Умови успішної адаптації першокласників до навчання у школі
Головною умовою забезпечення наступності у вихованні і навчанні є спрямованість педагогічного процесу дошкільного навчального закладу і початкової школи на всебічній розвиток особистості дитини. З огляду на це необхідний зв'язок програм, методів і форм навчання в дошкільному закладі та початковій школі. Елементи навчальної діяльності, що формуються в процесі навчання на заняттях у дошкільних закладах, забезпечують успішність навчання в школі. А шкільне навчання має забезпечити взаємозв’язок, розширення, поглиблення й удосконалення отриманих у дитячому садку знань, умінь і навичок.
Наявність внутрішнього зв’язку в змісті навчально-виховної роботи, методах педагогічного керівництва, формах організації діяльності у дошкільному навчальному закладі і початкових класах загальноосвітньої школи забезпечує цілісність процесу розвитку, навчання і виховання дитини, набуття нею життєвих компетентностей.
Здійснення наступності між дошкільною та початковими ланками загальної освіти, забезпечення успішної адаптації дітей до молодшої школи сьогодні набули в педагогічній науці й практиці особливої актуальності у світі реформи сучасної школи.
Успішна адаптація залежить від багатьох умов
Забезпечення всіх компонентів готовності дитини (фізичної, емоційно-вольової, мотиваційної, інтелектуальної, соціальної) |
Спільної роботи вихователів ДНЗ та педагогів початкових класів |
Співпраці батьків дітей та вихователів ДНЗ і вчителів перших класів |
Успішної роботи психологічної та соціально-педагогічної служби |
Створення сприятливих умов для навчання та розвитку учня, що враховують особливості розвитку дітей 5-6-річного віку забезпечить успішну адаптацію дитини до школи.
При вступі до школи організм пристосовується до комплексу шкільних факторів, мобілізуючи систему адаптаційних реакцій. За змінами, що відбувається в організмі дітей можливо оцінити ступінь і темпи адаптації. Згідно із спостереженнями Н. Антропової, Ф. Меєрсона, у період адаптації до школи спостерігається зниження темпів наростання маси тіла, що пов’язано з розпадом білка та зниженням його синтезу. Так, 24% першокласників на кінець навчального року мають зниження маси тіла.
Деякі дослідники (Н. Антрогіова, А. Хрипкова) відзначають нестійкість розумової працездатності, розвиток утоми після уроків. У частини школярів, які мають труднощі в процесі адаптації, спостерігаються деякий час добрі показники працездатності, але згодом відбувається їх зниження, що супроводжується погіршенням функціонального стану організму, успішності та навчальної активності, відсутністю зростання маси тіла, скаргами на погане самопочуття, головний біль, нездужання тощо. На кінець навчального в цих дітей погіршується стан здоров’я. Від початку до кінця навчального року в дітей, що були віднесені до групи неадаптованих, реєструвалися астенічні реакції. Це підтверджує зв'язок між перебігом адаптації до школи і психічним здоров’ям школярів.
Більшість авторів (Н. Антропова, М. Безруких, В. Березінь та ін.) вважають, що відносно стійке пристосування до школи відбувається на 5-6 тижні навчання, однак у деяких дітей може тривати й півроку і навіть рік.
Успішна адаптація спостерігається у практично здорових дітей (І група здоров’я) за наявністю компонента готовності до навчання. Гірші адаптаційні можливості виявляються у дітей, що мають функціональні порушення (ІІ група здоров’я) та хронічні хвороби (ІІІ група здоров’я). У дітей, що мають відхилення в стані здоров’я, навчання проходить на тлі частих загострень хронічного загострення або ж спостерігається формування хвороби при функціональних порушеннях.