"Українські Карпати"

Про матеріал

За формою проведення - це урок-подорож, що складається із 7 зупинок - стежинок:

- «Географічне положення»,

- «Рельєф»,

- «Тектонічні структури. Геологічна будова»,

- «Клімат»,

- «Грунти»,

- «Поверхневі води,

- «Рослинний покрив і тваринний світ».

В розробці уроку застосовані міжпредметні зв'язки з українською літературою, інтерактивні технологія – робота в парах (прийом «Кореспондент»), прийом «Сніжна грудка».

Перегляд файлу

Тема: Українські Карпати. Географічне положення, межі і розміри. Загальні риси природних умов.

 

Мета: сформувати знання про географічне положення та природні компоненти Карпат, удосконалити і систематизувати знання про особливості  природних умов гірських районів; розвивати вміння працювати в парах, закріпити навички роботи з атласом, контурною картою, підручником; продовжити формувати пізнавальний інтерес учнів до рідної країни.

 

Тип уроку: урок-подорож.

 

Хід уроку

І.Організаційна частина.

Діти, пролунав дзвоник, котрий сповістив, що попереду в нас 45 незабутніх і чудових пізнавальних  хвилин географії. До нас на урок завітали гості. Тож привітайтеся з ними.

«Якщо бажаєш бути щасливим -  будь ним», - стверджував знаменитий  Козьма Прутков. Як ви розумієте ці слова? Правильно, настрій людини залежить від неї самої. Тож поверніть голову до свого сусіда, подаруйте один одному посмішку, тепло своїх очей і подумки побажайте успіхів на уроці. В людини буде гарний настрій, коли вона впевнена в своїх силах. З якими знаннями ви прийшли на урок географії? Давайте перевіримо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

  • Які класи ландшафтів виділяють на території України?
  • Де розташовані Кримські гори? Українські Карпати?
  • До яких гір за висотою належать Кримські гори? Українські Карпати?
  • Чи доводилось вам бувати поблизу цих гір?

 

ІІІ. Мотивація навчальної  і пізнавальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

Колись відомий мандрівник, дослідник Центральної Азії Микола Пржевальський говорив: «А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати». Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в заочну подорож. А куди, ви зараз дізнаєтесь, коли прослухаєте вірш Д. Луценка.

Долини та гори,

Хребтів перекати,

Джерел кришталева сльоза…

Карпати, Карпати,

Зелені Карпати –

Гуцульського краю – довічна краса!

  •              Тож куди ми з вами будемо подорожувати?

Так, сьогодні ми здійснимо подорож до одного з наймальовничіших регіонів України. Українські Карпати вражають нас чарівністю своїх вершин, красою полонин, дзвінкими потоками рік, стрункими смереками. А подорожувати ми будемо стежинами, назвами яких будуть пункти плану характеристики ландшафтів. Давайте згадаємо план.

(Учні називають пукти плану, після чого вивішую його на дошці).

Подорож триватиме протягом двох уроків. На цьому уроці ми з вами пройдемо такими стежками:  (показую їх)

1.Географічне положення.

2.Рельєф.

3.Тектонічні структури. Геологічна будова.

4.Клімат.

5.Поверхневі води.

6.Грунти.

7.Рослинний покрив. Тваринний світ.

А на наступному уроці завершимо нашу подорож. Я впевнена, що ви відкриєте для себе багато нового, цікавого. Під час подорожі занотовуйте у зошити все те, що вважаєте необхідним. Отже, записуємо тему уроку.

(Слайд № 1)

 

ІV.Вивчення нового матеріалу.

Зараз ми з вами знаходимося на стежині, яка має назву  «Географічне положення».

1 стежина «Географічне положення».

Завдання. Використовуючи «Фізичну карту України» в   атласі та текст підручника на ст. 183, охарактеризуйте географічне положення Українських Карпат за планом, який ви знайдете на другому слайді.

(Слайд № 2)

1.У якій частині України розташовані.

2.Із якими формами рельєфу межують.

3.Напрямок простягання.

4.Протяжність у межах України.

(відповідь учнів)

Першу частину шляху подолано,  і ми  з вами повернули на другу стежину «Рельєф».

2 стежина «Рельєф».

Завдання. За допомогою «Фізичної карти України» в атласі, картосхеми у підручнику на ст. 147 визначте, з яких основних пасем  складаються Українські Карпати. Запишіть їх назви у зошит.

(після відповіді учнів показ слайдів гірських пасем)

(Слайди № 3-5)

Українські Карпати є своєрідним музеєм, де зберігаються важливі геологічні «документи», створені самою природою і відбиті в камені, що дозволяє відтворити їхню історію. Продовжуємо нашу подорож, і зараз ми знаходимося на стежині «Тектонічні структури. Геологічна будова»

3 стежина «Тектонічні структури. Геологічна будова».

Вчитель розповідає.  Під час розповіді перегляд слайду.

(Слайди № 6-9)

Гори наші, гори наші,

Гори наші Карпати,

Не зміняв би, не зміняв би,

Гей, вас на жодні дукати.

Ми рухаємося вперед. І перед нами  розкриває свої таємниці стежина «Клімат».

4 стежина «Клімат».

Робота з цитатою. Я зачитаю уривок з твору М. Коцюбинського «Фата Моргана», а ви, прослухавши, дасте відповідь на запитання:

  • Про яку особливість клімату описується у творі?

«Дощі випадають щоденно. Вискочить сонце на мить на блакитну полянку, щоб обсушитись, гляне на себе в калюжу – і знову повзуть на нього важкі розтріпані хмари».

  • Отже, яку особливість клімату описано у творі?

(Відповідь учнів)

(Слайд № 10)

Завдання. Самостійно опрацюйте слайд № 10  і ознайомтеся з особливостями клімату Українських Карпат. Але уважно працюйте, тому що після завершення цієї роботи на вас чекає завдання на увагу.

Робота над помилками. У поданому тексті визначити помилкові твердження.

«На кліматичні умови Українських Карпат  впливають положення гірських хребтів та їх висота. З підняттям у гори температура підвищується, а кількість опадів -  зменшується.   Клімат  середземноморський  з циклонічними і антициклонічними вторгненнями атлантичного повітря. Температура січня у Передкарпатті  становить від - 6°С до - 12°С , а в горах - 4°С. Зима м’яка, багатосніжна, з тривалими відлигами. Середня температура липня в Передкарпатті +19°С,  на Закарпатті +20 °С, а в горах – від +27°С до + 30 °С. Літо в горах жарке, сухе. Передгір’я і гори надмірно зволожуються, річні суми – десь 500 – 800 мм у передгір’ях та  1500-2000 мм у горах.»

 

  •              Поясніть причини нерівномірного розподілу опадів?

5 стежина «Грунти».

Одним з важливих компонентів ПК  є грунти. Отже, стежина  «Грунти».

  • Які  типи грунтів  характерні для Українських Карпат?

Завдання. Давайте звернемося по допомогу до карти. Знайдіть потрібну інформацію на карті «Грунти» в атласах. Оформіть здобутий матеріал у вигляді невеликої схеми.

(Самоперевірка  за моїм зразком Слайд № 11)

Завдання. Давайте ще раз звернемося до карти «Грунтів» і порівняємо грунти Кримських гір і  Українських Карпат.

(Відповіді учнів)

Стогне Черемош, лютує,

В шумі білому шумить,

Греблі, камені шматує

І орлом кудись летить.

Такою колись побачив одну з карпатських  річок  - Черемош -   видатний український поет  О. Олесь:

Отже, ми з вами рухаємося по стежині «Поверхневі води».

6 стежина «Поверхневі води».

Вчитель розповідає.

(Показ слайдів № 12-14)

 

Робота  з контурною  картою. Позначте на контурній карті найбільші річки Українських Карпат.

Досить різноманітний рослинний покрив і тваринний світ Карпат. Це ми зараз і з’ясуємо. Остання стежина подорожі - «Рослинний покрив і тваринний світ».

7 стежина «Рослинний покрив і тваринний світ».

Прийом «Кореспондент». Робота в парах. Опрацюйте текст підручника на         ст. 187. Один учень ознайомлюється з  рослинним покривом, інший -  з тваринним світом. Потім один одному розповідаєте. Але будьте уважні, тому що вам потрібно буде виконати завдання.

Вибірковий диктант.  А зараз ми перевіримо, наскільки точно ви змогли передати інформацію один одному. Виписати представників флори  і фауни, які характерні для Карпат.

(Вчитель зачитує)

Смерека,  сосна гірська, клен, ковила, форель, лілія лісова, бурий ведмідь,  ховрах, ялиця,  бук,  тхір степовий, глухар,  яструб,  тушканчик, лось, короп.

(Міняються зошитами і по  слайду № 15 перевіряють )

(Показ слайду з флорою і фауною)

Моя Карпатська Україно!

Найкраща квітко на землі,

Лежиш тепер ти не в руїнах,

Пісні співають всі тобі.

Отже, перший етап нашої подорожі наближається до завершення. І зараз ми перевіримо, наскільки ви були уважними. 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Гра «Давайте порівняємо». Дві групи. За пунктами плану визначити спільні риси – 1 група -  та відмінні риси – 2 група - Карпат і Кримських гір.

План

1.Географічне положення.

2.Рельєф і склад гірських порід.

3.Клімат.

4.Грунти.

5.Поверхневі води

6.Рослинний покрив. Тваринний світ.

2. Прийом  «Сніжна грудка». (Один називає число, а другий пояснює його значення)

280 км, 2061 м, - 4°С, 1500-2000 мм, 20 %.

3. Прийом «Впізнай мене».

1. Це найтепліша частина Карпатської гірської країни. Вона являє собою плоску, слабо похилену на південний захід рівнину. М’яка зима і тепле літо сприяє розвитку садівництва, виноградарства. (Закарпаття)

2. Цей унікальний об’єкт знаходиться в самому центрі Карпат на висоті 1801 м і в своєму утворенні завдячує льоду, що вкривав гори в льодовиковому періоді.          (оз. Бребенескул)

3. Коли на місці Карпат шуміли хвилі давнього моря, тут уже височіли гори. (Рахівський масив)

4. Ця найхолодніша та найвологіша  частина Карпат зібрала до себе всі найвищі гори. Річки тут стрімкі, порожисті, є водоспади, блищать озера. (Чорногора)

 

VІ. Підсумок уроку.

Рефлексія. За допомогою умовних позначок (+, - , !) біля пелюсток квітки  покажіть, яку частину уроку ви  засвоїли краще за все, яку - трохи гірше, а яку хотіли б ще раз повторити.

(Позначають)

 

 

                                                               Географічне

                                                               положення

  Флора, фауна   Рельєф 

 

 

                                                      

                                                     Українські Карпати

           Поверхневі води                                                               Тектонічна

                                                                                                           будова

 

 

                                          Грунти                                   Клімат

 

 

Вдома ви звернете більше уваги на ту частину уроку, яку засвоїли гірше, і яку ще раз хотіли б повторити.

Виставлення оцінок. Нагородження наклейками:

  • «Найкращий на уроці»,
  • «За творчість»,
  • «За зусилля».

 

VІІ. Домашнє завдання.

Диференційоване:

1. § 36 ст. 183-187,  завдання 1 ст.  188 (письмово), позначити у контурній карті гірські пасма Українських Карпат.

2. § 36 ст. 183-187,  позначити у контурній карті гірські пасма Українських Карпат, скласти письмово порівняльну таблицю Українських Карпат і Кримських гір за планом вивчення.

3. § 36 ст. 183-187,  позначити у контурній карті гірські пасма Українських Карпат, скласти письмово порівняльну таблицю Українських Карпат і Кримських гір за планом вивчення, підготувати повідомлення про природоохоронні території Українських Карпат.

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
962
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку