Тема. Україна – єдина країна
Мета. Формувати в учнів загальнокультурну та громадянську компетентність: розуміння єдності й цілісності України, її багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави, відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу; формувати готовність служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни; виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну.
Обладнання. Плакат «Україна – єдина країна», фотографії українських краєвидів, малюнки дітей, Конституція України, зображення державних символів, вишиті рушники, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент ( Презентація, слайд №1)
Учитель
Доброго дня вам, діти!
Рада всіх вітати!
У цьому році
Миру хочу побажати!
II. Повідомлення теми і мети уроку
На землі великій є одна країна
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті.
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісень співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти...
То скажіть же, діти,
Що це за країна? (Учні відповідають)
Це наша славна Україна!
Учитель
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
(Учитель поділяє дошку на дві половини і просить учнів назвати прикметники до слів «Батьківщина» і «мати». Учні називають слова — учитель записує їх на дошці).
Батьківщина |
Мати |
Щедра |
Ласкава |
Добра |
Ніжна |
Велика |
Чуйна |
Рідна |
Лагідна |
Свята |
Доброзичлива |
Учитель
Україна — це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Це наша мати — Батьківщина. Кожен любить свою Україну, бажає їй добра, старається стати справжнім патріотом і громадянином своєї Вітчизни, бо в нас країна « Одна єдина на цілім світі…» Наш сьогоднішній урок ми присвячуємо Небесній сотні, що полягла на Майдані, піднебесним сотням, які загинули на Сході, боронячи волю, незалежність і єдність нашої держави , а також ми здійснимо уявну подорож по нашій Україні, більше дізнаємося про рідну землю, ознайомимося з відомими містами України, повторимо державні символи України.
Привітний і світлий наш сонячний дім,
Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім — це моя Україна!»
(Після прочитаного вірша на екрані з’являється слайд №2 з картою України)
IІІ. Актуалізація опорних знань
2. Метод «Ланцюг асоціацій»
- Що для вас Україна? Що уявляєте, промовляючи слово Україна?
Серед хлібів волошки сині, зачарували нас серця,
Мабуть тому, що Україні ці кольори так до лиця.
Серед хлібів волошки сині, добра і миру кольори,
Тільки у нас на Україні такі чудові прапори.
Два кольори дві половини і у Дніпра два береги,
Та не розділять Україну на Схід і Захід вороги.
Одна сім’я одна родина, Карпати, Південь і Донбас.
Одна єдина Україна, назавжди об’єднала нас!
Тільки людина з добрим і чуйним серцем, роботяща і вольова може бути справжнім патріотом і громадянином своєї держави, по-справжньому любити і захищати, відстоювати її інтереси і приносити велику користь. Таким великим патріотом був Тарас Григорович Шевченко, який понад усе на світі любив свою Україну, оспівував красу і неповторність рідного краю:
Хоч крихітку землі
Із-за Дніпра мого святого
Святії вітри принесли,
Та й більш нічого...
(Презентація, слайд №3)
3. Метод «Криголам»
Букви розташовані по колу, як віночок, слова записуються, ніби стрічки до вінка різнокольоровою крейдою.
У – унікальна, К – красива, Р – рідна, А – активна, Ї [й] – єдина,
Н – найкраща, А - артистична.
1 учень
Моя найкраща в світі сторона,
Чарівна, неповторна, Україно!
Для мене в цілім світі ти — одна
І рідна, й мила, дорога, єдина.
2 учень
Ми всі малі пагінчики твої
Прийшли у світ, щоб в нім добро творити.
Хоч, може, й кращі є на цій землі краї,
Та нам судилось в Україні жити.
3 учень
Ми — патріоти, дочки і сини,
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм.
4 учень
А просто любимо, бо ця земля свята,
Вона нас народила і зростила.
Вітчизною зовемо неспроста,
Бо нам вона дала і душу, й крила.
Учитель
Важкі часи настали для нашої держави. Нас хочуть розділити , але ми, українці, сильна нація, і Україна – єдина країна. Кожен з нас має любити свій народ, його культуру і традиції, як це робили ті, хто загинув за нашу незалежність на Майдані та на полі бою. Вшануємо пам’ять загиблих героїв хвилиною мовчання.
(Горить свічка пам’яті)
Історія нашої країни сягає глибини віків. Це держава із цікавим минулим, багатою культурною спадщиною, давніми народними традиціями. Тут живуть працьовиті волелюбні люди. А ще наша земля багата різними талантами. Давайте спробуємо себе у ролі поетів і підберемо риму до вірша про Україну.
(Вчитель зачитує вірш з незакінченими рядочками,а учні римуючи його доповнюють)
4. Вірш про Україну
Ось небо блакитне і сонце в зеніті,
Моя Україна найкраща у …. (світі)
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні … (джерельця)
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки… (глибокі)
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня … (весела)
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна … (чудова)
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі – …(моя Україна)
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна – козацькая слава!
Така волелюбна й мирна … (держава.)
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, … (відкрила.)
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі – … (єдина.)
5. Фізкультхвилинка. Дихальна вправа « Я – Сонечко»
(Презентація, слайд №4)
Я – маленьке сонечко. Я прокидаюсь, умиваюсь, розчісую свої промінчики, піднімаюсь над обрієм. Я – велика розжарена куля. Я дарую своє тепло лісам, лукам, рікам. Я лечу над землею і дихаю вільно, спокійно. Як же красиво навкруги!
6. Державні символи Украіни (Презентація,слайд №5)
Кожна держава світу має свої символи. Що ж означає слово символ? Символ - це знак, умовне позначення якогось предмета чи явища. Наша Україна теж має свою символіку.
Прапор
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маємо:
Синє – небо, жовте – жито.
Прапор свій оберігаємо,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаємо гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом
Українським в Україні.
Державний прапор України - це національний прапор України, що являє собою прямокутне полотнище, яке складається з двох рівних за шириною горизонтально розташованих смуг - синього та жовтого.
Жовтий колір - це колір пшеничної ниви, колір зерна, що дарує життя. Жовтий колір - це й ще колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б життєдайний хліб.
Блакитний колір - це колір ясного, чистого мирного неба. А хіба без живлющої матері - води визрів й заколосився хліб? От вам і ще один блакитний колір - колір цариці - води.
Герб
Наш герб – тризуб. У ньому сила
Отця Небесного і Сина.
Уважно придивись до нього –
На Дух схожий він Святого,
Що голубом злетів з небес
І у людських серцях воскрес!
Герб - символічний знак, ключ до історії, роду, міста, держави. Ще герб - це відмітний знак. Герби бувають різні: на них зображують рослини, звірів, птахів. Знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її могутність.
Зображення тризуба на території нашої держави має дуже давню історію. Наскальні малюнки, гончарні вироби, монети, прикраси, які розкопують археологи, свідчать про те, що тризуб був поширений тут ще у 4 - 1 ст. до нашої ери, тобто 3-6 тисяч років тому...
За часів Київської Русі у 9-11 ст. бачимо тризуб на золотих та срібних монетах князя Володимира Великого. Потім він стає ознакою державної влади для нащадків Володимира - князів Святослава і Ярослава Мудрого. Є він і в гербі дочки Ярослава - князівни Анни, яка стала королевою Франції.
Саме тому, що на землях України тризуб має безперервну тисячолітню традицію, він визнаний символом Української держави. Можна пофантазувати з приводу того, що саме символізує тризуб. Число три завжди вважалось числом казковим, чарівним. Тризуб означає триєдність життя - батько, мати, дитя, які символізують силу, мудрість і любов. Тризуб ще відображає і єднання трьох стихій - землі, води, повітря, без яких неможливе життя. Якщо придивитися уважно до герба, то можна ще й скласти слово з його частин - воля. Адже до волі завжди прагнув українській народ.
Держа́вний Гі́мн Украї́ни - один із головних державних символів України поряд із прапором і гербом. Державним гімном є пісня «Ще не вмерла України і Слава, і Воля». Автор - Павло Чубинський, композитор - Михайло Вербицький.
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь свящ
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Завдання кожного справжнього громадянина України - знати, поважати символи своєї держави, не дозволяти глумитися над ними, гордитися тим, що ми живемо у вільній державі.
- А що треба робити вам, діти, щоб відчути, що ви патріоти, громадяни, що також берете участь у будівництві своєї держави? (Учні відповідають)
(Добре вчитися, щоб у майбутньому оволодіти якоюсь спеціальністю і приносити користь своїй країні; любити природу, берегти і примножувати її багатства; берегти історичні і духовні пам'ятки свого народу, не руйнувати, а вивчати історію рідного краю; наполегливо навчати рідну мову, бо це мова народу нашого, державна мова України; знати традиції свого народу).
Україна – це наша земля, рідний край, де ми народилися. Її багатства – хліб і цукор, сталь і вугілля, літаки і комп`ютери. А ще тихі озера, калинові гаї, народні пісні, наша рідна домівка.
– Діти, ви, звичайно, знаєте, як наш народ шанує пісню. Вона супроводжує українців протягом усього життя. Важко навіть уявити будь-яке українське свято (чи сумну подію) без пісні.
7. Легенда про пісню (Аудіозапис легенди)
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок. Діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики...
Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багряний вінок з червоної калини.
– Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь?
– Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті нема правди й волі.
– Чого ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти вже пороздавав. Як же зарадити твоєму горю?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її:
–Є у мене найцінніший дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
– А тепер, діти, скажіть, які пісні про Україну ви знаєте? (Відповіді учнів)
– Ваші відповіді є підтвердженням думки про те, що пісня – душа народу. Сьогодні я пропоную подивитись презентацію на пісню сучасної української співачки Наталії Бучинської "Мова єднання" (Презентація, слайд №6)
8. Складання сенкану
1. Україна
2. Рідна, калинова
3. Любимо, бережемо, пишаємося
4. Без верби та калини – нема України
5. Батьківщина
9. Гра "Чарівна квітка"
(Квітка з різнокольоровими пелюстками. На оберненій стороні пелюсток написані питання. Кожна дитина, обираючи пелюстку, обирає собі запитання)
Запитання
1. Що таке Батьківщина?
2. Як називається наша країна?
3. Яке місто є столицею України?
4. Які вам відомі міста України ?
5. Назвіть головну річку нашої держави.
6. Як називається основний Закон України?
7. Які ви знаєте символи України.
IV. Підсумок уроку
Дорогі діти! Не забувайте, що ви – діти землі, що зветься Україна.
Любіть свою Батьківщину. Вона у нас – єдина! Тож, не ділімо Україну ні за якими ознаками: різні береги, сторони світу, регіони, бо вона – єдина, одна родина, одна сім’я. Саме ви, діти, – майбутнє нашої держави. Тож своїми знаннями, працею, здобутками збагачуйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, шануйте свій народ і нашу солов’їну мову! Ми – єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, ми прагнемо одного – спокою, миру та чистого блакитного неба над головою.
Не розчаровуйсь в Україні!
Вона свята, а грішні ми.
В її недолі тільки винні
Її ж бо доньки і сини.
Так, ворогів багато в ній.
Ще час потрібний і терпіння,
Щоб знищить недругів пирій.
Не розчаровуйсь в Україні!
Вір, що мине важка пора,
Розквітне пишний цвіт калини
В садах достатку і добра!