Урок .«Україна – і для себе, і для світу . Добування олії із насіння соняшника»

Про матеріал

Під час уроку учні знайомляться з культурними рослинами України, як вирощують соняшник, як видобувають олію, вчаться видрізняти насіння різних культур. Вивчення матеріалу відбувається шляхом перегляду уривків відео та мультфільму. Діти відгадують загадки, виконують практичну роботу. Під час рефлексії висловлюють свої враження від уроку, на згадку - розфарбовують соняшник.

Перегляд файлу

Комунальний заклад «Чугуївський ліцей № 5»

Чугуївської міської ради      Харківської області

 

 

Тема уроку:

«Україна – і для себе, і для світу .

Добування олії із насіння соняшника»

(Я досліджую світ, 1 клас)

 

Підготувала

вчитель

початкових класів

Тарасова Тетяна Олексіївна

 

 

 

 

 

 

Тема. Україна – і для себе, і для світу. Добування олії із насіння соняшника.

          Мета. Розширювати і узагальнювати знання учнів про рослини рідного краю, закріплювати уявлення дітей про умови розвитку рослин; формувати вміння досліджувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;  ознайомити з сільськогосподарськими професіями, узагальнити знання про виготовлення олії і її використанням у промисловості; стимулювати до використання набутих знань при допомозі батькам; формувати природничу компетентність; виховувати працьовитість, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

         Тип уроку. Комбінований урок.

          Обладнання: презентація до уроку,  уривок з відео «Звідки береться олія», мультфільм «Це наше і це твоє. Одна з найбільших країн-виробників соняшникової олії у світі - наша!», предметні малюнки, картки для роботи в парі із зображенням зернових рослин, на кожному столі насіння гарбуза, соняшника, льону, малюнки соняшника.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Емоційне налаштування

-         Діти, посміхніться і повторюйте за мною:

 

2. Вправа «Чарівна скринька»

- Діти, пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівної скриньки, який підкаже, що на вас чекає сьогодні на уроці!

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

 

  1. Відгадування загадок

На городі молода
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті  хова зернинки. (Кукурудза).

 

• В чистім полі він росте:

На високих ніжках,

В зелених панчішках.

Квіточки блакитні,

Оченьки привітні. (Льон)

 

 

 

 

 

• На вигляд біленький,

на дотик гладенький,

на смак солоденький. (Цукровий буряк)

 

У землі вона зростає

І брунатний колір має.

Її смажуть і печуть,

Її варять і товчуть.

Овоч цей всі люблять дуже,

Як же він зоветься, друже? (Картопля)

Море безкрає
Золотом сяє,
Котить поволі
Хвилі шовкові.

(Пшеничне поле).

 

-         Як можна назвати всі ці рослини?(Культурні рослини)

-         Чому вони називаються культурними?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

-  Ми не можемо собі уявити обідній стіл без білого і чорного хліба, у нашому денному раціоні є крупи, макарони, картопля, овочі й фрукти. Усі ці різноманітні продукти ми отримуємо від культурних рослин. В історії людства був час, коли не існувало ані культурних рослин, ані свійських тварин. Нашим пращурам доводилося задовольнятися лише тим, що вони знаходили в навколишній природі: збирали плоди, ягоди, бульби, цибулини, насіння.

- Сьогодні ми з вами познайомимося із найважливішою і найбільш поширеною в Україні сільськогосподарською рослиною, яку називають квіткою сонця, і раніше вона була декоративною квіткою.

- Відгадайте загадку.

На сонечко я схожий

І сонечко люблю.

За ним я повертаю

Голівоньку свою. (Соняшник)

 

- Що ви знаєте про цю рослину?

- Що виготовляють із насіння соняшника?

- Де вирощують соняшники?

 

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Поетична хвилинка

 Читання вірша Руслани Василькевич «Соняшник»

На городі соняшник

Соняшно зацвів —

Розпрямив голівоньку,

Рученьки розвів.

Милувався сонечком,

Дощик зустрічав

І смачним насіннячком

Діток пригощав.

Посміхайся ж, друже наш,

Нам через віконечко,

Мила наша квіточка —

Друге наше сонечко.

 

2. Перегляд фільму

Соняшник мексиканська - "квітка сонця". Спочатку його розводили як декоративну рослину. Згодом заради зерна, яке використовували як ласощі. Тепер соняшникова олія є найкращим харчовим продуктом. Її використовують для технічних потреб: при виготовленні мила, лаків, фарб, косметики.

 

 

3. Розповідь вчителя про процес виготовлення олії

- Але як же ми отримуємо олію? Який же шлях проходить насінина?

- Важка праця у селян. Спочатку землю підготували .

Вчасно потрібно посіяти насіння, доглядати за паростками, доки не виростуть соняшники і не дозріють. Зібрати врожай. Зібране насіння переробити.

- Найбільш екологічний спосіб отримання олії з насіння - спосіб віджиму. Спочатку насіння прогрівають в жаровнях, а потім віджимають в шнекових пресах. Така олія має високі смакові і поживні властивості. А скільки ще людей докладає праці до цієї важливої справи! Змайструвати спеціальні машини і пристрої: борони, сіялки, трактори, вантажівки. Підготувати елеватори для просушування насіння. Побудувати приміщення для збереження насіння, заводи по виробництву олії - багато людей, техніки потрібно, щоб олія дійшла до крамниць.

 

4. Легенда про соняшник

 - Колись давно, як нас ще не було, на землю щоранку сходили діти Сонця. Одного дня веселилися вони в лісочку, а як почало сонце сідати, стали збиратися додому.

    Коли доньки були вже далеко від гаю, найменша згадала, що забула свій вінок, і повернулася назад. Але він зник. Побачила дівчина гарного парубка з її прикрасою в руках і погодилася вийти за хлопця заміж.

    Даремно Сонце кликало дочку додому, сердилося, попереджало. Дівчина залишилася з коханим. Почалося для неї звичайне буденне життя з нудною роботою, одноманітними клопотами. І вона все більше сумувала за рідними. Забувала вона про гордовитість і непомітно завітала до батькового царства.

    Але Сонце не могло забрати до себе дочку, яка вирішила жити із звичайними людьми. Воно лише скропило її своїми слізьми. Красуня стала квіткою, що в тузі за батьківщиною завжди повертає голівку до небесного світила. Відтоді на землі з'явився соняшник.

- Як же з'явився соняшник на землі?

* Фізкультхвилинка

 

V. Закріплення і осмислення знань

1. Дослідницька робота

- На столі у вас насіння трьох рослин. Серед них є насіння соняшника. Дослідіть, де воно.

- Чим насіння різних рослин схоже? Чим відрізняється? Попробуйте на смак насіння соняшника. Яке воно на смак?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота в групах

І група. У яких стравах ми використовуємо олію?

ІІ група. Що виготовляють із олії?

ІІІ група. До якої групи рослин ви віднесете соняшник?

ІV група. Які тварини полюбляють насіння соняшника? Чому?

3. Дидактична гра «Впізнай рослину за її ознаками?»

VІ. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

- Що нового дізналися на уроці?

- Чи потрібно вирощувати соняшники на Україні?

- Де вирощують соняшники в рідному краї?

- Що виготовляють із соняшникового насіння?

- А на згадку про наш урок ви отримуєте малюнок соняшника, розфарбуйте його.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
2 березня
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку