Учитель на класичному уроці
Ключові слова: урок, класичний урок, найбільш визнана класифікація уроку, вимоги до класичного уроку, елементи уроку, форми роботи на уроці, позаурочна робота з предмета, планування уроку, мета й завдання уроку, методи уроку, пізнавальний інтерес учнів, проблемність уроку, етапи уроку, педагогіка співробітництва, емоційно-інтелектуальний фон на уроці, вимоги до учнів на уроці, міжпредметні зв'язки, наочність на міжпредметній основі.
Теоретико-методичні основи уроку
Урок як основна форма організації навчально-виховного процесу пройшов тривалу еволюцію – від індивідуальної форми передачі знань і досвіду в первісному суспільстві до "книжних" шкіл Київської Русі та братських шкіл Львова, Луцька, Острога з індивідуально-груповим характером освіти, до класичної схеми уроку на основі групової роботи з учнями, обґрунтованої Яном Амосом Коменським, яка концептуально залишається в основі й сьогодні, хоч інноваційно й видозмінена.
Отже, традиційною формою навчання протягом тривалого часу залишається класно-урочна форма. Вона має такі особливості (див. табл. 6.1) [19, с. 83-84].
Таблиця 6.1
Особливості класно-урочної форми навчання
Позитивна риса
|
Негативна риса
|
1. Систематичний характер навчання. Упорядкований, логічно правильний виклад навчального матеріалу.
|
Шаблонність побудови, одноманітність. Нераціональний розподіл часу на уроці. Забезпечується лише початкове орієнтування в матеріалі, а досягнення високих рівнів, як правило, перекладається на домашні завдання.
|
2. Організаційна чіткість.
|
Учні майже ізольовані від спілкування один з одним, значною мірою позбавлені самостійності.
|
3. Постійний емоційний вплив особистості вчителя.
|
Пасивність або видимість активності учнів. Слабка мовна діяльність (середній час мовлення учня – 2 хвилини на день).
|
4. Оптимальні затрати ресурсів при масовому навчанні.
|
Слабкий зворотний зв'язок. Усереднений підхід. Майже повна відсутність індивідуального навчання.
|
5. Учитель має можливість розвивати інтелектуальні здібності одночасно.
|
Навчальні програми розраховані переважно на середнього учня.
|
6. Можливість колективного використання засобів навчання.
|
Колективний характер навчання нівелює (знижує), збіднює можливості дитини та ін.
|
Урок діалектично взаємопов'язаний з іншими (їх понад ЗО) колективними (лекції, семінари, факультативи, практикуми, екскурсії) та індивідуальними (самостійна робота, курсові проекти, заліки й ін.) формами навчання.
Існує кілька класифікацій уроку залежно від узятих за основу ознак: а) за способами проведення; б) від дидактичної мети організації занять та ін. Найбільш поширена класифікація, яка виділяє такі типи уроків [21, с. 47]:
-
• урок засвоєння нових знань;
-
• урок засвоєння навичок і вмінь;
-
• урок використання знань, умінь і навичок;
-
• урок узагальнення й систематизації знань;
-
• урок контролю та корекції знань, умінь і навичок;
-
• комбінований урок (засвоєння нових знань);
-
• комбінований урок (засвоєння навичок та вмінь).
Які основні вимоги до уроку? У базових документах про освіту сьогодні сформульовано такі принципові положення про урок:
-
а) забезпечення навчально-виховного процесу на міжпредметній (міжкурсовій) основі;
-
б) орієнтація на методологію індивідуально-диференційованого (особистісно зорієнтованого) характеру взаємодії між суб'єктами педагогічного процесу (у системі "вчитель-учень");
-
в) гуманістично-демократична атмосфера спілкування вчителя з учнями в ході занять, педагогіка співробітництва;
-
г) акцент від часто механічного одержання школярами знань до формування в них умінь і навичок самоосвіти й саморозвитку, прагнення до критичного мислення та самостійного опрацювання інформації.
На цій основі можна виокремити такі вимоги й компоненти, які стосуються класичного уроку.
-
1. Загальнопедагогічні:
-
• урахування індивідуально-вікових особливостей учнів;
-
• належна мовленнєва підготовка вчителя;
-
• пізнавальна самостійність школярів;
-
• громадянсько-патріотична спрямованість;
-
• дотримання елементів наукової організації праці (НОН).
-
2. Психологічні:
-
• належна емоційна атмосфера на уроці;
-
• доброзичливість, рівний тон у взаєминах;
-
• дотримання педагогічного такту;
-
• атмосфера співпраці.
-
3. До структури:
-
• вивірене визначення навчальних, виховних і розвивальних завдань, його мети, місця та ролі в системі уроків із цієї теми чи розділу програми;
-
• відповідність меті, рівню розвитку учнів і змістові навчального матеріалу визначених методів, прийомів, засобів;
-
• закінчений характер кожної частини уроку (чітко визначена мета, методи й засоби її розвивання);
-
• взаємозв'язок усіх частин уроку між собою;
-
• тісний зв'язок із попереднім і наступним уроками;
-
• систематичний різноманітний контроль знань та вмінь учнів;
-
• продумане системне вивчення й закріплення матеріалу;
-
• оптимальність домашнього завдання (мінімальне за обсягом, усім зрозуміле, ураховує індивідуальні можливості школярів).
-
4. Вимоги до підготовки й організації уроку:
-
• визначення мети, завдань, загальної структури;
-
• виділення основних понять, уведення їх у зміст уроку;
-
• визначення й підготовка дидактичних, демонстраційних матеріалів, технічних засобів навчання;
-
• передбачення частини знань, які учні одержать самостійно;
-
• раціональне витрачання часу на уроці.
-
5. Вимоги до змісту та процесу навчання:
-
• матеріал уроку повинен мати виховний і розвивальний характер;
-
• формування в учнів позитивних мотивів до навчання;
-
• матеріал уроку має бути обґрунтованим, доказовим, лабораторно- практичні роботи повинні включати елементи творчого пошуку;
-
• у процесі навчання в школярів повинні виховуватися терпіння, наполегливість, уміння до взаємодопомоги;
-
• раціональне поєднання різних методів навчання;
-
• формування в учнів прагнень і вмінь самостійно здобувати знання застосовувати їх на практиці;
-
• індивідуалізація, диференціація навчальних завдань, інтенсифікація навчального процесу.
-
6. Вимоги до техніки проведення уроку:
-
• темп і ритм уроку оптимальні, дії вчителя й учнів завершені;
-
• повний контакт педагога зі школярами незалежно від роботи учнів на уроці й видів їхньої діяльності;
-
• емоційність уроку;
-
• оперативний зворотний зв'язок за потреби внесення коректив у педагогічний процес;
-
• дотримання єдиного мовного режиму.
-
7. Дотримання правил техніки безпеки на занятті, необхідної санітарії й гігієни (температурний режим, норми освітлення, провітрюваність приміщення, його загальна чистота, нормативна відповідність шкільних меблів та ін.).
Отже, вимоги до уроку передбачають вибір найкращого варіанта всіх його основних компонентів: завдань, мети, змісту, структури, методів, прийомів, засобів й організаційних форм проведення.
Елементи уроку. Кожен урок має свої елементи та структуру, які визначаються його метою, а саме:
-
• організаційна частина. Її мета – створення необхідних умов для проведення уроку (відповідної дисципліни, настрою й належної атмосфери на уроці);
-
• мотивація навчальної діяльності (повідомлення теми, мети, завдань уроку);
-
• перевірка попередніх знань і вмінь учнів;
-
• стимулювання навчальної діяльності (зацікавлення учнів вивченням нової теми методом створення проблемних, ігрових та інших ситуацій);
-
• актуалізація опорних знань, одержаних на попередніх заняттях, тощо.
Кожен тип уроку залежно від дидактичної мети має такі структурні елементи [21, с. 59-168] (див. табл. 6.2).
Ці типи уроків, а в їх рамках – елементи є, природно, зразками. Вони передбачають своє видозмінювання залежно від віку учнів, їхньої підготовки, змісту матеріалу та ін.
Таблиця 6.2
Структурні елементи уроку
Тип уроку
|
Структурний елемент уроку
|
1
|
2
|
1. Урок засвоєння нових знань
|
-
– Актуалізація чуттєвого досвіду й вузлових (базових) знань.
-
– Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
– Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
-
– Первинне сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
-
– Осмислення об'єктивних зв'язків і відношень у засвоюваному матеріалі, розкриття його внутрішньої суті.
-
– Узагальнення й систематизація знань.
-
– Підбиття підсумків.
-
– Повідомлення домашнього завдання.
|
2. Урок засвоєння навичок і вмінь
|
-
– Актуалізація базових знань і практичного досвіду учнів (попередні вправи).
-
– Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
– Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
-
– Вивчення нового матеріалу (вступні вправи).
-
– Первинне використання набутих знань (пробні вправи).
-
– Застосування набутих знань у стандартних ситуаціях.
-
– Використання знань і вмінь у нових умовах із метою набуття вмінь (творчі вправи).
-
– Результати уроку.
-
– Домашнє завдання.
|
3. Урок використання знань, умінь, навичок
|
-
– Актуалізація базових знань і вмінь учнів, необхідних для творчого розв'язання поставлених завдань.
-
– Аналіз завдань уроку, виявлення способів творчого їх розв'язання.
-
– Підготовка обладнання.
-
– Самостійне виконання практичної частини роботи.
-
– Узагальнення й систематизація знань та способів виконання дій, одержаних на уроці.
-
– Контроль учителя, самоконтроль і взаємоконтроль учнів у процесі виконання завдань.
|
4. Урок узагальнення й систематизації знань
|
-
– Актуалізація опорних знань.
-
– Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
– Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
-
– Узагальнення окремих фактів, подій, явищ, процесів. -Повторення й узагальнення понять та засвоєння відповідної їм системи знань.
-
– Повторення й систематизація основних теоретичних положень та провідних ідей науки.
-
– Підсумки уроку.
-
– Домашнє завдання.
|
5. Урок контролю й корекції знань, умінь та навичок
|
-
– Мотивація навчальної діяльності учнів та повідом-і лення теми, мети й завдань уроку.
-
– Перевірка знання учнями фактичного матеріалу, уміння розкривати елементарні зовнішні зв'язки в предметах (між предметами).
-
– Перевірка знання учнями основних понять, умінь самостійно розкривати їх суть, наводити переконливі аргументи своїх суджень і приклади.
-
– Перевірка глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення.
-
– Застосування знань у стандартних умовах.
-
– Застосування знань у змінених нестандартних умовах.
-
– Перевірка, аналіз й оцінки виконаних учнями завдань.
-
– Результати уроку, домашні завдання.
|
6. Комісований урок (засвоєння нових знань)
|
-
– Перевірка виконання учнями домашнього практичного завдання.
-
– Перевірка засвоєних знань.
-
– Мотивація навчання учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку.
-
– Сприймання, усвідомлення учнями нового матеріалу.
-
– Осмислення, узагальнення й систематизація знань.
-
– Підбиттгя підсумків, повідомлення домашніх завдань.
|
7. Комбінований урок (засвоєння навичок і вмінь)
|
-
– Актуалізація базових знань, навичок, умінь.
-
– Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети, завдань уроку.
-
– Вивчення нового матеріалу.
-
– Первинне застосування набутих знань.
-
– Засвоєння навичок (умінь) у стандартних умовах (тренувальні вправи за зразком на основі інструкцій- завдань).
-
– Засвоєння узагальнених умінь і навичок у нестандартних ситуаціях (творчі вправи).
-
– Самостійна робота на творче застосування знань, навичок та вмінь.
-
– Підбиття підсумків, домашні завдання.
|
Форми роботи на уроці залежать від типу уроку:
-
а) індивідуальна робота включає індивідуальне виконання учнями навчальних завдань, наприклад у випадку запрограмованих завдань, під час перевірки знань, за наявності індивідуальних карток-завдань тощо;
-
б) фронтально-колективна робота. При цьому клас спільно шукає розв'язок запропонованих учителем завдань, що передбачає варіанти розв'язання, обгрунтовує їх, відкидає неправильні рішення та ін.;
-
в) групова робота. Це об'єднання зусиль учнів під час реалізації поставлених завдань у випадках ланкової форми (4-8 осіб), бригадної (утворення тимчасових груп) та парної (наприклад сильний учень працює зі слабким).
Проблема підтримання дисципліни на уроці. Від неї значною мірою залежить якість навчально-виховного процесу, Тому виховання свідомої дисципліни (дотримання учнями правил і норм поведінки) – один із пріоритетів діяльності вчителя. При цьому, передусім, молодим педагогам бажано керуватися такими моментами [51, с. 391-393]:
-
1) добре знати індивідуальні особливості учнів, особливо відхилення в поведінці декого з них;
-
2) із самого початку роботи з класом намагатися ставити чіткі вимоги перед ним, тобто сформулювати своєрідний кодекс поведінки;
-
3) повага до учнів без приниження їхньої гідності;
-
4) не реагувати гостро на незначні пустощі дітей та їх небажання вчитись. У цих випадках відповідати в легкій жартівливій формі;
-
5) максимальна насиченість уроку, коли в дітей просто немає часу на інші заняття;
-
6) уміння тримати в полі зору весь клас і кожного учня зокрема;
-
7) застосовувати на уроці різні форми роботи, в основі яких – новизна й проблемність;
-
8) розглядати серйозні порушення дисципліни на уроці не зразу, а після його закінчення.
Позаурочна робота з предмету – це продовження роботи з учнями на уроці.
Семінари дають можливість школярам самостійно одержувати знання на основі аналізу, узагальнення інформації, формують у них інтереси, увагу. Це – форма роботи для старшокласників, оскільки вони вже мають достатній рівень самостійності в опрацюванні матеріалу, аналітико-узагальнювальне мислення. Різновиди семінару: узагальнене повторення, комбіновані бесіди, комбіноване читання, семінар-диспут, міжпредметний семінар та ін.
Практикуми. На уроках природничо-біологічного й фізико-математичного циклів учні виконують самостійні практичні та лабораторні роботи, використовуючи набуті перед цим теоретичні знання, уміння й навички.
Факультативи – це одна з форм диференціації навчання, спрямована на поглиблення знань і вмінь учнів у певному напрямі (поглиблення знань і вмінь школярів поза програмою, наприклад при вступі до вищого навчального закладу; вивчення додаткових дисциплін, міжпредметні факультативи та ін.).
Навчальна екскурсія – форма, що передбачає вивчення учнями процесів і явищ поза межами школи, при їх безпосередньому сприйманні (наприклад в умовах виробництва, у культурно-освітніх установах, на об'єктах тощо).
Предметні гуртки – використовуються для поглиблення знань і вмінь, розвитку інтересу учнів до цього предмета.
Домашнє завдання – це форма самостійної роботи учня, що передбачає виконання ним навчальних завдань після уроків. Центральна вимога до них – оптимальність у змісті, обсязі та тривалості. У цьому випадку загальні вимоги, наприклад до тривалості цих завдань, такі: 1 клас – 1 год; 2-3 класи – до 1,5 год; 4-5 класи – до 2 год; 6-7 класи – до 2,5 год; 8 клас – до 3 год; 9-11 класи – до 4 год. При цьому обсяг домашніх завдань у 1-7 класах не повинен перевищувати третини від того, що зроблено в класі, у 8-11 класах – не більше половини.