Творчі завдання на уроках української мови в 5 класі "Фонетика.Орфографія.Лексика"

Про матеріал
Сутність цих вправ полягає у тому, що вони спонукають дітей до словесної творчості, яка одночасно спрямовує їх на розв'язання лексичних, граматичних, правописних завдань.
Перегляд файлу

Творчі завдання на уроках української мови в 5 класі

1.Розглянути схему. Дібрати потрібні слова.

 

 

 

 

 

Змінені слова

http://awqyst.ho.ua/i/tworctestwo_u.files/image002.gif

великий птах

http://awqyst.ho.ua/i/tworctestwo_u.files/image001.gif

Слова - родичі

 1) За зразком який? великий

один – багато який? превеликий

великий птах – великі птахи

який? величезний птах

2) За питаннями : хто? пташка

кого? (немає) великого птаха хто? пташина

кому? (даю) великому птахові хто? пташеня

кого? (знаходжу) великого птаха

 

2. Згрупувати і виписати слова.

1 варіант − слова - родичі;

2 варіант − змінені слова.

Старий, старовинний, старезний, у старому.

 

 3. Списати слова, підкреслити зайве.

Веселий, веселка, сумний.

 

 4. Списати віршик. Вставити пропущені слова. За потребою скористуватися довідкою.

Кольоровий віршик

Кульбабка ... при стежині

жовтіється сама собі.

А у волошки очі...,

а в неба очі... .

... клени стали колом

побіля нашого двору,

а ген за тихим, ... полем

... сонце догора.

Євгенія Горєва

Довідка: тиха, червоне, жовтим, голубі, сині, зелені.

Завдання. Поселити в хмаринки прикметники.

 

 5. Диктант з пам'яті за схемою - опорою.

Я все люблю

Я все люблю в своїм краю:

криницю, звідки воду п'ю,

та повні гомону ліси,

та дзвони срібної роси.

Я все люблю в своїм краю:

найбільше - матінку свою,

ласкаву, радісну, єдину...

Люблю, як сонце, Батьківщину.

Микола Сингаївський

Опора:

___ _________ _______

Я все _______ в своїм ________:

_______ , звідки ______ _______,

та ______ _______ ______,

та ______ _______ ______.

________ все _____ в своїм ______:

найбільше − ________ _______,

______, _______, _______...

______, як сонце, _______.

 

 6. Написання творів

1) Високий рівень

• Твір за поданим початком.

Примітка. Пропустити рядок для заголовка.

Вдень іграшками бавилась Оленка. А ввечері, коли дівчинка лягла спати, вони робили все, що їм хотілося.

Завдання

- Списати зачин казки.

- Скласти і дописати текст за початком

- Дібрати заголовок до казки і записати в пропущеному рядку.

2) Достатній рівень

Зачин.

1) бавилась, вдень, іграшками. Оленка;

2) вони, робили, а вночі, все, хотілося, їм, що.

Основна частина.

1) люстерка, ляльки, біля, чепурилися;

2) м'яча, зайці, ганяли;

3) завив, вовк, у темряві, раптом;

4) в іграшковий, зайці, поїзд, пострибали, з переляку;

5) врозтіч, ляльки, з вереском, кинулися;

6) дерев'яна, тільки, мотрійка, не тікала;

7) за мить, вісім, ще, вистрибнуло, по черзі, з ляльки;

8) і відлупцювали, вони, вовка, оточили

Кінцівка.

1) вранці, були, місце, на своєму, іграшки;

2) вовк, посеред кімнати, тільки, лежав, чомусь, подряпаний (68 слів)

За Борисом Вовком

3) Середній рівень

Складання казки з деформованих речень. Кожне речення краще починати складати з виділеного слова.

Зачин.

Вдень іграшками бавилась Оленка. А вночі іграшки робили, що хотіли.

Основна частина.

1)Ляльки чепурилися біля люстерка.

2) м'яча, Зайці , ганяли

3) завив, вовк, у темряві, Раптом;

4) врозтіч, Іграшки, кинулися з вереском;

5) дерев'яні, тільки, мотрійки, Не тікали;

6) Всім, відлупцювали, мотрійок, вовка.

Кінцівка.

були, Вранці, місці, на своєму, іграшки. (42 слова)

За Борисом Вовком

 

 7.Тексти на коректуру.

а) Гарно унашому дворі. У садочку співають соловйі. На подвірї квітнуть тюльпани.

б) Румйане сонце вийшло на небо. Вітир зтих. Прелитів у гай соловей і за співав у калиновім листі.

в) Ходить осінь у лізі. все змінилось навкруг. Самотньо стоїть немов зачарована. берізка Тихо летить вітерець, він гонить золоті листочки?

Складіть схему до підкресленого речення.

 

 

 8. Визнач, транскрипція яких слів неправильна:

1) [ танц урист ], 2) [ багрй аний ], 3) [ з ірка ], 4) [ с огодні ], 5) [олен ], 6) [ пупанок]

 

 9. Доповни речення порівняннями. Запиши речення і підкресли їх основу.

Озеро виблискує на сонці, ніби ... . Тоненькі берізки взялися за руки і пішли в танок, наче ....

 

 10. Відновити текст

ні весНа, лико, лієтепша, вявітпо і тґрун татдосньо гиловой, у пусте цвіютьтаза льнитюпа, алфіки, буднекиза, ригоцвіти, пініїво лисвузьтіко. резЧе якдеий асч чиютьпона варозвисяти викола, чактип, котонніг. нилиРос тьтуцві одноненочас.

жеДу нийгар псте у юц пору куро, інв жийсхо аннобаррізвний ликим

 

11. Завдання для розвитку зорової та слухової пам’яті.

а)Уважно прослухайте один раз текст, а потім дайте відповіді на запитання:

Одного разу на початку осені Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем запросили в село на день народження дідуся Івана. Родина виїхала в гості о восьмій ранку поїздом з Київського вокзалу. Їхати треба не дуже довго: потрібна зупинка – сьома з кінця. Дідусь був дуже радий зустрічі з онуком.

- Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим?

- На якій зупинці вони вийшли, якщо на цьому маршруті всього дванадцять зупинок?

- Чиїм батьком був дідусь Іван – тата чи мами?

- Скільки часу вони добиралися до села, якщо від станції до станції поїзд їде шість хвилин?

- О котрій годині вони вийшли з поїзда?

б) Прочитайте тричі написані нижче слова, спро­буйте їх запам'ятати.

МАТИ ДІТИ ЛЮДИНА БРАТ

ДОБРОТА ТЬОТЯ ЧОЛОВІК ДИТИНА

Тепер ці слова закрийте аркушем паперу і пись­мово дайте відповіді на наступні запитання.

• Скільки букв в останньому слові?

• Скільки букв містить у собі тільки один склад?

• Запишіть перше слово третього стовпчика.

• Скільки слів закінчуються на приголосний? Запи­шіть їх.

• Скільки слів закінчуються на букву "а"? Запишіть їх.

• Запишіть всі слова з буквосполученням "ьо".

Сутність цих вправ полягає у тому, що вони спонукають дітей до словесної творчості, яка одночасно спрямовує їх на розв'язання лексичних, граматичних, правописних завдань.

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
3549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку