Українське козацтво у битвах і походах

Про матеріал

Мета уроку: пояснити зміст понять «Запорозька Січ», «козак», «чайка», «революція», з'ясувати причини виникнення козацтва та Запорозької Січі, розповісти про побут і звичаї козаків, розкрити роль гетьманів П. Конашевича-Сагайдачного та Б. Хмельницького в переможних козацьких походах, розвинути уміння і навички працювати у малих групах, розв'язувати хронологічні задачі; формувати інтерес до козацтва як феноменального явища в українській історії, викликати почуття гордості за героїчне минуле козаків.

Перегляд файлу

Урок № ___

     Тема: Українське козацтво у битвах і походах

Мета:пояснити зміст понять «Запорозька Січ», «козак», «чайка», «революція», з’ясувати причини виникнення козацтва та Запорозької Січі, розповісти про побут і звичаї козаків, розкрити роль гетьманів П. Конашевича-Сагайдачного та Б. Хмельницького в переможних козацьких походах, розвинути уміння і навички працювати у малих групах, розв’язувати хронологічні задачі; формувати інтерес до козацтва як феноменального явища в українській історії, викликати почуття гордості за героїчне минуле козаків.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання:підручник, роздавальний матеріал, ілюстрації, презентація, відео сюжети.

Основні поняття: Запорозька Січ, козак, чайка, революція.

Персоналії:Д. Вишневецький, П. Конашевич-Сагайдачний, Б. Хмельницький.

Дати: 1492 р. – перша письмова згадка про козаків;1556 р. — заснування першої Запорозької Січі; перша чверть ХVІІ ст. — доба героїчних походів; 1648—1657 рр. — Національно-визвольна революція українського народу.

Очікувані результати:учні зможуть застосовувати поняття «Запорозька Січ», «козак», «чайка», «революція»; розповідати про історичних діячів, установлювати хронологічну тривалість подій, виокремлювати в тексті головне й другорядне, знаходити на карті території, пов’язані із зазначеними подіями.

Козаки — найдивовижніша нація у світі.

Вольтер

І. Організаційний етап. Активізація розумової діяльності

Учитель. Для того, щоб перевірити готовність до уроку, пропоную виконати невеличке завдання. Перш за все перегляньте, чи все необхідне перед вами (зошит, ручка, олівець, підручник).

А тепер увага! Погляньте на дошку. Саме на ній вам підготовлене завдання на логічне мислення. Якщо впораєтеся, значить на уроці будете активними та уважними. Для цього необхідно з логічного ланцюжка видалити зайве історичне поняття.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

Молодці, із завданням впорались. Поняття «історичний час» в ланцюжку справді виявилося зайвим, але стосовно історичної науки зовсім ні. Адже в історії він дає можливість спостерігати за певними подіями, визначати їх тривалість та давність. Тож давайте розв'яжемо хронологічну задачу, розв'язок якої можете виконати в зошитах.

Задача. З тих пір, коли  у  писемних джерелах вперше згадується про події загадкового періоду,  пройшло  майже  525 років. Визначте рік та століття цієї події. (1492 рік; ХV ст.), позначивши століття на стрічці часу.

IIІ. Перевірка домашнього завдання

Презентація творчих робіт

Учні за бажанням представляють виконані вдома творчі роботи.

Декілька учнів класу отримують картки із тестовими завданнями для перевірки домашнього завдання. Решта учнів грають в дидактичну гру «Упізнай героя»

Дидактична гра «Упізнай героя»

Ведучий даної гри зачитує відомі вислови або факти біографії князів Київської Русі.

Тестові завдання[*]

І варіант

1. Київська Русь за часів князів Володимира та Ярослава перебувала у занепаді.

А так

Б ні

2. Військо князя називається:

А дружина

Б піхота

В бояри

3. Перед княгинею Ольгою на київському столі сидів:

А Володимир

Б Святослав

В Ігор

4. Виберіть правильну відповідь.

Святослав

Зображений на портреті київський правитель:

1) за легендою, помер від свого коня; 2) здійснив два вдалі походи на Візантію; 3) увійшов в історію як князь-воїн; 4) запровадив у Київській Русі християнство; 5) йому належать слова «Іду на ви»; 6) дбав про зміцнення Київської держави.

А 1, 2, 4

Б 3, 5, 6

В 2, 4, 5

5. На фотографії зображено:

Златник Володимира Великого

А печатку Ярослава Мудрого

Б златник Володимира Великого

В монету скіфського царя Атея

6. Із наведеного переліку виберіть твердження, які характеризують діяльність Ярослава Мудрого.

1) Запровадив у Київській Русі християнство; 2) ініціював укладення першого писемного збірника законів «Руська правда»; 3) почав карбувати златники та срібники; 4) заснував у Київській Русі першу бібліотеку; 5) все життя провів у військових походах; 6) збудував у Києві Софійський собор.

А 1, 3, 5

Б 1, 4, 6

В 2, 4, 6

ІІ варіант

1. Київ за часів Ярослава Мудрого був окрасою Русі й суперником столиці Візантії Константинополя.

А так

Б ні

2. Одна з трьох світових релігій, яка ґрунтується на вірі в Ісуса Христа, називається:

А язичництво

Б іслам

В християнство

3. Після князя Олега київський престол посів:

А Ігор

Б Святослав

В Ярослав

4. Виберіть правильну відповідь.

Княгиня Ольга

Зображена на портреті київська княгиня:

1) усі справи з державами-сусідами вирішувала мирним шляхом; 2) загинула від рук деревлян; 3) встановила розмір данини для підлеглих земель; 4) дбала про поширення язичництва; 5) літописець назвав її «наймудрішою серед усіх людей»; 6) здійснювала воєнні походи проти Візантії.

А 2, 4, 6

Б 3, 4, 5

В 1, 3, 5

5. На фотографії зображено:

Софійський собор

А Десятинну церкву

Б дитинець князя Володимира

В Софійський собор

6. Із наведеного переліку виберіть твердження, які характеризують діяльність Володимира Великого.

1) Почав карбувати перші давньоруські монети; 2) збудував у Києві Софійський собор; 3) уклав першу вигідну торговельну угоду з Візантією; 4) запровадив у Київській Русі християнство; 5) заснував у Київській Русі першу бібліотеку; 6) у Києві було збудовано Десятинну церкву.

 

А 2, 3, 5

Б 1, 4, 6

В 2, 4, 6

 

IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Оголошення теми і завдань уроку.

Вчитель. Діти, а тепер подивіться на екран і спробуйте розв’язати ребус та скажіть про кого конкретно йтиме мова на уроці

  КИ

Після учнівських відповідей вчитель оголошує тему, яка записується у зошити.

V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1. Виникнення українських козаків та Запорозької Січі.

2. Морські походи Петра Конашевича-Сагайдачного.

3. Гетьман України Богдан Хмельницький.

4. Як ми вшановуємо пам’ять про українське козацтво.

1. Виникнення українських козаків та Запорозької Січі

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Робота з підручником та джерелами[†]

Методична порада. Учні об’єднуються у чотири групи, кожна з яких отримує завдання: використовуючи матеріал підручника та джерел, дослідити, де, коли і за яких обставин виникла перша Запорозька Січ. Опрацювавши матеріал, представник від кожної групи стисло переповідає перед однокласниками прочитане.

Група 1

Відповідний матеріал підручника.

Група 2

Дніпровські пороги

Грізними та непривітними були пороги Дніпра для чужинців. Хто не бачив Дніпровських порогів, хто не намагався подолати їх хоч раз, той ніколи не зможе уявити всієї грізності, всього жаху, а разом з тим всієї величності Дніпра.

Кожний поріг Дніпра мав назву: Кодацький, Сурський, Лоханський, Звонець, Ненаситець, Вовниги, Будило, Лишній та Вільний.

Важко доводилося йти по течії через Дніпрові пороги, та ще важче — проти неї. Тому й не дивно, що Січ козаки побудували саме у такому важкодоступному місці за порогами Дніпра. Звідси й назва «Запорозька».

(За книгою Гетьмани України. — Х.: Промінь, 2004. — С. 8—9.)

Група 3

Великий Луг

Великий Луг розташовувався за останнім порогом Дніпра. Його природа була особливо багатою. Риба так щільно пливла, що як устромиш списа, то він так і стирчить, не тоне і не нахиляється убік, бо його тримає риба своєю товщею.

Водилися тут велетенські білуги, що ледве шестеро козаків здужали підняти одну на плечі; товстоголові соми, цілими зграями плавали осетри; величезні, ситі коропи та довгі зубасті щуки виблискували там проти сонця золотою та срібною лускою. Рибу можна було ловити голими руками.

Із звірів у великому Лузі водилися вовки, вепрі, олені, дикі кози, лисиці, зайці, борсуки, горностаї, ховрахи, бобри, заходили під осінню пору дикі коні.

Дніпрові коси колись прямо біліли од баб (пеліканів) та морських чайок; за лебедями, дикими гусьми, бакланами та качками часом не видно було в озерах води; журавлі, лелеки та чаплі велично й спокійно походжали по болотах; береги лиманів рябіли від безлічі куликів.

Запорозьке товариство обережно й розумно користувалося скарбами Великого Лугу, не винищувало дрібної риби, не било молодої дичини, зберігало багатство за всі часи свого існування.

Великий Луг став колискою запорозьких козаків. Він був символом безпеки й волі. Козаки називали Великий Луг «Батьком»: «Ой Січ — мати, а Великий Луг — батько».

(За книгою Гетьмани України. — Х.: Промінь, 2004. — С. 11.)

Група 4

Хортицька Січ

Перша Запорозька Січ була збудована на острові Мала Хортиця у 1556 р. Її спорудили козаки під керівництвом князя Дмитра Вишневецького, відомого в козацьких народних думах під іменем Байди.

На думку дослідника козаччини Дмитра Яворницького, назва «Січ» виникла від слова «сікти», «висікати» в розумінні «рубати». Козаки, обравши для свого поселення відлюдні лісові нетрі, мало доступні для набігів степових вершників, висікали серед неї ліс, і тут, на розчищеній лісовій місцевості, де лишалися лише пні від вирубаних дерев, заводили своє селище.

Група 5

ДМИТРО ВИШНИВЕЦЬКИЙ

Засновником Запорізької Січі був Дмитро «Байда» Вишневецький — українсько-литовський магнат, козацький ватажок, гетьман.

Дмитро Вишневецький народився в 1517 році в місті Вишнівці. У 1556 р. за наказом Д. Вишневецького на острові Мала Хортиця нижче порогів було збудовано земляне укріплення (Січ), яке стало своєрідною базою для здійснення походів на Крим. Дещо пізніше прийняв підданство московського царя Івана Грозного, за службу в якого отримав земельні володіння поблизу Москви. В одному з походів проти Туреччини Д. Вишневецький зазнав поразки і потрапив у полон до турків. Того ж року його було страчено у Стамбулі. Його повісили за ребро на гак фортечного муру в Галаті – одного зі стамбульських кварталів. Козак страждав три дні, зазнаючи різних тортур. При цьому йому обіцяли помилування, якщо він відмовиться від православної віри, але мужній козак терпів усі страждання і повторював, що ні своєї віри, ні своєї держави ніколи не зрадить. Не витримавши слів Дмитра Вишневецького, турки вбили мужнього воїна стрілою.

  •   Робота з термінами і поняттями

Козак — вільна, озброєна людина.

Клейноди — козацькі символи влади — відзнаки.

Гетьман — головний, старший, командувач військ на Січі.

  • Робота з картою

Подивіться будь ласка на карту і знайдіть:

1) територію Дикого Поля;

2) Запорозьку Січ на острові Мала Хортиця.

Дидактична гра «Козацькі перегони»

Методична порада. Учні об’єднуються у три команди, учасники яких по черзі, не повторюючись, мають назвати елементи зовнішнього вигляду козака. Переможе команда, яка назве найбільше рис.

Робота у малих групах

Учні об’єднуються у шість груп, кожна з яких опрацьовує текст*. Виконавши завдання, представник від кожної групи стисло переповідає однокласникам прочитане. За потреби учні ставлять один одному уточнюючі запитання.

