У світі цікавої хімії

Про матеріал

Брейн-ринг – захоплююча інтелектуально-пізнавальна гра, призначена для розумового розвитку здобувачів освіти, вдосконалення і тренування їх пам'яті, мислення та уяви.

Перегляд файлу

«Хімічна зустріч»

 (Брейн-ринг)

( Для учнів 8-х класів)

 

    Брейн-ринг – захоплююча інтелектуально-пізнавальна гра, призначена для розумового розвитку дітей, вдосконалення і тренування їх пам'яті, мислення та уяви.

   Основні цілі:

освітня мета: закріплення та розширення набутих знань з хімії;

практична мета: застосування набутих знань, умінь і навичок на практиці;

виховна мета: згуртування дитячого колективу, розвиток навичок роботи в команді;
розвиваючі цілі: формування вмінь і навичок використовувати наявні знання при вирішенні проблемних ситуацій, формування вмінь виступати перед аудиторією, формулювати свої думки, демонструвати свій артистизм, працювати з різноманітними джерелами інформації.

План заходу

1 Конкурс привітання

2 Конкурс  «Магазин» (для капітанів)

3 Конкурс «Далі, Далі…»

4. Конкурс « Темна  конячка»

5 Конкурс « Ерудит»

6. Конкурс  для класних керівників

7. Загадки для вболівальників.

8. Весела перерва   (учні виконують номери худ. самодіяльності)

9.Цікаві досліди

10. Підведення підсумків.

 

1-й ведучий

Доброго дня всім присутнім у цьому залі! Ми раді Вас вітати у хімічному світі, світі давньої і цікавої науки.

 2- й ведучий

 

Хімія  – дивна наука.

В ній таємна прихована суть.

 Простягає вона свої руки

У найглибші глибини, щоб буть,

 Чарувати сучасну людину,

Дарувати їй блага земні.

 З нею людство ніколи не згине,

Якщо вивчить закони її.

 І тому кожен має пізнати

 Всі хімічні закони життя.

Вчити хімію треба завзято

 І в майбутнє нести ці знання!

 

1-й ведучий

 

Проникаючи в зоряні далі,

В таємниці земної кори,

Хімія всіх закликає:

« Ти міркуй, фантазуй і твори!»

 

2-й ведучий

 

Кажуть в народі , що найбільше багатство здоров’я, найцінніший скарб – розум, а гроші- це те , що приходить та минає. Скільки б не було грошей , їх все одно мало. Тому сьогодні ми будемо грати не на гроші, а на знання, яких ніколи не буває багато, вони завжди необхідні.

 

1-й ведучий

Сьогодні ми проведемо інтелектуально – розважальну гру «У світі хімії», в якій можна стати переможцем завдяки своїм знанням. Запрошуємо команди на сцену.

А оцінювати їхню гру буде шановане журі ( представляємо склад журі) C:\Users\Admin\Desktop\ДЕКАДА\DSCF6285.JPG

 

 

Привітання команд (знайомство з капітанами, назва , емблема, девіз, представлення команди юних хіміків)

 

Конкурс  «Магазин» (для капітанів)

 

 Опишіть місце положення в Періодичній системі Карбону, Нітрогену.

 

 Конкурс «Далі, Далі…»

 

Команди отримують по 15 запитань . якщо не знають , то говорять:  « Далі…»

Питання І команди

1.Явище, при якому утворюються нові речовини. ( Хімічне)

2. У якому році відкрито Періодичний закон. ( 1869)

3.Умовний запис складу речовини. ( Хімічна формула)

4. З чого складається атом .(Ядро + електрони)

5. Складні речовини, що складаються з 2-х елементів один з яких Оксиген.

     (Оксиди)

6.Елементи І Групи. (Лужні метали)

7.Загальна формула оксидів ІІІ групи. (Е2О3)

8.Ізотоп Гідрогену з масовим числом 1. (Протій)

9. Заряд Протона. (+1)

10.Кількість електронів   в атомі відповідає… (Порядковому номеру)

11.Номер групи показує. ( Найвищу валентність елемента)

12.Елемент з порядковим номером 1.(Гідроген)

13.В періодах зліва на право металічні властивості.( Послаблюються)

14.Газ необхідний для дихання. (Кисень)

15.Реакція з утворенням одного продукту реакції. (Сполучення)

Питання ІІ команди

1.Реакції , у якій з однієї складної речовини утворюється декілька простих та складних речовин.(Розклад)

2.Автор Періодичного закону. (Д.І.Менделєєв)

3.Умовний запис хімічної реакції. (Хімічне рівняння)

4.Елементи сьомої групи. (Галогени)

5.Кількість періодів в Періодичній системі. (7)

6.Загальна формула оксидів І групи. (Е2О)

7 Ізотоп Гідрогену з масовим числом 3. ( Тритій)

8.Кількість протонів відповідає...(Порядковому номеру)

9.Заряд атома. ( Атом не має заряду)

10.Ядро атома складають. (Протони і нейтрони)

11.Як змінюються металічні властивості в групах. ( Зі зростанням відносної атомної маси посилюються)

12.Маса протона.(1)

13.Горизонтальний ряд періодичної системи. ( Період)

14. Атоми , що мають однаковий заряд, але різну масу.( Ізотопи)

15. Найпоширеніша рідина на Землі. (Вода)

 

Конкурс « Темна  конячка»

Питання для І команди

1.

1. Як самостійний хімічний елемент він був відкритий 200 років тому. Просту речовину, утворену цим елементом, відкрили незалежно один від одного двоє відомих хіміків XVIII ст. – англієць Джозеф Прістлі і швед Карл Шеєле. Але вони лише описали речовину, навіть не здогадуючись, що описують. По-справжньому її відкрив французький хімік Антуан Лоран Лавуазьє. Він пояснив процеси дихання і горіння, а також дав назву цьому елементу.

2. Цей елемент найпоширеніший на Землі.

3. У повітрі вміст простої речовини, утвореної цим елементом, становить 21%.

4 . Цей елемент з VI групи.

Правильна відповідь: Оксиген (кисень).

2.

  1. Це найпоширеніший метал на Землі.
  2. Він легко піддається обробці: витягується в тонкий дріт, відливається, прокатується в фольгу.
  3. Літаки на 2/3 складаються із сплавів цього металу, тому його називають крилатим металом.

Правильна відповідь: Алюміній.

 

Питання для ІІ команди

1.

  1. Французький хімік Антуан Балар так схарактеризував цю речовину: «Точнісінько так само як ртуть – єдиний метал, що є рідким за кімнатної температури, ця речовина – єдиний рідкий неметал».
  2. Медичні препарати, що містять цей елемент, застосовують як заспокійливий засіб.
  3. Це галоген з четвертого періоду.
  1. Правильна відповідь: Бром.

2.

     1.Вперше його відкрили на Сонці і назвали «сонячним газом».

  1. Легкий, але негорючий він став незамінний у повітроплаванні. Ним наповнюють дирижаблі, стратостати, повітряні кулі.
  2. В ядрі цього елемента є 2 протони.

Правильна відповідь: Гелій.

Конкурс « Ерудит»

 (Команди отримують завдання на листочках)

Завдання №1

В країні «Хімія» сталася катастрофа. Від неї постраждали формули і рівняння: вони розпались на частини. Необхідно знайти потрібні половинки і скласти формули, рівняння

  1.   Na + H2O                            М.        Li H
  2.   Li + O2                                Е.         Li2O
  3.   K + Br2                                Ю.       NaOH
  4.   K + HBr                               Н.        NaOH + H2
  5.   K + H2O                              Д.        KBr + H2
  6.   Li + H2                                И.        KOH + H2

                                                           З.         KOH

                                                           О.        KBr

 

За яким номером слід зателефонувати в МНС

 

 

 

 

Завдання №2

«Третій зайвий»

І 1..Na2O    2. CaO   3.SO2

II 1.Mg  2.Ca  3. Zn

III  1.Li  2. Mg   3. Sc

За яким номером слід зателефонувати в МНС

 

 

Правильна відповідь.1. 1Н 2Е 3О 4Д 5И 6М     2. 3-3-3

 

( команди готуються до «Веселої перерви»)

 

Викликаємо до участі в конкурсі  класних керівників

 

1. Без чого не можна спекти пиріг з кислих яблук?

Відповідь. Без соди.

2. Без якої речовини неможливо відпрасувати пересушені речі?

Відповідь. Без води.

3. Назвіть метал, що перебуває при кімнатній температурі в рідкому стані.

Відповідь. Ртуть.

4. Яка речовина використовується для обробки дуже кислих ґрунтів.

Відповідь. Вапно.

5.Чи горить цукор? Спробуйте це зробити.

Відповідь. Всі речовини горять. Але для займання цукру потрібен каталізатор - попіл від сигарети.

6. Людство з давніх часів використовувало консерванти для зберігання продуктів. Назвіть основні консерванти.

Відповідь. Кухонна сіль, коптильний дим, мед, олію, оцет.

 

Загадки для вболівальників.

 1

В минеральной воде я бурлю,

В топочном газе летаю,

Растениям пользу несу,

Пожар затухать заставляю.

Кто я?..(СО2, углекислый газ.)

 2

Нахожусь, друзья, везде:

В минералах и в воде.

Без меня вы, как без рук:

Нет меня – огонь потух.(Кислород.)

                  3

 

Меня любит человек!

Мною назван целый век!

Я блестяща и рыжа,

Очень в сплавах хороша!(Медь.)

 4

Хоть составчик мой несложный,

Без меня жить невозможно.

Я – отличный растворитель,

Жажды лучший утолитель,

А разрушите, так сразу

Вы получите два газа.(Вода.)

 5

Рассеян по земле он повсюду,
Немного есть его в морской воде
Рассказывать не буду, как обнаружен он везде,
Летучий, темный, кристалличный
Он мало растворим в воде,
Раствор спиртовый столь типичный
В аптеке встретится везде (Йод)

 6

В воде обычно он хранится,
Свет излучает в темноте,
Искать в природе лучше не трудитесь,
Свободным нет его нигде,
Воспламеняться сам он может,
К тому же сильно ядовит,
Так отвечай без промедленья,
Коль в пятой группе он стоит (Фосфор)

 

 7

Везде в нашей жизни привычный,
Металл тот сопутствует нам,
На вид он блестящий и в общем обычный,
Активный и мягкий металл,
Он в войнах нашел примененье
И в сельском хозяйстве, в быту.
Металлом войны, преступленья
Я этот металл назову. (Железо)

 8

Прославлен всеми именами
Металл испытанный огнем,
Манил к себе людей веками,
Алхимик жил мечтой о нем!
Но как кумир он свергнут нами,
Уж блеск его нас не манит,
Ведь хорошо мы знаем с вами,
Не все так ценно, что блестит. (Золото)

 9

 

Давно известна человеку,
Она тягуча и красна,
Еще по бронзовому веку
Знакома в сплавах всем она,
С горячей серной кислотою дает нам синий купорос! (Медь)

 10

Едва ли знаете свободным тот элемент,
Который здесь мы обсуждаем!
Однако помните, он весь, скрывается от наших взоров
В стекле, песке и хрустале!
И без сомненья, вы найдете его повсюду на Земле! (Кремний)

Весела перерва (учні виконують номери худ. самодіяльності)

 

 

 

 

 

 

 

Цікаві досліди

Виконують учні 10 класу

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\ДЕКАДА\DSCF6355.JPG

Наш світ багатий чудесами, а чудеса творимо ми самі. Хімія – наука цікава, прекрасна і трохи чарівна. І ми стали чарівниками.


- Я, наприклад, можу запалити спиртівку чарівною паличкою! (Демонструє дослід «Запалювання спиртівки чарівною паличкою»)


- А ще у нас є «чарівна хустинка», яка не горить у вогні. (Демонструє дослід «Згорання хустки»)


- Чарівною паличкою брязкаючи, влаштуємо дим без вогню. (Демонструє дослід «Дим без вогню»)


- А для цього дива нам потрібен досить смілива людина. Я від вас приховувати не стану, зцілюємо ми швидко рану. Щоб було все стерильно, йодом змастимо ми рясно. (Демонструє дослід «Зцілення рани»)


- Ви бачили коли-небудь виверження вулкану? Ми вам покажемо.

(Демонструє дослід «Вулкан»)


- А на пам'ять ми зробимо вам фотографію. Всі посміхніться! (Демонструє дослід «Миттєве фото»)

 

Підведення підсумків. Нагородження переможців.

 

C:\Users\Admin\Desktop\ДЕКАДА\DSCF6381.JPG

 Додаток ( проведення хім.. дослідів)

Дослід«Чарівна паличка»

Скляну паличку занурте в свіжоприготовлену окислювальну суміш( для досліду необхідно підготувати кашку з перманганату калію і концентрованої сірчаної кислоти у фарфоровій чашці). Торкнувшись паличкою гнота, запаліть спиртівку.

Чарівну паличку можна виготовити і іншим способом. Спочатку кінець скляної трубочки змочіть в концентрованої сірчаної кислоті, а потім нанесіть на неї кристали перманганату калію. Якщо швидко піднести паличку до вологого фітілю спиртівки, то вона запалюється. Виконання досліду вимагає тренування. Чарівну паличку можна використовувати в досліді «Свічка запались». Для цього на гніт свічки прикріпіть ватку, яку перед досвідом змочіть спиртом (одеколоном). Зробивши кілька рухів паличкою, «накажіть» свічці запалитися і доторкніться паличкою до фітілю. Загориться свічка.

2KMnO4 + H2SO4 = Mn2O7 +K2SO4 + H2O

Mn2O7+ 5C2H5OH + 12 H2SO4= 12 MnSO4 +10 CO2↑+ 27H2O

 

Дослід «Згорання  хустки»

Прополощіть у воді носову хустку, потім злегка відіжміть її (так, щоб вона була досить вологою) і добре просочіть етиловим спиртом. Візьміть хустку через один з його кінців тигельными щипцями і, тримаючи їх у витягнутій руці, піднесіть до тканини довгу лучину (досвід мають проводити дві особи). Спирт одразу спалахне – створюється враження, що горить хустка. Але горіння припиняється, а хустка залишається неушкодженою, так як температура займання вологої тканини значно вище, ніж для спирту.

 

Дослід «Дим без вогню»

Асистент перед початком досвіду обмиває один стакан соляної кислотою, а інший – розчином гідроксиду амонію і прикриває їх скельцями. Демонструючи досвід, експериментатор склянку зі слідами соляної кислоти тримає зверху над склянкою зі слідами гідроксиду амонію. При цьому утворюється густий білий дим з хлориду амонію.

 

Дослід «Зцілення рани»

 

Руку асистента змочують йодом (хлориду заліза(III). Потім різким рухом проводить тупою стороною ножа, вийнятим з розчину  роданиду калію по змоченій  руці. Створюється враження про поріз, виступає як би кров.

 

Дослід «Вулкан на столі»

В горло конічної колби вставте тигель або фарфорову чашку. Колбу можна покрити пластиліном, надавши їй форму гори, або виготовити модель сопки. Під колбу або макет покладіть великий аркуш паперу для збору оксиду хрому (III). У тигель насипте дихромат амонію, в центрі горбика змочіть його спиртом, Запалюється «вулкан» запаленою лучиною. Реакція екзотермічна, протікає бурхливо, разом з азотом вилітають розжарені частинки оксиду хрому (III). Якщо погасити світло, то створюється враження вулкану, із кратера якого виливаються розпечена магма:

 (NH4)2Cr2O3 Cr2O3 + N2 + 4 H2O

 

Дослід «Миттєве фото»

 

На аркуші білого паперу попередньо, до заходу, малюють веселі обличчя розчином фенолфталеїну. Кажуть дітям, щоб вони посміхнулися. Ми зробимо фото на пам'ять, і показують на аркуш білого паперу, на нього подивіться уважно. Потім ведучий збризкує з пульверизатора, заповненим розчином гідроксиду натрію, білий аркуш.

docx
Додано
11 вересня 2021
Переглядів
1417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку