Українська мова 2 семестр 6 годин

Про матеріал
Тематично-календарне планування з української мови для 3 класу 6 годин до підручника Пономарьова (укр. мова) та Савченко (читання)
Перегляд файлу

ІІ СЕМЕСТР

1

С. 78-79

Розрізнення іменників – назв істот і неістот. Складання усної розповіді за світлиною. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

2

Ознайомлення із вступом до розділу. Розгляд колажу. Відображення розділу на форзаці і у змісті підручника. Прогностичні висловлювання  Тема. Наш рідний край — це наша Україна. Вірші Варвари Гринько «Рідний край», Олекси Палійчука «Київ». Навчання виразному читанню; пояснення виділених слів і речень. Розвиток мовлення. «Їх силу й мужність — не здолати!». Вірші учнів Павлиської школи, присвячені воїнам, які захищають нашу Вітчизну. Дарина Телкова «Героям», Максим Малолітко «Воїнові, який захищає Вітчизну».

 

3

С. 80-81

Розрізнення власних і загальних назв. Добір заголовка до прочитаного тексту. Написання розповіді за поданими запитаннями

 

4

Тема. Музей просто неба. Науково-пізнавальне оповідання Оксани Коротюк «Наші скарби». Розширення і збагачення знань учнів про музеї. Унікальність Музею народної архітектури і побуту.

 

5

С. 81-83

Написання власних назв з великої букви. Розігрування сценки за поданим діалогом. Написання розповіді за серією малюнків

 

6

С. 83-85

Розпізнавання іменників, які утворилися від дієслів і прикметників. Прогнозування змісту тексту за поданим заголовком. Написання розгорнутої відповіді на поставлене запитання

 

7

С. 85-87

Визначення роду іменників. Придумування заголовка до поданого тексту. Пошук інформації у графіку роботи музею. Написання тексту з поясненням власної думки

 

8

Тема. Наш Кобзар — це український лицар. Науково-художнє оповідання Тетяни Щербаченко «Український лицар». Розкрити значущість особистості Т. Г. Шевченка і його близькість душі українців. Чому життя Кобзаря стало легендою? Збагачення мовлення дітей і розвиток понятійного і образного мислення. Побудова тематичної павутинки до слова Кобзар

 

9

С. 88-89

Змінювання іменників за числами. Пошук інформації в буклеті. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

10

Тема. «Земля — це книга, у якій історія твого народу» (Дмитро Білоус). Вірші: Наталка Поклад «Гарно жити у селі»; Микола Вінграновський «Сама собою річка ця тече». Розвиток знань учнів про утворення назв місцевості, виховання любові до рідного краю. Розвиток умінь порівнювати, виділяти і пояснювати зв’язки між назвою села і його розташуванням; слова з переносним значенням. Проблемне запитання: Які сліди побачила поетеса у назвах сіл?

 

11

С. 29-31

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Складання розповіді про враження від свята. Тема для спілкування: «Як я святкував/святкувала Новий рік»

 

12

С. 90-91

Розпізнавання іменників, які не змінюються за числами. Написання розгорнутої відповіді на запитання з обґрунтуванням власної думки

 

13

 

Закріплення і застосування знань про іменники.

 

14

Тема. «Земля — це книга, у якій історія твого народу» (Дмитро Білоус). Вірші: Наталка Поклад «Гарно жити у селі»; Микола Вінграновський «Сама собою річка ця тече». Наталія Олійник «Гончарики з Опішного».  Розвиток знань учнів про утворення назв місцевості, виховання любові до рідного краю. Розвиток умінь порівнювати, виділяти і пояснювати зв’язки між назвою села і його розташуванням; слова з переносним значенням. Проблемне запитання: Які сліди побачила поетеса у назвах сіл?

 

15

С. 21-26

Тематична діагностувальна робота з теми «Іменник»

 

16

ДІАГНОСТИЧНА РОБОТА

 

17

С. 92-93

Розпізнавання прикметників. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

18

С. 94-95

Встановлення зв’язку прикметників з іменниками. Придумування заголовка до прочитаного тексту. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

19

С. 96-97

Змінювання прикметників за числами. Написання тексту на задану тему

 

 

20

РОЗДІЛ «ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ. П’ЄСА-КАЗКА. БАЙКИ».  Вступ до розділу; розгляд колажу; настанови щодо опрацювання творів. Ознайомлення із обсягом і переліком творів у змісті підручника 59-60 Тема. Чарівні казки. Валентин Бичко «Казка вигадка, та в ній...». Анатолій Дімаров «Для чого людині серце». Слово про письменника. Розвиток емоційного інтелекту, уяви; прогностичних умінь. Удосконалення вміння читати діалоги. Інсценізація уривків казки. Багатозначність слова серце. Проблемна ситуація «займи позицію». Засвоєння ознак чарівної казки

 

21

С. 32-34

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Написання переказу тексту за складеним планом. Тема для спілкування: «Птахи – віщуни погоди»

 

22

Тема. Як Білячок подолав усі випробування... Олександр Дерманський «Білячок». Слово про письменника. Дійові особи казки; зв’язок між ними і Білячком. Послідовність і тривалість подій. Характеристика головного героя казки. Прийом “незавершені реченняˮ. Розвиток емоційного інтелекту і мовлення учнів. Навчання читати діалоги. Складання плану казки. Вибірковий переказ частин твору. Висловлювання оцінювальних суджень

 

23

С. 97-99

Змінювання прикметників за родами. Написання тексту про власне бажання з обґрунтуванням своєї думки

 

24

С. 99-100

Визначення родових закінчень прикметників. Написання розповіді про власне бажання

 

25

С. 101-102

Спостереження за роллю прикметників у мовленні. Пошук інформації на рекламному плакаті. Використання прикметників для опису пейзажу на картині. Складання розповіді за малюнком з використанням прикметників

 

26

Тема. Чому Мартіно зумів дізнатися, куди веде невідома дорога? Казка Джанні Родарі «Дорога, що нікуди не вела». Слово про письменника. Комбіноване читання: вголос і мовчки. Дійові особи твору. Головний персонаж; аналіз мотивів його вчинків. Ставлення до нього автора, сеньйорів з чарівного палацу та мешканців села. Чим читачі можуть доповнити характеристику Мартіно? Знаходження у тексті речення, у якому висловлено головну думку. Висловлення читачами своєї точки зору щодо цього висновку

 

27

Закріплення і застосування знань про прикметники

 

28

Тема. Читаємо казки сучасних зарубіжних письменників. Використання ресурсів сайту «КЛЮЧ», порталу «BaraBooka», навчальних посібників, хрестоматій, дитячих бібліотек. Усвідомлений вибір книжки або твору за запитом: автор, назва книжки, тема читання. Прогнозування орієнтовного змісту книжки за обкладинкою, анотацією, заголовками розділів (у повісті-казці). Навчання складати відгук про книгу (або рекламу)

 

29

С. 27-32

Тематична діагностувальна робота з теми «Прикметник»

 

30

С. 103-104

Розпізнавання числівників. Пошук інформації на карті України за поданими запитаннями. Пошук інформації на квитку до театру. Написання тексту за поданими запитаннями

 

31

С. 35-37

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Складання розповіді за поданим планом на тему з особистого життя. Тема для спілкування: «Мій друг або моя подружка»

 

 

32

Тема. П’єса-казка. Наталія Осипчук «Стрімкий, як вітер» (скорочено). Слово про письменницю. Її п’єсу «Стрімкий, як вітер» інсценізували на радіо; вистава одержала багато схвальних відгуків. Особливості п’єси як жанру. Чим вона відрізняється від оповідання? Робота в парі. Перегляд тексту п’єси-казки. Як вона побудована? Хто дійові особи, як чергуються їхні слова. Прогнозування змісту твору. Мотивація до читання. Навчання виразного читання в особах з огляду на їх настрій і вчинки. Визначення послідовності подій. Проблемна ситуація: як змінювалися почуття Романа? Знайдіть у тексті докази своєї думки. Розвиток емоційного і критичного інтелекту учнів. Вибіркова інсценізація епізодів п’єси

 

33

С. 105-106

Вправляння у правильному наголошуванні й записуванні числівників. Написання тексту про свій вибір з обґрунтуванням власної думки

 

34

Тема. Таємниці театру. Ознайомлення з різними видами театрів для дітей, показ з облаштуванням зали. Театральні слова: афіша, зал, куліси, сцена, декорації, актор, антракт, фоє; символи театру. Зачитування з 3 робочого зошита вірш Наталії Забіли «У дитячому театрі». Підготовка учнями показу уривків п’єси у шкільному театрі

 

35

С. 106-107

Вправляння у читанні числових виразів. Записування дат. Написання тексту за поданими запитаннями

 

36

С. 108-109

Розпізнавання дієслів. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

37

С. 110-111

Написання дієслів на -ться, -шся. Доповнення діалогу запитаннями. Написання розповіді за малюнками і запитаннями

 

38

Медіавіконце: афіша вистави. Ознайомлення з видами афіш як джерелами інформації. Завдання з робочого зошита. Обговорення форми квитків у театр. Конкурс на оригінальний квиток

 

39

С. 111-113

Розрізнення часових форм дієслів. Написання розповіді на основі прочитаного тексту

 

40

Тема. Гумористичні вірші. Богдана Бойко «У театрі». Чому глядачам не вдалося побачити виставу? Григорій Фалькович «Щедрий комар». Обговорення запропонованих учнями порад для культурних глядачів

 

41

С. 113-115

Змінювання дієслів за часами. Написання розповіді на задану тему

 

42

С. 38-40

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Написання переказу тексту за складеним планом. Тема для спілкування: «Повчальний випадок»

 

43

С. 115-116

Написання не з дієсловами. Редагування правил поведінки за столом. Написання правил користування книжкою.

 

44

Тема. Байки. Ознайомлення учнів з поняттям байка, байкар; мораль байки. Байки Леоніда Глібова «Лебідь, Щука і Рак», «Чиж та Голуб»; Анатолія Костецького «Добра порада». Розширення знань учнів про творчість байкаря Леоніда Глібова. Розвиток уміння виразно читати, уявляти, інсценізувати. Визначення моралі байки, її головної думки; виховання моральних цінностей, висловлення оцінювальних суджень. Збагачення мовлення учнів образними висловами

 

45

С. 117-118

Встановлення зв’язку дієслів з іменниками. Написання розповіді за поданими запитаннями

 

46

Тема. Інсценізація байок за вибором учнів. Розширення читацького досвіду. Розвиток уяви, умінь виразно читати. Завдання з робочого зошита. Мова жестів, міміки. Літературна вікторина: «З якого твору цей уривок або персонаж?»

 

47

С. 119-120

Добір дієслів – антонімів і синонімів. Написання розповіді за поданими запитаннями

 

48

 

Закріплення і застосування знань про дієслова.

 

 

49

С. 33-38

Тематична діагностувальна робота з теми «Дієслово»

 

50

ДІАГНОСТИЧНА РОБОТА Колективна індивідуальна перевірка виконання завдань блоку «Перевіряю свої досягнення»

Робота з дитячою книгою: письменники сучасності

 

51

С. 121-122

Розпізнавання службових слів. Написання розповіді за світлиною та власною уявою

 

52

РОЗДІЛ «ПОЕЗІЇ ПРО ДИВОСВІТ ПРИРОДИ».  Ознайомлення із вступом до розділу. Розгляд колажу. Що відображають його фрагменти? Ознайомлення із настановами щодо читання цього розділу. Вірш Любові Забашти «Дивосвіт». Вірші — це не просто рима  Тема. Збагачення знань учнів про життя і творчість Тараса Шевченка. Викликати інтерес до особистості поета. Виразне читання віршів поета; збагачення мовлення, висловлення рефлексивних суджень. Розгляд репродукції картини Івана Айвазовського «Море з рожевою хмарою». Кольори і композиція; що об’єднує ці два твори?

 

53

С. 41-43

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Написання розповіді за орієнтовним планом на тему з особистого життя. Тема для спілкування: «Моя сім’я»

 

54

С. 122-124

Розпізнавання прийменників. Пошук інформації у прайс-листі. Написання розповіді про своє бажання з обґрунтуванням власної думки

 

55

С. 124-126

Розрізнення частин мови. Придумування заголовка до прочитаного тексту. Пошук інформації на афіші. Визначення достовірної і недостовірної інформації. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

56

Тема. Робота із джерелами про життя і творчість поета. Вибір творів за уподобаннями учнів: розділ у посібнику «Я люблю читати». Оксана Іваненко «Чабан» (уривок з книги «Тарасові шляхи»); збірки «За сонцем хмаронька пливе...», «Дитячий Кобзар» та ін

 

57

С. 39-44

Тематична діагностувальна робота з теми «Частини мови»

 

58

Тема. Морський пейзаж у вірші Лесі Українки «Плине білий човник...» Слово про поетесу. Настрій вірша. Удосконалення навички виразного читання. Розвиток образного мовлення, уяви учнів. Знаходження рим. Розгляд репродукції картини Сергія Васильківського «Ранок на морі». Зіставлення зображення пейзажу у вірші і на картині

 

59

С. 127-129

Розрізнення і побудова речень, різних за метою висловлювання та інтонацією. Пошук інформації на таблиці. Відтворення діалогу в ролях. Написання розгорнутої відповіді на подане запитання

 

60

С. 129-130

Розпізнавання і складання речень зі звертаннями. Ознайомлення з розділовими знаками при звертаннях. Утворення кличних форм іменників. Редагування і розігрування діалогу. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

61

С. 131-133

Визначення в реченні головних і другорядних членів. Пошук інформації на таблиці. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

62

Тема. Сторінки життя Лесі Українки; її твори. Родина Косачів, у якій зростала майбутня поетеса. Улюблені заняття; які книги охоче читала Леся; гра на фортепіано; співи, танці. Твори поетеси для дітей. Джерело: «Леся Українка — дітям»; «Мамо, іде вже зима» та ін. Сайт «КЛЮЧ»

 

63

С. 44-46

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Написання розповіді за поданим планом на тему з особистого життя. Тема для спілкування: «Як я турбуюся про своє здоров’я»

 

64

Тема. Радість зустрічі весни у вірші Олександра Олеся. 4 Слово про поета. Настрій вірша. Образність опису польоту і співів жайворонків. Слова з переносним значенням. Міжпредметні зв’язки з уроками української мови. Знаходження рим

 

65

С. 133-134

Встановлення зв’язку слів у реченні. Побудова схеми речення і розпізнавання речення за поданою схемою. Написання тексту про свої враження

 

66

С. 134-136

Утворення словосполучень. Розрізнення граматичної основи речення і словосполучень. Встановлення зв’язку слів у словосполученні за питаннями. Розпізнавання головного і залежного слова в словосполученні. Написання розповіді за запитаннями

 

67

С. 137-138

Побудова різних видів речень. Поширення речень за запитаннями. Складання речення за схемою. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

68

Тема. Краса волошкового поля у вірші Миколи Сингаївського «Волошкове поле». Слово про поета. Почуття, які передає поет, милуючись красою рідного краю. Ознаки, порівняння, слова з переносним значенням. Навчання виразного читання. Римування слів

 

69

Повторення і закріплення знань про речення

 

70

Тема. Казковий образ дощу у вірші Дмитра Павличка «Дядько Дощ». Слово про поета. Образні засоби, що передають казковість дощу, силу літньої зливи, звуки, барви. Порівняння тексту із малюнком, символи в одязі Дощу, що створюють «запорізький шик»ˮ

 

71

С. 45-50

Тематична діагностувальна робота з теми «Речення»

 

72

С. 139-140

Пригадування будови тексту. Придумування заголовка до прочитаного тексту. Відновлення деформованого тексту. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

73

С. 47-49

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Формування уявлення про художній і науково-популярний тексти. Написання художнього опису на основі малюнка і власних спостережень. Тема для спілкування: «Весна прийшла»

 

74

Тема. «Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш…». Вірш Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди». Слово про Ліну Костенко. Почуття поетеси, застереження щодо нищення природи. Висловлювання оцінювальних суджень. Навчання виразного читання вірша

 

75

С. 141-143

Розпізнавання текстів різних типів (розповіді, опису, міркування). Добір заголовка до прочитаного тексту. Написання тексту за поданими запитаннями

 

76

Тема. Який пташці присвятив вірш Анатолій Качан? Вірш «Розливається Дунай...». Чим привертає увагу ремез? Що нове відкрилось в описі і зображенні цієї пташки? Чим особливе його гніздечко? Удосконалювання навички виразного читання

 

77

С. 143-145

Ознайомлення з будовою тексту-міркування. Складання тексту-міркування за поданими твердженням і висновком. Написання тексту про власний вибір з обґрунтуванням своєї думки

 

78

С. 145-147

Формування уявлення про есе. Розпізнавання і складання есе. Написання есе на основі прочитаного тексту

 

79

С. 147-149

Визначення теми і мети тексту. Добір заголовка до тексту. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

80

Тема. Який пташці присвятив вірш Анатолій Качан? Вірш «Розливається Дунай...». Чим привертає увагу ремез? Що нове відкрилось в описі і зображенні цієї пташки? Чим особливе його гніздечко? Удосконалювання навички виразного читання

 

81

С. 149-151

Складання плану тексту. Формування уявлення про абзац. Написання тексту на основі власних спогадів

 

82

Медіавіконце: мініпроєкт — створення обкладинки книжки «Мій улюблений вірш». Виставка книжок, принесених учнями. Чим зумовлена різноманітність обкладинок, хто їх створює? Прогнозування змісту за обкладинкою. У яких видавництвах видають дитячі книжки? Опрацювання порад юним видавцям. Створення обкладинки книжки, у якій є улюблений вірш (індивідуальна і групова робота). Колаж на тлі дошки. Обговорення виконаної роботи

 

83

С. 151-153

Спостереження за зв’язком речень у тексті. Удосконалення тексту шляхом усунення невиправданих повторів того самого слова. Придумування заголовка до прочитаного тексту. Написання розгорнутої відповіді на запитання

 

84

С. 50-52

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Написання переказу тексту за складеним планом. Тема для спілкування: «Дружні шпаки»

 

 

85

С. 153-155

Розпізнавання текстів різних стилів (художнього, науково-популярного, ділового). Написання художнього опису на основі прочитаного вірша та ілюстрації до нього

 

86

ДІАГНОСТИЧНА РОБОТА .Перевірка завдань блоку «Перевіряю свої досягнення»  Робота з дитячою книгою Пошук інформації у журналах і енциклопедіях для дітей про винахідників і відкриття.

 

87

Повторення і закріплення знань про текст

 

 

88

РОЗДІЛ «ВСЕ ДОБРЕ ПЕРЕЙМАЙ, А НЕДОБРЕ — ВИПРАВЛЯЙ».

 Вступ до розділу, настанови щодо його читання. Розгляд колажу; ознайомлення у змісті з назвами творів, прізвищами авторів

 Тема. Гарні не красиві слова, гарні красиві діла. Оповідання Василя Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло». Читання мовчки. Смисловий і структурний аналіз оповідання. Визначення головної думки. Висловлювання оцінювальних суджень, стислий переказ

 

89

С. 51-56

Тематична діагностувальна робота з теми «Текст»

 

90

С. 156-157

Повторення вивчених тем. Відтворення діалогу в ролях. Написання тексту на задану тему

 

91

С. 158-159

Закріплення вивченого. Написання розповіді про власне бажання

 

92

Тема. Щирість і переконливість розмови Вірш Тетяни Майданович «Телефонна розмова». Навчання виразно читати; уявлення образу онучки. Дії, що засвідчують її спостережливість, силу почуттів до бабусі. Розгляд ілюстрацій, їх відповідність сюжету вірша

 

93

С. 53-55

(у зошиті «Малюю словом»)

Розвиток зв’язного мовлення. Написання переказу тексту за складеним планом. Тема для спілкування: «Зозуля»

 

 

94

Тема. Дружбу треба берегти. Нана Деменкова «Дружок і Образа», «Я друзів не продаю». Читання мовчки і вголос тексту «Дружок і Образа». Визначення його жанрових особливостей: це казка чи оповідання? Прийом «займи позицію» — з ким ти погодишся: з Дружком чи Образою?

 

95

 

 

96

 

 

97

 

 

98

Тема. Свято різних культур. Уривок з книжки Надійки Гербіш «Мене звати Мар’ям» «Різні культури». Слово про письменницю та її книжки. Читання мовчки, перечитування вголос. Смисловий і структурний аналіз; уміння запитувати і відповідати; визначати ключові слова, речення; знаходити і пояснювати зв’язки між дійовими особами; послідовність розвитку подій. Визначати ставлення автора до зображуваних подій; розвивати уміння висловлювати оцінювальні судження. Розуміння і пояснення смислу вислову «різні культури». Міжпредметні зв’язки з інтегрованим курсом «Я досліджую світ». Прийом «Сенкан»

 

99

 

 

100

Тема. «Ми разом ходим під небесним дахом» Вірш Надії Кир’ян «Ми з вами у цьому світі не самі». Читання мовчки і вголос; розвиток уміння виразно читати. Як у вірші розкрито взаємну залежність людей і природи?

 

101

 

 

102

 

 

103

 

 

104

Тема. Наші улюбленці. Марко Вітлер «Кошеня пропало». Розвиток прогностичних умінь. Вчинки дійових осіб, які засвідчують їх турботливе ставлення до кошеня. Розповіді учнів про подібні ситуації у їхньому досвіді, або з прочитаних текстів. Анатолій Костецький «Спішу додому». Читання мовчки

 

105

 

 

106

Тема. Пес, відомий на весь світ. За матеріалами інтернет-джерел. Тема тексту. Чи відома дітям ця історія. Вибіркове вичитування фактів, які засвідчують подвиги Баррі. Робота з дитячими періодичними виданнями. Залучення матеріалу з інтернету. Творче завдання: есе-розповіді, малюнки, селфі зі своїми домашніми улюбленцями

 

107

 

 

108

 

 

109

 

 

110

РОЗДІЛ «ІСКРИНКИ ТВОРЧОСТІ».

 Вступ до розділу. Розгляд колажу. Настанови до опрацювання учнями творів у підручнику і самостійно обраних за темою. Заохочення дітей до літературної творчості. Обмірковування смислу назви розділу

  Тема. Який вірш міг придумати Лис? Відображення у тексті прагнення Лиса створити вірш. Навчання виразного читання. Зіставлення тексту з ілюстрацією. Творче завдання: уяви себе у образі Лиса, спрогнозуй зміст вірша

 

111

 

 

112

Тема. Творчість — безкінечне пізнання і радість втілення свого задуму. Вірш Степана Жупанина «Намалюю вітер». Вірш Валентини Ткаченко «Лісове коріння». Актуалізація спостережень дітей у природі, які пробуджують уяву, бажання створювати щось своє. Пошук і аналіз образних засобів вірша (порівняння)

 

113

 

 

114

Тема. Надзвичайне можна знайти скрізь. Оповідання Олександра Єфімова «Тут усе є». Читання вголос. Проблемне запитання: чи 6 розкриває зміст твору його назву? Аналітичне читання; прийоми порівняння, прогнозування. Розвиток уяви і здатності створювати свої описи, словесні малюнки

 

115

Тема. “У кожної людини є своя співуча пір’їнка...ˮ Казка Василя Сухомлинського «Співуча пір’їнка». Читання мовчки. Вдумливе читання, визначення структури твору. Визначення і обговорення основної думки твору. Прийом “Займи позиціюˮ

 Узагальнення за розділом. Виконання завдань блоку «Перевіряю свої досягнення». Обговорення книжкових очікувань на літо

 

 

docx
Додано
8 лютого
Переглядів
393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку