1
СЦЕНАРІЙ
інтелектуально – розважальної гри
«Українська – мова єднання!»
з нагоди відзначення Дня рідної мови (на зразок телешоу “Я люблю Україну”)
Мета:
Міжпредметна інтеграція: історія України, біологія, географія, мистецтво
Формування предметних компетентностей: комунікативна, мовна, мовленнєва, соціокультурна
Формування ключових (життєвих) компетентностей: спілкування державної мовою, громадянська компетентність, самовираженість у сфері культури, вміння впорядковувати знання, працювати в команді
Обладнання: мультимедійний проєктор, презентація, завдання для команд, фонограми пісень, відеокліпи, А4 з написами «ТАК», «НІ», А4 з буквами МИЛОЗВУЧНІСТЬ, ватман А2, маркери, фломастери, кольоровий папір, ножиці, стилізована карта України, плакати до Міжнародного дня рідної мови, плакати в підтримку команд від глядачів
Дата проведення: 21.02.2024
Місце проведення: актова зала НВК №131
Цільова аудиторія: учні 9-11-х класів, учителі
ПЕРЕБІГ ГРИ
- Міжнародний день рідної мови, також Міжнародний день материнської мови (англ. International Mother Language Day) — день, який відзначають щороку 21 лютого, починаючи з 2000 року. Про «підтримку мовного та культурного різноманіття та багатомовності» було оголошено на XXX сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, що проходила 26 жовтня — 17 листопада 1999 року в Парижі.
- Оскільки з 6000 розмовних мов світу близько половині загрожує зникнення, ЮНЕСКО прагне підтримувати мову як ознаку культурної належності людини. Окрім того, організація вважає, що вивчення іноземних мов та багатомовність є ключами до взаєморозуміння та взаємоповаги.
- Тож сьогодні, у день рідної мови, ми будемо говорити про нашу українську мову, бо вона для нас рідна, а тому найкраща! Будемо говорити про її багатство, можливості, про застосування у різних сферах діяльності і про важливість спілкування рідною мовою в повсякденному житті.
- Наш формат спілкування – конкурсна розважально – пізнавальна гра. Як і в будь – яких конкурсних програмах у нас є ті, хто змагається. Сьогодні конкурсантами є:
Збірна команда 10-х класів на чолі зі своїм капітаном________________
( візитівка команди: назва, девіз)
Збірна команда 11-х класів, на чолі якої капітан ____________________
( візитівка команди)
- Оголошення журі:
1 конкурс «Розминка» ( по 7 запитань для кожної команди. Відповідає по черзі кожен учасник команди. Якщо учасник не знає, його може виручити будь - хто з команди. Якщо команда не відповідає, то команда – суперник може дати свою відповідь і заробити додатковий бал. Максимум у цьому конкурсі – 7 балів)
Запитання для 1 команди:
Запитання для 2 команди:
1.Скільки звуків в українській мові? (38)
2. Яка найбільша одиниця мови? ( текст)
3 . Якого роду іменник тюль? (Чол.)
4. Яка наука вивчає правильну вимову слів? (орфоепія)
5. Яке сполучення 2х букв може позначати один або два звуки? (дж, дз)
6. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)
7. Антонім до слова будувати? (руйнувати)
Запитання для 3 команди
1. Як називається речення, у якому передано наказ або прохання? (спонукальним)
2. Якою косою не можна косити? (Дівочою)
3. Якого роду слово шимпанзе? (чол.)
4. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)
5. Що означає фразеологізм «хоч вовк траву їж»? ( байдуже)
6. Яка літера в українській мові є найменш вживаною? ( ф)
7. Як називається особа, що керує оркестром чи хором (диригент).
2 конкурс «Вірю – не вірю». До уваги всіх команд будуть твердження, з якими ви погодитеся чи ні. Якщо ви погоджуєтеся, піднімаєте вгору табличку зі словом «ТАК», якщо не погоджуєтеся – піднімаєте табличку зі словом «Ні». Хто з команди зможе ще й обґрунтувати свою відповідь, отримає додатковий бал.
( на слайдах презентації питання, яке потім ілюструє відповідь)
1.Чи вірите ви, що ковалик — це жук, який перевертаючись зі спинки на черевце, видає характерний тріскотливий звук? (Так)
2. Чи вірите ви, що прямий розріз на грудях у чоловічій сорочці має назву
пазушка (Так, назва у полотняній сорочці)
3. Чи вірите ви, що видноколо — це підзорна труба (Ні, це горизонт)
4. Чи вірите ви, що бурмило — це столярський інструмент (Ні, це жартівлива назва ведмедя)
5. Чи вірите ви, що розділка — це рисочка, дефіс (Так)
6. Чи вірите ви, що посмітюха — це невеличка сіра пташка з чубчиком на голові (Так)
7.Чи вірите ви, що цямрина — це гірські луки? (Ні, це один ряд колод у колодязному крузі)
8.Чи вірите ви, що ромен — це чумацький віз? (Ні, це народна назва ромашки)
9.Чи вірите ви, що двірець — це вокзал? (Так)
10. Чи вірите ви, що протинка — це простір між стінами? (Ні, це апостроф. Так зазначено в українському правописі 1918 – 1921 рр.)
- Поки журі буде підраховувати бали, поміркуємо: Чому ж, навіть після прийняття «Закону про мови», існує мовна проблема? Боляче дивитись на те, як «деякі українці» не розуміють значення багатьох слів рідної мови, навіть сміються, бо, бачте, смішними вони їм здаються, а не думають про те, що сміються з самих себе, зі своєї духовної убогості. З цього приводу Іван Павліха написав байку. Давайте послухаємо її у виконанні_________________________
Знайшлася Жаба серед жаб, яка сказала:
«Я дурна була б, щоб так, як предки, стала квакати.
Я буду, мов та Качка, крякать!»
Тут хтось їй заперечив сходу:
«Але ж ти жаб'ячого роду, а не качка!»
«Ну й що?! До чого ця балачка,
Коли мені миліше «кря», ніж «ква» ?
Воно дає мені права на пух, на крила...
А там, дивись, здіймуся ще й в політ,
Побачу світ: савани... води Нілу...» —
Отак мрійливо думає вона і кряче в рідному болоті
Аж котиться луна, та ба — злетіти годі.
Мораль: хто рідного не береже,
того не виручить чуже.
3 конкурс «Знай наших!» Розпізнати, хто зображений на картках, показати на карті України області, пов’язані з біографією цих людей.
На зображеннях:
1 група: Данило Галицький, Г. Сковорода, І. Сірко, Б. Ступка, Джамала
2 група: І. Франко, Д. Яворницький, С. Бандера, І. Котляревський, Б. Патон,
3 група: Леся Українка, Ліна Костенко, В. Залужний, С. Бубка, М. Сядристий
4 конкурс «Народ скаже, як зав’яже»
Командам пропонується 20 фразеологізмів, які необхідно зіставити і знайти пару-синонім. Час на виконання – півтори хвилини. Команди отримують бали за кількість правильних синонімічних пар за відведений час.
1. Розбити глека |
А. Полатати боки |
2. Волосся дибом встає |
Б. Ні риба, ні м’ясо |
3. Сьома вода на киселі |
В. Бідний як церковна миша |
4. Рвати на собі волосся |
Г. Кров холоне в жилах |
5. Хоч вовком вий |
Ґ. Чорна кішка пробігла |
6. Нам’яти вуха |
Д. Нашому тинові двоюрідний пліт |
7. Ні Богу свічка, ні чортові кочерга |
Е. Як цвіту в городі |
8. Хоч греблю гати |
Є. Битися головою об стіл |
9. Голий як бубон |
Ж. Вилами по воді писано |
10. Баба надвоє ворожила |
Ї. Хоч ґвалт кричи |
Правильні відповіді:
1. Розбити глека |
Ґ.Чорна кішка пробігла |
2. Волосся дибом встає |
Г. Кров холоне в жилах |
3. Сьома вода на киселі |
Д. Нашому тинові двоюрідний пліт |
4. Рвати на собі волосся |
Є. Битися головою об стіл |
5. Хоч вовком вий |
Ї. Хоч ґвалт кричи |
6. Нам’яти вуха |
А. Полатати боки |
7. Ні Богу свічка, ні чортові кочерга |
Б. Ні риба, ні м’ясо |
8. Хоч греблю гати |
Е. Як цвіту в городі |
9. Голий як бубон |
В. Бідний як церковна миша |
10. Баба надвоє ворожила |
Ж. Вилами по воді писано |
- Поки журі підраховує бали, а команди трохи відпочивають, ми послухаємо сучасну байку, яка вчить нас говорити чистою українською мовою, на засмічувати її суржиком. Байку «Закультурена» Ілька Ліщини прочитає__________________________________________
Гумореска Ілька Ліщини «Закультурена»
Закультурилася жінка до самого краю:
Хто вона і як говорить, вже й сама не знає:
По-російськи чи вкраїнськи – розібрати трудно,
Тому й слухать її мову, слово честі, нудно.
Вже вона не розуміє, тільки «понімає»,
Уже й прати не уміє, а лише «стірає».
Вже у неї не дитина, а чудний «рібйонок»,
Вже їй діти допікають до самих «пічонок».
Вже вона «білльо» купує, але не білизну,
Вже й життя нема у неї – є «красива жизня».
Не дивуйтесь, добрі люди, з такої натури:
Це ж вона, нещасна, робить заради культури,
Їй здається рідне слово пошани не гідним,
І тому гордує жінка своїм словом рідним.
Їй здається, культурнішим слово руське буде,
А не бачить, що із неї глузують всі люди.
Бо вона тепер не «руська», ані українка,
А лиш просто безтолкова, нерозумна жінка,
Що себе не поважає, ні свого народу
І собі приносить сором, і своєму роду.
5 конкурс «Мовознавчий пінг – понг». Беруть участь всі учасники команд по черзі. Ведучий називає частину слова, а кожен з учасників продовжує, щоб утворилися нові . Хто збивається, пропускає хід. Зараховують бали по кількості названих слів.
1 коло: утворити іменники. Наприклад, до частини лісо… (степ, …смуга, сплав)
1 - Аква… ( парк, …ріум, …мен)
2 - Авто… ( мобіль, …мат, …стоп)
3 - теле… ( фон, …тайп, ….марафон, …скоп)
4 - Трудо… (день, …голік, … терапія)
5 - Гори… (зонт, …цвіт, … зонталь)
6 – вело… ( спорт, ….сипед, … треки)
7 – екс …(президент, чемпіон, дружина (чоловік)
2 коло: завершити усталені вислови з інших мов. Наприклад: табула ( раса) – чиста дошка
1 - Альма… ( матер), альфа і… (омега), карт (бланш)
2 – терра ( інкогніта), золота ( середина), біла ( ворона)
3 – гордіїв ( вузол), танталові ( муки), прокрустове ( ложе)
4 – летючий ( голландець), ва-(банк), біла (ворона)
5 – мове (тон), синя ( панчоха), останній з (могікан)
6 – ахіллесова ( п’ята), за круглим ( столом), спалити ( кораблі)
7 – лебедина ( пісня), моменто ( морі), шерше ( ля фам)
3 коло: завершити вислів у переносному значенні, наприклад, золоті …руки. Тут для кожного – окремий початок.
1 – крокодилячі ( сльози)
2 – нуль ( без палички)
3 – дев’ятий ( вал)
4 – грати ( на нервах, з вогнем)
5 - гріш (ціна)
6 – крутити ( носом)
7 – каламутити ( воду)
8 – китайська ( грамота)
9 – заварити (кашу)
10 – закидати ( вудку)
11 – коронний ( номер)
12 - язик ( не повертається, до Києва доведе, свербить, без кісток)
13 – кури ( не клюють)
14 – крапля ( в морі)
15 – накивати ( п’ятами)
16 - за царя (Панька)
17 – битий ( вовк, жук)
18 – як мокре ( горить)
19 – хід (конем)
20 – сім ( п’ятниць)
21 – умивати (руки)
6 конкурс: «Почуй помилку». На екрані демонструються уривки з відеокліпів сучасних українських виконавців. Треба почути і зафіксувати помилку.
7 конкурс - музично – танцювальний експромт «Народний дивосвіт»
Ведучий читає уривок з українських народних казок, а члени команди інсценізують його під музику.
1 команда – казка «Коза – дереза»
2 команда – казка «Колобок»
3 команда – казка «Сірко»
Ведучий:
- Поки журі підраховує всі зароблені командами бали і підбиває підсумки, команди виконують останнє завдання, яке вже не буде оцінюватися, ми проводимо конкурс із вболівальниками.
Завдання для команди: з підручних роздаткових матеріалів створити мотиватор до вивчення української мови.
Конкурс із вболівальниками: обираються довільно 13 учасників, які отримують букви на А4. Ведучий задає запитання, а команда протягом 5-10 секунд створює слово – відгадку з букв.
Ведучий:
А зараз ми побачимо, які мотиватори для вивчення рідної української мови створили наші команди.
(представлення мотиваторів)
Ведучий:
- Наша конкурсно – розважальна інтелектуальна гра добігла кінця. Зараз ми почуємо результати, хто ж сьогодні переміг.
( слово журі, нагородження команди – переможця, вручення заохочувальних призів, грамот)
Заключне слово:
- Дорогі діти, шановні дорослі! Сьогодні ми вкотре переконалися, що мова об’єднує людей в єдину націю. Пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження!
Отже, користуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги в навчанні!