Урок № 28. У КРАЇНІ МУЗИКИ ЗАВЖДИ ЛАД
Музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Весела. Сумна», Р. Шуман «Перша втрата», К. Сен- Санс «Королівський марш Лева», поспівка «Мінор-мажор», українська народна пісня «А ми просо сіяли».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Р. Шумана, Л. ван Бетховена, К. Сен- Санса.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення мурахи, мавпи та лева; роздавальний матеріал (картки із зображенням сонечка або хмаринки).
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен-Санса).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми познайомимося ще з двома мешканцями країни Музика, навчимося краще розуміти музичну мову.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель. На початку уроку звучала музика: мелодія мандрувала то вгору, то вниз, акорди змінювали один одний. Після знайомства з музичними звуками ми побачили, що всі вони, як і люди, дружать між собою. Таку співдружність музичних звуків називають ладом. Від ладу залежить, веселою буде музика чи сумною, радісною чи похмурою. Познайомтесь із двома братами - ладами (замість ілюстрацій ладів можна підготувати заздалегідь двох учнів- акторів).
Звуть мене сеньйор Мажор!
Знайомству з вами радий!
Приношу усмішки вам я,
Та вся музичная сім’я.
— Ну а моє ім’я — Мінор,
І ось що вам скажу,
Що сум завжди мій компаньйон,
Зі сміхом — не дружу.
Ось такі вони — брати-лади!
♦ Чи схожі вони між собою?
♦ Чи запам’ятали ви, як їх звуть?
♦ Хто з них веселун, а хто — сумний?
Мажор любить сонце та сміх, а Мінор — дощик і сум. Музичні звуки, збираючись біля Мажору, весело співають, сміються й радіють, а коли хочуть поспілкуватися з Мінором, то починають мріяти, згадують сумні хвилини та іноді плачуть. Отже, почувши веселу музику, позначатимемо її «сонечком», а сумну — «хмаринкою».
Робота з поняттями
З давніх часів слово «лад» означає мир, згоду та порядок, а в музиці лад — це злагоджене поєднання звуків різної висоти. Лад світлого, радісного звучання — мажор; лад сумного, мрійливого звучання — мінор.
Слухання музики
Учитель. Пригадайте, ще у другій чверті ми ознайомились із твором «Весела. Сумна».
♦ Пригадайте, хто створив цю п’єсу.
Слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван Бетховена
♦ Яким є характер музики?
♦ Чи весь час музика однакова за настроєм?
Настрій у п’єсі змінюється тричі.
♦ Викладіть на парті у відповідному порядку «сонечка» та «хмаринки».
♦ Який лад ми почули у першій частині, а який — у другій?
♦ У якому ладі композитор завершив цей твір?
Я хочу перевірити вашу кмітливість. Послухайте п’єсу Р. Шумана та оберіть малюнок — сонечко чи хмаринку, який би показав настрій цієї п’єси.
Слухання твору «Перша втрата» Р. Шумана
♦ Який лад зустріли ми в цій п’єсі?
Хоча цю музику ніхто не співав, але вона дуже схожа на пісню, тобто має пісенний характер.
♦ Якби це була б пісня, то з якими словами?
Так, вона розповіла б про якісь сумні події. Композитор Р. Шуман назвав її «Першою втратою».
Гра «Гастролер-музикант»
У ході уроку вчителеві допомагає приїжджий «гастролер» — учень, який вчиться грати на музичному інструменті. Він виконує підготовлену п’єсу та стисло розповідає про неї.
Гра «Круглий стіл»
Учні за власним бажанням висловлюються про почуту музику.
Учитель. А зараз прозвучить ще один твір. Ця музика — ілюстрація до одного з малюнків, що ви бачите (на дошці — зображення мурахи, мавпи та лева).
Здогадайтеся, до якого малюнка підходить ця музика.
Слухання твору «Королівський марш Лева» К. Сен-Санса
♦ Знайдіть картку (сонечко або хмаринку), що відповідає характерові твору.
♦ Оберіть слова, що характеризують мажорний та мінорний лади: журливий, сонячний, сумний, яскравий, затемнений, світлий.
Вокально-хорова робота
Вивчення поспівки «Мінор-мажор»з показом руху мелодії рукою (звернути увагу на настрій та характер її виконання)
Повторення української народної пісні «А ми просо сіяли»
(визначення її ладу та характеру)
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
♦ 3 якими мешканцями країни Музика ми познайомилися?
♦ Який характер має мажор? мінор?
♦ Які п’єси ми почули і який у них лад?
Учитель, Отже, сьогодні ми дізналися про ще один засіб музичної виразності — лад, завдяки якому музика дарує нам радість і сум, мрійливість та бадьорість - усю яскраву палітру наших почуттів.
Учні виходять із класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен Санса).