Картка 1

Як запорожці прізвища давали

Наші запорожці були народ веселий, сказано — вільний: любили і жарти, і сміхи, ледве було підстережуть що-небудь особливе в чоловіку або той що-небудь таке зробить не до ладу, то зараз йому і прізвище дадуть. Спалить курінь — от він вже й Палій; непроворний — Черепаха; малого на сміх прозвуть — Махина, а здоровенного — Малюта.

(Савур-могила. Легенди і перекази Нижньої Наддніпрянщини / Упоряд. і авт. приміт. В. А. Чабаненко. — К.: Дніпро, 1990. — С. 73—74.)

Картка 2

Як приймали на Січ

Кожному, ким би він не був, звідки й коли б не прийшов на Запоріжжя, доступ у Січ був вільним за таких п’яти умов: бути вільною й нежонатою людиною, розмовляти українською мовою, присягнути на вірність російському цареві, сповідати православну віру й пройти певне навчання.

Прийнятих піддавали якомусь особливому випробуванню, а саме випробовували міру їх спритності й сміливості. Випробування були досить різноманітними. Посвячуваний мусив з’їсти переперчений борщ. У козаків існував звичай приймати у своє коло лише того, хто пропливе на човні всі пороги проти течії Дніпра. На завершення випробувань кандидат у запорожці мусив, сівши на необ’їждженого коня обличчям до хвоста, без сідла і вуздечки проскакати полем і повернутися, не впавши на землю.

(Яворницький Д. І. Історія запорізьких козаків: У 3 т. — Т. І. — Львів: Світ, 1990; Історія українського козацтва: Нариси у 2 т. — Т. 2 / Редкол.: В. А. Смолій (відп. ред.) та ін. — К.: Києво-Могилянська академія, 2007. — С. 23.)

 

Картка 3

Життя і звичаї козаків

Запорожці — то народ був старинний, великий зростом, дужий, не нам рівня.

Запорожці жили не так, як ми, грішні: у них жінок не було тут і зроду. Так собі й жили до смерті. Сорочки, штани самі прали, самі латали, самі вони й кухарили.

Хліб які козаки сіяли, які й ні. Більше — що ні. А що вони їли? Їли вони, що бог дасть: і хліб святий, і рибу, і м’ясо... Варили галушки, юшку, куліш — як і ми. Скотини у кожного було чимало, то оце пожене в якесь місто, продасть — та й є у нього і тютюн, і харчі...

(Савур-могила. Легенди і перекази Нижньої Наддніпрянщини / Упоряд. і авт. приміт. В. А. Чабаненко. — К.: Дніпро, 1990. — С. 52—53.)

 

Картка 4

Одяг козаків

Одягалися запорожці по достатках. Одні в дорогих каптанах ходили, а інші — як у пісні співають:

Жив собі козак Голота
Та не боявся він ні води,
Ні вогню, ні того чорта болотяного.
Була на ньому шапка-бирка,
Зверху дірка,
Соломою шита,
Вітром крита,
Куди віє, туди й провіває,
Молодого козаченька та й прохолоджає.

(Савур-могила. Легенди і перекахи Нижньої Наддніпрянщини/ Упоряд. І авт.. прим. В.А. Чабпненко. – К.: Дніпро, 1990. – С. 52-53.

 

Картка 5

Музичне мистецтво запорожців

А грали козаки на всякій усячині: на ваганах, на басах, на цимбалах, на сопілках, на свистунах, на кобзах. На чім попало, на тім і грали. Оце як заграють скільки там є тих музикантів, так аж сама земля танцює... А самі танцювали вже так, що проти них ніхто на світі так не витанцює. Увесь день музиканти не вгамують їх.

(Савур-могила. Легенди і перекази Нижньої Наддніпрянщини / Упоряд. і авт. приміт. В. А. Чабаненко. — К.: Дніпро, 1990. — С. 54.)

 

Картка 6

Козацькі підводні човни

Козаки були добрими моряками. Вони володіли правилами навігації, мали власні способи сигналізації, вміли послуговуватися компасом.

Окрім знаменитих «чайок», козаки користувалися також підводними човнами. В них вони нападали на ворожі судна чи фортеці, нечутно підпливаючи вночі до своєї цілі.

Підводні човни мали подвійне дно. На долішньому був насипаний пісок. Під тягарем піску човен ховався на глибину. Якщо ж треба було піднятися на поверхню, козаки відсували в долішньому дні отвір, пісок висипався у воду і човен виринав.

 (Дорогами і стежками історії України: Збірник художніх творів: для молодшого та середнього шкільного віку / Авт.-упоряд. М. Ф. Слабошпицький. — К.: Школа, 2004. — С. 149—150.)

Метод «Мікрофон»

Що ви дізналися нового про моральні якості та військову майстерність запорозьких козаків?

2. Морські походи Петра Конашевича-Сагайдачного

Розповідь учителя[‡]

Перша чверть ХVІІ ст. увійшла в історію України, як доба героїчних походів. Цей період вітчизняної історії у першу чергу пов’язується з іменем гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного.

Народився він у сім’ї православного шляхтича. Здобув добру освіту в Острозькій школі. По завершенні навчання вирушив на Січ. Талановитий і хоробрий П. Конашевич-Сагайдачний незабаром посів помітне місце серед козацької старшини. Він розробив і вдосконалив козацьку тактику морського бою на «чайках» — швидкохідних човнах. Діяльність гетьмана була присвячена боротьбі проти турецько-татарських поневолювачів. Своїми блискучими походами на Чорне море він здобув славу успішного козацького полководця.

П. Конашевич-Сагайдачний підтримував православну церкву, вступив разом з усім Військом Запорозьким до Київського братства. Фінансово допомагав Львівському та Київському братствам, розуміючи важливість тієї справи, яку вони робили для українського народу.

Гетьман та його діяльність оспівані у багатьох козацьких думах та українських народних піснях.

Робота з ілюстрацією

Розгляньте портрет гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного. Чи вдалося художнику передати вдачу козацького гетьмана?

3. Гетьман України Богдан Хмельницький

 Перегляд відео «Обличчя української історії. Б.Хмельницький

Робота з репродукцією гравюри

Розгляньте репродукцію гравюри В. Гондіуса «Богдан Хмельницький». Проаналізуйте, до якого суспільного стану належав Богдан Хмельницький, яку посаду обіймав, який мав характер.

Розповідь учителя

Богдан Хмельницький народився наприкінці ХVІ ст. у селі Суботові на Черкащині. Здобув добру освіту. Спочатку навчався в одній із братських шкіл, далі продовжив навчання у єзуїтському колегіумі у Львові. Б. Хмельницький володів польською, латинською мовами, писав і говорив тогочасною українською мовою. Він добре знав історію, право, військову справу. З юнацьких років перебував на військовій службі.

Венеційський дипломат Альберто Віміна, який зустрічався з гетьманом у 1650 р., зауважував, що він «росту швидше високого, ніж середнього, широкий у костях і міцної будови».

Робота із джерелом[§]

Прослухайте (прочитайте) текст і дайте відповідь на запитання.

Сучасні історики В. Смолій та В. Степанков про Б. Хмельницького

У повсякденному житті та побуті Б. Хмельницький виявляв скромність і невибагливість. Ставши володарем держави і розбагатівши, він і далі жив у родинних садибах Суботова й Чигирина. Зазвичай носив простий козацький одяг і лише в урочистих випадках одягав коштовне вбрання. Не відзначалися особливою пишністю прийоми посольств і влаштовані з цього приводу бенкети. Гетьман кохався в голубах, любив смакувати каву, у вільний час грав на цитрі чи курив турецьку люльку».

Запитання

Яким був Богдан Хмельницький у повсякденному житті? Про що це свідчить?

Розповідь учителя

Богдану Хмельницькому судилося очолити Національно-визвольну революцію українського народу проти польського панування. Воєнні події тривали протягом 1648—1657 рр. Частково козакам вдалося домогтися покращення життя українців. Найбільшим здобутком революції було створення козацької держави.

Словник

Революція — докорінні зміни в житті суспільства.

 

4. Як ми вшановуємо пам’ять про українське козацтво

  • Робота з підручником

Скориставшись наведеними джерелами, розкажіть як у народній пам’яті вшановується історія українського козацтва.

VІ. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Робота з епіграфом

Поясніть слова французького історика і філософа Вольтера, взяті за епіграф до уроку.

Завдання

Що, на вашу думку, означають наведені прислів’я про козаків?

1. Степ і воля — козацька доля.

2. Кінь для козака, що крила для пташки.

3. Козак, наче орел.

5. Козацькому роду нема переводу.

Хронологічна задача

Позначте на лінії часу рік початку і завершення Національно-визвольної революції українського народу, яку очолив Б. Хмельницький. Скільки років тривала ця подія?

Завдання

  1. Назвіть найбільший здобуток Національно-визвольної революції українського народу середини ХVІІ ст.

Тестові завдання

І варіант

1. Запорозьку Січ називають козацькою християнською республікою.

А так

Б ні

 

2. Вільна, озброєна людина — це:

А яничар

Б козак

В гетьман

3. Розташуйте події у хронологічній послідовності.

А національно-визвольна революція українського народу, очолювана Б. Хмельницьким

Б заснування першої Запорозької Січі

В морські походи Петра Конашевича-Сагайдачного

4. Укажіть, який історичний діяч зображений на ілюстрації.

А Богдан Хмельницький

Б Дмитро Вишневецький

В Петро Конашевич-Сагайдачний

5. Про кого йдеться?

Український князь. У середині ХVІ ст. під його проводом на острові Мала Хортиця козаки спорудили першу Запорозьку Січ.

А Дмитро Вишневецький

Б Богдан Хмельницький

В Іван Підкова

ІІ варіант

1. Виникнення козаків пов’язане із захистом українських земель від нападів турків і татар.

А так 

Б ні

 

 

2. Головний, старший, командувач військ у козаків — це:

А бунчужний

Б писар

В гетьман

3. Позначте на лінії часу рік початку та завершення Національно-визвольної революції українського народу. Скільки років тривала ця подія?

А 9 років

Б 2 роки

В 14 років

4. Укажіть, який історичний діяч зображений на ілюстрації.

 

А Максим Кривоніс

Б Петро Конашевич-Сагайдачний

В Богдан Хмельницький

5. Укажіть правильну відповідь.

 Петро Конашевич-Сагайдачний:

А здійснив чітку організацію козацького війська, зажив слави морського полководця, ра-зом із козаками захопив місто Кафу й здобув перемогу у Хотинській битві

Б зажив слави блискучого полководця та дипломата, розпочав Національно-визвольну ре-волюцію українського народу, здобув перемогу у битві під Жовтими Водами

В заснував на Дніпрі першу Запорозьку Січ, проводив військові походи проти Османської імперії

VII. Підсумки уроку

Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.

Основні висновки:

  • у 1556 р. на острові Мала Хортиця князь Дмитро Вишневецький заснував першу Запорозьку Січ;
  • для того щоб стати запорожцем, потрібно було пройти низку випробувань на сміливість, спритність, витривалість та кмітливість;
  • козак – вільна озброєна людина
  • гетьман — головний, командувач військ;
  • перша чверть ХVІІ ст. увійшла в історію України як доба героїчних походів козаків;
  • переможні морські походи козаків здійснювалися під керівництвом гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного;
  • протягом 1648—1657 рр. тривала Національно-визвольна революція українського народу, яку очолив гетьман Б. Хмельницький;
  • Б. Хмельницький був блискучим дипломатом, мужнім полководцем, розсудливим гетьманом;
  • найбільшим здобутком української Національно-визвольної революції стало створення власної держави.

VІІІ. Домашнє завдання

1. Підручник.

2. Складіть хронологічну задачу за темою уроку.

3. Творче завдання

Варіант І. Створіть малюнок за темою «Життя та побут запорожців».

Варіант ІІ. Створіть малюнок за темою «Я — козацького роду» у межах Дитячого національного художнього конкурсу «Я — козацького роду».

 1


[*] Підготувати як роздавальний матеріал.

[†] Тексти для груп підготувати як роздавальний матеріал.

[‡] Супроводжується демонструванням відповідного ілюстративного матеріалу.

[§] Підготувати як роздавальний матеріал.

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
4076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку