У КРАЇНІ МУЗИКИ ЗАВЖДИ ЛАД

Про матеріал
Мета: • навчальна: продовжувати знайомити учнів з особливостями та властивостями музичної мови; надати визначення понять «лад», «мажор», «мінор»; вчити учнів впізнавати мажорний та мінорний лади; • розвивальна: розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики; • виховна: виховувати культуру слухання музики та прищеплювати учням зацікавленість нею.
Перегляд файлу

Урок № 28. У КРАЇНІ МУЗИКИ ЗАВЖДИ ЛАД

Музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Весела. Сумна», Р. Шуман «Перша втрата», К. Сен- Санс «Королівський марш Лева», поспівка «Мінор-мажор», українська народна піс­ня «А ми просо сіяли».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Р. Шумана, Л. ван Бетховена, К. Сен- Санса.

Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення мурахи, мавпи та лева; роздавальний матеріал (картки із зображенням сонечка або хмаринки).

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід («Королівський марш Ле­ва» К. Сен-Санса).

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Сьогодні ми познайомимося ще з двома мешканцями країни Музика, навчимося краще розуміти музичну мову.

3. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Учитель. На початку уроку звучала музика: мелодія мандрувала то вго­ру, то вниз, акорди змінювали один одний. Після знайомства з музичними звуками ми побачили, що всі вони, як і люди, дружать між собою. Таку спів­дружність музичних звуків називають ладом. Від ладу залежить, веселою бу­де музика чи сумною, радісною чи похмурою. Познайомтесь із двома братами - ладами (замість ілюстрацій ладів можна підготувати заздалегідь двох учнів- акторів).

Звуть мене сеньйор Мажор! 

Знайомству з вами радий!

Приношу усмішки вам я,

Та вся музичная сім’я.

— Ну а моє ім’я — Мінор,

І ось що вам скажу,

Що сум завжди мій компаньйон,

 Зі сміхом — не дружу.

Ось такі вони — брати-лади!

 Чи схожі вони між собою?

 Чи запам’ятали ви, як їх звуть?

 Хто з них веселун, а хто — сумний?

Мажор любить сонце та сміх, а Мінор — дощик і сум. Музичні звуки, зби­раючись біля Мажору, весело співають, сміються й радіють, а коли хочуть поспілкуватися з Мінором, то починають мріяти, згадують сумні хвилини та іноді плачуть. Отже, почувши веселу музику, позначатимемо її «сонечком», а сумну — «хмаринкою».

Робота з поняттями

З давніх часів слово «лад» означає мир, згоду та порядок, а в музиці лад — це злагоджене поєднання звуків різної висоти. Лад світлого, радіс­ного звучання — мажор; лад сумного, мрійливого звучання — мінор.

Слухання музики

Учитель. Пригадайте, ще у другій чверті ми ознайомились із твором «Ве­села. Сумна».

 Пригадайте, хто створив цю п’єсу.

Слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван Бетховена

 Яким є характер музики?

 Чи весь час музика однакова за настроєм?

Настрій у п’єсі змінюється тричі.

 Викладіть на парті у відповідному порядку «сонечка» та «хмаринки».

 Який лад ми почули у першій частині, а який — у другій?

 У якому ладі композитор завершив цей твір?

Я хочу перевірити вашу кмітливість. Послухайте п’єсу Р. Шумана та обе­ріть малюнок — сонечко чи хмаринку, який би показав настрій цієї п’єси.

Слухання твору «Перша втрата» Р. Шумана

 Який лад зустріли ми в цій п’єсі?

Хоча цю музику ніхто не співав, але вона дуже схожа на пісню, тобто має пісенний характер.

 Якби це була б пісня, то з якими словами?

Так, вона розповіла б про якісь сумні події. Композитор Р. Шуман назвав її «Першою втратою».             

Гра «Гастролер-музикант» 

У ході уроку вчителеві допомагає приїжджий «гастролер» — учень, який вчиться грати на музичному інструменті. Він виконує підготовлену п’єсу та стисло розповідає про неї.

Гра «Круглий стіл»

Учні за власним бажанням висловлюються про почуту музику.

Учитель. А зараз прозвучить ще один твір. Ця музика — ілюстрація до одного з малюнків, що ви бачите (на дошці — зображення мурахи, мавпи та лева).

Здогадайтеся, до якого малюнка підходить ця музика.

Слухання твору «Королівський марш Лева» К. Сен-Санса

 Знайдіть картку (сонечко або хмаринку), що відповідає характерові твору.

 Оберіть слова, що характеризують мажорний та мінорний лади: журливий, сонячний, сумний, яскравий, затемнений, світлий.

Вокально-хорова робота

Вивчення поспівки «Мінор-мажор»з показом руху мелодії рукою (звернути увагу на настрій та характер її виконання)

Повторення української народної пісні «А ми просо сіяли»

(визначення її ладу та характеру)

4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда

 3 якими мешканцями країни Музика ми познайомилися?

 Який характер має мажор? мінор?

 Які п’єси ми почули і який у них лад?

Учитель, Отже, сьогодні ми дізналися про ще один засіб музичної вираз­ності — лад, завдяки якому музика дарує нам радість і сум, мрійливість та ба­дьорість  - усю яскраву палітру наших почуттів.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен Санса).

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 березня 2020
Переглядів
628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку