8 клас Дата_______________
Урок №34
Іван Малкович. «Із янголом на плечі». Вибір життєвого шляху, віра в перемогу добра
Цілі: знати сучасних поетів; виразно й усвідомлено читати їхні твори; аналізувати ідейно-образний зміст; пояснювати метафоричність поетичних образів. Висловлювати судження з приводу прочитаної поезії; зіставляти специфіку розкриття теми у літературі та інших видах мистецтв.
Тип уроку: формування навичок і вмінь.
Обладнання: наочність, аудіозапис пісні « Із янголом на плечі» у виконанні Марії Бурмаки, аудіозапис мелодії, статуетка янгола, ілюстрації до вірша І.Малковича, бланки для роботи на уроці.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Притча про Янгола - Охоронця
Якось до чоловіка звернувся янгол:
- Хочеш, я покажу тобі твоє життя?
- Хочу, - відповів чоловік.
Янгол підняв його над землею, й чоловік побачив своє життя та дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.
- Хто це зі мною?
- Це я, - відповів янгол, - я супроводжую тебе все твоє життя.
- А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?
- А це найтяжчі періоди у твоєму житті, - відповів янгол.
- І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг? – схвильовано запитав чоловік.
- Ні, це я ніс тебе на руках, - відповів янгол.
Про що ця притча? (Відповіді учнів). Хто такі янголи-охоронці? Допоможуть вам картини української художниці Катерини Ткаченко.
(У кожного із нас є свій янгол-охоронець. І кажуть, він сидить на правому плечі. Янгол-охоронець…)
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Отож, запрошую вас до розмови про янголів. А нашими співрозмовниками будуть Іван Малкович і ліричний герой поезії «Із янголом на плечі».
Розгорніть зошити та запишіть тему уроку.
Двадцяте січня
Класна робота
Іван Малкович «Із янголом на плечі»
Діти, а зараз подумайте, про що б ви хотіли дізнатися на уроці.
(Дізнатися більше про життя і творчість Івана Малковича, його громадську діяльністю; з’ясувати провідні мотиви вірша; визначити художні засоби у вірші; удосконалювати вміння аналізувати поетичні твори, навички висловлення власних роздумів, навіяних прочитаним віршем; формувати естетичний смак.)
Дякую. Маю надію, що ваші очікування справдяться і цей урок буде корисним для всіх нас.
ІІІ. Актуалізація навчальної дільності.
1. Слово вчителя. Вдома ви мали опрацювати біографію Івана Малковича. Зараз ми перевіримо, чи виконали ви це завдання. Перед вами – шаблон аккаунту Івана Малковича в одній із соціальних мереж, ваше завдання – заповнити першу частину цієї сторінки. Не забудьте підписати зі звороту, чия цей робота.
(доки виконують, вмикаю відео з віршем)
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. Іван Малкович як особистість ― це поет, скрипаль, вчитель, перекладач, директор видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», член Спілки письменників, редактор видав-ва «Веселка», «Молодь», кавалер Міжнародного ордену усмішки, лауреат Шевченківської премії, патріот України і… автор поезії «Із янголом на плечі».
Відомо, що ніхто краще не передасть емоції твору, як сам автор. Прослухайте уважно вірш і спробуйте відчути його настрій.
2. Читання поезії автором (відеосюжет).
3. З'ясування емоційного враження від почутого.
Що ви відчували, коли звучав вірш? (Відповіді учнів).
4. Мовчазне читання поезії учнями.
Прочитайте поезію мовчки. Читаючи, впустіть її у свою душу, щоб вона ніби пройшла через вас, і тоді вам відкриється справжнє поетичне диво. Сконцентруйтеся не лише на відчуттях, а й на картинах, які побачите, звуках, які відчуєте, запитаннях, які виникнуть.
(читають)
Чи зрозумілий для вас вірш?
Які запитання виникли під час читання? (Відповіді учнів).
5. Художній аналіз поезії.
А от у мене виникли запитання:
1. Чому цей «хтось» «бреде самотньо»?
2. Чому саме «бреде»? Бреде «край світу»? Та ще й «уночі»?
3. І хто такий отой «хтось»? Чому він не має імені?
4. Чому життя героя сіре?
5. Чому маятник життя ліричного героя «жене в спину»? Жене, тобто штовхає? Куди?
* « Словесне малювання» ( характеристика ліричного героя).
- Яким ви бачите героя цього поетичного твору? Опишіть його, дайте невеличку характеристику.
* « Прокоментуй!».
Завдання. Пояснити вислови ( рядки), взяті з поезії « Із янголом на плечі».
1). « Із янголом на плечі».
2). « Сірий маятник життя».
3). « Виє Ірод моровий».
4). « Стогне янгол ледь живий».
5). « Янголе, не впадь з плеча».
* « Проблемне запитання».
1. Який шлях легший в житті: добра чи зла? Свою думку обґрунтуйте.
(Автор ніби дає зрозуміти читачеві, що сама людина вибирає, як їй чинити, кого слухати, як будувати власне життя. Ліричний герой обрав тернистий, важкий шлях пошуків, долання перешкод. І як важливо, щоб йому не забракло сил пройти цей шлях, коли навіть янгол «ледь живий» від утоми. )
2. Чому Іван Малкович саме так закінчив твір?
(Останні рядки поезії звучать, як слова молитви. Справді, якщо янгол впаде з плеча, то хто нас порятує? Хто дасть сили рухатися далі непростим життєвим шляхом?)
Зараз пропоную перейти до ідейно-художнього аналізу поезії. Отож, зараз працюємо з таблицею-паспортом ліричного твору.
Опрацювання змісту поезії І. Малковича «З янголом на плечі» в парах.
Ідея: возвеличення янгола, який є оберегом кожної людини.
Основна думка: янгол-охоронець – це те, що повинен мати автор поезії,будь-яка людина.
Жанр: філософська лірика, старосвітська балада.
Поезія « Із янголом на плечі» має підзаголовок «Старосвітська балада». Як ви думаєте, чому автор саме так визначив жанр свого твору?
(Як і в будь-якій баладі, у творі «Із янголом на плечі» є елементи легенди (в основу покладено біблійну легенду) та героїки. Героїчним тут постає людське життя, якщо воно осяяне високою моральною метою «господньою свічою». Старосвітська, тобто йдеться про одвічну проблему, яка актуальна в усі віки – це призначення людини на цьому світі).
Художні засоби поезії.
Порівняння: «йде лелійно, як дитя».
Епітети: «вуста гарячі», «вітер вировий», «янгол ледь живий», «сірий маятник життя», «Ірод моровий».
Метафори: «виє Ірод», «вітер віє», «маятник бухка», «не дихає свіча», «вуста дрижать».
Повтори: «йде і йде», «при Господній при свічі», «із янголом на плечі».
V. Підсумок уроку.
1. Прослуховування музичної обробки вірша «Із янголом на плечі» у виконанні Марії Бурмаки.
На слова вірша «З янголом на плечі» написано дві пісні. Одну написав Тарас Чубай, і виконує її гурт «Плач Єремії», а іншу написала й заспівала Марічка Бурмака.
Пропоную вам перепочити та прослухати цю пісню у її виконанні.
Поділіться своїми враженнями від прослуханої музики.
Чи відчуваєте ви підтримку свого янгола-охоронця?
2. Скласти інформаційне ґроно до слова «янгол» (робота у групах).
3. «Мікрофон». Якби випала вам можливість поговорити зі своїм янголом-охоронцем, то про що була б розмова?
Наш урок добігає кінця. Поверніться до цілей, які ви ставили на початку уроку. Чи вдалося їх досягти? Над чим ще потрібно попрацювати.
Сподіваюся, що є серед вас ті, кого зацікавила творчість Івана Малковича і ви самостійно продовжите спілкуватися з іншими героями його поезій. А сьогодні зичу, щоб ви берегли янгола-охоронця, а це означає зміцнити свою віру, духовність, залишитися вірним власній душі та своєму життєвому призначенню. Тож нехай ваші вуста якнайчастіше промовляють слова молитви: «Янголе, не впадь з плеча», і тоді кожен у цім світі спасеться.
А коли Вам погано, уявіть, що Вас Хтось несе на руках і Вам стане легше.
Ніколи не здавайтеся і віддавайте Вашу мрію вашому Ангелу, а він миттю все передасть Богу.
V. Оцінювання.
На високому рівні працювали…
- На достатньому …
- Виявляти більше активності слід …
- Звернути увагу на культуру мовлення й оформлення думки потрібно …
VІ. Домашнє завдання.
ІЗ ЯНГОЛОМ НА ПЛЕЧІ
Старосвітська балада
Краєм світу, уночі,
при Господній при свічі
хтось бреде собі самотньо
із янголом на плечі.
Йде в ніде, в невороття,
йде лелійно, як дитя,
і жене його у спину
сірий маятник життя, —
щоб не вештав уночі
при Господній при свічі,
щоб по світі не тинявся
із янголом на плечі.
Віє вітер вировий,
виє Ірод моровий,
маятник все дужче бухка,
стогне янгол ледь живий…
А він йде і йде, хоча
вже й не дихає свіча,
лиш вуста дрижать гарячі:
янголе, не впадь з плеча. [30-31 січня 1992]