2. Активне і пасивне навчання. Пасивний метод навчання передбачає, що вчитель є головною дійовою особою процесу, а учні виконують роль пасивних слухачів, які потім відповідають на запитання вчителя, виконують самостійні роботи. Активний метод навчання передбачає, що учень є активним учасником процесу, а не пасивним слухачем
Практичне завдання № 6 Визначення індивідуального стилю навчання Мета: навчитися визначати свій індивідуальний стиль навчання. Обладнання й матеріали: питальник для визначення індивідуального стилю навчання. Порядок виконання роботи Уважно прочитайте пропоновані пункти питальника. Якщо ви погоджуєтеся з твердженням, то поряд з його номером на аркуші поставте позначку «+», якщо ні — позначку «–».
Я запам’ятовую матеріал краще, коли записую його. Я завжди роблю безліч записів. Я візуально пам’ятаю малюнки, слова, цифри. Я вважаю відео- і телепрограми найкращими способами навчання. Коли я читаю, то завжди підкреслюю те, що важливо, для кращого запам’ятовування. Я користуюся кольоровими олівцями, щоб виділити необхідний матеріал для запам’ятовування. Мені потрібні письмові роз’яснення до вправ, які я виконую. Сторонні шуми дратують мене під час занять. Я звик/звикла дивитися на людей, щоб зрозуміти, про що вони говорять. Мені краще працювати в кімнаті з плакатами, ілюстраціями та схемами, розміщеними на стінах.
11. Я запам’ятовую краще, якщо проговорюю нову інформацію вголос. 12. Я краще засвоюю матеріал, слухаючи лекції та аудіозаписи, ніж читаючи. 13. Мені потрібні усні настанови до вправ. 14. Сприйняття на слух допомагає мені думати. 15. Я люблю вчитися й думати під музику. 16. Я легко розумію сказане, навіть тоді, коли не бачу людини, яка говорить. 17. Я зазвичай не запам’ятовую самих людей, але пам’ятаю, про що вони говорили. 18. У мене хороша пам’ять на почутий лише один раз жарт. 19. Я легко розпізнаю людей за голосами. 20. Вмикаючи телевізор, я більше слухаю, ніж дивлюся.
21. Я приступаю до вправи, не звертаючи уваги на пояснення до неї. 22. Мені потрібні часті перерви під час занять або роботи. 23. Я ворушу губами, коли читаю мовчки. 24. Я не люблю займатися за партою і, якщо можливо, уникаю цього. 25. Я нервую, коли довго не рухаюся. 26. Я думаю краще, якщо перебуваю в русі, наприклад ходжу. 27. Рухомі об’єкти сприяють запам’ятовуванню. 28. Мені подобається будувати, моделювати, щось робити власноруч. 29. Я люблю фізичну активність. 30. Я із задоволенням колекціоную монети й марки.
Обробка результатів: підсумуйте ваші позначки «+» з 1-го по 10-й пункт питальника, запишіть на аркуші підсумок (стосується зорового сприйняття); підсумуйте ваші позначки «+» з 11-го по 20-й пункт, запишіть підсумок (стосується слухового сприйняття); підсумуйте ваші позначки «+» з 21-го по 30-й пункт, запишіть підсумок (стосується тактильного сприйняття). Обведіть найбільший результат. Якщо різниця між цим показником і кожним із двох інших більша ніж 2, то отриманий результат є показником вашого провідного каналу сприйняття інформації
Візьміть до уваги: • якщо у вас провідний канал сприйняття інформації зоровий, то ви можете покладатися на свою зорову пам’ять і засвоюватнавчальний матеріал за допомогою візуальних засобів (відео, книжки, малюнки, схеми тощо); • якщо у вас провідний канал сприйняття інформації слуховий, то в процесі навчання використовуйте розмовну й слухову активність, беріть участь у дискусіях, семінарах, слухайте лекції; • якщо у вас провідний канал сприйняття інформації тактильний, то вчіться в безпосередньому контакті з предметами навчання, використовуйте для навчання створення практичних моделей, проведення експериментів.