Українська держава в різні часи свого існування на історичних картах. Конспект уроку з Вступу до історії, 5 кл.

Про матеріал

Конспект уроку розраховано на відсутність у дітей нових підручників 2018 р., орієнтовано на підручник Власова старого видання. У підручнику використовуються карти, але варто ще додатково підготувати карту "Галицько-Волинська держава" (вивісити або демонструвати через проектор)

Перегляд файлу

Тема: Українська держава в різні часи свого існування на історичних картах.

Програмові вимоги:

Знаю:

як описати і показати на карті: кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини, сучасної України;

Територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни. Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди.

Розумію:

  •   поняття «історична карта»,  «державний кордон»;
  •   як історики визначають: а) територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини; б) історико-географічних регіонів України; в) межі населених пунктів (міст, селищ і сіл);
  •   як читати історичну карту за її легендою.

Умію:

  •   скласти розповідь за історичною картою

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Хронологічна вправа (усно)

визначте століття.: 569 р.; 1054 р.; 988 р.; 722 р.; 44 р. до н.е.

 

ІІІ. Перевірка д/з

  1. Гра «Так чи ні» (АБО Графічний диктант «+» чи «-» з взаємоперевіркою у парах)
  1. Про́стір — протяжність, на якій розташовані об’єкти. +
  2. Зменшене зображення поверхні Землі або її частини називається глобусом. -
  3. Атлас — збірка карт. +
  4. Усі карти поділяються на політичні, географічні, історичні, економічні, синоптичні тощо. +
  5. До географічних об’єктів відносять ліси, степи, річки, озери, моря.+
  6. До історичних об’єктів відносять види ґрунтів, зміни погоди,  шляхи міграції тварин. -
  7.  На історичних картах  історичні об’єкти межують поряд з географічними об’єктами. +
  8. Легенда карти — умовні позначки, за допомогою яких можна прочитати історичну карту. +

Решта завдань – шляхом доповнення речення. Учитель може  унаочнити значки на дошці (намалювати або вивісити надруковані позначки)

  1. Рух племен або військ позначають … (стрілочкою)
  2.                      Міста позначають … (кружечком, колом)
  3.                      Кордони, межі держав або областей позначають… (суцільною або  переривистою лінією)
  4.                      Місця визначних битв позначають … (хрестиком або перехрещеними мечами)

 

 

 

  1. Завдання підручника

 

ІV Мотивація навчальної діяльності

Учитель

Одним з найбільших історичних об’єктів на карті є територія будь-якої держави.

 

Мозковий штурм

Наприклад, якщо ми візьмемо російські карти до 2014 р. і після 2014 р., то побачимо, що російські картографи змінили кордони РФ – одним кольором вони зафарбовують не лише свою територію, а й територію Криму.

Як ви думаєте, чому на історичних картах значну увагу приділяють нанесенню кордонів саме держав та країн?

 (Варіанти: країни – це великі утворення, у кожного народу є своя країна, у кожної країни змінювались кордони протягом часу )

 

Учитель

Кожна країна, в тому числі  і наша держава, пережили тривалий процес формування кордонів, тому що це пов’язано з переселеннями народів, мирними або ворожими відносинами із сусідами.  У сучасному світі в цілому встановлено принцип непорушності державних кордонів. Проте з 2014 року Україна зазнала віроломного наступу російських військ. У результаті Росія фактично захопила Крим  і частину східних областей, хоча її дії засудила більшість країн світу.

 Кордони, що створюються зараз, є частиною історії і свідчать про певні історичні події – як про ворожий напад, так і про героїчну боротьбу українських захисників, що відкидають ворога назад. Сьогодні ми ознайомимося з державами, що існували на територіях сучасної України та навчимося працювати з історичними картами.

 

V Вивчення нового матеріалу

 

Робота з хронологічною таблицею

Протягом уроку заповнювати таблицю

 

Дата

Держава

Столиця

Х-ХІ (ХІІ) ст..

Київська Русь

Київ

ХІІІ-ХV ст..

Галицько-Волинська держава

Холм

1649 р. – 1764 рр.

Козацька держава

Чигирин

1991 р. -…

Україна

Київ

 

 

  1. Українські землі за часи Середньовіччя

Учитель + демонстрація карти (+ підр.с.66)

Українці належать до слов’янських народів. Словянські племена виникли і розселилися по території Європи ще у часи античності, проте свої держави почали створювати у Середні віки. На території, позначеній на карті, проживали племена східних слов'ян, що стали предками сучасних народів- українців, росіян та білорусів.

Робота з картою

Перерахуйте племена, що стали предками українців

 

Учитель + демонстрація карти (+ підр.с.109)

У часи Середньовіччя, з VIII ст., на теренах сучасної України існувала могутня Київська держава (Русь-Україна)

Робота з картою

  1. За якого князя кордони Київської держави найбільш розширилися?
  2. Яке місто стало столицею країни? Як ви це визначили?
  3. Які держави та племена межували з державою східних слов’ян? 
  4. Що означають стрілочки?
  5. Які князі  здійснювали походи? На які племена та країни здійснювались походи?

 

Фізхвилинка


Північ, південь, захід, схід (руки вгору, в сторони, в боки, вниз)

Так заплутавсь, що аж зблід.

Хочу я запам’ятати,

Краї світу добре знати.

 

Я прокинувсь – у віконце

Зазирає ласкаве  сонце.

Можу я вже йти в похід –

Сходить сонце – там є Схід.

 

Сонце за день вже втомилось

і по небу покотилось

Не потрібен мені гід –

Бачу сам сонця захід.

 

Як обличчям в полудень

Стань до сонця – то Південь.

За спиною буде Грінвіч,

 отже там – холодна Північ. 

А до серця ближче Схід,

А де право – там Захід.


 

Учитель + демонстрація настінної карти

З  1199 по 1340 рр. (ХІІІ-ХV) на місці Київської держави існувала Галицько-Волинська держава. Її столицею стало місто Холм, яке зараз розташовано на території Польщі. Розквіт держави припав на правління короля Данила Романовича Галицького.

 

Робота з картою

1.З яких частин складалася Галицько-Волинська держава?
2. Які князівства межували з Галицько-Волинською державою?
3. Де й коли вперше відбулася битва монголів з об’єднаним військом руських  князів? Який результат цієї битви? Знайдіть це місце на карті.
4. Які руські землі потерпали від монгольської навали?
5. Чим можна пояснити зменшення території Галицько-Волинської держави  наприкінці правління Данила Галицького?

 

  1. Українська козацька держава

Учитель + демонстрація карти (+ підр.с.117)

В епоху Нового часу на теренах України постала нова держава, створена козаками.

 

Робота з картою

1.Як називається карта? Про що свідчить її назва?

 

Учитель

Запорозька Січ стала своєрідною столицею запорозького козацтва. Вона стала центром формування Війська Запорозького .

 

Робота з картою (за запитаннями або «Читаю карту» - знайти ітсоричні відомості в карті)

  1. Звідки почався  похід козацького війська?
  2. Назвіть місця найбільших битв
  3. Коли утворилась козацька держава?
  4. Яке місто стало її столицею?
  5. Які держави були сусідами козацької держави? Чи можна дізнатися назви їх столиць?

 

  1. Сучасна Україна

Робота з хронологічною таблицею самостійно

  1. Як називається сучасна держава українців?
  2. Коли виникла держава Україна?
  3. Яке місто є її столицею?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.  Робота в парах  з картою с. 67 «Ти мені – я тобі»

Поставте по черзі 3 запитання до карти. Партнер має знати відповідь на карті.

 

  1. Робота з хронологічною таблицею

Як висновки можна зробити з цієї таблиці?

Висновки

  •     Укр..землі у різні часи входили до складу різних держав
  •     Протягом середніх віків і нового часу українці мали власну державу
  •     Місто Київ є найдавнішою столицею України
  •     Не всі землі, де жили українці (м.Холм) входять зараз до складу сучасної Української  держави

.

VІ. Підведення підсумків уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

 завд.4,с.68, карти 67, 106

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Шундрик Лариса Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Поліщук Валентина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Коробчевська Світлана Валентинівна
    Дякую за надану розробку. Дуже допомогли під час підготовки до уроку.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 жовтня 2018
Переглядів
17368
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку