Мельницька Ольга Василівна, вчитель історії Лівинецької ЗОШ І-ІІІ ступенів Кельменецького району, Чернівецької області
Конспект навчального заняття
Навчальний предмет. Історія України 8 клас
Тема 4. Українські землі в 60–80–ті роки XVII ст.
Тема уроку: Адміністративно-територіальний устрій Лiвобережної Гетьманщини.
Мета: охарактеризувати адміністративно-територіальний та політичний устрій Лівобережної Гетьманщини в 60–80–ті роки XVII ст., простежити заходи гетьманів щодо захисту державних інтересів Гетьманщини, визначати соціальний устрій Лівобережної України та основні стани населення; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами, аналізувати і висловлювати свою думку щодо них, працювати з картою, підручником та іншими джерелами інформації, самостійно робити висновки і давати оцінку історичним явищам і подіям.
Основні поняття: «Лівобережна Гетьманщина»
Обладнання: ПК та мультимедійний проектор (для перегляду створеної мультимедійної хрестоматії); підручник; зошит; роздруковані документальні матеріали; картографічний матеріал (Атлас з історії України (XVI - др. пол. XVIII ст.). 8 клас. - К. : ІТП, 2004); ілюстрації до теми; маркери.
Тип уроку: засвоєння нових вмінь та знань
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• вміти характеризувати адміністративно - політичний устрій Лівобережної в другій половині ХVІІ ст.
• показувати на карті центри полків Лівобережної Гетьманщини;
• визначати соціальний устрій Лівобережної України, називати основні стани населення;
• застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «Лівобережна Гетьманщина»;
• розвинути вміння працювати з історичними джерелами, робити висновки, узагальнення, порівняння, висловлювати свою точку зору, аргументувати, посилаючись на джерела, свою позицію
Хід уроку
І. Організаційний момент
Історія будь-якого народу, як і життя людини, має героїчні і трагічні, щасливі й нещасливі сторінки. І оскільки саме в героїзмі найповніше виявляється національний характер народу, його душевна краса, його талант; ці сторінки особливо хвилюють і викликають почуття національної гордості. Однією з таких героїчно-трагічних сторінок в історії України була Гетьманщина, якій ми і присвячуємо наш сьогоднішній урок.
А розпочати його я хотіла б словами відомого українського поета Дмитра Павличка:
«Забули ясні зорі козацький хоровод,
Бої на Чорнім морі, гармати Жовтих Вод
Забула вже Європа ту силу молоду,
що біля Конотопа розбила вщент Орду.
Забули вже портали в Парижі та Москві,
Як шану віддавати козацькій хоругві.
Забули,тугодуми, як воля січова
Творила віщі думи, збирала в кров слова.
А ми пригадаймо, забути не даймо,
Що слава козацька жива”.
Я запрошую вас побувати на Лівобережній Україні в другій половині XVII століття, ознайомитися з адміністративно-територіальним устроєм та органами влади, простежити заходи гетьманів щодо захисту державних інтересів, визначити соціальну структуру Лівобережної Гетьманщини.
Проблемним питанням уроку є:
-
Чи можна стверджувати, що адміністративно територіальний та політичний устрій Лівобережної України не зазнав суттєвих змін від часів Б.Хмельницького.
Працювати ми будемо за таким планом:
-
Адміністративно-територіальний устрій Лiвобережної Гетьманщини.
-
Органи влади.
-
Заходи гетьманів щодо захисту державних інтересів Гетьманщини.
-
Соціальний устрій.
-
План записувати не будемо, так як він розміщений у міні – підручнику, у яких міститься, очікувані результати, головні поняття, план, схеми і тези питань, які будуть вивчатися на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Для того, щоб ми розпочали нашу подорож, нам знадобляться перепустки. Але отримати їх ви зможете лише в тому випадку, коли відтворите в пам’яті знання з попередніх тем.
1. Коли, за яких обставин утворилася Українська козацька держава — Гетьманщина?
(У ході визвольної війни українського народу 1648-1649 рр. Правове оформлення козацької держави – у Зборівському (1649 р.) та Білоцерківському (1651 р.) договорах)
2. Як ви вважаєте, чому вона мала таку назву?
А зараз проведемо вправу Хмарка слів або тегів
1. Розгляньте уважно малюнок. Якою історичною подією пов’язані між собою слова? (Андрусівське перемир’я 30 січня 1667 р.)
2. Складіть речення, використовуючи в ньому слова з мозаїки як опорні.( 30 січня 1667 р. було підписано Андрусівське перемир'я за яким закріплювався поділ України. Правобережна Україна, без Києва, увійшла до Польщі,а Лівобережжя та тимчасово Київ, залишилися за Росією.)
-
Таким чином, за Андрусівським перемир’ям територія України поділялася на Лівобережну та Правобережну.
-
Я вітаю вас. Всі отримали перепустки для нашої подорожі. Тож, якщо ви готові, ми можемо розпочинати.
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
-
Адміністративно-територіальний устрій Лiвобережної Гетьманщини.
Розповідь вчителя
-
Переходимо до вивчення першого питання «Адміністративно-територіальний устрій Лiвобережної Гетьманщини».
-
Лівобережна Україна з Києвом після Переяславської ради 1654 р. в офіційних документах царського уряду почала називатися Малоросією, а також часто іменувалася Гетьманщиною. Вона обіймала територію нинішніх Чернігівської, Полтавської, західну частину Сумської та Харківської областей, східну частину Черкаської, Київської областей.
-
У другій половині XVII ст. територія Гетьманщини неодноразово змінювалася, але незмінним залишався полково-сотенний устрій. По смерті Б. Хмельницького в Гетьманщині після обрання І. Виговського утвердилась республіканська форма правління, яка вже незабаром стала республікансько-олігархічною. Змінилась також і форма державного устрою. У першій половині 60-х рр. XVII ст. з єдиної держави Гетьманщина перетворюється на нестійке об'єднання (конфедерацію), що складається з Правобережної Гетьманщини, Лівобережної Гетьманщини і Запорожжя. У першій половині 70-х рр. XVII ст. козацький устрій на Правобережжі було ліквідовано, а Запорожжя фактично вийшло з підпорядкування гетьмана. Таким чином, започаткований Б. Хмельницьким устрій зберігся лише на Лівобережній Гетьманщині.
-
У вашому міні – підручнику є визначення, що таке Лівобережна Україна. Хто може зачитати?
-
Згадайте, будь ласка, яким був адміністративно-територіальний устрій Козацької держави.
-
Після обрання І.Брюховецького (1663-1668) в Гетьманщині склався свій адміністративно-територіальний устрій.
-
Тепер зверніть увагу на адміністративно-територіальний устрій Лівобережної України.
-
Що спільного між цими двома схемами?(полки, сотні,курені)
Робота з картою
Відкрийте підручники на стор.201, розгляньте карту Козацька держава середини 17-18 ст. та вкажіть
-
Яким кольором позначена Лівобережна Гетьманщина?
-
Назвіть резиденції лівобережних гетьманів?
-
На Лівобережжі існувало 10 полків:
-
Давайте знайдемо на карті: Київський, Чернігівський, Стародубський, Ніжинський, Прилуцький, Переяславський, Лубенський, Гадяцький, Миргородський, Полтавський.
-
Покажіть адміністративно – територіальний устрій на стінній карті.
-
Полки поділялися на сотні, які у свою чергу, поділялися на курені.
-
Який висновок можна зробити?
-
Таким чином, адміністративно територіальний устрій Гетьманщини відповідав адміністративно – територіальному устрою Козацької держави за винятком кількості та назви полків, які входили до їх складу.
2. Органи влади
Розповідь вчителя
-
Наступне питання, яке ми будемо розглядати «Органи влади на Лівобережній Україні».
-
За формою державного правління Українська козацька держава (Гетьманщина) була автономією і перебувала під протекторатом Московської держави. Подібні автономії в той час існували у великій кількості в Європі, але особливість Гетьманщини полягала в тому, що з обранням кожного нового гетьмана при підписанні договірних статей ця автономія постійно звужувалась.
-
Державний устрій Гетьманщини був поєднанням республіканського й авторитарного ладу. Спроба деяких гетьманів перетворити свою владу в спадкову була невдала.
-
Для того, щоб краще зрозуміти дане питання ми спробуємо створити «Кластер», суть якого полягає у виділенні основних понять тексту та їх графічне оформлення у вигляді схеми
-
Створений Б.Хмельницьким державний апарат упродовж ІІ пол.. 17 ст. не зазнав суттєвих змін.
-
Згадайте, кому належала законодавча, виконавча та судова влада в козацькій державі? (Гетьману)
-
Отже, верхівкою нашого кластера буде слово «гетьман».
Робота з документом
-
А зараз попрацюємо з документом. Опрацюйте документ на стор. 202 «Про гетьманську владу» та дайте відповідь на запитання? Яким вимогам повинна була відповідати людина аби стати гетьманом?
-
Розгляньте зображення козацьких клейнод і виберіть ті, які належали гетьману. (Булава, корогва, бунчук).
-
Які повноваження виконував гетьман? (Головнокомандувач, очолював верховне законодавство, суд, адміністративне управління, від його імені здійснювалися міжнародні відносини, видавав універсали, був верховним розпорядником державної землі)
-
Посада гетьмана була виборною. А хто обирав гетьмана? Гетьманів обирала Генеральна рада, і це була єдина функція як вищого державного органу влади, бо кандидатура гетьмана мала попередньо узгоджуватися з царською владою. Отже, наступною сходинкою кластера буде Генеральна рада.
-
Після гетьмана головне місце у виконавчій владі належало Генеральній старшині, яка збиралася на великі свята в гетьманській резиденції. У засіданні старшинської ради брали участь полкова й сотенна старшина, вище духовенство, міські урядники. На засідання головував гетьман. Старшинська рада мала широкі уповноваження. Вона здійснювала управління державою за відсутності гетьмана.
-
Отже, наступною сходинкою кластера буде Генеральна старшина.
-
Виконавчу владу здійснювала Генеральна старшина , яка складала генеральний уряд.
-
Прдивіться у свій міні – підручник і скажіть хто входив до Генеральної старшини? (генеральний писар, генеральний обозний, 2 генеральних судді, генеральний підскарбій, генеральний осавул, генеральний хорунжий і бунчужний, генеральний арматний отаман).
-
Давайте спробуємо встановити відповідність між посадами генеральної старшини та їх функціями.
-
То які були вищі органи влади на Лівобережній Україні?
-
Таким чином, давайте відповімо на проблемне питання нашого уроку: Чи можна стверджувати, що адміністративно територіальний та політичний устрій Лівобережної України не зазнав суттєвих змін від часів Б.Хмельницького.
3. Заходи гетьманів щодо захисту державних інтересів Гетьманщини.
Розповідь вчителя
-
А зараз ми познайомимося з заходами гетьманів щодо захисту державних інтересів Гетьманщини.
-
Захищаючи державні інтереси Гетьманщини, гетьмани прагнули зберегти й розширити рамки української державності
-
Турбувалися про стабільність і правопорядок.
-
Намагалися забезпечувати сприятливі умови для життя й господарювання кожного суспільного стану Гетьманщини, «захищати права і вольності».
-
У відносинах із сусідніми державами й союзниками гетьман мав обороняти Україну. Він виступав гарантом її територіальної цілісності. Гетьмани аж ніяк не бажали, щоб з їхніми іменами пов’язували зміни на гірше.
-
Прикладом таких гетьманів є Д.Многогрішний та за гетьманування Д. Многогрішного частково було відновлено автономію Лівобережжя.
-
Виведено з деяких міст України московських залог.
-
Добився згоди московського уряду, що воєводи залишаться тільки в п'ятьох містах і що їм буде заборонено втручатися у справи місцевого населення та щоб Київ із передмістями залишився у складі Лівобережної України.
-
Прагнув реалізувати свої мрії про самостійність України гетьман І. Самойлович.
-
Проте Московський уряд наприкінці XVII ст. здійснював тотальний наступ на автономні права Лівобережної України.
-
Чимало зусиль гетьмани докладали до розвитку національної освіти, книгодрукування, мистецтва, підтримки Української православної церкви. Завдяки зусиллям українських гетьманів і кращих зі старшин, Гетьманщина зберігала свою державність майже 120 років.
|
І С Т О Р И Ч Н Е Д Ж Е Р Е Л О
|
|
|
Відомий український історик Лев Окиншевич завжди полемізував з тими, хто дивився на українських гетьманів і старшин як на байдужих до громадських справ. «Історична наука зібрала досить переконливих доказів того, що багато хто з них діяв, виходячи передусім з персональних інтересів... Але, проте, держава, раз у раз стікаючи кров’ю, раз у раз до краю зруйнована, усе ж таки відстоювалася і відстоялася на довгий час. Це має свідчити про те, що не бракувало і діячів, які скеровували свою діяльність на інтереси своєї держави». Не менш відомий історик Олександр Оглоблин наполягав, що в нашому минулому не можна не помітити «Людей Старої України», тих, що не пили крові свого народу, а навпаки, власну кров, власну працю, власну думку віддавали для його добробуту, його освіти та культури, його національної волі та державної незалежності».
• Як ви вважаєте,що свідчить про те, що в Україні не бракувало діячів, які скеровували свою діяльність на інтереси держави?
|
|
-
На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України - це історія народу, який протягом багатьох століть боровся і бореться за свою незалежність. І цей обов’язок захисту Вітчизни – є священним обов’язком кожної людини.
4. Соціальний устрій.
Робота в парах
-
Наступне питання, яке ми будемо розглядати Соціальний устрій.
-
Які вам відомі стани населення?
-
Для того, щоб краще ознайомитися з цим питанням попрацюємо у парах за допомогою підручника та інформаційних карток.
-
КОЖНА ПАРА отримує картку, на якій вміщено ілюстрацію із зображенням представників певного стану населення і коротенький текст. Ви повинні охарактеризувати положення «своєї» станової групи. При цьому уважно перегляньте ілюстрацію та анотацію до неї, а також опрацюйте відповідний матеріал підручника. Для виконання завдання дається 2 –3 хвилини. Далі пари демонструють результати своєї роботи.
Станові групи українського населення
Картка 1
Козацтво — провідний стан українського суспільства. Поділялося на: городових козаків (що мешкали в містах, селах, хуторах), низових (запорізьких) козаків і козацьку старшину.
-
Хто становив провідний стан українського суспільства?
-
На які групи поділялися козаки?
Робота з підручником
Опрацюйте матеріал підручника на стор.197 ІІ абзац і дайте відповіді на питання:
-
До якого апарату входила шляхта? (державного, управління і суду)
-
Хто належав до заможної верхівки козацтва? (покозачена шляхта, реєстрові козаки, особливо здібні, освічені та хоробрі з нововписаних)
Робота з підручником
Опрацюйте матеріал підручника на стор.197 ІІ абзац і дайте відповіді на питання:
-
Як називалася група заможних козаків, які підпорядковувалися безпосередньо гетьману (знатне військове товариство).
-
Чому знатне товариство називалося бунчуковими товаришами? (вони перебували під гетьманським бунчуком)
Робота з підручником
Опрацюйте матеріал підручника на стор.197 ІІ абзац і дайте відповіді на питання:
-
Якими були функції заможних козаків? (виконували доручення гетьмана, не обіймали ніяких посад, брали участь в старшинських радах, отримували маєтності і були кандидатами на вакантніпосади)
Картка 2
Українська шляхта дедалі більше зливалася з козацькою старшиною внаслідок отримання козацьких прав і привілеїв.
-
Чому українська шляхта дедалі більше зливалася з козацькою старшиною? (внаслідок отримання козацьких прав і привілеїв)
Робота з підручником
Опрацюйте матеріал підручника на стор.198 ІІ абзац і дайте відповіді на питання:
-
Який молодий стан з’явився у ІІ пол. ХVI ст. (козаки -воїни)
-
Які функції козаків – воїнів? (відбували військову службу за власний кошт, самі обробляли своє господарство)
-
Якими привілеями користувалися козаки – воїни? (брали участь у генеральних радах та виборах посадових осіб)
Картка 3
Селяни — найбільш численна верства тогочасного українського суспільства. За часів Гетьманщини мали особисту свободу, право змінювати місце проживання, вступати до козацького стану.
-
Назвіть найчисельнішу верству тогочасного українського суспільства.
-
Які обов’язки покладалися на селяни?
Картка 4
Православне духівництво було привілейованим станом Гетьманщини, православ’я мало статус державної релігії. Православна церква виконувала роль духовного осередку Української держави.
-
Назвіть привілейований стан Гетьманщини?
-
Яку роль виконувала православна церква?
Робота з підручником
Опрацюйте матеріал підручника на стор.198 ІV абзац і дайте відповіді на питання:
-
Чим можна доказати, що духовенство відігравало важливу роль у державі? (участь у генеральних радах, вплив його на вищу політику)
Робота з підручником
Опрацюйте матеріал підручника на стор.198 V абзац і дайте відповіді на питання:
-
Які міста отримали право на самоврядування? (Київ, Переяслав, Чернігів, Стародуб).
Картка 5
Міщани отримали право вільно володіти землями, займатися ремеслами, промислами, торгівлею. Їх становище визначалось царськими грамотами й нормами магдебурзького права.
-
Які права надавалися міщанам?
-
Чим були визначені привілеї міщан?
-
Таким чином, суспільство Української козацької держави було становим. Воно складалося із шляхти, знатного військового товариства, духовенства, козацтва, міщанства й селянства – не рівних за обсягом своїх привілеїв і обов’язків суспільних груп. Українське право давало змогу перейти з одного стану до іншого, хоча згодом панівний стан намагався не допустити у своє середовище представників інших станів.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Клоуз – тести
-
А як ви зрозуміли вивчений матеріал я перевірю за допомогою тестів.
Варіант І
1. в якому році було підписано Андрусівське перемир’я?
А) 1667 р.; Б) 1865 р.; В) 1676 р.
2. Під владою якої держави опинилася Лівобережна Україна за Андрусівським перемир’ям?
А) Польщі; Б) Московської держави; В) Туреччини.
3. На скільки полків поділялася Лівобережна Україна?
А) 8; Б) 10; В) 6.
4. Хто був найвищою посадовою особою в Гетьманщині?
А) Полковник; Б) Сотник; В) Гетьман.
5. Лівобережна Україна перебувала в межах …. царства. Ділилась на …. полків. Старшинська рада обирала …..
Варіант ІІ
1. Які території відійшли до Московії за Андрусівським перемир’ям?
А) Лівобережна Україна; Б) Правобережна Україна; В) Лівобережна Україна та м. Київ.
2. За формою державного правління Українська козацька держава була:
А) автономією; Б) унітарною; В) федеративною.
3. Гетьман здійснював свою владу за допомогою:
А) полковників; Б) генеральної старшини; В) духовенства.
4. Найнижчу верству населення Гетьманщини становили:
А ) козаки; Б) Селяни; В) духовенство.
5. В адміністративно-територіальному і військовому відношенні Гетьманщина поділялась на ….. полків. Полк поділявся на …. На чолі полку стояв ….., який здійснював управління полком за допомогою військової старшини. Старшинська рада обирала …..
-
Щоб краще засвоїти вивчений матеріал, проведемо гру Ромашка Блума, суть якої в тому, що на пелюстку ромашки є 6 питань на які ви маєте відповісти.
V. Підсумок уроку
Таким чином,
1. Понад століття Гетьманщина була центром політичного життя України. Це була автономна Українська держава. Хоча Росія постійно втручалася у її внутрішні справи, все ж таки управління й соціально-економічна політика Гетьманщини здійснювалися українцями, їм належали ключові позиції в управлінні, судах, фінансах, армії.
2. За цей час постала українська шляхетська еліта, нащадки якої згодом сприятимуть формуванню національної свідомості українців.
3. Приклад Гетьманщини надихав українців кілька століть по тому створити власну національну державу
-
Шановні діти! Хочу подякувати вам за тісну співпрацю на уроці, відмітити ваші уміння працювати з різними історичними джерелами, історичною картою, підручником, робити висновки, встановлювати відповідність.
-
Особливо дякую таким учням:
-
Зараз здайте листки оцінювання. Я врахую ваші оцінки, виставлю свої і Орися _____________ виставить на наступному уроці.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати §25, стор. 197-202.
2. Підготувати есе про виникнення і початкову історію слобідських міст.