Українські дисиденти – виклик системі

Про матеріал
Це розробка практичного заняття до розділу "Україна в період системної кризи радянського ладу" з використанням традиційних завдань, інтерактивних прийомів та критичного мислення.
Перегляд файлу

Практичне заняття з історії України в 11 класі

Розробила вчитель історії

Комунального закладу "Золочівський ліцей №2"

Золочівської селищної ради

Нагула О.М.

 

Тема уроку: Українські дисиденти – виклик системі

Мета уроку:

      узагальнити і розширити знання учнів про особливості опозиційного руху в Україні у другій половині1960-х - 1980-ті роки, порівняно з другою половиною1950-х – першою половиною1960-х років,  методами боротьби дисидентів проти тоталітарного режиму на Україні, із формами переслідувань радянською владою інакодумців, діяльністю видатних діячів дисидентського руху;

    формувати в учнів уміння аналізувати історичні події, критично оцінювати історичні факти та діяльність історичних постатей; робити висновки та аргументовано обстоювати власні погляди; закріплювати навички роботи з історичним документом;

прищеплювати почуття національної гордості та самосвідомості, повагу до національної історії, до борців за незалежність України, спонукати здійснити свій внесок в розвиток української державності.

Тип уроку: практичне заняття.

Обладнання: історичні  джерела,  підручник «Історія України.11клас (рівень стандарту)» (авт. В.С.Власов, С.В.Кульчицький)

Основні поняття і терміни: дисиденти, опозиційний рух, УГГ.

Хід уроку

 І. Організаційний момент

    Привітання, пояснення методів роботи на уроці та  оцінювання діяльності.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 У поезії В.Стуса «Автопортрет зі свічкою» є такі  рядки: "Тримай над головою свічку, допоки стомиться рука – ціле життя. Замало – нічку. Довкола темінь полохка".

Запитання: До кого, на вашу думку, звертався В.Стус?

   На попередньому уроці ми почали знайомство з діяльністю дисидентів. Завдання сьогоднішнього заняття – поглибити знання та уявлення про період застою та діяльність в цих історичних умовах дисидентів.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання (здійснюється в ході роботи на занятті, оцінюється за допомогою самооцінювання – 0-2б.).

ІV. Актуалізація опорних знань (виконання завдань ЗНО з вибором однієї правильної відповіді)

Тест (4б.)

  1. Прочитайте уривок з інтерв’ю колишнього голови КДБ УРСР М.Голушки:
    «У карних справах… було передбачено відповідальність за антирадянську агітацію та пропаганду, наклепи на існуючий лад (ст.62,187 КК УРСР), застосування яких асоціюється із переслідуванням за інакомислення».
    Відповідні статті Кримінального кодексу використовувалися владою для боротьби з

А

багатопартійністю.

Б

дисидентством.

В

номенклатурою.

Г

«лисенківщиною».

  1. «Самвидав» – це один із методів боротьби дисидентів у СРСР й УРСР, що полягав у

А

поширенні серед населення української національної символіки.

Б

написанні листів-протестів до вищого партійно-радянського керівництва.

В

неофіційному виготовленні та розповсюдженні літературних і публіцистичних творів.

Г

друкуванні в державних засобах масової інформації критичних матеріалів.

3. Розгляньте фото палітурок видань і виконайте завдання.
http://lv.testportal.gov.ua:8080/images/his/2285.png
Ці візуальні джерела доречно використати для створення презентації

А

«Дисидентський рух в Україні».

Б

«Українські письменники-шістдесятники».

В

«Ідеологізація культурного життя в Україні».

Г

«Засоби масової інформації Радянської України».

 

 

 

 

4. Головне завдання своєї діяльності члени Української Гельсінської групи бачили в

А

реалізації Україною конституційного права на вихід зі складу СРСР.

Б

ліквідація монополії КПРС на владу та демократизації суспільного життя в Україні.

В

ознайомленні світового співтовариства з фактами порушень прав людини в Україні.

Г

здійсненні структурної перебудови економіки України на ринкових засадах.

  1. 5. Що стало наслідком підписання СРСР угоди,
  2. уривок з якої процитовано:
    «…Держави-учасниці поважатимуть права людини та
  3.  основні свободи включаючи свободу думку, совісті,
  4.  релігії та переконань, для всіх, незалежно від раси,
  5.  статі, мови та релігії…»

А

завершення «хрущовської відлиги»

Б

зародження Народного руху України

В

створення Української Гельсінської групи

Г

початок «косигінської реформи».

  1.       6. У царині якого мистецтва творили діячі, зображені на

 фото?
http://lv.testportal.gov.ua:8080/images/his/2147_1.png http://lv.testportal.gov.ua:8080/images/his/2147_2.png

А

кіно

Б

театру

В

музики

Г

архітектури

  1.  
  2. 7. Що було однією з ознак дисидентського руху в Україні в другій половині 1960 – першій половині 1980-х років?

А

мирний, ненасильницький характер боротьби

Б

поширення руху лише в західних областях України

В

координація масових антиурядових акцій з московськими групами

Г

домінування релігійної течії, її підтримка з боку православної церкви

8.

888. Факти з життя якого українського суспільно-пполітичного діяча подано нижче?
«Юрист, правозахисник, один із засновників Української робітничо-селянської спілки. Арештований за «антирадянську агітацію та пропаганду» й засуджений до страти, згодом заміненої п'ятнадцятирічним ув'язненням. Автор книги «Сповідь у камері смертників». Нагороджений медаллю Святого Володимира «Борцям за волю України»

А

І.Дзюби

В

Л.Лук'яненка

Б

Є.Сверстюка

Г

В.Чорновола

9д9. Однією з ознак дисидентського руху в Україні в 1970-х  рр. є

А

фінансування незалежними профспілками.

Б

використання мирних , ненасильницьких методів боротьби.

В

налагодження конструктивного діалогу з владою.

Г

залучення до нелегальної роботи лише українців.

1110. Позначте твердження, яке розкриває основний

З    зміст поняття “Українська Гельсінська група”:

А

громадська організація, яка ставила за мету політичну боротьбу проти існуючого режиму, добивалася реалізації Україною конституційного права на добровільний вихід зі складу СРСР;

Б

громадсько-політична організація, яка ставила за мету демократизацію суспільно-політичного життя республіки шляхом ліквідації монополії КПРС на владу;

В

громадська організація, яка керувалася гуманітарно-правовими мотивами, спрямовуючи свою діяльність на ознайомлення світового співтовариства з фактами порушення прав людини в Україні;

Г

політична організація, яка виступала за здобуття повної національно-державної незалежності України, структурну перебудову економіки республіки на ринкових засадах.

  1.     Якому діячеві належать такі факти біографії:
    «У 1985р. повернувся до Львова, де відновив правозахисну діяльність, видання «Українського вісника». Навесні 1990р. обраний головою Львівської обласної ради народних депутатів. На перших виборах Президента України у 1991р. посів друге місце, здобувши підтримку 23,27% виборців. У грудні 1992р. став головою Народного Руху України»?

А

В.Чорноволу

Б

Л.Лук'яненку

В

М.Руденку

Г

С.Хмарі

  1.          Через «самвидав» упродовж 1970 – початку 1980-х років розповсюджувалась інформація

А

«…про порушення свободи слова, судові і позасудові репресії в Україні, становище українських політв’язнів у тюрмах і таборах...»

Б

«про проблеми та досягнення передової української радянської науки, її роль у піднесенні розвитку народного господарства республіки...»

В

«...про здобутки й перспективи радянської економіки, роль Комуністичної партії Радянського Союзу в покращенні добробуту радянських людей...»

Г

«...про боротьбу народів за свою свободу, духовне та соціальне розкріпачення, роль СРСР у зміцненні миру у всьому світі...»

13. Про активізацію дисидентського руху в Україні в другій половині 1970-х рр.. свідчать

А

створення Української робітничо-селянської спілки

Б

поява праці І.Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?»

В

організація в Києві клубу творчої молоді «Сучасник»

Г

діяльність Української Гельсінської групи.

  1. Одне із завдань Української Гельсінської групи – це

А

ознайомлення української громадськості з Декларацією прав людини.

Б

засудження фактів втручання СРСР у внутрішні справи країн Східної Європи.

В

відновлення в правах неправильно звинувачених, незаконно засуджених осіб.

Г

внесення до Конституції УРСР положень про свободу слова та віросповідання.

  1. Що було однією з ознак дисидентського руху в Україні в другій половині 1960 – першій половині 1980-х років?

А

застосування збройних методів боротьби проти влади

Б

загальноукраїнський характер, поширення в усіх регіонах

В

координація масових антиурядових акцій з московськими групами

Г

домінування релігійної течії, її підтримка з боку православної церкви.

  1.          Яку думку намагався донести до населення радянської України автор зображеної листівки-карикатури?
    http://lv.testportal.gov.ua:8080/images/his/2148.png 

А

безперспективність боротьби за незалежність України

Б

декларативний характер положень Основного Закону Української РСР

В

територіальні зазіхання радянської Росії на територію України

Г

економічна залежність УРСР від радянської Росії

ІV. Основна частина

1.  - Ми згадали конктретні факти з теми, тепер пропоную вам реалізувати свій творчий потенціал та скласти сенкан до слова «дисидент».

(Приклади складених учнями сенканів, 3,5 б.)

1 Дисидент

2 Бунтівний, патріотичний.

3 Захищає, українізує, виступає.

4 Важливий крок до незалежності.

5 Інакодумець.

 

1 Дисидент

2 Волелюбний, патріотичний.

3 Відстоює, бореться, захищає.

4 Це воїни без зброї.

5 Інакодумець.

 

1 Дисидент

2 Палкий, волелюбний.

3 Бореться, закликає, відстоює.

4 Він – взірець мужності, незалежності.

5 Патріот або опозиціонер.

 

1 Дисидент

2 Непримиренний, відданий.

3 Бореться, відстоює, жертвує.

4 Становить загрозу радянській системі.

5 Опозиціонер.

 

1 Дисидент

2 Волелюбний, сміливий.

3 Бореться, відстоює, страждає.

4 Не погоджується з ідеологією.

5 Опозиціонер.

 

2. Робота в парі, вправа «постав у відповідність»:

1. В. Мороз

А «Лихо з розуму»

2. В. Стус

Б «Репортаж із заповідника Берії», «Хроніка опору»

3. В.Чорновіл

В «Всесвіт у тобі»

4. М. Руденко

Г «Гранатові сонети»

5. І.Світличний

Д «Інтернаціоналізм чи русифікація»

6. І. Дзюба

Е «На колимськім морозі калина»

1-Б, 2- Е, 3-А, 4-В, 5-Г, 6-Д              1,5б.

 

3. Робота в групах за методичним прийомом «Ромашка Блума».

Завдання учням: скласти до представників інших груп по 1 питанню кожного виду.

Наприклад: просте питання: «Ким були дисиденти?»;

уточнювальне: «Як ви вважаєте дисиденти таки досягли своїх цілей?»;

пояснювальне: «Як саме дисиденти вплинули на суспільство та політичну систему?»;

творче: «Чи вважаєте ви слушним твердження про те, що діяльність дисидентів неабияк сприяла розпаду СРСР? »;

оцінювальне: «Які уроки мала б зробити влада , зважаючи на дисидентів?»;

практичне: «Для чого нам треба знати про дисидентів?»

Далі – взаємоопитування. Оцінювання 1-3б. за складене питання чи відповідь.

 

4. Робота із  завданнями підручника, С.118 – 124.

 

VІ. Підсумки уроку

Ліна Костенко пізніше так резюмує долю своїх духовних побратимів:

Було нам важко, і було нам зле,

І західно, і східно,

Було безвихідно. Але

Нам не було негідно.

І це, напевно, головне.

Якої ще фортуни?

Не відступилися. І не

Поклали лжу на струни.

 

  • Вправа «мікрофон», завдання: «Які думки і почуття викликає поезія?», «Порівняно з другою половиною 1950-х – першою половиною 1960-х років, дисидентський рух став…»
  • Оцінювання діяльності здобувачів освіти.

VІІ. Домашнє завдання

Повторити  8, 12; скласти анкету та провести анкетування «Рівень життя періоду застою»; записати інтерв'ю  про тогочасне життя; скласти добірку питань ЗНО з теми.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Глодовська Людмила Олесандрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Глушко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 квітня 2020
Переглядів
10726
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку