В ході індивідуальної та групової роботи над проектом учні знайомляться з поняттями: «макет», «моделювання», вчаться виконувати розгортки будівель, створювати макети вулиць, установ, вибирають засоби передачі інфомації для виступів на уроці-презентації. Учні будуть створювати макет «Місто».
Творчий проект «Архітектура очима дітей. Місто». Автор та керівник проекту: Сіра Неля Антонівна Назва проекту: «Архітектура очима дітей. Місто.» Основний та другорядні (дотичні) навчальні предмети: образотворче мистецтво, трудове навчання. Вік учнів, клас: 7 клас Тип проекту: творчий. Вид проекту: міжпредметний, інтегрований. Тривалість проекту: 2 уроки Характеристика проекту
Стислий опис проекту В ході індивідуальної та групової роботи над проектом учні знайомляться з поняттями: «макет», «моделювання», вчаться виконувати розгортки будівель, створювати макети вулиць, установ, вибирають засоби передачі інфомації для виступів на уроці-презентації. Учні будуть створювати макет «Місто». (Слайд 3) Мета проекту: закріплювати знання учнів про стилі архітектури, мову архітектури, розширити знання учнів з архітектурного мистецтва; ознайомити учнів з професією інженера-конструктора, з поняттями: «макет» «моделювання»; удосконалювати навички роботи з папером та картоном. (Слайд 4)
Завдання проекту: 1. Ознайомити з класифікацією архітектурних об’єктів за призначенням, надати початкові відомості про містобудування; закріплювати в учнів уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості архітектурних споруд, формувати вміння порівнювати, навички зображення архітектурних об’єктів. 2. Учити виконувати креслення розгорток будинківі дотримуватися правил техніки безпеки при роботі з різними матеріаламита інструментами. 3. Розвивати в дітей вміння аналізувати порівнювати комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення, творчу уяву, фантазію, кмітливість, творчий підхід до роботи; помічати красиві елементи в архітектурних спорудах. 4. Сприяти формуванню в дітей уміння аналізувати, узагальнювати; навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості; розширенню інтелектуального та духовного рівнів, що допомагає всебічно та раціонально підготувати дитину до життя та творчої діяльності в умовах сьогодення. 5. Виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, екологічну культуру; охайність, увагу, уміння бачити красу та гармонію та здатність до конструктивного мислення. 6. Вчити працювати в групах, виховувати цікавість та самостійність, вміння оцінювати свої досягнення в виконанні проекту. 7.Розвивати вміння пошуку інформації у бібліотеці та в мережі Інтернет, навиків роботи з інформацією у вигляді творчого звіту. (Слайд 5) Очікувані результати: -творчий підхід до виконання будь-якого завдання; -духовне збагачення особистості; -уміння використовувати матеріал для створення макетів будівель; -створення шедеврів власними руками; -уміння бачити у звичайному прекрасне ; -готувати підростаюче покоління до майбутнього життя. (Слайд 6) Етапи проведення проету:
І етап. ПІДГОТОВЧИЙ. ІІ етап. ПЛАНУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ПОСТАВЛЕНОЇ МЕТИ ( 2 тижні, 1 раза в тиждень на уроках, самостійна работа вдома). 1. Планування діяльності. 2.Формування творчих груп за характером діяльності:
ІІІ етап. РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОЕКТУ: Етапи реалізації проекту:
ХІД УРОКУ ПРОЕКТУ Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми розпочнемо роботу над проектом «Архітектура очима дітей. Місто», що розрахована на два уроки. Ми будемо вдосконалювати навички та вміння роботи креслярськими інструментами при виконанні креслення розгортків будинків. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати. Ознайомимося з історією архітектурного макетування. Проведення інтерактивних вправ: «Встановити відповідності» (стилі архітектури), «Магніт» (види архітектури). Слово вчителя. З давніх часів мініатюрний образ використовувався для перевірки архітектурних і конструктивних рішень, пошуку досконалого вигляду і бездоганної структури задуманої споруди. У той же час, однією з ключових функцій макету, була демонстрація майбутнього об'єкта.
Макет житла древніх словян(Слайд 9)
Виявлені в розкопках на території Україні і Молдові вони датуються шостим - третім тисячоліттям до нашої ери:
Древня Індія. Храм Махабодхи ХІІ століття.
Древній Китай. Макети пагоди, Х-ХІ ст. В епоху Відродження, незважаючи на появу нових можливостей в образотворчому мистецтві (розвиток лінійної перспективи і технології живопису) архітектурне макетування не втрачає своїх позицій, а навпаки- переживає період свого розквіту. Починаючи, з середини XIV століття з'являються архівні матеріали,що вказують на залучення італійськими архітекторами скульпторів, теслярів і столярів для створення макетів. Саме в період італійського відродження, були створені такі шедеври, як макет собору Святого Петра в Римі і макет купола кафедрального собору Санта Марія дель Фьоре (Слайд 11). Значний внесок у розвиток макетування зроблений майстрами працювали над комплексом французьких фортифікаційних макетів виготовлених протягом ХVII-XIX століть. Основним призначенням моделей було планування і реконструкція фортифікаційних споруд. Всього було створено близько 260 макетів, з яких зараз збереглося близько сотні. Макети виготовлялися переважно в єдиному масштабі 1:600, деякі з них досягали площі понад 150 м.кв. Завдяки увазі з боку короля Людовика XIV, вони виконувалися з найвищою якістю і деталізацією, багато з цих макетів вважаються справжніми витворами мистецтва. Наприкінці ХIХ століття одним з піків розвитку архітектурного макетування стали твори Каталонського архітектора Антоніо Гауді саме завдяки макетів, на яких він проводив дослідження статичних навантажень стало можливо зведення таких шедеврів світової архітектури як собор Саграда Фамілія в Барселоні. (Слайд 12) Зараз, як і тисячоліття, тому, не дивлячись на всі досягнення 3D графіки, архітектурні та технічні макети залишається ключовим елементом презентації проектів. Основним, найбільш зрозумілим і переконливим аргументом.
Для того, щоб представити цю ідею іншим людям, потрібно для наочності використовувати аксонометрію, перспективу або просто виготовити макет. Архітектура є частиною образотворчого мистецтва. Недивно, що 7 чудесами Стародавнього світу були саме архітектурні споруди. Ландшафтний дизайнер творить красу навколо людини: облаштовує місця відпочинку, сади та парки, він чудово знає, які рослини краще посадити на сонці, а які в затінку, як зробити так, щоб в садку з березня до листопада цвіли квіти. Макет можна розглядати з різних точок зору, повертаючи його, або змінюючи позицію спостерігача (учитель демонструє макети будинків). Макет, який найбільш повно імітує зовнішній вигляд промислового виробу і деякі його функціональні якості, в інженерній та художньо-конструкторській практиці часто називають моделлю. Макетування (від італ. «macetto» - ескіз, начерк) – умовне або «натуральне» об'ємно-просторове зображення об'єкта в певному масштабі, що дозволяє вести пошук і оцінку естетичних, функціональних, конструктивно-технологічних або споживчих якостей нових виробів і форм, в комплексі аналізувати різні аспекти конкретного проектування. (Слайд 13) Це метод і процес об’ємного проектування виробів, їх частин та деталей. Воно дає художнику-конструктору наочну інформацію про створений об’єкт, виріб що створюється. Виготовляють макети з матеріалів, що легко обробляються: м’якого пластиліну, пінопласту, паперу, картону тощо. Вибір макетного матеріалу залежить від призначення макету. Папір і картон застосовують найчастіше в пошукових макетах нового виробу. Пластилін використовують на будь-якій стадії роботи, за винятком демонстраційної. Дерево, гіпс, оргскло в основному призначені для демонстраційних моделей, а також для макетів, на яких проводять ергономічні дослідження. Основними матеріалами для макетів служать прості у використанні папір типу «Ватман» і тонкий картон. У макетуванні використовують також і акварельний папір, який за своїми характеристиками більше наближений до картону. Архітектурний макет – це просторове зображення, модель архітектурної споруди, міста, зазвичай у зменшиних розмірах. Подання моделей споруд та епскізів із доповідною запискою вважалося необхідною вимогою для участі в архітектурних конкурсах у часи епохи Відродження. (Слайд 14) Добре відомі деревяні моделі бані флорентійського собору Ф. Брунеллескі і вінця міланського собору Леонардо до Віччі. Російські зотчі також приділяли велику увагу моделі. Інколи модель виконували в натуральну величину, наприклад при проектуванні валів або стін фортеці. Видатні архітектори вважали: шоб зрозуміти, наскільки майбутня споруда буде добре і гарно виглядати, потрібно зробити її макет. Проектна графіка після петровської пори була пов’язана з усім культурним життям Росії. Крім зображень архітектурних об’єктів ми зустрічаємо проекти фонтанів, ваз, тріумфальних арок, планування садів і парків і т.д Саме зображення виконують на фоні пейзажу, стилізованих, дерев, домів, вписаного рельєфу місцевості. Отже, макетування відіграє особливо важливу роль при вирішенні містобудівних завдань, де велику увагу пмриділяють звязку забудови з ландшафтним середовищем та іншими оточуючими її компонентами. Архітектура – мистецтво створення споруд,які формують просторове середовище для життя та діяльності людини(для побуту, праці, відпочинку, культури та спілкування).
(Римський архітектор Вітрувій у своєму творі «Десять книг з архітектури» визначив такі вимоги, що висуваються до споруд: користь, міцність і краса.) Містобудування – теорія та практика планування й забудови міст. Упорядкуванню планування та забудови міст слугують регулярне планування (прямокутне, радіально-кільцеве, віяльне та ін.), урахування місцевих умов, будівництво архітектурних ансамблів, ландшафтна архітектура та ін.
Архітекторові потрібно вміти малювати, креслити, володіти кольоровим просторовим уявленням, уміти сміливо й цікаво фантазувати. На створення міста майбутнього може надихнути будьщоː художні та фантастичні твори, гірські вершини, середньовічні замки або сучасні архітектурні споруди. Макетування тісно пов’язане з графічними засобами художнього конструювання, то макетування та графіка в методиці художнього конструювання розглядаються разом. Графічні зображення можуть мати різний вид: нариси, ескізи, пошукові рисунки, демонстраційні рисунки, художньо-конструкторські креслення. (Слайд 15)
В найбільш загальному виді функції макетів можуть бути об’єднані в три групи: проектні, учбові та виставочні. Із зображенням проектних предметів ми починаємо знайомитись з часів Відродження. Цілий ряд рисунків (більше перспективних), ескізні нариси різних машин та пристосувань залишив після себе Леонардо да Вінчі. Це були вже проекти в дійсності. Особливий інтерес являє спадщина великого майстра німецького Відродження Альбрехта Дюрера. (Слайд 16) Він був універсальним проектувальником: зберіглися його ескізи костюмів для придворних, проекти ювелірних прикрас, фонтанів, кубків, меблі, карет; проектував він і цілі свята: убранство процесій, тріумфальні арки. Він використовував робочі зарисовки – кроки або нариси. Сам Дюрер не міг виготовляти предмети, а виступав тільки як проектувальник. Він також використовував на кресленнях тонову заливку аквареллю. Його “парадні” проекти мали більш закінчений характер і були доступні до розуміння, легко сприймались і непрофесіоналами. Створення макета, напевно, найбільш, захоплюючий і творча процес. Побачивши зображення майбутнього будинку, масиву чи парку мініатюрі ви зможете набагато чіткіше уявити, яким було стане, якщо буде зведене. Є багато відомих архітекторів: Антоніо Гауді, Рос Мак Кола, Антоніо Сант-Еліа, Фрідріх Штовассер та ін..(Перегляд демонстраційного матеріалу). (Слайд 17) Для того щоб навчитися мислити не площинами а обєктами, краще відчувати архітектурну пластику, ми створюємо макет, який дає можливість перевірити свій задум, повязати майбутню споруду з навколишнгім середовищем. Стадії проектування. Вона включає в себе: вивчення попереднього завдання та всебічного знайомства з темою проекту. Після ознайомлення із завданням, вивчення літературних джерел та натуральних зразків дизайнер разом з інженером-конструктором приступає до розробки ескізів в декількох варіантах, в яких виявляється краще художньо-конструкторське рішення, до першої стадії художнього конструювання відносять: розробка креслень, рисунків, ескізного проекту та виготовлення макету. Це один із найвідповідальних моментів процесу художнього конструювання. Тут працюють разом дизайнер та інженер-конструктор. Макет міста – це максимально точна зменшена копія міста, виконана з різних матеріалів. Традиційно для конструювання зменшених копій будівель використовується папір та ватман, однак, ваша фантазія може підказати вам використання й інших матеріалів, часом – самих незвичайних. Створення макета міста може стати цікавим дозвіллям, прекрасним розвитком для дрібної моторики пальчиків для ваших дітей, а також формуванням у них посидючості, уважності і акуратності. Вам знадобиться папір, ватман, ножиці, клей, карта міста (за умови, що ви хочете створити макет реального міста). ІІІ. Практична діяльність. Учитель об’єднує учнів у групи та організовує роботу. Здійснює індивідуальне консультування учнів, виправлення помилок під час роботи, проведення фронтальних інструктажів. Етапи роботи над проектом (Слайд 18)
Для додання місту належного вигляду можна зробити різні будівлі і споруди, такі як житловий будинок, різні види магазинів, депо, автозаправку, школу, лікарню, порт і навіть аеропорт із спостережною вежею. Перш ніж приступати до створення макета, виберете матеріал, з якого будете конструювати. Виконати креслення розгортки будівель на основі отриманих матеріалів. (Слайд 19)
Інструктаж до виконання розгортки будинків: (Слайд 20) 1.Визначити точку відліку, з якої будете починати робити розгортку стін. Воснові розгортки має бути пряма лінія, на якій треба позначити розміри стіни. 2. Визначити висот у стіни іпровести другу, паралельну основі лінію 3. Накреслити фронтони таклапани для склеювання. 4. Виконати розгортки дахів та підставок. 5.Зробити вікна і двері: аплікація, малюнок, вирізати. 6. Домалювати дрібні деталі. 7. Вирізати розгортки будівель. 8. Скласти та склеїти макет будівель. Перед початком роботи учні згадують правила техніки безпеки при роботі з різними художніми матеріалами, креслярськими інструментами ножицями.
Етапи роботи над макетом:
Захист проекту Доповідач. Я вірю в краще майбутнє. Я дуже сподіваюся, що ми, люди, будемо вдосконалювати світ, в якому живемо. Тож і місто, яке ми змоделювали відрізняється від сучасного в кращий бік. По-перше, у у нашому місті вирує життя: на вулицях їздить багато автівок. По-друге, місто наше є дуже дуже зручним для життя, у ньому є багато різних архітектурних споруд: звичайні житлові будинки, магазини та кафе.У ньому працюють різноманітні служби доставки покупок додому. У нашому місті багато уваги приділяється місцям відпочинку. Тут є парк, кінотеатр, оглядовий майданчик, зроблені штучні водойми, в яких можна буде купатися та плавати на човнах. Наше місто нагадуватиме курортне. Це місто несхоже ні на будь-яке інше тут є – великі й малі будинки, з хмарочосами та котеджами, такі уяких людям буде комфортно та безпечно жити. Можливо, наше місто не дуже схоже на місто з фантастичного роману, проте я вважаю, що воно таке, яким ми насправді можемо його зробити.
Заключний етап
|