Удосконалення роботи класного керівника , щодо формування екологічної культури
Природа є першоосновою матеріальних благ, джерелом ресурсів і здоров’я для людини, радості й натхнення. Класики західноєвропейської прогресивної педагогіки вважали природу важливим фактором виховання дітей. На думку видатного чеського педагога Я.А. Коменського, людина – це частина природи, і вона повинна розвиватися за законами природи. Видатний швейцарський педагог І.Г. Песталоцці вважав, що єдиний, справжній фундамент людського пізнання – сприймання природи. Увесь запас знань, які людина набуває за дапомогою відчуттів, є результатом уважного ставлення до природи. Проблема бережного ставлення до природи, навколишнього середовища стає дедалі актуальнішою. Людсво, стоячи на порозі екологічної катастрофи, прагне якнайшвидше відновити багатовіковий досвід взаємовідносин людства і оточуючого середовища. Врятувати ситуацію сьогодні не можуть ні просвітництво, ні заборони, ні обмеження. Врятувати природу і людство можуть лише докорінні зміни у системі цінностей, що сповідує сучасне суспільство.
У зв’язку з цим перед загальноосвітньою школою , яка відіграє вирішальну роль у прищепленні дітям почуття високої відповідальності за рідну природу, стоять важливі завдання. Їх успішному розв’язанню сприятиме чітка система екологічного виховання: сім’я – дошкільні установи – школа – вуз ( виробництво).
Екологічне виховання – систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток в учнів екологічної культури.
Завдання екологічного виховання – сприяти накопиченню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти, примножувати її, формувати вміння і навички діяльності в природі.
Екологічне виховання передбачає розкриття сутності світу природи – середовища перебування людини, яка повинна бути зацікавлена в збереженні цілісності , чистоти, гармонії в природі. Це передбачає вміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею. Естетична краса природи сприяє формуванню моральних почуттів, обов’язку та відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності.
Любов до природи слід виховувати з раннього дитинства. « Дітей, що не вміють ще ходити, - писав Григорій Ващенко, - треба частіше виносити на свіже повітря, щоб вони могли бачити рідне небо, дерева, квіти, різних тварин. Усе це залишається в дитячій душі, осяяне почуттям радості, і закладає основи любові до рідної природи. Коли дитина підросте й почне ходити і бігати, треба дати їй у певних межах волю, щоб вона мала можливість більше рухатися і накопичувати в своїй душі враження від того, що вона бачить і чує. Так дитина звикає до рідної природи й починає любити її, хоч спочатку не усвідомлює своєї любові ».
Дальше екологічне виховання здійснюється вихователями в дошкільних закладах і класними керівниками, вчителями на всіх етапах навчання в школі. На кожному з них ставиться певна мета, завдання, добирається відповідна методика з огляду на вікові особливості школярів.
Перший етап ( молодші школярі) - формуються перші уявлення про навколишній світ, про живу природу, про ставлення до природи, що виявляється в конкретній поведінці на емоційному рівні.
Другий етап ( 5 – 7 класи ) і третій етап ( 8 – 9 класи) – передбачають накопичення знань про природні об’єкти, закономірності розвитку та функціонування біологічних систем. Аналіз і прогнозування нескладних екологічних ситуацій, закріплення нормативних правил поведінки в навколишньому середовищі. Поглиблюються і розширюються знання про явища і закони природи, розкриваються причини екологічної кризи й обґрунтовуються шляхи збереження природних комплексів.
Четвертий етап ( 10 – 11 класи) – завершується узагальнення здобутих екологічних знань, здійснюється моделювання простих кризових ситуацій. У навчальні програми запроваджуються інтегровані курси різних природничо – екологічних дисциплін. Учні старшої школи мають знати особливості впливу на навколишнє середовище обраної майбутньої професії, відповідні вимоги до фахівця, бути обізнаним в екологічному законодавстві відповідної галузі господарства, добре орієнтуватися в екологічних проблемах України. В цілому у старшокласників має бути сформована особистісна екологічна позиція і вміння її відстоювати в умовах правової демократичної держави. « Звикли ми жити в бруді, - зазначає відомий український педагог Олександр Захаренко. – Настільки звикли, що вже й не помічаємо його. Повертаючись із – за кордону до рідної домівки, відразу ж бачимо різницю: як у них ( на Заході) і як у нас. Трохи соромно за себе і за своїх співвітчизників. На шляхах Європи не побачиш не те що смітника, папірця… Я за те, щоб дітей змалку привчати до чистоти і порядку. І не лише для того, щоб хтось побачив, відмітив. А для себе, свого існування, нормального життя… Прикладів дитячої безкультурності десятки і сотні, та річ у тім, що діти наслідують дорослих. І так із покоління в покоління передається безкультурність».
Тому саме класний керівник, вчитель у першу чергу має виступати носієм високої екологічної культури, використовувати всі можливості, щоб посіяти в серцях учнів зернятка любові до природи. Успішне здійснення екологічної освіти і виховання учнів великою мірою залежить від дотримання ряду педагогічних умов:
- врахування вікових, індивідуально – психологічних особливостей школярів, їх пізнавальних можливостей у процесі екологічної освіти та виховання;
- вибір оптимальних форм, методів і прийомів екологічного навчання і виховання;
- організація безпосередньої діяльності учнів по охороні та поліпшенню природного середовища своєї місцевості під час навчання і суспільно – корисної праці;
- забезпечення комплексного підходу до вивчення природи з використанням міжпредметних зв’язків, спостережень, експерименту;
- здійснення класним керівником, вчителем впливу на вихованців власним прикладом бережливого, дбайливого ставлення до навколишнього середовища.
Плануючи роботу класний керівник повинен особливу увагу звертати на дотримання цих умов, у кожному конкретному класі відбір форм і видів діяльності здійснювати так, щоб досягти цілісності, наступності, єдності і нероздільності екологічного навчання і виховання школярів.
Класні керівники нашої школи накопичили чималий досвід організації та проведення масових, групових та індивідуальних форм екологічного виховання дітей та учнівської молоді. Це уроки милування природою, уроки пізнання природи, екологічні мандрівки та операції зі збереження джерел, лісів, пташиних гнізд, години спілкування із квітами і лісовими галявинами, конкурси екологічного малюнку, фестивалі екологічної пісні, екологічні ігри, наукові конференції, перегляд дитячих кінофільмів про природу, – ось далеко не повний перелік навчально – виховних заходів, у ході яких класні керівники, вчителі предметники спрямовують увагу, емоції, дії учнів на формування екологічної культури.
Важливу роль у формуванні екологічної свідомості відіграє залучення учнів до природоохоронної діяльності: шкільні лісництва, садівництво, робота в мисливських господарствах, загони «голубих» і «зелених» патрулів, групи швидкої допомоги тваринам і птахам у зимовий період, куточки природи в школах, озеленення класних кімнат, догляд і спостереження за кімнатними рослинами.
З природоохоронною діяльністю пов’язана туристсько – краєзнавча робота з дітьми, спрямована на прищеплення їм навичок правильної поведінки в місцях відпочинку, в лісах і на річках.
Пам’ятка класному керівнику « Чим займатися з дітьми на природі»
- З першої прогулянки зорієнтуйте дитину, що можна брати з собою. Поясність, що для спортивних ігор, бігу призначені спортивні майданчики, стадіони, які спеціально зручного для цієї мети обладнані. До того ж, біганина в парку, лісі спричиняє не тільки витоптування трави, випадкове обламування гілок (від чого зменшується виділення кисню в повітря), а й загибель під ногами комах та їхніх личинок. А шум, галас втомлюють інших відпочиваючих, лякають птахів, тварин. Впливають на їхнє живлення, розмноження, вигодовування потомства та догляд за ним.Так, налякані птахи можуть навіть покинути гніздо з пташенятами.
- Необхідно наголосити, що вогнище забруднює повітр’я ( димом, сажею, попелом), у вогнищі гинуть комахи,їхні личинки, під ним випалюється трава, ґрунт, а погано загашене вогнище нерідко спричиняє лісові пожежі.
- Підкресліть, що людина в природі – не господар, а гість лісових жителів, то й поводитись має відповідно.
- Йти на природу найкраще з біноклем і фотоапаратом. Дайте зрозуміти дітям, що необхідно навчитися бути у природі мисливцем за її таємницями. Необхідно приділити якийсь час для того, щоб просто постояти серед дерев, кущів і тихенько роздивитися довкола. Помітивши якусь тваринку, майте терпіння і поспостерігайте за нею певний час, непомітно намалюйте її тасфотографуйте.
- Разом з вихованцями прислухайтеся до звуків природи ( шуму дерев, пташиних голосів, звуків тварин). Знаходьте, фотографуйте гарні краєвиди, за бажанням замалюйте їх. Милуйтесь світом природи, насолоджуйтеся барвами, гармонією, виразністю кожного живого створіння.
- Вивчайте природу, звертайте увагу дітей на різноманітні зв’язки в ній
( наприклад, між будовою і способом життя тварини), на доцільність і досконалість природи ( листяну мозаїку, будову квіток, тощо).
- Повідомте вихованцям, що спілкування з природою збагачує людину, робить її чутливою до краси, добрішою, надає оптимізму в житті, заспокоює у скрутну хвилину. Так, коли людина буває самотня, коли їй погано, в думках чи вголос можна розповісти дереву, річці, небу тощо про свій клопіт, біль, турботу, природа « слухатиме й ніколи не зрадить».
- Запропонуйте разом полікувати себе у природі, доторкнутися долонями до трави, листя,кори дерев, поглянути в небо, послухати шум води. Відчути, як до тіла надходять цілющі сили природи, як душа сповнюється спокоєм і надією. Закличте дітей спробувати злитися з природою, розчинитися в ній, відчути себе її частинкою ( як воно і є насправді), осягнути, що без природи не можете існувати.
- Щоразу перед прогулянкою на природу нагадуйте дітям, що будете спостерігати, вивчати її, милуватися нею, набиратися здоров’я, спілкуючись із різними об’єктами довкілля тощо.
- Фотографії, малюнки, жолуді, шишки, листя, що впали з дерев, тощо – ось ваші матеріали, коли повертаєтесь з природи. Вони не раз допоможуть вам оживити приємні спогади від прогулянки, відпочити, зняти нервове напруження, втому. Можете організувати виставку « Природа рідного краю», яку поповнюйте з року в рік.
- Як бачите, саме від нас залежить, будуть діти багаті природою, стане вона для них духовною цінністю, чи виростуть черстві душею, в якій пануватиме бажання привласнювати та знищувати.