Тема: «Твори добро, бо ти - людина»
Мета: формувати у дітей почуття доброти, любові до навколишніх людей, допомогти дітям усвідомити, що чуйного, доброзичливого ставлення потребують не лише люди, а й весь оточуючий світ; розвивати потребу робити добро, не чекати винагороди; виховувати в учнів доброту, порядність, бажання підтримувати ближнього у скрутну хвилину.
Форма заняття: виховний захід.
Обладнання: мультимедійна презентація, музичний супровід, картки, плакат «Дерево корисних порад», відеоролики.
Епіграф: «Доброта повинна стати таким же звичайним станом людини, як мислення. Вона повинна перейти у звичку» (В. Сухомлинський).
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
(привітання учнів, гостей)
ІІ. Повідомлення теми заняття.
Слово учителя. Сьогодні ми з вами не просто будемо закріплювати основні поняття про добро, а й вміти розрізняти добро від зла, встановлювати межі між цими поняттями та дізнаємося, чому потрібно творити добро.
ІІІ. Слово учителя: Розпочати наш виховний захід я хочу з притчі Василя Сухомлинського. (фонова муз. № 1).
Вечоріло. Битим шляхом йшло двоє подорожніх - батько й семирічний син. Посеред шляху лежав камінь. Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крекчучи, він обійшов камінь, і, взявши дитину за руку, пішов далі.
Наступного дня батько з сином йшли тією ж дорогою назад. Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся й забив ногу.
Третього дня батько й син пішли тією ж дорогою. До каменя було ще далеко.
Батько каже синові : — Дивись уважно, синку, треба обійти камінь. Ось і те місце, де батько спіткнувся й забив ногу.
Подорожні сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий дід.
Дідусю, — запитав хлопчик, — Ви не бачили тут каменя?
Я прибрав його з дороги.
Ви також спіткнулися й забили ногу?
Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.
Чому ж ви прибрали камінь?
Бо я людина.
Хлопчик зупинився у задумі.
Тату, — запитав він, — а Ви хіба не людина?
(Відеоролик № 1)
ІV. Робота в групах.
(Учитель роздає учням роздруковані картки, на яких подані різні ситуації, і пропонує їх розібрати)
Картка № 1.
Картка № 2.
Чи правильно розмовляв по телефону цей хлопчик? Дайте свій варіант телефонної розмови в цьому випадку.
Картка № 3.
Картка № 4.
Картка № 5.
Картка № 6.
4.Гра « Так чи не так»
Учитель: - Якщо ви виховані, то знайдіть у реченнях помилки.
- Проходити на своє місце в кінотеатрі треба спиною до тих, хто сидить.
- Чемний хлопчик завжди смикає дівчаток за коси.
- Ввічливі діти ніколи не поступаються місцем старшим.
- Виховані діти обгортку від цукерки викидають на тротуар.
- Усі діти переходять вулицю на жовте світло світлофора.
- Чемний завжди поспішає першим сісти за стіл.
- Вихований не розмовляє під час вживання їжі.
- Ввічливий не перебиває того, хто говорить.
- Чемний не забуває вибачитися, якщо когось випадково штовхнув
- Вихований поступайся місцем людям похилого віку.
Учитель. Добро і зло – досить актуальна тема. У вашому віці ви особливо цікаветесь, які правильно вчинити, як слід діяти в тих чи інших випадках тощо. Гете писав: «Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя». Давайте й ми спробуємо розгледіти себе у дзеркалі своїх дій і вчинків.
Робота з прислів’ями.
Куди вітерець, туди й розумець. (1 група) Шия з намистом, а голова із свистом. (2 група)
Відеоролик № 2. («Добрі вчинки»)
Учитель.
1 – й учень:
Найпоширенішим серед підлітків є тютюнокуріння. На жаль, цією звичкою захоплюються не лише підлітки, а й діти 9 років. Як одні, так і інші навіть не усвідомлюють, що завдають шкоди своєму організмові, а звідси виникають такі захворювання, як рак горла, легень.
Куріння переслідувалось в давні часи дуже суворо. В Англії курців страчували, у Туреччині їх саджали на кіл, в Італії Римський папа відлучав курців від церкви. У царській імперії Олексій Романов заборонив ввіз тютюну, а курців карали батогами. На Русі курців засуджували до страти, та ми живемо з вами не у ХІІ сторіччі, а у ХХІ, і не слід судити одне одного, а слід допомагати та підтримувати.
2 – й учень:
Серед сучасної молоді є такий прояв як булінг. Все частіше доводиться чути про булінг в українських, школах жорстокість дітей часто переходить усі межі. Бійки між школярами і психологічне насилля можуть нанести непоправної шкоди дитині. Найчастіше булінґ відбувається в таких місцях, де контроль з боку дорослих менший або взагалі його нема. Це може бути шкільний двір, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики. У деяких випадках дитина може піддаватися знущанням і поза територією школи, кривдники можуть перестріти її на шляху до дому. Навіть удома жертву булінґу можуть продовжувати цькувати, надсилаючи образливі повідомлення на телефон або через соціальні мережі.
3 – й учень:
Кібербулінг — нове популярне «захоплення» серед молоді. Агресивність, жорстокість у висловлюваннях, наклеп з боку однолітків — все це характерно для кіберцькування, який може статися під час підліткового періоду (охоплює вік від 11 до 16 років). У реальному житті підліток може цього уникнути. Адже дорослі — вчителі, батьки сприяють зміні поведінки дитини на конструктивну.
Наразі Інтернет є досить поширеним явищем у сучасному світі, його неможливо усунути, тут все наше життя, ми вчимося тут спілкуватися, пізнаємо нову інформацію та поповнюємо свій словниковий запас, тому покращувати Інтернет — етику нам просто необхідно. Але кібернасильству досить важко протистояти в світі інноваційних технологій.
(відеоролик №3 «Булінг»)
(Стук у двері. Заходять Добро та Зло)
— Ви хто?
— Я – Зло, підступне , лихе, сердите, нечемне, безжальне, ходжу по світу і сію в серця людей зерна чортополоху злючого. У чиєму серці воно проросте – стане моїм рабом, прислужником, злою людиною.
— А я – Добро. Мандрую світом та сію в серденька насіння чарівних квітів доброти. У кого в серці проросте моя зернина, той перемагає зло і стає поборником добра. Стає доброю людиною.
— Ми постійно змагаємось. Нажаль, Добро поки у світі перемагає, але не завжди, там де перемагаю я – ведуться війни, бійки, процвітає чорним цвітом зло.
— Діти, а як ви думаєте, що відбувається там, де перемагаю я – Добро (відповіді дітей).
— А що це у вас у руках?
— Це і є наші символічні квіточки. Зараз ми їх роздамо дітям, а вони нехай вибирають, добро чи зло.
— У мене квітчки жовті – кольору сонця, блакитні – кольору неба, червоні – кольору кохання, рожеві – кольору яблуневого цвіту.
— Ой, ой, ой, подумаєш. А у мене лише одного кольору – чорного. Це колір смутку, заздрості, злості, горя, біди. Цей колір найкращий.
9. Декламування вірша « Доброта»
- То чи ж просто бути добрим, нам допоможе зрозуміти вірш «Доброта.»
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить це від зросту.
І дитина робить добру справу,
Як не кине друга на поталу.
Як людей полюбиш – пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
І закрутиться Земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші.
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона, як сонце, світить,
То радіють і дорослі, й діти.
5. Інсценівка вірша Б. Грінченка "Зорі".
(На лаві сидить мати в українському одязі, напроти неї – донечка.)
Донечка:
Мамо, люба, глянь, як сяють ясні зорі золоті!
Мати:
– Кажуть люди: то не зорі,
Сяють душі то святі.
Кажуть, хто у нас на світі
Вік свій праведно прожив,
Хто умів людей любити,
Зла нікому не робив,
Бог послав того на небо,
Ясной зіркою сіять...
Донечка:
– Правда, мамо, то все душі,
А не зорі там горять.
Так навчи ж мене, голубко,
Щоб і я так прожила,
Щоб добро робити вміла,
І робить не вміла зла.
Пам’ятка добрих i корисних справ (по черзі)
• Завжди дотримуйся свого слова.
• Перед виконанням справи подумай.
• Не будь самовпевненим.
• Не лiнуйся.
• Виконуй справу iз задоволенням.
• Нiколи не вимагай винагороди.
• Виконуй все вчасно.
• Допомагай людям сам, не чекай, доки тебе проситимуть.
• Завжди виконуй тiльки добрi справи, за якi нiколи не червонiтимеш. Наодинці з собою роби так, як ти робив би на людях.
Не лінуйся.
Добросовісно виконуй свої обов'язки.
Заповіді («Дерево корисних порад»)
(відеоролик №4 «Притча про доброту»)
ДЯКУЮ ВСІМ ЗА УВАГУ!!!