Українська література. 7 клас
Тема. Позакласне читання. Література рідного краю
Моя стежина в ріднім краї…
(За творчістю письменника А.Давидова)
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
розповідати про основні етапи життя та творчості А.Давидова як неординарної особистості, людини, закоханої в усе живе;
аналізувати прозові твори письменника;
висловлювати власне ставлення до творчості А.Давидова на основі особистої участі у роботі груп та в рольовій грі.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет А.Давидова, фотокартки із сімейного альбому, виставка творів письменника, публікації в пресі.
Епіграф: Маєш друзів – світ широкий, як степ.
Не маєш – вузький, мов долоня.
Народна мудрість
Хід уроку
Слово вчителя. Дорогі учні! Сьогоднішній урок я хочу розпочати з поетичної нотки.
Під небом, найблакитнішим на світі,
Серед полів, садів, лісів
Живе село вже не одне століття.
Й зростають покоління дочок і синів.
Мій рідний край – це Бочечки чудові!
Працьовита хліборобська сторона,
Казкові краєвиди й бори соснові.
І пісня, що бренить, як та весна.
О, мила сторона, маленька батьківщино!
Теплом від тебе віє повсякчас,
Тут материнська ласка і батька розуміння,
Тут друзі є у кожного із нас.
Тож і говорити ми будемо сьогодні про рідний край, про його літературні надбання.
Наша чарівна Слобожанщина уславилася багатьма талановитими письменниками. Згадаймо їх.
- Діти відповідають.
- Діти, а чи знайоме вам ім’я А. Давидова?
Сьогодні на уроці ми ширше познайомимося з життям і творчістю сподвижника української культури А.Давидова..
Тема нашого уроку «Моя стежина в ріднім краї…»
За епіграф візьмемо слова «Маєш друзів – світ широкий, як степ. Не маєш – вузький, мов долоня.»
- Враховуючи тему уроку, давайте спробуємо визначити, чого ми очікуємо від нього.
(Діти відповідають)
- А чи доречно ми дібрали епіграф, ви мені скажете в кінці уроку.
(Запис у зошити теми уроку та плану).
План
Слово вчителя. Перше знайомство з письменником, підготовка до уроку дали вам можливість відкрити для себе неповторну людську особистість А.Давидова, його безмежну любов до усього живого на землі.
Тож пригадаймо його життєвий і творчий шлях. До слова запрошую біографів.
Біограф 1. Кожен, хто знайомився з творами Анатолія Давидова, відзначав їх заглибленість у дитячу психологію, ясну і просту мову, турботу про збереження природи рідного краю. І приємно відзначити, що цей чудовий письменник – наш земляк.
Анатолій Іванович Давидов народився 8 лютого 1938 року у селі Бочечки у родині вчителів. Закінчив Конотопську середню школу №14 та у 1960 році природничий факультет Ніжинського педагогічного інституту.
Вчителював, був на комсомольській роботі. Працював завідуючим відділом природознавства журналу «Знання та праця», а у 1975-1984 рр.- головним редактором журналу «Барвінок», з 1984 р. – директором видавництва «Молодь», потім – завідуючим сектором преси та інформації Кабінету Міністрів України.
З 1961 р. наш земляк почав друкуватися. Перу Анатолія Івановича належать майже два десятка художніх та наукових книг для дітей та юнацтва. Серед них – «Ширшає виднокруг» (1967), «Сонячні вершники» (1969), «Експедиція «Суничка» (1971), «Без креслень і кельми» (1975), «Катамаран» (1979), «Знай, люби, бережи» (1979 та 1985), «Скарб» (1980), «Голубий патруль» (1983), «Сонечко спить у дзвониках» (1987), «Не так вже й тісно на землі» (1987), «Пригоди Озивайка» (1987), «Знай, люби, бережи» (1989, російською мовою), історична повість «Цілющий камінь» та багато інших. Окремі з них перекладені російською, білоруською, казахстанською, узбецькою, молдовською, німецькою, чеською, словацькою та іншими мовами.
Біограф 2. За збірку оповідань «Сонечко спить у дзвониках» А.І. Давидов у 1987 р. була присуджена Республіканська літературна премія імені Лесі Українки, а в наступному році нашому землякові було присвоєно почесне звання «заслужений працівник культури України».
З 1976 р. Анатолій Іванович був членом Спілки письменників України, його діяльність відзначена низкою урядових нагород.
Написані на основі особистого педагогічного досвіду, книги нашого земляка допомагають педагогам шукати шляхи до дитячих сердець через показ різноманітних форм навчального впливу. Скажімо, його книга «Експедиція «Суничка» ще й донині допомагає вчителям-природникам прищеплювати учням любов до землі, прагнення захищати світ від варварства дорослих «перетворювачів природи».
Біограф 3. Книги нашого земляка не залежуються на полицях бібліотек, бо ставлять одну з найактуальніших проблем сьогодення – захист рідної природи. Але цього було б замало, коли б автор не володів рідкісними уміннями розповісти про пережите. І не просто розповісти, а показати це зримо, яскраво.
Читаючи повісті й оповідання Анатолія Давидова, своєю увагою ніколи не зупиняєшся на чисто пізнавальному. Письменник примушує читачів думати про людину, про її складні взаємовідносини з природою, про значення природи і необхідність її збереження.
Визнаний майстер слова Михайло Стельмах зазначав, що «Анатолій Давидов – письменник своєї землі, а, отже, свого кореня і нев’янучої гілки. Йому близьке і дороге те, повз що проходить людина байдужа, з холодним серцем, порожньою душею. Таким людям письменник нагадує: подивіться навколо себе, погляньте під ноги, не минайте ні роси, ні краси. Обережно ступайте по цій теплій і сивій одвіку, прабатьківській землі».
Життя Анатолія Давидова обірвалося 5 січня 2002 року. Через два роки вдячні земляки назвали іменем письменника вулицю у його ріднім селі Бочечках.
Слово вчителя. Переходимо до роботи секцій, які досліджували повісті А.Давидова «Катамаран», «Голубий патруль».
Перш ніж почнуть говорити дослідники, мені хотілося б ще раз наголосити, що все своє життя письменник працював з великою напругою, поєднуючи виконання службових обов’язків з творчою діяльністю. Він засівав духовну ниву, аби його думку дійшли до маленьких сердець і вчили їх любити та берегти рідну природу.
Зараз ми з вами помандруємо стежинами рідних лісів, полів, попливемо річкою назустріч цікавому, захоплюючому. Можливо, навіть дехто не зразу зрозуміє, чи це урок літератури, чи біології, чи в класі він, чи серед моря квітів, трав, в оточенні метеликів, птахів, жучків.
Тож вирушаймо, друзі, у путь разом з героями повістей А. Давидова.
Виступи учнів-дослідників повісті «Катамаран»
- Чому повість називається «Катамаран»?
- Яка тема, ідея повісті?
- Робота над текстом з коментованим читанням.
- Враження учнів від твору.
-
Виступи учнів-дослідників повісті «Голубий патруль»
- Що нового дізналися, прочитавши повість? /Робота над текстом з коментованим читанням/
- Чого навчає нас дана повість?
- Ваші враження від прочитаного твору.
- Висновки.
Слово вчителя.
- Чи є питання до учнів груп-дослідників?
Я дякую учням за співпрацю і хочу звернутися до наших шановних «опонентів», які уважно слухали повідомлення однокласників. Чи результативним був наш урок, довідаємося ми після того, як ви попрацюєте з текстовим завданням. (На виконання 5 хвилин)
- Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?
- Як ви розумієте зміст епіграфа? Простежувався він протягом уроку?
- Чим збагатив вас сьогоднішній урок?
- За що б ви подякували А. Давидову?
- Над чим змусили задуматися твори письменника?
- Щоб ви порадили своїм друзям, дорослим?
- Якими б фарбами ви б позначили свої почуття на уроці? Як ви думаєте, від чого це? (учні на листочках малюють «настрій», а потім пояснюють).
Слово вчителя. Ось і підійшов до кінця ще один урок літератури рідного краю. Думаю, що він змусив нас задуматися над власними звичками, поведінкою, вчинками. Ми повинні радіти квітці в саду, на лузі, дякувати сонцю в небі, оберігати пташку, охороняти кожну тварину – бути милосердними, добрими до всього живого на нашій прекрасній планеті Земля, і знати, що «щастя – це бути з природою, бачити її, розмовляти з нею» (Л. Толстой).
- Скласти діалог «Загальнолюдські цінності у творах А. Давидова» (творча група)
- Творчість П. Ключини.
Тестові завдання «Життя і творчість А. Давидова»
а) м. Конотоп;
б) с. Бочечки;
в) с. Великий Самбір;
г) м. Київ.
а) учителі;
б) юристи;
в) військові;
г) лікарі.
а) Сумський педінститут;
б) Конотопський індустріально-педагогічний технікум;
в) Ніжинський педінститут;
г) Сумський с/г інститут.
а) учителя;
б) будівельника;
в) агронома;
г) економіста.
а) «Мурзилка»;
б) «Барвінок»;
в) «Знання та праця»;
г) «Малятко».
а) «Екзамен»;
б) «Грицева шкільна наука»;
в) «Грицько»;
г) «Сонечко спить у дзвониках».
а) велосипед;
б) літак;
в) човен;
г) машина.
а) голодомор 1933 року;
б) події Вітчизняної війни;
в) таємниці природи;
г) життя дітей-кріпаків.
а) Віктор Сергійович;
б) Микола Іванович;
в) Юрій Семенович;
г) Сергій Михайлович.
а) берегти рослинний і тваринний світ;
б) знищувати жаб, метеликів;
в) цінувати дружбу, взаємодопомогу;
г) бути відповідальним за чисте небо, щедроти землі.