Українська мова і навчання грамоти
Тема: «Наталка Бабенко «Хмарки».Загадки. Закличка.»
- Сьогодні ми продовжимо читати твори про природу. А про що саме, допоможе дізнатися нам ребус.
(Х + МАРКА – КА + КИТ – Т = ХМАРКИ)
- Якими бувають хмарки?
Батьки читають вірш Алли Свашенко.
ХМАРИ
Вони бувають білі, а можуть бути сиві,
То надзвичайно гарні, то зовсім некрасиві,
То темно-сині й грізні, а то легкі й прозорі,
І можуть заховатися за ними сонце й зорі.
Алла Свашенко
Бесіда хмарки в природі.
- Що таке хмари? Звідки вони з’являються на небі?
- Розгляньте світлини. Якими бувають хмари?
1. Хмари у вигляді тонких білих хвилястих ниток, клаптів або ліній, витягнутих у ряд, схожі на пера птахів.
2. Хмари кулясті, вибудовані в лінію, крізь них можна побачити сонце.
3. Хмари яскраво-білі, здаються пухнастими і мають вигляд великих куполів або будівель з величезними обрисами.
- А тепер згадайте, як же хмарки потрапляють на небо?
Читання батьками казки.
Розповідь веселої краплинки води
Я пливла в Дніпрі з мільйонами моїх сестричок до Чорного моря. Усі звали мене невгамовною, бо вітер не давав мені ані хвилини спокою. Та я тікала завжди від нього.
Якось спересердя в тихий літній день, коли я цього зовсім не сподівалася, вітер виплеснув мене на берег, на гаряче каміння. Я обернулася парою і полинула в небо. А там на мене вже чекали мої сестрички краплинки, які теж стали парою. Зраділи ми, узялися за руки і почали танцювати, доганяти одна одну, а то й утворювати хмарки. Ото було весело!
Коли раптом знову налітав вітер, ми швидко падали на землю дощем і напували її. Я не боялася потрапити й під землю. Адже й там я рухалася, жила і знову виринала на світ веселим джерельцем.
За Оксаною Іваненко
Перевірка розуміння змісту почутого.
- Що розповіла про себе краплинка?
- Як вона опинилася на небі? Кого там зустріла?
- Як веселилися сестрички-краплинки?
- Чому краплинка не боялася потрапити під землю?
Тренувальне читання
хмара |
хата |
хмарина |
хатина |
хмаринка |
хатинка |
Відпрацювання звуковимовних умінь.
Батьки читають вірш про хмаринки.
- У яких словах вимовляється приголосний звук [х]?
Дві хмаринки-веселинки
Не сиділи ні хвилинки.
Спершу в хованки пограли –
Трошки сонечко сховали.
Потім дощик розливали,
Хризантеми поливали.
А над вечір дві хмаринки
Заховались у перинки.
За Олесею Овчар
Діти називають окремі слова зі звуком [х].
Наталка Бабенко «Хмарки»
Вступна бесіда.
- Чи подобається вам дивитися на небо?
- Що на ньому можна побачити вдень? А вночі?
- За яким небом, нічним чи денним, вам більше подобається спостерігати?
Батьки виразно читають першу частину оповідання Наталки Бабенко «Хмарки» (с. 65) і зупиняється після слів «Через них нічого не видно».
- Як ви вважаєте, що може сказати у відповідь дітям їхній тато?
Після відповіді дитини батьки дочитують текст до кінця.
- Чому татові подобається дивитися на хмарки?
- Що стали робити діти після слів батька?
Читання тексту «Хмарки» учнями напівголосно, вибіркове читання.
- Яким побачили небо діти?
- На що був схожий місяць?
- Чому дітям не подобається небо вдень?
- Що пояснив їм тато?
- Що він побачив на небі?
- Персонажів яких казок побачив тато?
- Розгляньте світлини (с. 65). Кого нагадують зображені на них хмарки?
Порівняльний переказ опису неба.
- Прочитайте уважно частину тексту, у якій описується нічне небо. Що на ньому побачили Оксанка і Петрик?
- Які зірочки? А який місяць?
- Із чим вони порівнюються?
Діти переказують опис нічного неба. Речення для початку і закінчення переказу учні беруть з авторського тексту.
Яке красиве небо вночі!...
Дивишся – і не надивишся на нічне небо. Така його краса!
- А що Оксанка і Петрик казали про небо вдень?
- Яке небо? А сонце і хмарки? Знайдіть слова в тексті.
- Чи порівнюють діти ці об’єкти з чим-небудь? (Ні.)
- Знайдіть порівняння для опису хмарок у словах батька (с. 66).
- Із чим можна порівняти небо і сонце?
Діти переказують опис денного неба.
Наталія Свойкіна «Хмаринки»
Самостійне читання вірша учнями.
- Чи запам’ятали ви з першого разу, на що схожі хмаринки?
Повторне читання учнями
Дидактична гра «На що схожі хмарки?» Ольги Тихомирової. Режим доступу: http://logo-raduga.ru/all-room-list/oblaka
Виразне читання вірша дітьми.
- Прочитайте в букварі віршик про сонечко (с. 66).
-Чому, читаючи прохмарки, закликаємо сонечко? (Бо хмарки краще видно на осяяному сонцем небі.)
- Чому він має назву «Закличка»?
- Пригадайте, з яких частин може складатися закличка? (Звертання, прохання, обіцяння зробити щось хороше, щоб задобрити.)
- Як можна лагідно звернутися до хмарки? (Хмаронько-голубонько; хмарочко, хмаринко, хмариночко.)
- Про що її можна попросити? (Затулити сонечко, зробити затінок, принести прохолоду чи дощик: або, навпаки, не затуляти сонечко, не поливати дощиком та ін.)
Звуко-буквений аналіз слова.
Діти креслять і заповнюють звукову схему слова хмаринка. Під звуковими позначками учні друкують букви.
Слухання пісні «Хмарки» (слова і музика Наталії Май) у виконанні Єви Галаган. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=1XmPAHGe2ss