Творчість М. Гоголя на порубіжжі культур двох народів. Українська історія, фольклор, глибокий національний дух у творах письменника. Внутрішній епічний розмах повісті «Тарас Бульба

Про матеріал
Бінарний урок з теми: "Творчість М. Гоголя на порубіжжі культур двох народів. Українська історія, фольклор, глибокий національний дух у творах письменника. Внутрішній епічний розмах повісті «Тарас Бульба»". Автори: вчитель української мови та літератури Ткаченко Н.П. вчитель зарубіжної літератури Анікіна Л.І.
Перегляд файлу

(слайд 1)

Тема: Творчість М. Гоголя на порубіжжі культур двох народів. Українська історія, фольклор, глибокий національний дух у творах письменника. Внутрішній епічний розмах повісті «Тарас Бульба».

(слайд 2)

Мета: розкрити своєрідність творчого шляху й протиріччя духовного світу письменника, визначити місце його творчості на порубіжжі культур двох народів, показати поєднання романтичних і реалістичних тенденцій у його творах, розвивати навички аналітичного мислення, самостійної роботи; виховувати патріотизм, інтерес до історичного минулого й культурної спадщини нашого народу.

Обладнання: портрет письменника, виставка книг М.Гоголя, ілюстрації до творів, текст  « Тарас Бульба »

Тип уроку: бінарний урок

  Епіграф уроку                                        

У цьому краю Гоголь відчувається
як реальна , земна людина, адже він
починався саме звідси, від цього повітря,
від цих широких шляхів, полів та долин.

                                                                                      О. Гончар

                                                                      Хід уроку

I. Організація навчальної діяльності учнів.

II.  Оголошення теми, мети уроку.

III.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель УЛ

Відкриваючи  ще одну сторінку української літератури, ми відчуваємо себе спокійно й упевнено, ніби маємо зустрітися з давнім знайомим. Чи ж нам, українцям , не знати Миколу Васильовича Гоголя, якого народила щедра на таланти полтавська земля? Саме для того, мабуть, і народила, аби відкрити її красу й самобутність цілому світові. (слайд 3)

Ви вже ознайомилися з творчістю М. Гоголя. Однак ми не обмежимося хронологічним  викладом подій, адже не так все просто було в долі письменника. Складнощі й протиріччя доводили до крайнього виснаження змучену душу й свідомість М. Гоголя і врешті-решт передчасно забрали його з життя. Що ж вирувало в ньому, приховане й не зрозуміле не тільки стороннім, а й самому Гоголю? (слайд 4)
 

Проблемне питання

Хто він – реаліст чи романтик на літературній карті 19 століття?

Учитель ЗЛ

Спробуймо з’ясувати ці питання на сьогоднішньому уроці, аби ще раз відчути, що творчість Миколи Васильовича стала « золотим мостом» між культурами двох народів. І. Малкович писав: « Микола Гоголь – це геніальний український митець, який став класиком російської літератури».

Які факти з життя М. Гоголя підтверджують цю думку? Дайте відповіді на запитання.

Літературна вікторина (слайди про Гоголя) (слайди 5-7)

1. Місто, у якому Гоголь навчався в гімназії? (Ніжин)

2. Місто, у якому Гоголь мало не став професором історії? (Київ)

3. Містечко, де народився Гоголь ? (Великі Сорочинці)

4.Обласний центр регіону, що дав освіту М.Гоголю (Полтава)

5.Село, вечори якого описано в цікавій книзі ( Диканька )

6. Містечко, що  дало назву збірці повістей Гоголя ( Миргород )

7. Курортне місто на узбережжі Чорного моря, де відпочивав  і лікувався Гоголь (Одеса)

8. Народна назва академії, при якій навчалися Бульбенки? ( Могилянка )

9.Батьківщина українського козацтва ( Запоріжжя )

10. Селище, у якому пройшло дитинство Гоголя, місце знаходження батьківського маєтку? (Василівка )

     IV.Сприймання та засвоєння учнями навчального  матеріалу.

Учитель української літератури

Творчість М. Гоголя мала велике значення для розвитку української літератури.

На початку 1830- х  років виходять друком писані російською мовою, але українські за змістом твори письменника. (слайд 8) Українське походження Гоголя (він був праправнуком полковника часів Хмельниччини та Руїни Остапа Гоголя) відобразилося в тематиці та змісті його творів. Письменник мріє про повернення на Батьківщину.

                                             Учитель зарубіжної літератури

  З листа Гоголя до О. Пушкіна (грудень 1833 року): «Я захоплююся заздалегідь, коли уявляю, як закиплять труди мої в Києві. Там я скінчу історію України й півдня Росії  і напишу всесвітню історію. (слайд 9 фото 1) А скільки зберу там легенд, повір’їв, пісень! Якими цікавими можна за зробити університетські записки, скільки можна  умістити в них подробиць, цілком нових про сам край! До речі, мені пише Максимович ,що хоче залишити Московський університет та їхати в Київський… Порадійте знахідці: я дістав літопис без кінця, без початку, про Україну, писаний ,за всіма ознаками, у кінці 17 століття»

Учитель УЛ

З листа  М.Гоголя до Максимовича ( грудень 1833 року): « Дякую тобі за все:  за лист,  за думки в нім, за новини. Уяви, я також так думаю: Туди! Туди! У Київ!

У давній, прекрасний Київ! Він наш, він не їхній! Неправда! Там або навколо нього робилися справи старовини нашої. Я працюю, я всіма силами  намагаюся,        але мене обіймає жах: можливо, я не встигну! Так, це славно буде, якщо ми займемо з тобою київські кафедри: багато можна буде зробити добра. Але мене турбує,що  це не здійсниться. Говорять, що дуже багато призначено туди якихось німців.Це також не дуже приємно. Хоч би до святого Володимира побільше слов’ян.» (слайд 9 фото 2)

Учитель ЗЛ

Як ви знаєте з біографії: Гоголь не отримав, на жаль, посади викладача в університеті святого Володимира

Учитель УЛ

У 1835 році М. Гоголь видає відразу дві збірки: « Миргород» й « Арабески». Письменник талановито поєднує в збірці « Миргород» героїчну історію (« Тарас Бульба») з трагічною  містикою («Вій»)і  з низькою буденністю (« Повість про те, як посварилися Іван Іванович з Іваном Никифоричем»)
Глибокий інтерес до минулого України знайшов своє відображення у творчості письменника. Деякі матеріали з історії використані в «Страшній помсті». Був час, коли М. Гоголь працював над романом із минулого України «Гетьман», рукопис якого не зберігся, і над драмою з історією України «Виголений вус». З усіх цих починань завершеною виявилася тільки повість «Тарас Бульба». (слайд10) Опублікований 1835 року текст повісті був потім дуже змінений і в переробленому вигляді надрукований 1842 року.

Учитель ЗЛ

Повість – епопея « Тарас Бульба» оспівує героїчні сторінки історії українського  козацтва. Гоголь, за його власним свідченням, упродовж 5 років збирав різноманітні друковані й рукописні матеріали, пов’язані з історією України.

Учитель УЛ

«Тарас Бульба»  – історична  повість, хоча за широтою  епічного охоплення дійсності, ґрунтовності  зображення народного життя і багатоплановістю побудови твір близький до історичного роману.

(слайд 11)

Історична повість – твір, у якому відображено конкретну історичну добу, певні історичні події, історичні постаті,  які жили й діяли у визначений період. Запишіть, будь ласка, визначення у зошити.

Учитель ЗЛ

Уперше зазвучала тема героїчної боротьби народу проти чужинців, яка стане головною в повісті «Тарас Бульба». Там,  у минулому, він знаходить те, що шукає марно в сучасності й сучасниках: волелюбність, відданість Батьківщині. Гоголь звертається до теми Запорозької Січі, яку прославляє на сторінках повісті, показує її звичаї, устрій, народну раду, виборність.

Учитель УЛ

На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо, як письменнику вдалося показати національний колорит, фольклор, непоборний український дух, високий патріотизм. Ви підготували повідомлення про Запорізьку Січ (історична довідка), так як вивчали про це на уроках історії.

Що ви знаєте про Січ? (слайди 12)

  • Хто був засновником Запорізької Січі ? (Дмитро Вишневецький (Байда)
  • Як приймали козаків у Запорізьку Січ? (Питали: у Бога віруєш? Перехрестись!)
  • Як укріплювали свої поселення-табори козаки? (Огороджували укріпленнями зроблених або січених колод, звідси і назва – Січ)
  • Назвіть місце проведення козацьких рад, де вирішувалися найважливіші справи. (У центрі фортеці на просторому майдані)
  • Як голосували козаки, обираючи кошового отамана, курінного, писарів, осавулів? (Якщо довіряли – шапки підкидали вверх, якщо – ні, то ніхто не ворушився)
  • Кому вручалася булава в знак найвищої влади на Січі? (Кошовому отаману)
  • Опишіть одяг козаків. (Полотняні сорочки, шаровари, широкі, як Чорне море, чоботи, свитки, жупани, кожухи)
  • Якими є обов’язкові атрибути зовнішності козака? (Чуб-оселедець  і вуса)
  • Закони військового часу були жорстокими. Як каралося зрадництво? (Смертю)
  • Як карали за втрату в бою шаблі? (Позбавляли козацького звання і виганяли із Січі) 

Учитель ЗЛ

М.Гоголь писав «Так ось вона, Січ. Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну»( на слайд)

Робота в групах

Читаючи повість, Ви повинні були знайти уривки про Запорізьку Січ, як про це говорив Гоголь. (Діти читають уривки)

Учитель УЛ

У повісті немає точних дат, М. Гоголь легендаризує історію, відштовхується від реальних подій і переосмислює їх. Він створив не стільки історичну повість, скільки високо поетичний твір про Україну. (слайд 13)

« Україна! Одне тільки слово, а серце охоплює невимовна туга, захоплення, любов, замилування щирою красою цього благодатного чарівного краю та його людей.

Скажеш слово «Україна» - і злине спогад за спогадом: стиглий спогад вабить душу, переливчаста пісня жайворонка бринить у голубій високості. А вздовж стрічки-блискітки-річеньки зеленіють садки, між якими виглядають білі хатки-писанки. Гарно й любо спостерігати таку красу, наповнювати нею своє серце й переливати її у творчість.» (М.Гоголь)

У повісті автор вдало передав національний колорит тогочасної України.

Друга група мала випереджувальне завдання знайти етнографічні описи.

(Діти зачитують опис світлиці, одягу. Показати синів на початку, зачитати ,як одягалися на Січ (с.8,19) (слайди 14-16)

Учитель ЗЛ

 А як трепетно автор говорить про матір! Скільки любові, смутку, жалю в його словах: « Вона дивилася на них уся, дивилася всіма почуттями, вся обернулася на один погляд, і не могла  надивитися..» Нам хотілося, щоб ви відчули біль материнського серця, страждання жінки, яка проводжає синів у далеку, небезпечну дорогу. Тому й попросили Корчеву Аню перевтілитися в матір Остапа й Андрія ( метод перевтілення). Учениця читає уривок (с. 18) (слайд 17)

Учитель УЛ

Благословляючи своїх дітей, одягаючи їм образки, мати каже слова всіх матерів, які проводжають дітей на війну: « Нехай боронить Вас Божа Матір…» (слайди 18, 19) Після прощання з матір’ю хлопці ледве стримували сльози, а коли хутір залишився далеко позаду, вони усвідомили , що там залишилося їхнє дитинство: «Прощайте й дитинство ,і забави, і все, все! (слайд 20)

Учитель ЗЛ

Настрій героїв підсилюється описом природи. Смутні, зажурені, їхали сини з батьком мовчки, кожний думав про своє. Автор вдало вводить опис  степу саме в 2 розділі, де описана дорога козаків з дому на Запорожжя. (Прочитати опис степу) (слайд 21) Після слів учениці (слайд 22)

Учитель УЛ

Чому саме степ? Саме степ зв’язує два світи: домівку Бульби й Запорізьку Січ. Степ був символічний образ Батьківщини. Він , ніби мати,прийняв їх у свої зелені обійми, і недарма над степом в’ється чайка. Їдучи степом, Остап й Андрій ще заполонені думками про матір і вже сповнені надій на славне життя на Січі. І мати, і степ поетично зливаються в один образ-символ матері-Вітчизни. Борючись з ворогами, Остап, Андрій і Тарас будуть захищати домівку і оцей широкий прекрасний степ.(слайд 23)

Учитель ЗЛ

Отже, темою повісті «Тарас Бульба» є розповідь про боротьбу українського народу з польською шляхтою. (слайд 24)

Широке епічне зображення цієї боротьби визначає патріотичний пафос розповіді.

Ідея – єдність, заснована на християнській вірі, патріотизмі, товаристві і вольності.

Проблеми:

  • патріотизм
  • благородство
  • сміливість
  • кохання
  • вірність і зрада.

Учитель УЛ

Тарас Бульба й  козаки є виразниками національного духу, а його сини – це два можливі життєві шляхи: героїзм і безсмертя імені, народна шана і безславна смерть зрадника, який у пам’яті народу буде пов'язаний лише з ганьбою і зневагою. (слайд 25)

Учитель ЗЛ

М. Гоголь у повісті першочерговим завданням для себе визначив не історично точний опис подій та деталей, а зображення сили національного характеру, козацької звитяги, духу самої епохи, яку він відтворює яскраво і колоритно.(слайд 26) 

Третя група

Знайти й зачитати опис козаків. Діти читають описи.

Учитель УЛ

Безумовно, найколоритнішим образом є Тарас Бульба – один із числа корінних полковників, людина досвідчена, загартована в битвах. (слайд 27) Його поважають товариші по зброї за любов до Батьківщини, мужність, вірність товариству, відданість справі захисту рідної землі від ворогів.

Діти зачитують цитати про Тараса  «Полк очолив Тарас…»

Учитель ЗЛ

Найкраще втілено силу духу, мужність, відданість, український характер в останній сцені повісті, де герой думає не про себе, а про те, як краще відступити його товаришам. Сцена страти Тараса Бульби є розв’язкою повісті. 

Ми попросили Хору О. перевтілитися в Тарасу Бульбу й прочитати останні слова героя. (слайди 28-29)

Як бачимо, душа Тараса перейнята лише одним прагненням – здобути свободу для свого народу.

Закріплення знань, умінь та навичок

Рефлексія. Аргументуйте думку: М. Гоголь – романтик чи реаліст? (відповіді дітей)

Підсумок уроку

Учитель ЗЛ

Письменник Залигін говорив, що великий художник слова «был предтечей если не всех, то очень многих современных литературных направлений». Він зв’язує «Шинель» із сучасним реалізмом і неореалізмом, «Вій» та «Портрет» - із сучасним містицизмом, «Ніс» - із творчістю Кафки, «Ревізор» - із Чапеком, «Тараса Бульбу» - з історичним романтизмом у його сучасному вигляді.

Учитель УЛ

Послухайте, як відгукнувся Євген Чекаленко на повість(слайд 30): «…Тарас Бульба зробив на мене таке враження, що я цілими днями не міг ні про що думати, як тільки про запорожців у червоних жупанах з оселедцями на голові; вечорами я довго не міг заснути і все мріяв, як Колумб, найти нову землю і там заснувати Запорозьку Січ… Якби «Тарас Бульба» був одразу написаний українською мовою, то українське відродження розвивалося б зовсім іншими темпами й мало б більший успіх.  (на слайд)

    Оцінювання учнів.

Домашнє завдання (слайд 31)

  1. Виписати цитати до образів Тараса, Остапа та Андрія.
  2. Підготуватися до дискусії на тему: «Чи не надто жорстоко Тарас Бульба покарав Андрія за зраду?».

 Дякуємо за роботу та увагу! (слайд 32)

 

 

    

 

                                                               

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку