Учнівське портфоліо та щоденник спостережень асистента вчителя. Методичні рекомендації щодо їх ведення.

Про матеріал

Опис документації та методичні рекомендіції щодо її ведення в інклюзивному класі. Детальний опис документації асистента вчителя та їх важливість в роботі команди супроводу.

Перегляд файлу

Учнівське портфоліо та щоденник спостережень як інструменти для здійснення моніторингових  відстежень.

                    Підвищення якості освітніх досягнень учнів з ООП потребує її постійного дослідження, налагодження системи моніторингу, головною метою якого є збирання, зберігання та обробка інформації про окремі перемоги та поразки, здатність прогнозування і пошук шляхів вирішення нагальних проблем і питань.

У навчальному процесі має здійснюватися контроль за виконанням індивідуального навчального плану (ІНП). За допомогою контролю визначається взаємозв’язок між рівнем навчання, що планувався, і досягнутим, створюються умови для варіювання та добору навчального матеріалу з урахуванням актуального розвитку учня. Таким чином з’ясовується відповідність ІНП потенційним можливостям учня та його ефективність.

 З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо та обробка даних з щоденника спостережень.

 

У листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах» зазначається: «Портфоліо – це  накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати  власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку;  активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки».

Формування портфоліо допомагає вчителеві:

- розкрити індивідуальні можливості дитини;

- стежити за динамікою навчальних досягнень учня за певний проміжок часу;

- визначати ефективність та відповідність ІНП можливостям дитини, а відтак – вчасно коригувати його;

- стежити за формування особистості учня;

- здійснювати зворотний зв'язок між дитиною, батьками, учителем.

В інклюзивному класі портфоліо є важливим засобом контролю та оцінки, який ґрунтовно доповнює критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Як зазначає Овертон портфоліо — це «зібрання робіт учня, що забезпечує цілісне бачення його слабких та сильних сторін». Особливості добору навчальної програми та ефективність розроблення індивідуального навчального плану на її основі допоможуть матеріали портфоліо вчителя. Вони знадобляться для обговорення з батьками динаміки навчальних досягнень учня упродовж певного часу та визначення подальшої стратегії навчання з їхньою участю.

Портфоліо має бути процесуальним, тобто охоплювати певний період навчальної діяльності, і візуальним (матеріали, що висвітлюють діяльність учня вчитель вміщує в папку, коробку для паперів). Наприклад, до портфоліо з математики мають входити: контрольна робота (відповідно до навчальної програми); завдання, спрямовані на усунення помилок, допущених у роботі; зразки робіт, що виконуються щоденно, та домашніх робіт; самостійна та контрольна робота. До портфоліо треба вміщувати матеріали, які ілюструють не тільки труднощі навчальної діяльності та процес їх усунення, а й успіхи дитини. Це можуть бути успішно виконані контрольні роботи, диктанти, творчі роботи, тощо. До портфоліо також долучаються якісні оцінні характеристики, які дають учневі його ровесниками, учителем, батьками. Наприклад, подяка за підготовку до «Дня іменинника», за старанне чергування в класі або їдальні.

Буде доречно запровадити портфоліо, яке добиратиме учень самостійно. Це дасть змогу вчителю розв’язати низку важливих корекційних завдань. Так, робота над портфоліо допоможе максимально розкрити індивідуальні можливості кожної дитини. Вже з початку навчання у школяра закладатиметься підґрунтя саморефлексії навчальної діяльності, тобто відповідальності та самостійності навчання, участь в якісному оцінюванні результатів власного навчання. У дитини формуватиметься вміння аналізувати власні інтереси, схильності, потреби і співвідносити їх з наявними можливостями. Цей чинник, зважаючи на низьку спроможність дитини з особливими освітніми потребами адекватно оцінити свій фізичний стан, інтелектуальні можливості, помітно завищену або знижену самооцінку, порівняно з нормою, допоможе розвивати позитивні якості особистості. Дослідниками доведено, що самостійна добірка матеріалів портфоліо породжує ситуацію успіху, призводить до підвищення самооцінки і впевненості у власних можливостях; окрім того вона розвиває пізнавальні інтереси і готовність до самостійного пізнання.

Мета учнівського портфоліо полягає у:

• формуванні в учня відповідальності та самостійності навчання;

• розвитку вміння давати якісну оцінку результатів власного навчання та діяльності;

• розвитку вміння аналізувати власні інтереси, схильності, потреби і співвідносити їх з наявними можливостями.

• формуванні пізнавальних інтересів і готовності до самостійного пізнання;

Пропоную наступний зміст порт фоліо:

  1.               Титульний лист. Містить основну інформацію (прізвище, ім’я, по-батькові дитини; навчальний заклад, клас), контактну інформацію і фотографію учня. Добре коли для титульного листка фотографію добирає сама дитина. При цьому не слід наполягати на офіційності портрета. Нехай дитина покаже себе такою, якою себе уявляє і хоче щоб такою її бачили інші люди.
  2.               «Моє ім’я» інформація про те, що означає ім’я, можна написати про знаменитих людей, можна розповісти про кожного члена сім’ї або скласти невеличке оповідання про свою сім’ю.
  3.               «Моє місто (село)» — розповідь про рідне місто(село), його цікаві місця. Тут можна вмістити намальовану разом з дитиною схему маршруту від дому до школи. Важливо щоб на ній були відмічені вуличний перехід, світлофори.
  4.               «Мої захоплення» — невеличке оповідання, чим захоплюється дитина. Можна написати про заняття в спортивній секції, навчання в музичній школі або в інших навчальних закладах позашкільної освіти.
  5.               Розділ «Моє навчання». У цьому розділі заголовки листків присвячені конкретному шкільному предмету. Учень наповнює цей розділ вдало написаними контрольними роботами, цікавими проектами, відгуками про прочитані книги, графіком зростання швидкості читання, творчими роботами.
  6.               Розділ «Моя творчість та захоплення». У цьому розділі дитина вміщує свої творчі роботи: малюнки, казки, вірші. Якщо виконана об’ємна робота (виріб), треба помістити її фотографію.
  7.               Розділ «Мої досягнення». Тут вміщуються грамоти, дипломи, листи з подяками, а також атестаційні відомості

На підставі робіт,що наведені в портфоліо складається повна картина про розвиток учня, його поступок та результативність. Але пам’ятаємо, що кожен учень особливий і унікальний, має свої особливості характеру, емоційно-вольову складову, тому принципово важливою складовою моніторингу  досягнень учня вважаю щоденник спостережень. Це дуже зручна форма для відслідковування динаміки розвитку учня з ООП. Важливо відслідковувати позитивну динаміку розвитку, враховуючи і моменти перевтоми дитини, і емоційні реакції на певні ситуації. В щоденнику асистент фіксує темп роботи на уроці, настрій при виконанні певних вправ, найбільш ефективні методи та форми навчання, психоемоційний стан дитини, його реакції на все що відбувається, а головне на проблеми та труднощі. Це і дає змогу вчасно відреагувати і зробити зміни в ІПР, проконсультуватися з педагогами команди супроводу щодо напрямків подальшої роботи з конкретним учнем. Щоденник ведеться в довільній формі. Я виділила наступні розділи,які вважаю нагальними : «Труднощі» та «Примітки», які заповнюю щоденно за потреби.

В розділ «Труднощі» розміщую стислу інформацію про незасвоєну тему, про важкий вид діяльності чи вправу,яку учневі не вдалося розв'язати. Це дає можливість скорегувати наступні дії вчителя і асистента при підборі матеріалу, форм і методів навчання, або вчасно змінити учбову траєкторію здобувача освіти.

В розділ «Примітки» вносяться дані про психоемоційний стан дитини, особливості поведінки, соціальні навички тощо. Це дає можливість вчасно звернути увагу на емоційний стан дитини і провести коррекційну роботу.

У щоденнику асистент також фіксує динаміку реалізації короткострокової мети та завдань, зазначених в ІПР. Наприклад, якщо за мету ставиться формування у дитини здатності зосереджуватися при поясненні нового матеріалу, то можна написати так: «понеділок – увага утримується 10 хв., вівторок – 15 хв., середа – 5 хв.» і т.д. Після певного періоду часу робиться висновок про динаміку, наприклад: «утримування уваги за останнє півріччя збільшилося з 5 хв. до 15хв.»

Таким чином, моніторингові дослідження портфоліо учня та щоденника спостережень відслідковують динаміку показників засвоєння учнем з ООП певних навичок,умінь і знань, які складають основу його індивідуальної програми розвитку; спрямовують діяльність педагогічних працівників навчального закладу на пошук шляхів подолання конкретних труднощів в освіті учня на певному етапі навчання; дає змогу вчасно змінити напрямок корекційної та навчальної роботи з учнем.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
1366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку