Метою уроку є визначити, яке місце займала Україна в подіях Північної війни;
охарактеризувати хід та наслідки повстання гетьмана І.Мазепи проти
Росії. Визначити місце гетьмана І.Мазепи в українському
національно-визвольному русі. Характеризувати гетьмана І.Мазепу
як історичну постать. Пояснювати причини повстання І.Мазепи проти
московського царя. Визначати наслідки Полтавської битви для
українських земель.
Тема. Україна в подіях Північної війни.
Мета. Визначити, яке місце займала Україна в подіях Північної війни;
охарактеризувати хід та наслідки повстання гетьмана І.Мазепи проти
Росії. Визначити місце гетьмана І.Мазепи в українському
національно-визвольному русі. Характеризувати гетьмана І.Мазепу
як історичну постать. Пояснювати причини повстання І.Мазепи проти
московського царя. Визначати наслідки Полтавської битви для
українських земель.
Удосконалювати вміння:
Основні знання:
Поняття:
«Північна війна», «Полтавська битва».
Дати:
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
кордони Гетьманщини часів І.Мазепи,
напрямки походів шведських та російських військ територією України в 1708-1709 рр.;
місце, де була Полтавська битва;
місто, в якому помер І.Мазепа.
- визначати причини підтримки запорожцями союзу І.Мазепи та
Карла ХІІ.
Обладнання уроку:
Історія України: 8 кл.: підручник для загальноосвіт.навч.закл./ В.С.Власов. – К.: Генеза,2008.
Портрети І.Мазепи, Петра І.
Карта , атлас.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-диспут.
Структура уроку.
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІУ. Вивчення нової теми.
1.Участь українців в Північній війні.
2.Укладення українсько-шведського договору.
3.Полтавська битва і її наслідки для України.
У.Дискусія.
УІ. Підсумок диспуту.
УІІ. Підсумок уроку.
УІІІ. Завдання додому.
Підготовчий етап.
Готуючись до проведення дискусії, учні заздалегідь отримують питання, над якими вони працюють, підбирають матеріали.
Дискусія проводиться у формі «круглого стола». З учнів, що найбільш компетентні в даному питанні, формується група,яка продовжує обговорення , приймає узгоджене рішення щодо цієї проблеми. Головні учасники дискусії розташовуються у центрі, а інші сидять за партами. Решта учнів може погодитись або не погодитись із запропонованими висновками, включившись в обговорення проблеми.
Хід уроку
Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда за запитаннями.
1.За яких обставин І.Мазепа був обраний гетьманом Лівобережної України?
2.Які особисті якості, на вашу думку, сприяли тривалому перебуванню І.Мазепи при владі?
3.Назвіть основні напрями його зовнішньої політики.
4.Охарактеризувати стосунки І.Мазепи і Петра І до Полтавської битви.
Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя.
У серпні 1700 року Росія розпочала війну проти Швеції за вихід до Балтійського моря. У цій війні українці вимушені були воювати за чужі інтереси (Росії) і брати безпосередню участь у війні. В ході цієї війни І.Мазепа очолив повстання проти панування Московської держави, яке підтримала Запорозька Січ на чолі з кошовим отаманом Костем Гордієнком.
Отже, сьогодні ми будемо досліджувати , шукати істину щодо питання: Мазепа – борець за українську державність чи зрадник?
Щоб розібратися в історичних умовах, ми послухаємо повідомлення учнів.
1-й учень- Участь українців у Північній війні.
2-й учень- Укладення українсько-шведського договору: за яких умов, зміст і наслідки.
3-й учень- Полтавська битва і її наслідки для України.
Робота з картою.
Показати на карті:
Дискусія.
Отже, з усього почутого постає проблема: Іван Мазепа – борець за українську державність чи зрадник?
Питання для дискусії:
1.Чи можна вважати умови українсько-шведського договору зрадою української державності?
2.Чи можна вважати дії Мазепи зрадою союзу з Росією?
3.Які помилки і прорахунки Мазепи , на вашу думку, не дали йому можливості реалізувати плани визволення України?
4.Якими були наслідки антиколоніального повстання гетьмана Мазепи проти Росії?
Учні почергово обстоюють свою точку зору, аргументують сою точку зору, підтверджуючи історичними фактами.
Підсумок диспуту.
Вчитель. Отже, зробимо висновок і дамо відповідь на поставлене проблемне запитання: Гетьман Іван Мазепа – борець за українську державність чи зрадник ?
Учні роблять висновки, які записують в зошити.
Підсумок уроку.
Вчитель оцінює роботу учнів на уроці, їхню підготовку і активність.
Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника.
Дати відповідь на питання. Деякі історики говорять, що Мазепу протягом багатьох років знеславлювали саме за те, за що вшановували Б.Хмельницького – за повстання проти іноземного панування. Чи згодні ви з цією думкою? Чому?
1