УКРАЇНА В ПЕРІОД ЗАГОСТРЕННЯ КРИЗИ РАДЯНСЬКОЇ СИСТЕМИ (середина 60 — початок 80-х рр.)

Про матеріал
Контрольна робота містить два варіанти розроблені у формі тестів НМТ з теми "УКРАЇНА В ПЕРІОД ЗАГОСТРЕННЯ КРИЗИ РАДЯНСЬКОЇ СИСТЕМИ (середина 60 — початок 80-х рр.)"
Перегляд файлу

Тема 4. УКРАЇНА В ПЕРІОД ЗАГОСТРЕННЯ КРИЗИ РАДЯНСЬКОЇ СИСТЕМИ (середина 60 — початок 80-х рр.)

Варіант I

 

 Завдання 1 — 16 складаються зі вступного запитання та чотирьох варіантів відповідей, серед яких потрібно вибрати один правильний. 

 

  1. В якому році було прийнято четверту конституцію УРСР: 

А 1976 р.; 

Б 1977 р.; 

В 1978 р.;

Г 1979 р.

 

  1. В якому році була відновлена система міністерств:

А 1964 р.; 

Б 1965 р.; 

В 1970 р.;

Г 1972 р.

 

  1. Хто очолив Українську Гельсінську Групу:

А П.Григоренко;

Б М.Руденко;

В С. Хмара;

Г В.Чорновіл.

 

  1. В чому полягала причина різкого скорочення сільського населення у 70-80-х рр.: 

А сільськогосподарське виробництво в результаті технічного переоснащення не потребувало такої кількості робочої сили; 

Б політика уряду, яка заохочувала переїзд селян в міста в зв’язку з проведенням масштабних будівництв;

В умови праці і побуту, заробітна плата в містах були кращими, ніж на селі;

Г малоземелля штовхало селян до пошуку нових засобів до існування.

 

  1. Укажіть представників релігійної течії дисидентського руху в Україні:

А І. Гель, Г. Вінс, В. Романюк, Й. Тереля;

Б М. Руденко, О. Бердник, П. Григоренко, Л. Лук’яненко;

В І. Дзюба, В. Чорновіл, В. Мороз;

Г Л. Танюк, І. Драч, М. Світличний, А. Горська.

 

 

 

  1. Укажіть ім’я режисера фільму, зображеному на плакаті:

А Л. Осика;                          

Б І. Миколайчук;

В Ю. Іллєнко;

Г С. Параджанов.

 

 

 

 

 

  1. Прошарок вищих чиновників у державі — це:

А номенклатура;

Б бюрократія;

В еліта;

Г нобілітет.

 

  1. Укажіть ім’я автора документальної збірки “Лихо з розуму”:

А М. Брайчевський;

Б В. Мороз;

В Є. Сверстюк;

Г В. Чорновіл.

 

  1. Визначить особливість розвитку освіти України середини 1960 – початку 1980-х рр.:

А збільшення кількості шкіл з українською мовою викладання;

Б завершення переходу до обов’язкової загальної середньої освіти.;

В збільшились витрати на освіту, дещо покращилась матеріально-технічна база шкіл;

Г збільшення кількості шкіл.

  1. Укажіть особу за описом і фото:

“Його ім’я майже чотири десятиліття фігурує в списках кращих кінематографістів світу. Його славу започаткував тріумфальний хід планетою великий фільм "Тіні забутих предків". Вірменин грузинського походження, творець візитної картки українського “поетичного кіно”. Його називали “генієм” та “маестро” його друзі – світові митці Федеріко Фелліні, Мікеладжело Антоніоні, Жан-Люк Годар, Анджей Вайда, Ів Сен Лоран, Андрій Тарковський та інші. Сам про себе режисер казав, що він: “вірменин, який народився у Тбілісі і сидів у російській в’язниці за український націоналізм”.

А Л. Осика;                          

Б І. Миколайчук;

В Ю. Іллєнко;

Г С. Параджанов

 

  1. Яка особливість економічного розвитку України 1970 – початку 1980-х рр. підтверджується поданими нижче даними:

“У республіці, на яку припадало 2,6% території СРСР, було побудовано майже 40% атомних енергоблоків, продукувалося близько 40% усієї радянської сталі, 34% вугілля, 51% чавуну. …частка промисловості, що працювала на споживчий ринок,  становила 29%, тоді  як у розвинутих країнах цей показник сягав 50-60% і більше”.

А посилення економічної самостійності;

Б деформованість структури економіки;

В зростання конкурентоспроможності продукції;

Г зниження матеріало- та енергомісткості виробництва.

 

  1. В чому полягала суть економічних реформ в промисловості другої половини 60-х рр.:

А приватизація дрібних підприємств;

Б перехід до ринкової економіки;

В ліквідація раднаргоспів, розширення самостійності підприємств;

Г надання повної господарської самостійності підприємствам.

 

  1. Які нові положення щодо політичної системи в СРСР були зафіксовані в новій Конституції: 

А вищим законодавчим органом влади в країні проголошувалася Президія ВР СРСР; 

Б проголошувалася керівною й спрямовуючою силою суспільства, ядром його політичної системи;

В надавала право громадянам створювати громадські і політичні організації;

Г трудові колективи проголошувалися складовою частиною політичної системи СРСР і отримували право законодавчої ініциативи.

 

  1. Укажіть особу за описом і фото:

Відомий український політик, державний діяч, публіцист і журналіст. Започаткував в Україні національно-визвольний рух шістдесятників разом з І. Світличним, І. Дзюбою, Є. Сверстюком, Л. Танюком, В. Стусом та ін. Він був одним з найяскравіших організаторів та активістів цього руху, що у 60—70-ті рр. протистояв тоталітарному режимові, виступав за відродження України, її мови, культури, духовності, державного суверенітету. Брав активну участь у діяльності Київського клубу творчої молоді. Автор  документального дослідження “Правосуддя чи рецидиви терору?”. Він починає випуск підпільного журналу “Український вісник”, в якому друкує матеріали самвидаву, хроніку українського національного спротиву. За це його арештовують і засуджують до 6 років таборів і три роки заслання.”

А П.Григоренко;

Б М.Руденко;

В С. Хмара;

Г В.Чорновіл.

 

  1. Яка подія відбулась 9 листопада 1976 р.:

А створення Української Гельсінської спілки;

Б випуск журналу “Український вісник”;

В презентація в кінотеатрі “Україна” стрічки “Тіні забутих предків”;

Г прийнято нову Конституцію УРСР.

 

  1. Вкажіть прізвище історичної особи за описом:

“Радянський генерал-майор, українець, правозахисник. Виступав на захист кримських татар та інших депортованих народів. Доктор воєнно-історичних наук він у 1967 р. написав історико-публіцистичний памфлет "Приховування історичної правди – злочин перед народом!".  У 1964 р. за легальну правозахисну діяльність розжалуваний у рядові і позбавлений усіх державних відзнак. Перебував у радянських тюрмах, таборах і психіатричних лікарнях.

А П.Григоренко;

Б М.Руденко;

В С. Хмара;

Г В.Чорновіл.

 

У завданнях 17, 18 до кожної інформації, позначеної буквами, доберіть одну правильну відповідь з варіантів, позначених цифрами.

 

  1. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.

 

А госпрозрахунок

1 спосіб збільшення обсягів виробництва внаслідок збільшення потужностей за незмінного рівня технічної основи виробництва

Б екстенсивний

розвиток економіки

2 процес суспільного виробництва, що ґрунтується на застосуванні передусім ефективніших засобів виробництва, кваліфікованої робочої сили, передових форм і методів організації праці

В інфляція

3 метод господарювання, що поєднує централізоване керівництво з певною економічною самостійністю підприємств

Г консерватизм

4 офіційне зменшення золотого вмісту грошової одиниці або зниження курсу національної валюти щодо золота, срібла, іноземної валюти

 

5 прихильність традиційним цінностям, стабільності, несприйняття радикальних реформ та перетворень

 

  1. Співвіднесіть прізвища діячів з фактами їхньої біографії.

 

А В. Романюк

1 дисидент, художник, автор картин “В дорозі”, “Калина”

Б О. Заливаха

2 режисер фільмів “Женці”, “Високий перевал”

В В. Денисенко

3 письменник, автор твору “Собор у риштуванні”

Г Є. Сверстюк

4 релігійний дисидент, боровся за права УГКЦ

 

5 письменник, автор творів “Дума про тебе”, “Чотири броди”

 

У завданнях 19, 20 розташуйте історичні події

у хронологічній послідовності

 

  1. Установіть хронологічну послідовність подій:

А утворення Української Гельсінської спілки;

Б пленум ЦК КПУ прийняв Продовольчу програму;

В поява “самвидавської” праці “Лихо з розуму”;

Г нова Конституція УРСР.

 

  1. Установіть послідовність цитованих подій:

А “Стаття 1. Українська радянська Соціалістична Республіка є соціалістична загальнонародна держава, яка виражає волю й інтереси робітників, селян та інтелігенції, трудящих республіки всіх національностей”.

 

Б “…Під час презентації у київському кінотеатрі “Україна” фільму “Тіні забутих предків” з різкою критикою арештів серед інтелігенції, які відбулися, виступили Іван Дзюба, Василь Стус і В'ячеслав Чорновіл. Під їхнім листом підписалося 140 присутніх...”

 

В “В бюджете на содержание учреждений просвещения, начиная с ... г., ежегодно предусматриваются ассигнования в сумме 2,5 млн руб. на повышение ставок заработной платы учителей начальных классов, ведущих занятия по русскому языку, учителей русского языка и литературы 4—10 классов. Увеличен стипендиальный фонд на 357 тыс. руб. для выплаты повышенной стипендии студентам, занимающимся по специальности “Русский язык и литература”.

 

Г “Отметить, что книга “Україно наша Радянська” по ряду важных принципиальных вопросов отходит от партийных, классовых позиций. В ней не дается четкого классового анализа и оценки отдельных исторических явлений, идеализируется украинское козачество и Запорожская Сечь, не показаны острота и сложность классовой борьбы на Украине в послеоктябрьский период, борьба партии за чистоту и боеспособность своих рядов, против уклонов от ленинской генеральной линии, в том числе и против уклонов в национальном вопросе.”

 

Завдання 21, 22 мають сім варіантів відповідей,

серед них лише три правильні

 

  1. Які цілі ставили перед собою члени Української Гельсінської групи:
  1. Ознайомити широкий загал із Декларацією прав людини ООН.
  2. Сприяти реформуванню радянської політичної системи в Україні.
  3. Розповсюдження листівок “проти русифікації українського народу”.
  4. Боротьба проти колоніальної політики центру.
  5. Досягнення незалежності України.
  6. Забезпечення в Україні прав людини, справжньої демократії.
  7. Домагатися участі окремої делегації України в міжнародних конференціях з прав людини.

 

  1. Що стало основними причинами невдачі реформ другої половини 60-х років були: 
  1. Економічні реформи не зачіпали основ командно-адміністративної системи.
  2. Орієнтація на інтенсивні методи господарювання.
  3. Реформа не зачіпала сферу управління, в якій процвітав формалізм, бюрократизм.
  4. Криза колгоспно-радгоспної системи.
  5. Невтручання держави в економічні процеси.
  6. Залежність економіки УРСР від західних інвестицій.
  7. Повільно впроваджувалися досягнення НТР.

 

 

 

 

Тема 4. УКРАЇНА В ПЕРІОД ЗАГОСТРЕННЯ КРИЗИ РАДЯНСЬКОЇ СИСТЕМИ (середина 60 — початок 80-х рр.)

Варіант IІ

 

 Завдання 1 — 16 складаються зі вступного запитання та чотирьох варіантів відповідей, серед яких потрібно вибрати один правильний. 

 

  1. В якому році було прийнято Продовольчу програму СРСР:

А1978 р.;

Б 1979 р.; 

В1980 р.; 

Г1982 р.

 

  1. В якому році в УРСР було в основному завершено перехід до обов’язкової загальної середньої освіти:

А1972 р.;

Б 1977 р.; 

В 1978 р.; 

Г 1979 р.

 

  1. Яку п’ятирічку називали “золотою”:

А сьому;

Б восьму; 

В дев’яту; 

Г десяту.

 

  1. Що зумовило появу концепції “розвинутого соціалізму”:

А відмовою партійно-державного керівництва від планів побудови комунізму; 

Б успішною побудовою комунізму;

В нереальністю планів партійної програми, прийнятої на ХХІІ з’їзді КПРС; 

Г прагненням найти пояснення для населення провалом всіх проголошених планів побудови комунізму.

 

  1. Укажіть представників правозахисної течії дисидентського руху в Україні:

А І. Гель, Г. Вінс, В. Романюк, Й. Тереля;

Б М. Руденко, О. Бердник, П. Григоренко, Л. Лук’яненко;

В І. Дзюба, В. Чорновіл, В. Мороз;

Г Л. Танюк, І. Драч, М. Світличний, А. Горська.

 

  1. Укажіть ім’я режисера фільму, зображеному на плакаті:

А Л. Осика;                                                   

Б І. Миколайчук;

В Ю. Іллєнко;

Г С. Параджанов.

 

 

 

  1. Панівна партійна еліта в СРСР, що цілком контролювала всі сфери життя суспільства і користувалася особливими благами — це:

А бюрократія;

Б номенклатура;

В нобілітет;

Г еліта.

 

  1. Укажіть ім’я автора історичного дослідження “Приєднання чи возз’єднання”:

А М. Брайчевський;

Б В. Мороз;

В Є. Сверстюк;

Г В. Чорновіл.

 

  1. В чому полягало головне завдання діяльності Української Гельсінської групи:

А реалізація Україною конституційного права на вихід зі складу СРСР;

Б ліквідація монополії КПРС на владу та демократизація суспільного життя в Україні;

В ознайомлення світового співтовариства з фактами порушення прав людини в Україні;

Г здійснення структурної перебудови економіки України на ринкових засадах.

 

  1. Укажіть особу за описом і фото:

На його рахунку – 34 ролі в кіно, 9 сценаріїв та 2 режисерські роботи. За своє недовге життя  він встиг не лише стати улюбленцем глядачів, а й завоювати звання “душі українського поетичного кіно”. Його називали аристократом духу, блискучим самородком, а радянська влада оголосила "неблагонадійним" та "націоналістом". Він став своєрідною обов’язковою складовою вітчизняного кіно 60-70-х років. Серед його відомих робіт  – "Білий птах з чорною ознакою", "Пропала грамота", "Вавилон ХХ" – власний фільм його як режисера.”

А Л. Осика;                          

Б І. Миколайчук;

В Ю. Іллєнко;

Г С. Параджанов

 

  1. З якою метою був прийнятий цитований документ:

“Выполняя постановление ЦК КПСС и Совета Министров СССР, министерства и ведомства, партийные и советские органы, первичные партийные организации и педагогические коллективы учебных заведений Украинской ССР осуществили конкретные меры, направленные на создание условий для повышения уровня преподавания и изучения русского языка — языка дружбы и братства народов СССР, средства межнационального общения.”

А вдосконалити знання російської мови;

Б перетворити російську мову на мову міжнаціонального спілкування;

В посилити процес русифікації;

Г загальмувати темпи українізації.

 

  1. В чому полягала суть економічних реформ в сільському господарстві другої половини 60-х рр.:

А проведення “укрупнення” колгоспів, ліквідація “малоперспективних” сіл;

Б перехід до ринкової економіки;

В підвищення закупівельних цін, зміцнення матеріально-технічної бази;

Г ліквідація колгоспно-радгоспної системи.

 

  1. Чим було зумовлено появу такого явища як “дифіцит”:

А недостатньою кількістю імпортного товару, падінням цін на основні експортні товари СРСР;

Б зростанням доходів громадян при стабільних цінах і при відсутності зростання виробництва; 

В темпи зростання чисельності населення перевищували темпи прирості населення;  

Г  стрімким падінням виробництва товарів народного споживання.

 

  1. Укажіть особу за описом і фото:

Один з "останніх могікан" української літератури ХХ століття, правозахисник і просвітитель. Автор численних романів, повістей, збірок – "Вітер в обличчя", "Остання шабля", "Орлова балка”  та ін. Лауреат Шевченківської премії. Виключений з КПРС за критику марксизму та правозахисну діяльність. Член Радянського відділення "Міжнародної амністії". У 1975 р. заарештований "за проведення антирадянської агітації та пропаганди", але згодом амністований як учасник війни. Виступив членом-засновником Української Громадської Групи сприяння виконанню Гельсінських угод, перший голова УГГ.”

 

 

А П. Григоренко;

Б М. Руденко;

В С. Хмара;

Г В.Чорновіл.

 

  1. Яка подія відбулась 20 квітня 1978 р.:

А прийнято нову Конституцію УРСР;

Б пленум ЦК КПУ прийняв Продовольчу програму;

В поява “самвидавської” праці “Лихо з розуму”;

Г початок арештів членів УГС.

 

  1. Вкажіть прізвище історичної особи за описом:

“Партійний та державний діяч, перший секретар ЦК КПУ. Фігура неоднозначна, з певними суперечностями. З одного боку, він типовий представник командно-адміністративної системи, вірив у можливості побудови комуністичного суспільства. З іншого боку, він поміркований прихильник національних інтересів народу, сприяв самоутвердженню української нації, враховував інтереси республіки під час економічного планування в СРСР. Він любив свою землю, мову, культуру. Видав книгу “Україна наша радянська”, яка спочатку отримала чимало схвальних резолюцій. Утім згодом автора звинуватили в тому, що він  ігнорує роль Росії в нашій історії”.

А В. Щербицький;

Б М. Підгорний;

В П. Шелест;

Г О. Комигін.

 

У завданнях 17, 18 до кожної інформації, позначеної буквами, доберіть одну правильну відповідь з варіантів, позначених цифрами.

 

  1. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.

 

А рентабельність

1 спосіб збільшення обсягів виробництва внаслідок збільшення потужностей за незмінного рівня технічної основи виробництва

Б інтенсивний

розвиток економіки

2 процес суспільного виробництва, що ґрунтується на застосуванні передусім ефективніших засобів виробництва, кваліфікованої робочої сили,передових форм і методів організації праці

В дефіцит

3 це відносний показник ефективності виробництва. У загальному вигляді він розраховується як відношення прибутку до витрат, тобто є нормою прибутку

Г неосталінізм

4 часткова реанімація сталінської командно-адміністративної системи

 

5 перевищення попиту над пропозицією

 

  1. Співвіднесіть прізвища діячів з фактами їхньої біографії.

 

А І. Білик

1 президент Академії наук УРСР

Б Л. Биков

2 композитор, автор пісень “червона рута”, “Водограй”

В В. Івасюк

3 письменник, автор твору “Меч Арея”

Г Б. Патон

4 актор, режжисер фільмів “ В бій ідуть тільки старики”, “Ати-бати йшли солдати”

 

5 письменник, автор творів “Дума про тебе”, “Чотири броди”

 

 

 

 

 

У завданнях 19, 20 розташуйте історичні події

у хронологічній послідовності

 

  1. Установіть хронологічну послідовність подій:

А постанова “Про невідкладні заходи подальшого розвитку сільського господарства СРСР”;

Б випуск журналу “Український вісник”;

В презентація в кінотеатрі “Україна” стрічки “Тіні забутих предків”;

Г призначення В. Щербицького на посаду першого секретаря ЦК КПУ.

 

  1. Установіть послідовність цитованих подій:

А “Своїм головним завданням Група вважає ознайомлення світової громадськості з фактами порушень на терені України Загальної Декларації прав людини…”

 

Б “…ліквідувати Українську Раду народного господарства. Визнати за необхідне ліквідувати Ради народного господарства економічних районів УРСР…”

 

В “…товариш Гончар, зрілий майстер художнього слова, автор відомих творів “Прапороносці”, “Людина і зброя”, в своєму новому романі “Собор” як в кривому дзеркалі змалював працю, побут та духовний світ металургів і колгоспників Подніпров’я, провівши ворожий водорозділ між керівниками та масами...”

 

Г “Выполняя постановление ЦК КПСС и Совета Министров СССР, министерства и ведомства, партийные и советские органы, первичные партийные организации и педагогические коллективы учебных заведений Украинской ССР осуществили конкретные меры, направленные на создание условий для повышения уровня преподавания и изучения русского языка — языка дружбы и братства народов СССР, средства межнационального общения.”

Завдання 21, 22 мають сім варіантів відповідей,

серед них лише три правильні

 

  1. Визначить особливості дисидентського руху в Україні в другій половині 1960 – першій половині 1980-х років:
  1. Мирний, ненасильницький характер боротьби.
  2. Було відкинуто ілюзії щодо ідей соціалізму і комунізму, рух став антитоталітарним.
  3. Рух був неорганізованим і не масовим.
  4. Поширення руху лише в західних областях України.
  5. Домінування релігійної течії, її підтримка православною церквою.
  6. Сподівався на “поліпшення”, демократизацію чинної системи.
  7. Встановився тісний зв’язок з громадськістю Заходу та різними правозахисними організаціями.

 

  1. Вкажіть ознаки періоду “застою”:
  1. Відмова від проведення економічних реформ.
  2. Постійний дефіцит товарів, прихована інфляція.
  3. Масові репресії проти незгодних з політикою влади.
  4. Ліквідація відмінностей між рівнем життя партійної номенклатури та пересічних громадян.
  5. Зростання ролі та значення партійної й управлінської бюрократії.
  6. Офіційна заборона використання української мови в державних установах.
  7. Злиття функцій партійного і державного апарату, зміцнення монополії КПРС на владу.

 

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
1094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку