У чому виявилася ідея самопожертви у творі Григора Тютюнника« Климко»

Про матеріал
Про доброту, самовідданість, милосердя – провідні мотиви творчості видатного українського письменника Г. Тютюнника. Він завжди передавав на папері те, чим повнилося серце, що його хвилювало. Можна впевнено говорити, що він жив, як писав, а писав, як жив. Отже, основним проблемним запитанням нашого уроку є з'ясування ідеї самопожертви головного героя твору «Климко».
Перегляд файлу

КЗ «Христофорівська гімназія»

Лозуватської сільської ради

 

 

 

 

 

 

Урок - проблемний стіл

Вчитель

Валецька Сніжана Олександрівна

 

 

 

смт Христофорівка

 

Урок – проблемний стіл на тему: «У чому виявилася ідея самопожертви у творі Григора Тютюнника« Климко»?

Мета: сприяти розвитку в учнів прагнення до самоосвіти, до пошуку форм діяльності; розширенню й поглибленню знань з теми уроку; формувати вміння оцінювати поведінку і вчинки героїв твору; виховувати риси чуйності, доброти, щирості.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: портрет автора, схеми-опори, ілюстрації до твору , презентація «Діти війни».

Ідеалом для мене завжди були і залишаються доброта і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах.

                                  Григір Тютюнник

Структура уроку

  1. Повідомлення теми, мети,завдань уроку (мотивація навчальної діяльності)
  1.                                                        Цілі уроку

знати:

  • біографію Г. Тютюнника;
  • зміст повісті «Климко»;
  • теоретичні поняття.

 

вміти:

*   аналізувати повість;

давати власну оцінку вчинкам героя;

висловлювати особисте ставлення до прочитаного.

 

 

  1. Декламування епіграфа.
  2. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про доброту, самовідданість, милосердя – провідні мотиви творчості видатного українського письменника Г. Тютюнника. Він завжди передавав на папері те, чим повнилося серце, що його хвилювало. Можна впевнено говорити, що він жив, як писав, а писав, як жив. Отже, основним проблемним запитанням нашого уроку є з'ясування ідеї самопожертви головного героя твору «Климко».

  1. Відтворення і корекція опорних знань
  1. Прес-конференція з науковцем-біографом.

(Журналісти формулюють запитання пов'язані з біографічними відомостями автора).

-          Які враження про дитинство виніс Григір Тютюнник?

-          Розкажіть про поневіряння Г. Тютюнника після закінчення технікуму?

-          Що Ви знаєте про батька й діда письменника?

-          Що Ви довідалися про ставлення Г. Тютюнника до присудженої йому премії?

-          Як треба розуміти вислів письменника: «Справедливість приходить лише на поминки»?

 

  1. Виступ експерта-літературного критика про історію написання повісті «Климко».

Повість «Климко» переносить нас у тяжкі часи фашистської окупації України. Війна застала     Г. Тютюнника на Донбасі, а голод змусив його повернутися на Полтавщину до матері. Автобіографічність не означає абсолютне відтворення хронічки життя письменника. Герой повісті не йде на Полтавщину, а по сіль, щоб потім продати її та врятувати від голоду улюблену вчительку і себе з другом. Однак в основі твору – враження від того пам'ятного походу дитини тяжкими дорогами війни.  У 70-х р..  побачила світ повість «Климко». За книгу «Климко» у лютому 1980р. Г. Тютюннику присуджено премію імені Л. Українки.

 

? Проблема               Чому цю повість він вважав найдорожчою для себе?

 

  1. Творче завдання в малих групах.

(Учні складають сенкант за схемою-опорою)

 

Війна

страхітлива, безжалісна.

Нищить, руйнує, вбиває.

Загроза для всього людства.

Смерть.

  1. Учні складають інтерактивну технологію «Кубування» (за ілюстрацією)

 

Алгоритм роботи:

  1. Хто це?
  2. Який він?
  3. Асоціації.
  4. Його прагнення.
  5. Чого можна навчитися?

Відповіді:

  1. Климко-сирота.
  2. Чуйний, добрий, щирий, працьовитий, мужній…
  3. Маленький лицар, патріот, переможець, господар…
  4. Бажання навчатися, допомагати, турбуватися, співчувати…
  5. Вчитися доброти, не розчаровуватися у житті, бути сильним.

 

  1.           Робота з підручником(стор. 188)

(складання схеми-опори)

Прототип

(прообраз)

 

 

реальна людина,

зовнішність,

характер

життєві події,

вчинки якої автор описав,                                      створюючи літературний образ

 

 

? Проблема               Чи можна маленького Григора вважати прототипом Климка?

 

  1. Складання сенканту за схемою-опорою.

 

Климко

вольовий, винахідливий.

Працює, допомагає,співчуває.

Не цінує власного життя.

Сирота.

  1. Самостійна робота (диференційована).

 

I-II рівень

Сформулюйте основні сюжетні лінії твору.

-  Климко і дядько Кирило.

-  Тітка Мотя і Климко.

-  Климко і Зульфат.

-  Дідусь Гордєєв і вчителька.

-  Климко, швець і дівчина.

III-IVрівень

Складіть схему-опору.

Повість – великий за обсягом прозовий твір, в якому доля однієї людини пов'язана з багатьма іншими

 

 

 

  1. Повторення і аналіз фактів

 

  1. Прес-метод (постановка проблемного запитання уроку).

В чому виявилася ідея самопожертви у творі Г. Тютюнника «Климко»?

Iетап –  я вважаю, що Климко завжди жертвував своїм життям за для інших.

II етап – тому, що він був благородною чуйною дитиною.

IIIетап – наприклад він допоміг своїй вчительці…

IV етап – отже, таким чином маленький одинадцятилітній сирота ціною власного життя намагався допомагати дорослим людям.

  1. Рольова гра (виступ акторів-людителів).

Климко:Знаєш, щоя придумав, Зуль? Я піду по сіль.

(Зульфатстоїтьзадумавсятрохи дивиться вбік, потімрозвертається)

Зульфат: Куди?

Климко: У Слов’янськ. Чув, як отоймурлобородатий на базаріказав?: „Сіль - слов’янськабіла”. А це ж недалеко. Дядя Кирилотуди часто ешелониводив. Уранціпоїхав – увечерівже дома... Що, що в нас картоплі є Трохим... та сала. Цьогохочби на два місяці хватило. А скоро зима. Зараз, поки тепло, треба йти. Харчівнаміняємо по дорозі назад, молоко, може...

Зульфат: Сам не підеш. Я теж з тобою.

Климко: А по молоко в Лобову? А дома, з малими, хто буде, з дідусем? А з НаталеюМиколаївною? Обіцялипомагати, а самі втекли. Та тебе й не, пустять. А мене держати – ні – кому.

Зульфат: Не пустять. Правда...... Завтра йтимеш?

Климко: Так, вдосвіта, покищеспатимуть. А типотімрозповісиНаталіїМиколаївні, куди я подався.

Автор:ЗульфатміцновхопивКлимказаплечі, притяг до себе і довго держав так. Потім сказав.

Зульфат:Хочеш, я тобііталійськийкинджал на дорогу дам? Хочеш?

Климко:Поцупив?

Зульфат:Ні. Виміняв за четверо яєць. Вони за їжу і карабінипроміняли б! Я знаю.

Климко: Не треба кинджала. Так піду. Хто мене займе?

Автор: Климко прокинувсядуже рано. Міжкучугурамищетільки почало сіріти. Климко тихо підсипав у „буржуйку” вугілля (він і вночі вставав підсипати, як звик те робити, ще живучи в бараці з дядькомКирилом), узявчистийзошит, олівець і написав: „Наталю Миколаївно! Я пішов. Зульфат вам усерозкаже. Я скоро вернуся. Клим.”

IV.Узагальнення і систематизація понять

  1.      Гра «Незакінчене речення» .

1.           «Климко» - це розповідь… пробідного хлопчика-сироту.

  1. Тема повісті – це зображення… тяжких поневірянь Климка у часи фашистської    окупації рідного краю.
  2.                     За жанром – це… автобіографічна повість.
  3.                     Климко був дитиною… чуйною, доброю, співчутливою.
  4. Основна думка повісті – це… маленькі громадяни нашої країни – діти війни, виявляли таке милосердя, яке й дорослим інколи було не до снаги.

 

  1. Вирішення проблеми.

-  Як жилося дітям під час Великої Вітчизняної війни?

(Звучить  пісня Тамари Гвердцителі «Діти війни»)

 

  1. Засвоєння ведучих ідей і основних теорій
  1. Рефлексія навчальної діяльності.

-  Що вам допоміг з'ясувати сьогоднішній урок?

-  Що з уроку ви взяли для себе?

-  Виразіть свій настрій одним словом (іменником, прикметником).

  1. Оцінювання роботи учнів на уроці
  2. Заключне слово вчителя

-  Сьогодні багато хто з вас відкрив для себе найпотаємніші глибини душі маленького  Климка, який для багатьох читачів став ідеалом людини. Скільки разів він йшов на самопожертву, щоб допомогти дорослим людям у тяжку хвилину. Маленький лицар ризикував бути вбитим, замерзнути десь на полі під копицею – адже йшла війна.   Його вело дорогою милосердя та співчуття.

 

  1. Домашнє завдання (диференційоване)

 

I група: складіть кросворд за змістом повісті «Климко».

II група: напишіть літературний диктант за творчістю Г. Тютюнника.

III група: підготуйте твір на тему «Не будь байдужим до горя інших».

 

 

docx
Додано
8 грудня 2023
Переглядів
1125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку