Українські народні пісні. Золоті зернята народної мудрості.
Матеріал уроку: Українські народні пісні «ходить гарбуз по городу», «Три товариші». Прислів’я і приказки. Скоромовки : «Сів шпак», «хлопець», «Сорока». Загадки.
Тема : Збагачувати уявлення учнів про пісню як жанр усної народної творчості та про малі форми усної народної творчості. Вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал. Вдосконалювати навички виразного читання. Розвивати образність мовлення, кмітливість, вчити складати загадки. Виховувати любов до народної пісні.
Хід уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з такими жанрами усної народної творчості, як пісня, скоромовки, прислів’я і приказки, загадки. українці, як соловейки, співучий народ. Споконвіку наші предки мали хист до співу. Ще змалку знали вони багато пісень.
Що співає мама над колискою немовляти?
-
Які колискові пісні ви знаєте? Хто є їх головними героями?
-
Після того, як маленька дитина вчиться робити перші кроки, вчиться плескати в долоні, з нею розучують пісеньки – забавлянки. Люблять діти заклички й примовки. Давайте пригадаємо їх . Я почну
-
Печу, печу хлібчик… (Дітям на обидчик)
-
Іди, іди, дощику … (зварю тобі борщику, в полив’янім горщику)
-
Вийди , вийди, сонечко – (на дідове Полечкою, на бабине зіллячко, на наше подвір’ячко)
-
А як полюбляють українські люди колядки, щедрівки, веснянки, жниварські весільні пісні?
-
У формі чого створювалися народні пісні? (У формі вірша)
-
Отже, народна пісня – це невеликий усний віршований твір, що співається . За змістом інколи вони нагадують казки, а природні явища та рослини у них можуть бути зображені як живі істоти. Сьогодні на уроці ми познайомимося з українськими народними піснями «Ходить гарбуз по городу» і «Три товариші», та прислів’ями і приказками, скоромовками, загадками.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
-
Опрацювання української народної пісні «Ходить гарбуз по городу»
а) Читання пісні вчителем.
-
Назвіть дійових осіб
-
Як потрібно читати пісню? (Читати пісні треба наспівно, наче ведеш довірливу розмову).
б) Словникова робота
гарбуз, бараболя – картопля,
обізвались піддержав – підтримав
свояки – родичі перістий – рябий.
в) Читання пісні учнями мовчки.
-
Який настрій пісні?
-
Які інтонації переважають у розмові овочів? Яким тоном треба читати слова автора? гарбуза? гарбузових родичів?
г) Розвиток швидкості читання.
-
Я вам показую малюнок дійової особи пісні, а ви повинні знайти і прочитати стовпчик, де цей овоч згаданий (диня, буряки, бараболя, огірки)
-
Подивіться на малюнок . Про кого ми не читали? (Гарбуза і квасолю).
-
Знайдіть рими до слів:
диня – (господиня); буряки – (свояки); біб – (рід); бараболя – (квасоля) ; огірочки – (дочки).
д) Виразне читання пісні в особах.
е) Робота над ілюстрацією
-
Розгляньте малюнок. Чи упізнали ви «гарбузових родичів?» Назвіть їх усіх зліва – направо.
-
Який настрій передано на малюнку?
-
Кого зайвого зобразив художник? (Моркву) А кого потрібно ще домалювати? (буряка, квасолю).
є) Хвилинка творчості.
-
За аналогією до пісні складіть куплет про моркву, використавши риму морквиця – сестрицю (Учні працюють парами)
-
Що у пісні нагадує казку? Хто найчастіше її виконував? В яку пору року? Чому ви так думаєте?
-
Опрацювання української народної пісні «Три товариші».
а) Читання пісні учнями мовчки.
-
Прочитайте пісню мовчки. Що це за три товариші? Де відбувалася їхня розмова?
б) Вибіркове читання.
-
Прочитайте перший куплет. Як названо Сонце? А Місяць і Дощик? Чому ці три слова написані з великої букви?
в) Читання буксиром ( за сильнішим учнем).
-
Прочитайте слова Сонця. Як зустрічають Сонце?
-
Прочитайте слова Місяця напівголосно. Коли місяць з’являється? Хто йому радіє?
-
Прочитаємо слова Дощика «ланцюжком» : одне слово я, а наступне – хором .
-
Хто радіє дощику?
-
Які незвичайні слова ви почули в пісні? (Ізійду, ізрадіють). Як ми говоримо ці слова?
-
Чому живі істоти по-різному радіють Сонцю , Місяцю і Дощику? Чи можна сказати, хто з них потрібна більше, а хто – менше?
-
Чим нагадує ця пісня казку?
г) Читання казки в особах?
-
Робота над прислів’ями і приказками.
а) Читання прислів’їв учнями (ланцюжком)
-
Чи великі ці вислови ? Що таке прислів’я і приказки. (Це короткі влучні образні вислови, повчального характеру)
-
Перегляньте очима всі прислів’я, що у підручнику.. Із скількох речень складається кожне
б) Розвиток техніки читання .
-
Я читаю останнє слово прислів’я, а ви знайдіть і прочитайте його початок.
в) Добір узагальненої назви до груп прислів’їв.
-
Прочитаємо 1 групу прислів’їв (Що об’єднує прислів’я цієї групи. Яку назву дамо цій групі? (про розум і освіченість). 2група прислів’їв (про силу слова) 3 група прислів’їв (про працю)
Прочитайте слово на дошці . З яких двох слів воно складається? (скоро мовка) . Скоромовки – це жартівливі вислови , складені із важких для швидкої вимови слів.
а) Читання скоромовки «Сів шпак», буксиром (за вчителем)
б) Читання луною скоромовки «Хлопець».
в) Мовчазне читання скоромовки «Сорока».
г) Конкурс на кращого скоромовця.
-
Прочитайте швидко ту скоромовку , яка найбільше вам сподобалась.
а) Читання і відгадування ланцюжком . Той хто читає, має право першим сказати відгадку. Якщо він не знає, клас відгадує хором.
-
Чому ви так вважаєте. Доведи свою відповідь.
б) Визначення структурної композиції загадки.
-
Розглянемо усі загадки. Які це речення? (Загадка має форму розповідного чи читального речення; часто слова в ній римуються; називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками)
УІ. Підсумок уроку.
-
З якими жанрами усної народної творчості ми познайомилися сьогодні на уроці?
-
Як називається одним словом цікава задача, що має форму питального або розповідного речення?
-
Як називається одним словом жартівливі вислови, складені із важких для швидкої вимови слів?
-
Які прислів’я ви запам’ятали?