ДОБРОТА ТЬОТЯ ЧОЛОВІК ДИТИНА
Тепер ці слова закрийте аркушем паперу і письмово дайте відповіді на наступні запитання.
• Скільки букв в останньому слові?
• Скільки букв містить у собі тільки один склад?
• Запишіть перше слово третього стовпчика.
• Скільки слів закінчуються на приголосний? Запишіть їх.
• Скільки слів закінчуються на букву "а"? Запишіть їх.
• Запишіть всі слова з буквосполученням "ьо".
Сутність цих вправ полягає у тому, що вони спонукають дітей до словесної творчості, яка одночасно спрямовує їх на розв'язання лексичних, граматичних, правописних завдань.