ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Державний професійно-технічний навчальний заклад
"Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти"
Всеукраїнський конкурс
«Енергія і середовище»
Гасло конкурсу: «Збережемо енергію – збережемо Планету»
Номінація «Прості рішення проти зміни клімату»
Учнівський проект
«Підвищення енергоефективності в навчальному закладі»
Розробила:
Викладач фізики
Ольга АНЦИФЕРОВА
2023 р.
З М І С Т
№ з/п |
Найменування теми |
Сторінка. |
1. |
Вступ |
3 |
2. |
Тематика використання проекту, як орієнтир здобувачів освіти для усвідомлення певних цілей |
4 |
3. |
Характеристики і параметри даного проекту. |
5 |
4. |
Хід виконання колективного проекту |
5 |
5. |
Висновок |
6 |
6. |
Література |
7 |
7. |
Додатки |
8 |
ВСТУП
Сучасне людство живе в епоху небувалого розвитку науково-технічного прогресу, що супроводжується активним впливом на природнє середовище. Сьогодні постійно зростають потреби людства, які забезпечуються стрімким економічним розвитком різних галузей виробництва і, передусім, енергетики.
Наслідком такого розвитку є значний негативний вплив на довкілля (викиди шкідливих речовин, значні викиди парникових газів, безпосередній вплив на оточуюче середовище і інше), а середовище, у свою чергу, негативно впливає не людство (негативний вплив на здоров’я, соціально економічні наслідки зміни клімату). Дане ствердження не нове і комплекс проблем збереження навколишнього середовища повинен бути основоюнаукових принципів системного підходу до інформаційних технологій та моделюванні різних шляхів їх розвитку і відношенню до природних ресурсів.
Тільки це може забезпечити покоління, що нині живуть, і майбутні, гарантованою кількістю життєво важливих ресурсів за умови постійного зростання добробуту, забезпечення справедливості і збереження середовища не заселеного людиною. Необхідно знати і пам’ятати всі моделі екологічної і соціальної сфер діяльності і не забувати про нераціональне господарське освоєння територій, лісокористування, штучне обводнення ґрунтів ( це може бути повені, процеси зсуву і осідання, підтоплення і засолення значних територій і, одночасно до зникнення річок).
На сучасному етапі найважливішою умовою соціально-економічного розвитку єзабезпеченість енергіїв промисловості, транспорті, сільському господарстві, сфер культури і побуту.Населенню Землі в найближчому майбутньому необхідно змінити свої погляди на використання не поновлювальних джерел енергії, оскільки запаси їх досить швидко вичерпуються, а їх інтенсивне використання загрозливо забруднює навколишнє середовище. Найпростіший спосіб зменшити забруднення довкілля – витрачати енергію розумніше. Проблема, яка постала перед нами, величезна, і кожний у міру своїх сил повинен зробити свій внесок у її вирішення. Ми можемо почати з найпростішого: навчитися використовувати енергію, що є в нашому розпорядженні, настільки ефективно і безпечно для навколишнього середовища, наскільки це можливо.
Отже, заощаджуючи енергію, ми зупиняємо глобальне потепління та зберігаємо довкілля. Є така необхідність людству пам’ятати, що енергозбереження – найдешевше і екологічно чисте джерело енергії.
Тематика використання проекту, як орієнтир здобувачів освіти
для усвідомлення певних цілей.
В даному проекті вибраний метод – робота в групах.
Його структура: постановка пізнавального завдання, інструктаж про послідовність роботи у групі, роздача дидактичного матеріалу. Дидактичний матеріал для групи складається із двох частин : картка - завдання відповідальному ; картка - завдання членам групи. Відповідальний отримує обидві картки-завдання. У першій їм вказані цілі й хід проведення роботи, організаційні дії відповідального, у – другий – план роботи, індивідуальні завдання кожному члену групи.
Самостійність, активність, вміння і навички навчального процесу є тою основою до колективної роботи і виховує у здобувачів освіти соціальні мотиви вчення. Творчі ставлення до діла, колективна діяльність то, можливо різноманітна одночасна робота усіх здобувачів, спрямована на досягнення спільної мети.Також спільна робота в проекті передбачає підготовка до відкритого уроку.Це дає можливість: демонструвати можливості дослідження, бачити недоліки, висловлювати свою точку зору до роботи іншої групи, дискутувати, обґрунтовувати, робити висновки.
Спостереження показали, що поглиблюючись в дослідження, здобувачі освіти все більше ставляють запитання на які необхідно відповісти так, щоб це був аналіз, синтез зрозумілий дитині, а іноді, необхідна розповідь, бесіда. Можна поставити здобувача освіти в такі умови, щоб він аналізував сам, зробив висновкицього навчального завдання. Використання методу проектів дозволяє впроваджувати методи, які зорієнтують урок: використовувати різноманітні форми й методи організації роботи, що враховують суб’єктивний досвід здобувачів освіти щодо теми, яка розглядається; створювати атмосферу зацікавленості кожного, як у власній роботі, так і в роботі всього класного колективу; емоційний виклад матеріалу – запорука результативності методу.
Для керівника методу проектів найважливішою передумовою є теоретична підготовка до навчального проектування та здатність майстерно застосувати ці знання на практиці, що передбачає використання сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів. Крім того, для того, щоб здобувачі освіти при виконанні завдання впевнилися у власних силах, у зміцнені волі, бажанню долати труднощі, керівник використовує авансування довірою. Розробка проекту, його основних етапів, створення моделі є важливим чинником подальшої успішної діяльності.
Мета та завдання проекту повинні бути сконкретизовані й спрямовані на реальний результат.
Характеристики і параметри даного проекту.
Відповідно до мети та завдань обирається тип проекту, подається його характеристика за певними параметрами. Прикладом може бути навчальний проект «Підвищення енергоефективності в навчальному закладі».
Охарактеризувати можна цей проект за критеріями: за змістом - міжпредметний; за кількістю учасників - колективний; за тривалістю – середньої тривалості; за ступенем самостійності - репродуктивно-дослідний, частково-пошуковий; за характером контактів – зовнішній; за кінцевим результатом - теоретико-практичний.
Термін реалізації проекту- 3 тижні, база реалізації проекту енергозбереження в навчальному закладі.
Хід виконання колективного проекту
Над проектом працює група.4ЕЗ-21. Склад групи 25учнів
Основною проблемою для корпусу 3 центру є те, що будівля цього об’єкту була закінчена майже 34 роки потому. Стіни складалися з залізобетонних блоків, перекриття даху відповідало матеріалам, які застосовувались на той час , а саме толь, руберойд, рубимаст та інші. Про використання енергоефективних стінових і теплоізоляційних будівельних матеріалів які забезпечували зменшення споживання енергії вочевидь мова не йшла. При цьому, надзвичайно важливу функцію виконує нормативна база в будівельній галузі, яка з великим запізненням оновлювалась. Використання енергоефективних та екологічно чистих будівельних матеріалів забезпечує низьке енергозбереження та опосередковано і мінімізує викиди парникових газів.
Показати загальне уявлення про необхідність енергоефективності в навчальному закладі, в майстерні, на робочих місцях, враховуючи відповідальне ставлення до природних ресурсів, культури енергоспоживання на робочому місті та побуті. Охарактеризувати сучасний стан навчального корпусу, визначити чинники обмеження, які можливо стають на шляху подолання проблем с подальшим існуванням самого об’єкту навчання.
Група 1. Відповідальний – Степаненко Артем «опис проблеми, в тому числі обґрунтування її актуальності».
Група 2. Відповідальний – Горбатюк Христина «перелік розглянутих технологій та матеріалів з коротким обґрунтуванням вибору»
Група 3. Відповідальний – Бойченко Данило– показати приблизні таблиці:кількості спожитої енергії в навчальному корпусі, гуртожитку.
Додатково групам підготувати презентації, буклети, стіннівки з власного вибору
2. Підсумковий
3. Звітування груп (Додаток 1)
4. Відкритий урок ( додаток 2)
5. Висновок
6. Література
7. Фотоматеріали до проекту (Додаток 3)
Висновок:
Одним з важливих показників рівня економічного розвитку суспільства є використання енергії. Україна зробила свій вибір – європейський шлях розвитку. Для нас це означає, що ми обрали європейські цінності, і важливе місце серед них посідає заощадливе ставлення до енергетичних ресурсів країни. Ми маємо змінювати своє ставлення до природних ресурсів, повинні дбати про їх збереження і відновлення.
Заощаджувати ресурси – це означає дбати про свою землю. Сьогодні ми заощаджуємо свої витрати, а на майбутнє це означає, що ми турбуємось про чисту і багату країну, в якій будуть жити наші діти.
Література:
Енергозбереження як фактор економічного зростання України / Я. О. Співак // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2015. – № 10. – С. 208-210.
http://tec.in.ua/content/kalendar-znamennih-i-pamyatnih-dat
Невичерпна енергія: Кн. 4. Вітроводнева енергетика. /В.І. Кривцова, О.М. Олейников, О.І. Яковлев. – Х.: НАУ "ХАІ", Севастополь: СНТУ,–2007. – 606 с.
Енергетична стратегія України на період до 2030 р. Затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 № 1071.
Енергоефективність національної економіки в контексті її еколого-економічної безпеки / А. А. Іскаков, І. М. Кобушко // Механізм регулювання економіки. – 2016. – № 3. –88-96.с.
Додаток 1.
Група 1
Відповідальний Артем Степаненко.
Мотивація: показати необхідність навчитисяспособу, який зменшить забруднювати довкілля та витрачати енергію розумніше.
Завдання: опис проблеми, в тому числі обґрунтування її актуальності;
Західно-Дніпровський центр професійно - технічної освіти як комплекс був побудований в1987 році і призначення будівлі в першу чергу є навчальним об’єкту для здобувачів освіти місцевих і сільських шкіл. Розташування його південна околиця міста, поблизу базового підприємства, яке і було засновником теперішнього навчального закладу. Перевірили навчальний корпус. Необхідними складовими об’єкту є навчальний корпус, гуртожиток і допоміжні об’єкти: склади, гараж та інші будівлі для потреб навчального процесу. Архітектурна будова включає в себе:
Таблиця 1
1 |
Загальна площа будівлі, м 2 |
2201 |
2 |
Будівельний об’єм будівлі, м 3 |
2655 |
3 |
Загальна кількість вікон, шт. |
335 |
4 |
Загальна площа вікон, м 2 |
5276,25 |
5 |
Кількість вікон, замінених на енергоефективні, м 2 |
35 |
6 |
Площа вікон, замінених на енергоефективні, м 2 |
560 |
7 |
Загальна площа стін, м 2 |
303,2 |
8 |
Джерело теплопостачання |
КП "Жовтоводська тепломережа" |
9 |
Наявність тепло лічильника |
4 |
10 |
Наявність лічильника холодної води |
4 |
11 |
Наявність електролічильників |
9 |
12 |
Матеріал стін будівлі |
Залізо-бетонні плити |
13 |
Нормативна внутрішня температура в приміщеннях, |
16/14 |
14 |
Фактична внутрішня температура в приміщеннях, |
16/14 |
Що виявлено на теперішній час:
Температурний режим не відповідає встановленому;
в деяких кабінетах ще є ламбрекени і розташування меблів таке, що перетинає шлях до тепла;
вікна досі обклеєні папером, або тонким матеріалом;
в будівлі є кабінети, які не використовуються в навчальному процесі, на які не звертають увагу. Вони протікають, в деяких місцях утворюється будівельний грибок;підвищений режим вологості в приміщені;відсутня можливість провітрювати приміщення.
Пропозиції:
Власна котельня;склопакети;утеплення стін;капітальний ремонт даху;
Як альтернатива – встановлення сонячних панелів на даху майстерень;
Передивитися систему освітлення, використання умивальних кранів в кабінетах;
Бойлери на кожному поверсі.
Висновок:
Власна котельня встановлена, склопакети не в повному обсязі, бойлери встановлені.
Додатково підготовлено:
https://docs.google.com/document/d/1IEPWCVDeOyxKA6PwMttMbOLJCHdyW0yNrQ6C8_m7zrY/edit
Буклет
Група 2.
Відповідальна Христина Горбатюк
Завдання: перелік розглянутих технологій та матеріалів з коротким обґрунтуванням свого вибору;результат (як реалізація проекту вплине на зменшення енергоспоживання та/або покращення).
Мотивацією перевірки були визначені причини необхідні для підвищення енергозбереження:
Культура енергоспоживання сьогодення відрізняється від того, коли будівельному об’єкту багато років, це пов’язано з тим, що програма надійності і упередження ризиків будівельного проекту була недостатньою. Аналіз показав, що необхідно:
Зробили висновок:
Додатковопідготували:
https://drive.google.com/file/d/1FYb6SheaSR7BQ170cj4H2qHF1Sbp48gF/view
Презентація «Енергія і середовище»
Група 3.
Відповідальний Данило Бойченко.
Завдання: показати приблизні таблиці кількості витрат енергоспоживання, водоспоживання, теплопостачання в навчальному корпусі, гуртожитку.
Таблиці "кількості спожитої енергії" в навчальному корпусі, гуртожитку
Навчальний корпус
Устаткування |
кількість |
Споживана потужність, Вт |
Час роботи протягом дня, хв. |
Час перерви, хв. |
||||
1 одиниця |
всіма споживачами |
|||||||
Лампи денного освітлення |
230 |
40 |
9200 |
360 |
75 |
|||
Лампи розжарювання |
30 |
100 |
3000 |
360 |
- |
|||
Комп’ютери |
32 |
300 |
28800 |
180 |
15 |
|||
Гуртожиток
Устаткування |
кількість |
Споживана потужність, Вт |
Час роботи протягом дня, хв. |
Час перерви, хв. |
|||
1 одиниця |
всіма споживачами |
||||||
лампи накалювання |
240 |
100 |
24000 |
360 |
- |
||
люмінесцентні лампи |
14 |
40 |
560 |
480 |
- |
||
праска |
1 |
1800 |
1800 |
60 |
- |
||
пральна машина |
1 |
1500 |
1500 |
120 |
- |
||
холодильник |
1 |
1200 |
1200 |
1140 |
- |
||
Перевірили клас інформатики і вияснили
5 хвилин не вимкнутих комп’ютерів в кабінеті інформатики дають втрати електричної енергії, заощадивши яку, можна:
Енергозбереження не передбачає економію електроенергії на шкоду зору учнів. Норма висвітлення: 500лк. (На даний час працюють тільки викладачі.)
Споживання тепла в навчальному закладі
Відомо, що будівля також споживає тепло, наприклад: стіни – 22%, витяжка в майстернях – 21%, вікна – 22%, підлога 6%.
Данні розрахунки не дають можливість розрахувати обсяг зекономленого палива за рік, а також об’єм викидів СО2 в атмосферу.
Споживання води в навчальному закладі:
Розглянемо, скільки втрачається, якщо ми губимо воду:
Зробили висновок: здоров’я людини залежить від неї самої. Збереження тепла в нашому закладі, дасть можливість зберегти себе і тих, хто поруч. Ці заходи не вимагають матеріальних витрат, а залежать тільки від нас самих.
Додатково підготували:
https://docs.google.com/document/d/1V-2YvBKm28QY4o6kaVtWaS_z_UfvhrF2tPiGTVxZ-uc/edit
Листівки
https://docs.google.com/document/d/1nvOMFjF4t3pgZ-vCqAAwlqB-6UmOl_AkmG5HLD77Ick/edit
Буклет
Додаток 2
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Державний професійно-технічний навчальний заклад
"Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти"
«Підвищення енергоефективності в навчальному заклад»
Відкритий урок онлайн - проект в рамках навчального проекту
Автор розробки:
Викладач фізики О.П. Анциферова
2023 р.
Тема проекту: «Підвищення енергоефективності в навчальному закладі»
І. Визначення і мета проекту:
1.1. Навчальна:показати здатність майстерно застосувати знання на практиці, що передбачає використання сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
Розвиваюча: формувати уміння використовувати енергію, що є в нашому розпорядженні, настільки ефективно і безпечно для навколишнього середовища, наскільки це можливо.
Виховна:впевнення у власних силах, у зміцнені волі, бажанню долати труднощі, авансування довірою.
1.2. Опис проекту, його основних етапів.
задача : показати що, найважливішою умовою соціально-економічного розвитку єзабезпеченість енергіїв закладі, сфері культури і побуту.
Методика і виконання завдання:бесіда, інтерв’ю, обговорення.
Обладнаннякомп’ютер, мультимедійна дошка, буклети, листівки, презентації
ІІ. Організаційний
2.1. Розподіл учасників на групи
2.2. Завдання кожної групи.
2.3. Складання плану діяльності кожної групи, координація роботи груп.
2.4. Розподіл обов'язків між членами групи.
- Презентації, буклети, відео
- Обговорення проблеми
Рефлексія
Підведення підсумків.
ІІІ. Хід роботи
Вступне слово викладача: сьогодні ми розуміємо, що індустріалізація світової економіки призвела до стрімкого збільшення споживання енергетичних ресурсів протягом останніх 100-150 років. В зв’язку з цим зрозуміло, що для стабільного економічного розвитку необхідно вживати заходи щодо раціонального використання енергії. Нагадую вам, що проект над яким ми працюємо проходить під гаслом « збережемо енергію – збережемо планету» це означає вашу присутність до навчально-практичної діяльності з проблем енергоефективності та раціонального використання ресурсів як найбільш ефективних шляхів зменшення викидів парникових газів, а отже, й боротьби з глобальним потеплінням та зміною клімату. А клімат – це характер погодних умов протягом часу. Зараз це вже кліматична криза, тобто надмірно стрімка зміна клімату. В той час, коли в країні ідуть бойові дії складно сказати, що зараз переважає чи двоокис вуглецю, метану чи оксид азоту і озон. Я кажу про парникові гази, які людство суттєво змінює в їх концентрації. Масштаб, який ми сьогодні розглядаємо відноситься до підвищення енергоефективності та енергозбереження нашого корпусу. Перед вами не прості задачі, перевірити наявність життєвого циклу енергозбереження, а і показати своє уміння аналізувати, логічно мислити працювати з додатковою інформацією.
Перше ніж ми почнемо обговорювати низку питань, поставлених метою уроку, розглянемо презентації, додаткові матеріали запропоновані до проекту.
Обговорення.
Степаненко Артем«опис проблеми, в тому числі обґрунтування її актуальності».
Одним із завдань було перевірити необхідність енергоефективності в навчальному закладі, в майстерні, на робочих місцях. Ми поцікавилися самою будівлею, в якій навчаємося перший рік, вивчили історію корпусу №2 «Західно - Дніпровського центру ПТО». Корпус №2 як комплекс був побудований в1987 році і призначення будівлі в першу чергу є навчальним об’єкту для здобувачів освіти місцевих і сільських шкіл. Розташування його південна околиця міста, поблизу базового підприємства, яке і було засновником теперішнього навчального закладу. Необхідними складовими об’єкту є навчальний корпус, гуртожиток і допоміжні об’єкти: склади, гараж та інші будівлі для потреб навчального процесу. Архітектурна будова включає в себе:
1 |
Загальна площа будівлі, м 2 |
2201 |
2 |
Будівельний об’єм будівлі, м 3 |
2655 |
3 |
Загальна кількість вікон, шт. |
335 |
4 |
Загальна площа вікон, м 2 |
5276,25 |
5 |
Кількість вікон, замінених на енергоефективні, м 2 |
35 |
6 |
Площа вікон, замінених на енергоефективні, м 2 |
560 |
7 |
Загальна площа стін, м 2 |
303,2 |
8 |
Джерело теплопостачання |
КП "Жовтоводська тепломережа" |
9 |
Наявність тепло лічильника |
4 |
10 |
Наявність лічильника холодної води |
4 |
11 |
Наявність електролічильників |
9 |
12 |
Матеріал стін будівлі |
Залізо-бетонні плити |
13 |
Нормативна внутрішня температура в приміщеннях,
|
16/14 |
14 |
Фактична внутрішня температура в приміщеннях, |
16/14 |
Що ми вияснили на теперішний час:
Температурний режим не відповідає встановленому;в деяких кабінетах ще є ламбрекени і розташування меблів таке, що перетинає шлях до тепла;вікна досі обклеєні папером, або тонким матеріалом;в будівлі є кабінети, які не використовуються в навчальному процесі, на які не звертають увагу. Вони протікають, в деяких місцях утворюється будівельний грибок;підвищений режим вологості в приміщені;відсутня можливість провітрювати приміщення. Висновок, який ми зробили стосується того, що вже зроблене до покращення навчання: мається власна котельня, частково на вікнах скло пакети, бойлери на кожному поверсі Але корпус потребує утеплення стін, капітального ремонту даху. Як альтернатива – встановлення сонячних батарей на даху майстерень, передивитися систему освітлення, використання умивальних кранів в кабінетах.
Христина Горбатюк
Культура енергоспоживання сьогодення відрізняється від того, коли будівельному об’єкту багато років, це пов’язано з тим, що програма надійності і упередження ризиків будівельного проекту була недостатньою. Аналіз показав, що необхідно:
Зробили висновок:
Данило Бойченко.
Завданням нашої групи було показати приблизні таблиці кількості витрат енергоспоживання, водоспоживання, теплопостачання в навчальному корпусі, гуртожитку. Зауважую одразу, що деякі данні мають приблизний характер, тому що в ситуації дистанційного навчання, в режимі економії основних чинників енергозбереження, те що кількість мешканців гуртожитку постійно змінюється, маємо ознайоми з наступними результатами.
Таблиці "кількості спожитої енергії" в навчальному корпусі, гуртожитку
Навчальний корпус
Устаткування |
кількість |
Споживана потужність, Вт |
Час роботи протягом дня, хв. |
Час перерви, хв. |
||||
1 одиниця |
всіма споживачами |
|||||||
Лампи денного освітлення |
230 |
40 |
9200 |
360 |
75 |
|||
Лампи розжарювання |
30 |
100 |
3000 |
360 |
- |
|||
Комп’ютери |
32 |
300 |
28800 |
180 |
15 |
|||
Гуртожиток
Устаткування |
кількість |
Споживана потужність, Вт |
Час роботи протягом дня, хв. |
Час перерви, хв. |
|||
1 одиниця |
всіма споживачами |
||||||
лампи накалювання |
240 |
100 |
24000 |
360 |
- |
||
люмінесцентні лампи |
14 |
40 |
560 |
480 |
- |
||
праска |
1 |
1800 |
1800 |
60 |
- |
||
пральна машина |
1 |
1500 |
1500 |
120 |
- |
||
холодильник |
1 |
1200 |
1200 |
1140 |
- |
||
Перевірили клас інформатики і вияснили
5 хвилин не вимкнутих комп’ютерів в кабінеті інформатики дають втрати електричної енергії, заощадивши яку, можна:
Енергозбереження не передбачає економію електроенергії на шкоду зору учнів. Норма висвітлення: 500лк. (На даний час працюють тільки викладачі.)
Споживання тепла в навчальному закладі
Відомо, що будівля також споживає тепло, наприклад: стіни – 22%, витяжка в майстернях – 21%, вікна – 22%, підлога 6%.
Данні розрахунки не дають можливість розрахувати обсяг зекономленого палива за рік, а також об’єм викидів СО2 в атмосферу.
Споживання води в навчальному закладі:
Розглянемо, скільки втрачається, якщо ми губимо воду:
Зробили висновок: здоров’я людини залежить від неї самої. Збереження тепла в нашому закладі, дасть можливість зберегти себе і тих, хто поруч. Ці заходи не вимагають матеріальних витрат, а залежать тільки від нас самих.
Рефлексія.
Дайте відповіді на запитання:
Висновок
Сподіваємося, що настане час, коли енергозбереження стане стилем життя. Ми вирішуємо як нам жити в гармонії з природою. З ранку треба подумати про себе, як упорядкувати планету, щоб легко дихати.
Додаток 3
Метеріали до відктитого уроку «енергія і середовище
Онлайн-урок «Як заощаджувати необхідні ресурси в період воєнних дій»
Електрика своїми руками
Дія стрілочного індикатора якості води
Працює команда