Учнівське самоврядування: як виховати лідера; волонтерство.
Дана проблематика виховання учнів є досить важливою, різноплановою.
Головне завдання шкільного самоврядування полягає в тому, що через розвиток соціальної активності учнів виховувати в них почуття власної гідності, надавати їм можливість виявляти себе далі.
Відповідь на питання я хочу поділити на два блоки.
I. Виховання лідера.
Підростаюче покоління ХХІ століття потребує лідерів нової формації - компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно. Проблема виховання молодих лідерів – це проблема підготовки майбутнього людини, яка відповідає вимогам цього часу.
Бути лідером – означає навчитися бути ним, адже лідерами не народжуються, а стають в процесі своєї діяльності. А природні передумови розуму, характеру, вплив оточення – тільки стартовий майданчик для розбігу. Зрозуміло, що якості лідера у деякій мірі закладаються генетично, формуються у певних життєвих обставинах та ситуаціях.
У когось вони проявляються дуже рано, а у когось значно пізніше. Прочитала недавно інтерв'ю першої вчительки Головнокомандувача Збройних Сил України Валерія Залужного Тетяни Шатульської , в якому вона стверджувала, що
у молодших класах у нього не було лідерських якостей. Він був дуже тихим і спокійним. Тому, можливо, ці риси не проявлялися. Але з кожним роком він ставав справжнім лідером школи.
І це ще раз підтверджує моє переконання, що :
по-перше, потрібно виявляти лідерів, використовуючи різні методи і навіть методики ,щоб знати реальну ситуацію у взаємостосунках класу) ; по-друге, потрібно проводити роботу по формуванню і розкриттю лідерських якостей;
по-третє, у виховній роботі
вихователь повинен покладатися на формальних і неформальних лідерів класу, щоб досягнути поставлених цілей виховання.
Я переконана, що лідер повинен мати 10 таких якостей :
1. Потреба постійно навчатися.
2. Цілеспрямованість.
3. Відповідальність.
4. Самодисципліна
5. Потрібно вміти слухати людей.
6. Потрібно створювати команду.
7. Наполегливість.
8. Амбіції.
9. Комунікабельність
10. Віра в себе.
Що пів року я проводжу з дітьми тест" Чи лідер ти?"(методика самооцінки лідерських властивостей),який дає дуже багато мені інформації про лідерські здібності дітей, їх організаторські здібності, уміння управляти людьми і собою тощо.
Разом із моїми спостереженнями це дає великий ефект.
Як вихователь, я кожному з учнів добираю, звісно, за їхньою згодою, сферу відповідальності. Це може бути прибирання, підготовка до шкільного свята, проведення фізкультхвилинки чи допомога учням на самопідготовці.
Учням подобається відчувати, що в них є відповідальність за свою роботу.
З цією ж метою я практикую ,як це можливо, спільні справи для всіх учнів. Це теж допомагає учням розкритися. Звісно, за умови, коли ви надаєте можливість усім учням узяти в ній участь. Бо інколи діти задля привернення до себе хоч і негативної, але уваги, поводяться не зовсім чемно. Але ми маємо розуміти, що це відбувається насамперед через те, що вони хочуть бути поміченими.
Головне, що вчителі можуть зробити для учнів, – надати можливість відчути власну відповідальність за якусь посильну для нього чи неї роботу.
Часто ми відштовхуємося від цього – “Вони ще діти!”.
Але за всі мої роки роботи жоден учень, якому я повірила та довірила посильну справу, мене не підвів.
Не можна сказати, що ось такі заходи сприяють формування лідерських якостей, а інші-ні. Будь-яка виховна діяльність повинна бути спрямована на виховання лідерів. Я добре розумію, що всі діти не є і не будуть лідерами у житті, але для формування їх особистості ,власного"Я" це буде мати велике значення.А тому навіть конкретні приклади заходів щодо формування лідерських якостей я об'єднала з другим важливим блоком-- Волонтерство і приведу нижче,об'єднавши їх.
В багатьох країнах світу волонтерство в школах є однією з важливих скадових розвитку учнів.
Досвід волонтерства важливий і може навіть впливати на вступ до університетів.
Волонтерство в Україні – явище, яке увійде в підручники з історії, як величезний рух, який доклався до майбутньої перемоги. До волонтерства долучились представники різних вікових груп, що спільними зусиллями роблять велику справу.
Також хочу зазначити, що я впевнена, у двох таких моментах:
перший-що робити волонтерство в школах обов'язковим – це хибний шлях, бо основний принцип волонтерства – "добровільність";
другий -не можна взяти за основу волонтерства акумулювання коштів батьків учнів на вирішення певних питань соціальної допомоги, допомоги нашим воїнам тощо, якими б важливими вони не були.
Найлегше – взяти гроші у батьків і віддати їх на якісь потреби. Важче ці гроші створити самому, тому їх цінність стає більшою, адже туди вкладено щось твоє.
Наведу ще приклади організованих мною заходів, в яких реалізовувалася мета як виховання лідерських якостей у дітей так і волонтерства.
Мною було проведено майстер- клас" Оберіг для воїна( лялька- мотанка)"( розпочали з молитви,наповнились гарними думками і помислами, побажаннями для наших захисників)( тут Віхоть Дарина проявила лідерські здібності) .
Взяли участь у ярмарку"Щедрість рідної землі"( діти приносили випічку, овочі, фрукти) .
Досить цікавим і важливим був організований мною флешмоб до Дня захисника і захисниць( дала завдання знайти слова подяки захисникам і кожен учень записав відеозвернення, потім Копчунь Каміла (7-а кл. і Гайдук Соломія (7- б кл.) змонтували ролики ).
Також учні класу взяли активну участь на ярмарці українського крафту" Родзинки творчості". Особливо добре зарекомендувала себе Гончар Вікторія, яка разом з мамою спекли печиво і розмалювали в патріотичних кольорах( частину продали, а частину передали військовим) разом з вилученими коштами.
Активну участь взяли у ярмарці- конкурсі фастфуду та десерту" Креативний смаколик'.
Діти взяли активну участь у проведенні квесту"Волонтер - це благородство душі. , а також переглянули відеоролик " Волонтери не залишать у біді".
Також мною було проведено квест"Я -справжній лідер", а також заняття з елементами тренінгу для формування в учнів лідерських якостей "Модель лідера”.
Отже, тільки щоденна і комплексна робота може дати добрий результат як у вихованні лідерських якостей дітей, так і у волонтерській роботі.