Я пізнаю світ
2-І клас
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
ТЕМА. У царстві рослин.
Для чого цвітуть дерева та інші рослини.
Підготувала:
вчитель початкових класів
Лобкова І.О.
Тема. У царстві рослин. Для чого цвітуть дерева та інші рослини.
Мета. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу, вчити розподіляти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкрити цінності рослин для людини; навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі, бажання охороняти і примножувати її красу.
Обладнання. Плакат „Царство рослин”, гербарій, силуетні малюнки казкових героїв Білочки і Зайчика, плоди різних рослин, ілюстрації, роздавальні картки, силуетні малюнки рослин на липкій стрічці, полотно у рамці, магнітофонні записи, проектувальні слайди.
План та хід уроку.
- Яка зараз погода?
- Який місяць?
- Якого кольору місяць?
- Чи були протягом тижня опади?
- Спрогнозуйте яким буде сьогоднішній день?
III. Актуалізація опорних знань.
- Пригадайте і скажіть, що таке природа?
- На які дві групи вона поділяється?
- Що належить до живої природи?
- Який зв’язок між живою і неживою природою?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми продовжимо вивчати рослини. Будемо вчитись їх розрізняти за певними ознаками. (Стук у двері).
- Хто це до нас завітав?
Прийшов листоноша і приніс нам телеграму від Цариці рослин. Послухайте, діти.
ТЕЛЕГРАМА
Любі діти! Запрошую вас у цікаву мандрівку до мого царства. Вам допоможуть мої друзі, лісові жителі. А які, - ви дізнаєтесь, коли відгадаєте мої загадки.
по гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст,
та великий має хвіст,
як намисто оченята.
Хто це? Спробуй відгадати. (Білка).
взимку біленький,
влітку сіренький,
по полях стрибає,
в кущах спочиває.
Хто це? (Зайчик)
Чекаю.
Цариця рослин
V. Вивчення нового матеріалу.
- Чи згодні ви вирушити негайно у чарівну подорож?
(На дошці – плакат „У царстві рослин”.
Звучить магнітофонний запис „Звуки лісу”).
-Ось чарівне царство. Рослини оточують нас у житті й одночасно живуть своїм життям. Які рослини ви знаєте? (кущі, дерева, трави)
- А ось нас зустрічають Білочка і Зайченя.
- А знаєте, чому саме вони нам допомагають?
- Як ви думаєте, хто з цих звірят може розповісти про дерева?
- А про кущі? Чому? (Тому що білочка живе на деревах, а зайчик в кущах).
1. Розповідь вчителя
Де ростуть рослини? Так, навколо нас багато різноманітних рослин: і на городі, і в лісі, і у лузі. Здається, що всі вони такі різні, одна на одну не схожі. Але насправді всі вони подібні одна до одної.
Білочка вас запитує: -А чи знаєте чим відрізняються і чим схожі рослини?
Щоб правильно відповісти на її запитання попрацюємо за підручником.
2. Робота з підручником (с. 28-29)
- Яку будову має кожна рослина? (Корінь, стебло, квітка, плоди з насінням)
- Які спільні ознаки мають дерева і кущі?
- Скільки стовбурів має дерево?
- А кущ?
- Чи мають стовбур трав’янисті рослини?
3. Відгадування загадок. (Демонстрація малюнків-відгадок)
Діти, відгадайте загадки, які підготували звірята.
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски
Цих подружок звуть ... (Берізки)
Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
- Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще дерева ви знаєте?
За хатиною в садку
У зеленому віночку
У червоному намисті
Дівчинонька чепуриться. (Калина)
Мов їжак колючий
Солодкий та пахучий
Ягідку зірвеш – руку обдереш. (Аґрус)
- Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще кущі ви знаєте?
Не вогонь, а пече. (Кропива)
Запалили в чистім полі
Квіти гарні всі червоні
Та палає влітку так
Польовий, червоний .... (мак)
- Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще трави ви знаєте?
Фізкультхвилинка
(музичний супровід „Вальс квітів”)
4. Розповідь вчителя. Демонстрація гербарію.
- Кожна рослина має свої плоди. У плодах дозріває насіння, яке захищене від пошкодження
- А що це знайшла білочка? (Шишку)
Плід якого дерева – шишка?
А для чого білочці шишка? (Розгризає, та їсть насіння)
Для поширення насіння рослини мають різні пристосування: насінина клена – крильця, лопуха – гачечки, кульбаби – парашутики. Одні насінини розносяться вітром, а інші прикріплюються гачечками до тварин і таким чином розповсюджуються.
5. Продовження роботи з підручником (с. 30-31) Опрацювання статті.
- З чого утворюються плоди?
- Як розвивається яблунька?
- Назвіть рослини нашої землі, які ви бачите на картині Катерини Білокур „Натюрморт”.
VI. Узагальнення та систематизація знань.
1. Гра „Розрізни рослину за плодами”
- Діти, постривайте, мені Білочка щось хоче сказати. Вона для нас підготувала цікаве завдання.
Білочка назбирала у кошик плодів різних рослин і хоче вас перевірити, як ви вмієте розрізняти рослини за плодами.
(Вчитель показує плід, діти називають рослину і групу, до якої ця рослина належить).
- Ну, молодці, впорались із завданням Білочки.
2. Хвилинка – цікавинка. Робота „Довідкового бюро”
Чи знаєте ви, що:
- найбільша квітка у світі – рафлезія квітуча. У неї немає листя, а квіти досягають у діаметрі 1 м. Таких великих квітів немає у жодної рослини світу
( демонстрація малюнка)
- Найвище дерево у світі – це мамонтове дерево. Його висота сягає 112 м.
Якщо ви хочете більше цікавого дізнатись про світ рослин, скористайтесь енциклопедіями.
3. Робота в групах.
Кожна група отримала від Зайчика квіточки з назвами рослин. Розподілити рослини у три групи: дерева, кущі, трави.
1 група – підкреслити назви дерев
2 група – назви трав
3 група – назви кущів.
На квітці: липа, малина, шипшина, волошки, явір, рафлезія, верба, ліщина, огірок, вишня, фіалка, виноград, смородина, дуб, ромашка, кульбаба, яблуня.
Фізкультхвилинка
4.Бесіда „Роль рослин у житті людини”
- Рослини є головною їжею, ліками, кормом для тварин, сировиною для промисловості, будівельним матеріалом. Діти, нині багато видів рослин зникли або зникають (їх знищили). Багато з них занесено до Червоної книги – це перелік рослин і тварин, яким загрожує повне зникнення на Землі. Цю книгу порівнюють із червоним знаком світлофора – сигналом, що сповіщає про загрозу і вимагає бути уважним та обережним.
Робота з ілюстраціями, малюнками рослин, що занесені до Червоної книги: підсніжник, журавлина, півонія тонколиста, ковила пухнаста тощо.
-Зриваючи лісові та польові квіти, ми завдаємо непоправної шкоди рослинному світу свого краю.
-Де б ви не були, ви повинні завжди пам’ятати, що не можна топтати траву, ламати дерева, зривати квіти.
VII. Підсумок уроку.
1. Хвилинка поезії. Демонстрація слайдів.
(Чарівний світ рослин)
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, древа і трави ...
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте повсюди,
Шлях і стежиноньку в гаю.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
- Чого вчить нас цей вірш?
2. Творче зображення квітучої лісової галявини засобами особистого фантазійного перевтілення.
- А зараз, на згадку про нашу мандрівку, давайте всі разом створимо картину, яка завжди буде нам нагадувати про красу й неповторність царства рослин.
(Звучить музика „Вальс квітів”).
На дошці прикріплене полотно у яскравій рамці. Учні вибирають заготовлені силуетні малюнки квітів, кущів, травички (з липкою стрічкою) і приклеюють, створюють картину „Квітуча лісова галявина”
У роботі беруть участь усі діти.
- Яка чудова вийшла картина! Вона символізує вашу любов і шану до рідної природи, до чарівного світу рослин!
VIII. Домашнє завдання
- Цариця рослин приготувала, ще й подарунок. Вона запрошує всіх до святкового чаювання з корисних рослин та куштування пирогів з яблуками, маком.
- Давайте подякуємо цариці рослин та її помічникам за чудову подорож.
Лунають веселі пісні з дитячих мультфільмів.