Українські народні пісні. Золоті зернята народної мудрості

Про матеріал

Збагачувати уявлення учнів про пісню як жанр усної народної творчості та про малі форми усної народної творчості. Вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал. Вдосконалювати навички виразного читання. Розвивати образність мовлення, кмітливість, вчити складати загадки. Виховувати любов до народної пісні.

Перегляд файлу

Українські народні пісні. Золоті зернята народної мудрості.

 

Матеріал уроку: Українські народні пісні «ходить гарбуз по городу», «Три товариші». Прислів’я і приказки. Скоромовки : «Сів шпак», «хлопець», «Сорока». Загадки.

Тема : Збагачувати уявлення учнів про пісню як жанр усної народної творчості та про малі форми усної народної творчості. Вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал. Вдосконалювати навички виразного читання. Розвивати образність мовлення, кмітливість, вчити складати загадки. Виховувати любов до народної пісні.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

          Сьогодні на уроці ми познайомимося з такими жанрами усної народної творчості, як пісня, скоромовки, прислів’я і приказки, загадки. українці, як соловейки, співучий народ. Споконвіку наші предки мали хист до співу. Ще змалку знали вони багато пісень.

            Що співає мама над колискою немовляти?

  • Які колискові пісні ви знаєте? Хто є їх головними героями?
  • Після того, як маленька дитина вчиться робити перші кроки, вчиться плескати в долоні, з нею розучують пісеньки – забавлянки. Люблять діти заклички й примовки. Давайте пригадаємо їх . Я почну
  • Печу, печу хлібчик… (Дітям на обидчик)
  • Іди, іди, дощику … (зварю тобі борщику, в полив’янім горщику)
  • Вийди , вийди, сонечко – (на дідове Полечкою, на бабине зіллячко, на наше подвір’ячко)
  • А як полюбляють українські люди колядки, щедрівки, веснянки, жниварські весільні пісні?
  • У формі чого створювалися народні пісні? (У формі вірша)
  • Отже, народна пісня – це невеликий усний віршований твір, що співається . За змістом інколи вони нагадують казки, а природні явища та рослини у них можуть бути зображені як живі істоти. Сьогодні на уроці ми познайомимося з українськими народними піснями «Ходить гарбуз по городу» і «Три товариші», та прислів’ями і приказками, скоромовками, загадками.

 

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

  • Опрацювання української народної пісні «Ходить гарбуз по городу»

а) Читання пісні вчителем.

  • Назвіть дійових осіб
  • Як потрібно читати пісню? (Читати пісні треба наспівно, наче ведеш довірливу розмову).

 

б) Словникова робота

      гарбуз,                     бараболя – картопля,

      обізвались               піддержав – підтримав

      свояки – родичі       перістий – рябий.

 

в) Читання пісні учнями мовчки.

  • Який настрій пісні?
  • Які інтонації переважають у розмові овочів? Яким тоном треба читати слова автора? гарбуза? гарбузових родичів?

               г) Розвиток швидкості читання.

  1. Я вам показую малюнок дійової особи пісні, а ви повинні знайти і прочитати стовпчик, де цей овоч згаданий (диня, буряки, бараболя, огірки)
  2. Подивіться на малюнок . Про кого ми не читали? (Гарбуза і квасолю).
  3. Знайдіть рими до слів:

диня – (господиня); буряки – (свояки); біб – (рід); бараболя – (квасоля) ; огірочки – (дочки).

                  д) Виразне читання пісні в особах.

                  е) Робота над ілюстрацією

  1. Розгляньте  малюнок. Чи упізнали ви «гарбузових родичів?» Назвіть їх усіх зліва – направо.
  2. Який настрій передано на малюнку?
  3. Кого зайвого зобразив художник? (Моркву) А кого потрібно ще домалювати? (буряка, квасолю).

                   є) Хвилинка творчості.

  • За аналогією до пісні складіть куплет про  моркву, використавши риму морквиця – сестрицю (Учні працюють парами)
  • Що у пісні нагадує казку? Хто найчастіше її виконував? В яку пору року? Чому ви так думаєте?
    • Опрацювання української народної пісні «Три товариші».

а) Читання пісні учнями мовчки.

  • Прочитайте пісню мовчки. Що це за три товариші? Де відбувалася їхня розмова?

                     б) Вибіркове читання.

  • Прочитайте перший куплет. Як названо Сонце? А Місяць і Дощик? Чому ці три слова написані з великої букви?

                      в) Читання буксиром ( за сильнішим учнем).

  • Прочитайте слова Сонця. Як зустрічають Сонце?
  • Прочитайте слова Місяця напівголосно. Коли місяць з’являється? Хто йому радіє?
  • Прочитаємо слова Дощика «ланцюжком» : одне слово я, а  наступне – хором .
  • Хто радіє дощику?
  • Які незвичайні слова ви почули в пісні? (Ізійду, ізрадіють). Як ми говоримо ці слова?
  • Чому живі істоти по-різному радіють Сонцю , Місяцю і Дощику? Чи можна сказати, хто з них потрібна більше, а хто – менше?
  • Чим нагадує ця пісня казку?

                    г) Читання казки в особах?

 

  • Робота над прислів’ями і приказками.

а) Читання прислів’їв учнями (ланцюжком)

  • Чи великі ці вислови ? Що  таке прислів’я і приказки. (Це короткі влучні образні вислови, повчального характеру)
  • Перегляньте очима всі прислів’я, що у підручнику.. Із скількох речень складається кожне

                     б) Розвиток техніки читання .

  • Я читаю останнє слово прислів’я, а ви знайдіть і прочитайте його початок.

в) Добір узагальненої назви до груп прислів’їв.

  • Прочитаємо 1 групу прислів’їв (Що об’єднує прислів’я цієї групи. Яку назву дамо цій групі? (про розум і освіченість).  2група прислів’їв (про силу слова)                                                          3 група прислів’їв (про працю)
    • Робота над скоромовками.

Прочитайте слово на дошці . З яких двох слів воно складається? (скоро мовка) . Скоромовки – це жартівливі вислови , складені із важких для швидкої вимови слів.

а) Читання скоромовки «Сів шпак», буксиром (за вчителем)

б) Читання луною скоромовки «Хлопець».

в) Мовчазне читання скоромовки «Сорока».

г) Конкурс на кращого скоромовця.

  • Прочитайте швидко ту скоромовку , яка найбільше вам сподобалась.

 

  • Робота над загадками.

а) Читання і відгадування ланцюжком . Той хто читає, має право першим сказати відгадку. Якщо він не знає, клас відгадує хором.

  • Чому ви так вважаєте. Доведи свою відповідь.

                    б) Визначення структурної композиції загадки.

  • Розглянемо усі загадки. Які це речення? (Загадка має форму розповідного чи читального речення; часто слова в ній римуються; називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками)

 

УІ. Підсумок уроку.

  • З якими жанрами усної народної творчості ми познайомилися сьогодні на уроці?
  • Як називається одним словом цікава задача, що має форму питального  або розповідного речення?
  • Як називається одним словом  жартівливі вислови, складені із важких для швидкої вимови слів?
  • Які прислів’я ви запам’ятали?

 

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
2411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку