Постановка проблеми. У сучасному середовищі інформаційних технологій діти надають перевагу комп’ютеру. Та все ж навички читання не втрачають актуальності. Що ж таке читацька компетентність молодшого школяра – це, перш за все, володіння комплексом читацьких знань, умінь і навичок, ціннісних ставлень, які дають змогу учневі свідомо самостійно знаходити книжки, добирати інформацію для вирішення освітніх завдань. Дана компетенція проявляються у процесі сформованості повноцінної навички читання, особистісних ціннісних суджень щодо прочитаного, розуміння текстів різних жанрів (доступних дітям молодшого шкільного віку).
Актуальність теми. Актуальною стає проблема розвитку читацької самостійності молодших школярів, оскільки саме рівень сформованості навичок самостійної роботи з книгою є передумовою інтелектуального та духовного зростання учня. Зрозуміло, що неможливо сформувати читацьку компетентність без правильно організованої і серйозно поставленої роботи учнів з перших днів навчання з книгами із доступного кола читання, без виховання в дітей бажання і звички у вільний час звертатись до книги, читати ту, яка підходять саме конкретній дитині, а не комусь іншому.
Відповідно до Державного стандарту початкової освіти освітній процес у молодшій школі спрямований на- формування комунікативної, читацької та інших ключових компетентностей; -розвиток особистості здобувачів освіти засобами різних видів мовленнєвої діяльності; -здатності спілкуватися українською мовою для духовного, культурного і національного самовираження, користуватися нею в особистому і суспільному житті, міжкультурному діалозі; -збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, розвиток мовленнєво-творчих здібностей.
Для впровадження компетентнісного, діяльнісного та особистісно-орієнтованого підходу на уроках літературного читання необхідно застосовувати інноваційні технології. Таким чином особливу увагу приділяю впровадженню елементів таких інноваційних технологій навчання, як - здоров’язбережувальна, - особистісно-орієнтована, - проєктна,- інтерактивна,- інформаційно-комунікаційна, які передбачають постійне включення учнів до активної освітньої діяльності, що дає можливість активізувати та підвищувати рівень внутрішньої мотивації до навчання та пізнання. C
Численні дослідження доводять: якщо школяр читає вголос незнайому сторінку зі швидкістю 150 та більше слів, він, як правило, успішно навчається з переважної більшості предметів. Техніка читання повільніша за 90 слів не дає змога навіть найстараннішій дитині вирватися з лав невстигаючих.
Як засвідчує практика, швидкість читання залежить від кута зору — від кількості друкованих знаків, яку людина охоплює поглядом одночасно. Для розширення кута зору з першого дня перебування дитини у школі використовують малюнкові, числові, буквені та складові піраміди. Основу піраміди поступово збільшують від 40 до 60 мм, щоразу додаючи 5 мм. Вправи для розвитку артикуляції і дихання:-розтягування губ широко і складання їх у трубочку;- піднімання і опускання за нерухомої верхньої губи –нижньої і навпаки;«Злизування варення» (вгору по губах і вниз широким язиком);«Чищення зубів» (язиком водити вправо- вліво по верхній частині різців;«Коники» (цокання);«Маятник» (рот напіввідкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої);«Закриті ворота» (просунути язик через стиснуті зуби).
Вправи для подолання бар’єру промовляння:«Губи». Під час читання вчитель пропонує учням міцно стиснути губи і прикласти до них палець ( психологічна установка на беззвучне читання). Згодом палець перестають прикладати, а лиш стискають зуби.«Читай мовчки, рахуй уголос». Вчитель показує картинку зі словами, текстом і пропонує дітям рахувати від 1 до 10-ти, одночасно читати слова. Щоб перевірити усвідомлення прочитаного варто переказати тест.«Не торкнись» . Читати, затиснувши губами олівець так, щоб ні губи, ні язик, не торкалися його. Притискання язика до зубів або затиснення його зубами. Набирання в рот якомога більше повітря так, щоб не випускаючи його дихати через ніс. Аритмічне постукування рукою чи олівцем під час читання. В основі вправи гальмуваннямовленнєво-рухових аналізаторів через центральні відділи кори головного мозку.
Чистомовки для фонетичної зарядки. Лі – лі – лі – відлетіли журавлі,Ли – ли –ли – дні осінні пройшли. Ло – ло – ло – вже все снігом замело, Ни – ни – ни – будем ждати ми весни. Са-са-са - укусила ніс оса. Су-су-су - заплету тобі косу. Си-си-си - води мені принеси. Сі-сі-сі - вся травичка у росі. Скоромовки: Я печу, печу, печу. Діткам всім по калачу. Зверху маком потрушу,В піч гарячу посаджу. А на сорок сорок, сорок морок!
Вправи для активізації мислення. Гра "Упіймай слово". Учитель називає предмети живої природи (береза, вовк, оса) - учні сплескують у долоні, називає предмети неживої природи (пісок, сонце, вітер) - піднімають руки догори. Учитель називає парні числа (2, 16, 100, 38) - сплескують, непарні - мовчать. Називає іменники - піднімають праву руку, прикметники - ліву, дієслова - обидві руки. Ці вправи можна проводити на будь-якому уроці.
Вправи для розвитку пам’ятіГра "Розвідники". Вчитель демонструє на екрані 20 (10) предметів чи малюнків, відкриває їх на секунду. Хто запам'ятає найбільше? Гра "Нишпорка". На малюнку зображено 10 предметів. Учні відвертаються чи заплющують очі, учитель вилучає один предмет. Повернувшись, учні мають назвати предмет, який зник. Гра "Запам'ятай слова". У стовпчик записують слова, не пов'язані між собою за змістом. Демонструють їх не більше ніж 10 с Щоб краще запам'ятати ці слова, треба скласти з них зв'язний текст. За командою вчителя діти починають читати текст швидко й уважно. Прочитавши, закривають текст і переказують його своєму товаришеві (учитель ходить між рядами й слухає).
Вправи для розвитку уваги. Уважно розглядати плями, хмари на небі, прагнучи уявити предмети, які вони нагадують. Спостерігати за близьким предметом, уявляючи, що він знаходиться на великій відстані. Розслабитись, уважно дивитися на будь-яку точку, думати лише про неї. Якщо відволіклися - почати вправу спочатку. Протягом 1-5 хвилин спостерігати за будь-яким предметом, намагаючись знайти нові деталі. В уяві комбінувати різноманітне розташування предметів один відносно одного. Переключати увагу з віддалених предметів на близькі.
Вправи для формування читання мовчки «Ніч і день» Діти мовчки читають текст. Під час команди учителя «день» – читають, а «ніч» – заплющують очі. «Віконце» З картону вирізається «віконце» розміром 14х7 см. Читаючи текст, це «віконце» накладається на сторінку книги так, щоб верхній зріз «віконце» збігався з початком абзацу. Цю частину тексту, яка відкривається у «віконці», треба прочитати мовчки з найбільшою швидкістю
Різновиди читання вголос. Читання в парі Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки. Читання «Вовк та Заєць» Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає теж саме речення, «наздоганяючи» першого. Читання «Драбинка» Учні читають парами по рядах. Спочатку вгору, а потім повертаються назад. Читання «Бджілка» Учні читають – гудуть, як бджоли. Можливі різні варіанти: колективно, в парах. Читання «Засічка - кидок» При слові «кидок» діти починають читати. Коли пролунає «засічка» - школярі зупиняються, помічаючи олівцем
Вправи для поглиблення слухового і зорового сприйняття. Прочитайте текст, роз′єднуючи слова. Цікаво,деживутьжайворонковіпісні?Жайворонковапісняживеувесняномустепу,назеленомуроздоллі,йжайворонокніколинерозлучаєтьсязнею. Колиспитьуночібілясіроїгрудкиземлі,тойпісняспитьразомізним. Поєднайте частини прислів′я так, щоб вони набули змісту. У книзі шукай не букви, а дзеркало життя. Книжка - коли її читають. Книжка - не пряник, а думки. Книжка - корисна, дітей до себе манить.«Хто перший прочитає?»Зміст вправи полягає в тому, що ви на короткий час (2-3 с) показує дитині картку зі словом, а вона повинні постаратися прочитати його. Вибіркове читання. За вашим завданням дитина, використовуючи швидке читання та зорову пам’ять, знаходять певні частини тексту та зачитує їх. Знайти та прочитати:- слово - найдовше, найкоротше, двоскладове, трискладове...;- розповідні, питальні, окличні речення;- речення, що складаються з одного, двох, трьох слів;- діалог, пестливі, згрубілі слова;- слова, що рідко використовуються у нашому мовленні;
Ігри для розвитку швидкості читання«Хто складе швидше?» Учні дивляться на картки зі словами і буквами, з яких складають слова. М'я, та, пір', я, здо, ро, в'я, в'ю, нок, зі, б'ю, в'я, за, ти, сім', я, п'я, так, со, ло, в'ї. «За алфавітом» На екрані демонструється таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає порядкові, місцю букви в алфавіті: а - 1, б - 2, в - 3 і т.д. Наприклад, слово абрикос цифрами пишеться: 1, 2, 20, 10, 14, 18, 21. 2,23,20,31,14(буряк); 3,7,6,17,12,6,31 (ведмідь); «Перестав букви, щоб утворилося нове слово»Осел – село, лісок – сокіл, курча – ручка, старий – айстра, кіт – тік, марка – рамка, дошка – шкода, рис – сир, нора – рано, наголос – голосна, спина – напис – насип, сосна – насос. «Слово заблукало» Знайти зайве слово. 1) Карась, сом, в'юн, борсук, окунь, червоне перо. 2) Матіола, троянда, береза, конвалія, ромашка, волошка.
Вчитель посуває указку від приголосних ліворуч до голосних, читаючи відкриті і закриті склади. Застосування зазначених таблиць діє змогу багаторазовим не надоїдливим повторення досягти миттєвого прочитання будь-якого складу, позитивно впливає на пам’ять, розвиток уваги, пробудження пізнавального інтересу.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} АУЕЄИІОЮЯЇБ В Г Д і т.д. Діти навчаються читати за допомогою серії таблиць, спрямованих на доведення до автоматизму читання певних складів з однією буквою, що позначає приголосний звук , а вертикально записані всі можливі злиття двох чи трьох приголосних. Працюють з ними, як за таблицею 1. Таблиця 1
Для читання складів зі збігом приголосних використовують таблиці 2-3. За структурою вони нагадують попередні з тією різницею, що у них вертикально записані всі можливі злиття двох чи трьох приголосних. Таблиця 2 А Е Є И І Ї О У Ю Яск ска ске скє ски скі ско ску екю скя аск еск єск иск іск їск оск уск юск ясксл сла сле слє сли слі сло слу слю сля асл есл єсл исл ісл їсл осл усл юсл ясл. Таблиця 3 А Е Є И І Ї О У Ю Ястр стра стре стрє стри стрі стро стру стрю стря астр еетр єстр истр істр їстр остр устр юстр ястрнтр нтра нтре нтрє нтри нтрі нтро нтру нтрю нтря антр ентр єнтр интр інтр їнтр онтр унтр юнтр янтр. При видозміненні таблиць можна проводити тренування в ігровій формі..
Закінчивши працювати з таблицями 3 та 4, першокласники, як правило, успішно читають будь-який склад у будь-якому слові. Тож наступний етап — опанування якнайбільшої кількості карток з 8—10 словами на кожній. Менше не бажано, бо діти одразу їх запам’ятають і проказуватимуть, не дивлячись. Більша кількість налякає маленьких учнів, та й вправи займуть понад 5 хв, що обтяжливо для семирічних школярів. Бажано після злиття приголосних ставити різні голосні (таблиця 4).струна зламавстріла зловитистрічка злістьстрибок злива гостро розлука. Таблиці читають хором, поодинці, сусід сусідові. Від повільного темпу до дуже швидкого. Дотримуючись і не дотримуючись послідовності слів.
У контексті даного викладу потрібно згадати методику «Щоденні 5» (DAILY 5) засновниками якої є Гейл Боші і Джоан Мозер, вчительки початкових класів м. Сієтл США. Вона розроблена з метою навчити учнів розвивати власну витривалість та самостійність під час виконання кожного з її компонентів, що забезпечує їх активну участь у читанні та письмі протягом тривалого часу. До того ж визначено основні компоненти технології. Щодня Робота зі словами. Читання для себе. Читання для когось. Писати самому собіСлухання
На різних етапах уроків літературного читання застосовую інтерактивні форми роботи. Для мотивації освітньої діяльності та підготовки до сприймання нового матеріалу використовую такі колективно-групові методи навчання, як «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Криголам», «Ґронування», «Аналіз ситуації», «Асоціативний кущ». Діти із задоволенням беруть участь у інсценуванні, читають в особах, люблять читати з передбаченням, за бажанням малюють ілюстрації до творів, читають догори дригом. Залюбки беруть участь у проєктах Інтерактивні методи кооперативного навчання (робота в парах, групах) дають можливість активізувати пізнавальну діяльність учнів. Під час підведення підсумків уроку використовую методи ситуативного моделювання, опрацювання дискусійних питань.
Масниця - веселе і смачне народне свято, яке відзначається цілий тиждень. Цього року Масляний тиждень відзначається з 20 по 26 лютого включно. Чому Свято називають «Масниця»? Тому що в цей день споживали багато масної їжі. Це були сир, масло, вареники з сиром і маслом, звідси назва Масниця. Крім цієї назви, ще є і інші- це і Колодій, Сирний тиждень, Сиропуст. Оскільки Масниця в Україні - це більш жіноче свято, то ще існувала назва Бабське свято, Бабський тиждень". Традиції цього свята дуже стародавні. У наших предків це було свято закінчення зими і призивання весни. За основною версією, на Масляну слов'яни шанували бога сонця Ярила. Наші предки влаштовували багаті гуляння, щоб боги подарували ранню весну і хороший врожай. Найвідомішим і улюбленим звичаєм на Масницю вважається випікання млинців з різними начинками. Хоча насправді головною стравою святкування в Україні були вареники з різними начинками. Ще готували налисники (млинці з сиром), молочні каші, молочний кисіль, галушки, сирники. В нашій родині також є традиція пекти млинці. Найчастіше це робимо ми з татом. І обов’язково останній млин виходить незрозумілої форми, схожою на чудика. І ми усі намагаємося вгадати, на кого ж він схожий! А потім у нас починається змагання, хто перший його з’їсть…..
Для розвитку інтересу до читання, впроваджую нестандартні форми проведення уроків: урок-казка, урок-змагання, урок-подорож, урок-вікторина, урок-гра, урок захисту проєкту, урок-КВК, урок-свято. Цілеспрямоване позакласне читання підвищує рівень читацьких навичок, розвиває зв’язне мовлення, збагачує словниковий запас молодших школярів.
Єдиний можливий шлях сучасного вчителя до формування компетентної особистості учня, здатної адаптуватися у соціальному середовищі є постійний творчий пошук, самовдосконалення. Педагог повинен не лише підтримувати інноваційні починання в освітньому просторі, а й бути активним творцем нового.