Українська мова 2 клас. Розрізняю пряме і переносне значення прикметників

Про матеріал
Формувати в учнів уміння розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значеннях; вчити влучно вживати їх в усному та писемному мовленні; вдосконалювати вміння учнів установлювати зв’язок між іменником і прикметником, визначати рід і число прикметників; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Урок №5

Тема:    Розрізняю пряме і переносне значення прикметників

Мета: формувати в учнів уміння розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значеннях; вчити влучно вживати їх в усному та писемному мовленні; вдосконалювати вміння учнів установлювати зв’язок між іменником і прикметником, визначати рід і число прикметників; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови.

 

Комплекс наскрізних умінь:

- уточнює, що було складно на уроці;

- оцінює власну роботу на уроці.

 

Обладнання:  мультимедійний комплект,  кубик, книга, світлина дітей, м'яч, ЛЕГО, картки із завданням,

Тип уроку:         комбінований

Форма проведення:  урок-дайджест

Хід уроку

І. Організація класу

 Створення позитивного психологічного клімату класу.  

Гра-асоціація «Назви протилежність».

Біле-…

Сухе-…

Тверде-…

Тепле-…

Смачне-…

Солодке-…

 Очікування

-Чого ви очікуєте від уроку?

 

ІІ. Актуалізація  і коригування опорних знань та уявлень учнів

1грань – прикметники – це слова …

2 грань – відповідають на питання …

3 грань – назви три прикметника що відповідає на питання яке? …

4 грань – назви три прикметника що відповідає на питання яка? …

5 грань - назви три прикметника що відповідає на питання які? …

6 грань  назви три прикметника що відповідає на питання який? …

2.  Каліграфічна хвилинка.

Зн на ач че ен нн ня

Значення

  • Чи знаєте ви, що означає це слово?

Педагогічна технологія «Щоденні 5». Робота із словом.

3. Словничок

Стіна слів ЗНАЧЕННЯ — важливість, суть чого-небуть..

Звуко-буквений аналіз слова, визначення кількості складів, поділ для переносу

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми та мети уроку.

  1. Вступне слово вчителя
  •      Ми продовжуємо з вами подорожувати країною Граматики та ще більше дізнаємося про прикметники та їх властивості.

Бажаю вам думати швидко, відповідати чітко, творчо працювати й старанно писати.

  1.               Робота в групах. Інтерактивна технологія «Визнач ознаку».

  Пропоную кожній групі  малюнок одного з предметів:  золоті сережки, золоті руки, золоте серце.

Завдання:  підготувати презентацію отриманого предмета (пояснити значення цих словосполучень).

  1. Презентація предмета.
  •              Ви молодці. Правильно визначили що золоті сережки існують, а золоті руки та золоте серце – це значення не пряме, , бо насправді це добре серце та працьовиті руки

Отримуючи відповіді учнів на дошці прикріплюю  малюнок предмета, а  під ним  відповідне питання:

Пряме значення, переносне значення

 

VІ . Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Робота з підручником

Інтерактивна технологія  «Проблемне запитання»     С. 72 вправа 1

  •    Розумне совенятко принесло нам нове завдання. До кожного зв слів треба підібрати прикметники які утворюють пряме і переносне значення.

Холодне     Багата   Колючий

Інтерактивна технологія «Розвідники» С. 84   вправа 2   

  • Визначте, хто з дітей використав іменники?
  • Поясни, чому так вважаєш?

 

Робота в парах.   Інтерактивна технологія  «Дослідники» С. 4  вправа 3

  •      Відгадай загадку і запиши її . Підкресли іменники ужиті в переносному значенні.
  •      Перевірка.

Пальчикова гімнастика.   Гра «Варенички»

Учні повторюють слова і рухи за вчителем.

  • Просіяли борошно (рух руками ліворуч -праворуч).
  • Замісили тісто (кулаком по долоні)
  • Зробили ковбаску (відповідні рухи руками)
  • Зліпили варенички (натиснути на вушка)

Педагогічна технологія «Щоденні 5».     Стіна слів.

Прикметники – слова, які відповідають на питання який? яка? яке? які?  називають ознаки предметів.

Слухання казки «Золоте серце».  (Додаток до уроку)

- Знайшли прикметники в переносному значенні?

 

V. Осмислення нових знань в процесі практичної діяльності.

Формування вміння користуватися знаннями

  1.   Робота з текстом         С. 84 вправа 7
  • Прочитайте текст, встав назви тварин .

Експрес-тест.

  • Марічка була, як хто?
  • Сашко був, як?
  • Юрасик був, як?
  • Оленка була,як?

Інтерактивна технологія «Детективи».

  Повторне читання тексту учнями.

Завдання:    Знайти у розповіді слова – назви ознак, й  підкресли їх.

 

Музична фізкультхвилинка

VІ. Закріплення вивченого)

  1. Інтерактивна технологія «Творча лабораторія» с. 84 вправа 6
  •      Добери до поданих малюнків прикметники з переносним значенням.

Лютий насамкінець налякає українців холодним вітром і мокрим снігом :  26:02:2021 - 20 хвилин Житомир≡ Наочність, прикраси Вирубка мала Веселка, 4821000351710, , (,  4821000351710) | Прикраси для НУШ та ДНЗ - купить в Гала-Маркет.  видавництва Украина | купити в Гала-Маркет. Замовити оптом в Київ, Харьков,  Одесса, Запорожье, Херсон, Житомир, Киев, Львів 

 

 

 

 

 

 

Довідка: льодовий, крижаний, казковий, величезний, колючий, радісний.

  1. Самостійна робота           Гра «Склади речення»

Завдання:  склади  речення з словосполучень, які отримали у попередньому завданні.

VІІ. Підсумок

  1. Лего – гра «Візерунок»

Учитель називає словосполучень.  Якщо учень слова переносному - то цеглинку ставить вертикально, якщо прямому – горизонтально.

  • Золоті слова, холодний вітер, ніжна пісня, холодний дощ, щедра осінь,теплі валянки.

2.  Інтерактивна технологія «Незакінчених речень»

-Сьогодні на уроці я запам’ятав…

-Я навчився на уроці…

-Мені сподобалось…

VІІ. Рефлексія      

Пірамідка настрою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

 

Ніна МАТЯШ
ЗОЛОТЕ СЕРЦЕ
Казка

Жив на світі один чоловік. Зовні нічим не відрізнявся поміж іншими людьми, однак усі знали, що у нього в грудях олов’яне серце. На кожного, хто з ним стрічався чи починав розмову, ніби звалювався якийсь тягар, а з обличчя надовго зникала усмішка. Люди стали уникати чоловіка з олов’яним серцем, і незабаром він лишився сам як палець.
А жив у тім краї ще один чоловік. І хоч так само нічим не відрізнявся поміж людьми, але всі знали, що він володіє дивовижним скарбом — серцем зі щирого золота. Люди неабияк поважали цього чоловіка, поруч із ним велося легко й світло. Чоловік із золотим серцем завжди був готовий допомогти кожному, хто потрапляв у біду. Тож навкруг нього завше юрмилися люди.
Чоловік із олов’яним серцем страшенно заздрив чоловікові з золотим серцем. Заздрісник навіть спати не міг спокійно, все думав, якого б лиха йому завдати. І нарешті надумався відібрати в нього слух, — щоб той ніколи більше не почув слів людської вдячності.
Як задумав лихий відьмак, так і вчинив: оглух чоловік Золоте Серце. Огорнули його нестерпні муки: люди ходили, ворушили губами, сміялися, — проте в такій глибочезній тиші, від якої робилось моторошно й гуло в голові. Тяжко було бідоласі ще й тому, що часто він не міг навіть здогадатися, чого люди від нього хочуть. Він став уникати людей, а незабаром і зовсім замкнувся в своїй хаті.
А була в Олов’яного Серця дочка Себелюбка. Тільки вона народилась, відьмак подарував їй чарівну паличку з блискучим чорним наконечником. Доторкнешся тією паличкою до людського серця, і воно відразу перетворюється в холодний шмат олова.
І от якось, коли Золотому Серцю було особливо тяжко на душі, перед ним з’явилась красуня в чудовому вбранні.
— Візьми мене, добродію, до себе! — попросила вона. — Нема в мене ні матері, ні батька, на цілім світі нема до кого пригорнутися. Дай мені притулок, візьми мене за дочку, колись я щедро тобі за це віддячу.
Золоте Серце був зачарований красою дівчини. Не почувши ані слова, він збагнув, що вона щось просить, тож пильно придивлявся до її лиця і до очей, щоб здогадатися, чого їй треба. І чим пильніше він придивлявся, тим краще бачив, які байдужі, лихі очі в несподіваної гості, які погордливі рухи її рук. Він зрозумів, що вона недобра, і прогнав дівчину зі свого двору. Йому й на думку не спало, що то відьмак Олов’яне Серце підіслав до нього свою Себелюбку.
А сам Золоте Серце вирішив іти до людей. Якщо приймуть — знов до нього повернеться щастя. А не приймуть — то на людях і помирати легше: жити без них він однаково не міг.
І тільки він вийшов у поле, як бачить: б’ється в неводі жайвороненя — годі вирватися. Золоте Серце розплутав невода, пташеня здійнялося високо в небо й зайшлося радісною піснею на честь свого рятівника. Однак він не почув тієї пісні й подався далі. Йде-йде, раптом бачить: сидить у ялинці зайчик і лапками слізки витирає. Хотів зайчик ялинку перестрибнути, та й застряв у гіллі, не може вибратися. Вивільнив Золоте Серце зайчика, той щасливо пискнув “дякую” і помчав додому.
А Золоте Серце пішов далі. Бачить: на дорозі, біля перевернутого воза з сіном, метушиться дядько, а зробити нічого не може — обмаль сили повернути воза. Золоте Серце мовчки підійшов до селянина й допоміг йому підняти колеса. А коли глянув йому у вічі, то помітив у них стільки вдячності, що хмурий його настрій як рукою зняло. З легкою душею подався він далі. І від кожного доброго вчинку серце його сяяло ще ясніше. Всі, кому потрібна була допомога, простували на те дивовижне сяяння.

А як довідався про це відьмак Олов’яне Серце, то луснув від заздрощів і злості. Його ж дочка Себелюбка дременула за тридев’ять земель у тридесяте царство. Проте вона не згубила своєї чарівної палички з блискучим чорним наконечником, бо ніколи не випускала її з рук. Пильнуйте, щоб відьмачка бува не доторкнулася до вас, щоб ваші серця не обернулися на шматки холодного олова!

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
1727
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку