Конспект уроку розраховано на відсутність у дітей нових підручників 2018 р., орієнтовано на підручник Власова старого видання. У підручнику використовуються карти, але варто ще додатково підготувати карту "Галицько-Волинська держава" (вивісити або демонструвати через проектор)
Тема: Українська держава в різні часи свого існування на історичних картах.
Програмові вимоги:
Знаю:
як описати і показати на карті: кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини, сучасної України;
Територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни. Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди.
Розумію:
Умію:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хронологічна вправа (усно)
визначте століття.: 569 р.; 1054 р.; 988 р.; 722 р.; 44 р. до н.е.
ІІІ. Перевірка д/з
Решта завдань – шляхом доповнення речення. Учитель може унаочнити значки на дошці (намалювати або вивісити надруковані позначки)
|
ІV Мотивація навчальної діяльності
Учитель
Одним з найбільших історичних об’єктів на карті є територія будь-якої держави.
Мозковий штурм
Наприклад, якщо ми візьмемо російські карти до 2014 р. і після 2014 р., то побачимо, що російські картографи змінили кордони РФ – одним кольором вони зафарбовують не лише свою територію, а й територію Криму.
Як ви думаєте, чому на історичних картах значну увагу приділяють нанесенню кордонів саме держав та країн?
(Варіанти: країни – це великі утворення, у кожного народу є своя країна, у кожної країни змінювались кордони протягом часу )
Учитель
Кожна країна, в тому числі і наша держава, пережили тривалий процес формування кордонів, тому що це пов’язано з переселеннями народів, мирними або ворожими відносинами із сусідами. У сучасному світі в цілому встановлено принцип непорушності державних кордонів. Проте з 2014 року Україна зазнала віроломного наступу російських військ. У результаті Росія фактично захопила Крим і частину східних областей, хоча її дії засудила більшість країн світу.
Кордони, що створюються зараз, є частиною історії і свідчать про певні історичні події – як про ворожий напад, так і про героїчну боротьбу українських захисників, що відкидають ворога назад. Сьогодні ми ознайомимося з державами, що існували на територіях сучасної України та навчимося працювати з історичними картами.
V Вивчення нового матеріалу
Робота з хронологічною таблицею
Протягом уроку заповнювати таблицю
Дата |
Держава |
Столиця |
Х-ХІ (ХІІ) ст.. |
Київська Русь |
Київ |
ХІІІ-ХV ст.. |
Галицько-Волинська держава |
Холм |
1649 р. – 1764 рр. |
Козацька держава |
Чигирин |
1991 р. -… |
Україна |
Київ |
Учитель + демонстрація карти (+ підр.с.66)
Українці належать до слов’янських народів. Словянські племена виникли і розселилися по території Європи ще у часи античності, проте свої держави почали створювати у Середні віки. На території, позначеній на карті, проживали племена східних слов'ян, що стали предками сучасних народів- українців, росіян та білорусів.
Робота з картою
Перерахуйте племена, що стали предками українців
Учитель + демонстрація карти (+ підр.с.109)
У часи Середньовіччя, з VIII ст., на теренах сучасної України існувала могутня Київська держава (Русь-Україна)
Робота з картою
Фізхвилинка
Північ, південь, захід, схід (руки вгору, в сторони, в боки, вниз)
Так заплутавсь, що аж зблід.
Хочу я запам’ятати,
Краї світу добре знати.
Я прокинувсь – у віконце
Зазирає ласкаве сонце.
Можу я вже йти в похід –
Сходить сонце – там є Схід.
Сонце за день вже втомилось
і по небу покотилось
Не потрібен мені гід –
Бачу сам сонця захід.
Як обличчям в полудень
Стань до сонця – то Південь.
За спиною буде Грінвіч,
отже там – холодна Північ.
А до серця ближче Схід,
А де право – там Захід.
Учитель + демонстрація настінної карти
З 1199 по 1340 рр. (ХІІІ-ХV) на місці Київської держави існувала Галицько-Волинська держава. Її столицею стало місто Холм, яке зараз розташовано на території Польщі. Розквіт держави припав на правління короля Данила Романовича Галицького.
Робота з картою
1.З яких частин складалася Галицько-Волинська держава?
2. Які князівства межували з Галицько-Волинською державою?
3. Де й коли вперше відбулася битва монголів з об’єднаним військом руських князів? Який результат цієї битви? Знайдіть це місце на карті.
4. Які руські землі потерпали від монгольської навали?
5. Чим можна пояснити зменшення території Галицько-Волинської держави наприкінці правління Данила Галицького?
Учитель + демонстрація карти (+ підр.с.117)
В епоху Нового часу на теренах України постала нова держава, створена козаками.
Робота з картою
1.Як називається карта? Про що свідчить її назва?
Учитель
Запорозька Січ стала своєрідною столицею запорозького козацтва. Вона стала центром формування Війська Запорозького .
Робота з картою (за запитаннями або «Читаю карту» - знайти ітсоричні відомості в карті)
Робота з хронологічною таблицею самостійно
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в парах з картою с. 67 «Ти мені – я тобі»
Поставте по черзі 3 запитання до карти. Партнер має знати відповідь на карті.
Як висновки можна зробити з цієї таблиці?
Висновки
.
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
завд.4,с.68, карти 67, 106