Умови життя на Землі. Планета Земля

Про матеріал
Інтегрований урок у 5 класі з природознавства.Умови життя на Землі.Умови життя н6а Землі. Декоративне пано Планета Земля.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з природознавства й образотворчого мистецтва

5 клас

Тема: Умови життя на Землі.Декоративне панно «Планета Земля»

Мета: систематизувати знання учнів про живу і неживу природу; визначити чинники, що забезпечують існування життя на Землі, розвивати навички роботи з додатковою інформацією; виховувати цікавість до навколишнього світу .Сформувати в учнів поняття про декоративне мистецтво та його різновиди на прикладі різних творів, ознайомити з творами мистецтва про рідну планету, рідний край, формувати вміння декоративного вирішення композиції;розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу, вміння аналізувати твори образотворчого мистецтва; виховувати почуття прекрасного, любов до національної художньої спадщини.

Тип: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: Обладнання: різноманітні предмети та об’єкти, що можуть демонструвати приклади живої та неживої природи (кімнатні рослини, колекція гірських порід, акваріум з мешканцями та ін.), роздруківки карток «Цікаві факти про рослини» та «Цікаві факти про тварин».гуашеві фарби; пензлі різної товщини; папір.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Головний подарунок мистецькому фестивалю від землян — живописне панно, яке прикрасить виставковий зал нашої планети на міжгалактичній виставці «Досягнення цивілізацій». Саме над таким грандіозним проектом ви сьогодні попрацюєте.

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Життя на Землі існує скрізь: і на найвищих гірських вершинах, і у найбільших глибинах океанів, і в найсуворіших умовах піщаних та льодових пустель, у жерлах вулканів. Завдяки ж чому на Землі можна спостерігати таке різноманіття живого? Без чого неможливе було б існування і розвиток живих істот? III. Актуалізація опорних знань

Усі живі істоти на планеті дуже різні, проте завжди цікаві, а іноді просто фантастичні. (Див. додаток 1 та додаток 2. Вибіркове читання) Важко достеменно сказати, скільки існує видів живих істот. За підрахунками вчених: рослин — близько 350 тис. видів, тварин — 1,5 млн. видів, мікроорганізмів — 75 тис. видів. Головна мета нашого уроку — з’ясувати, завдяки чому на Землі існує життя.

Цікавий і складний світ, що нас оточує, охоплює безліч об’єктів природи: це люди, і квіти, і гори, і птахи, і машини, і річки, і книги та ін. (Перелік продовжують учні, а вчитель записує його на дошці.)

Спробуйте поділити перелічені об’єкти на дві групи. Чому ви об’єднали саме ці об’єкти разом? Що в них спільного? Що відмінного?

Жива природа

Нежива природа

Люди, квіти, птахи

Гори, річки, озера

 

 

 Чим же об’єкти живої природи відрізняються від об’єктів неживої природи? Вчені до цього часу так і не дійшли спільної думки. Тому тільки спробуємо визначити основні ознаки живого (складання «асоціативного куща»).

http://subject.com.ua/lesson/nature/5klas/5klas.files/image011.jpg

Чому саме на нашій планеті існує життя? Відповісти на це питання можна, тільки узагальнивши багато інформації про різноманітні природні чинники.

Положення Землі в Сонячній системі оптимально. Земля не так сильно розжарюється, як найближчий до Сонця Меркурій, але й не так сильно охолоджується, як далекий Сатурн. Планети-гіганти притягують великі космічні тіла, і вони не падають на нашу планету.

Сонце дає нашій планеті світло й тепло. «Магнітний щит» й озоновий екран захищають планету. Наявність водяної пари сприятиме регулюванню температурного режиму повітря.

Повітряна оболонка Землі має оптимальний газовий склад (азот, кисень, водень, вода тощо). Живим організмам кисень необхідний для дихання, азот  для утворення живих клітин. Така повітряна оболонка захищає поверхню Землі від небезпечного прямого сонячного випромінювання, падіння космічних тіл (астероїдів, метеоритів та ін.).

Вода — дивовижний і найбільш поширений мінерал на Землі. Води на Землі дуже багато (якщо поглянути на карту, вона охоплює 71 % площі земної кулі). Вода є скрізь: у повітрі у вигляді пари, хмар, кристалів льоду; під землею; на полюсах — Північному і Південному. Вода незамінна, оскільки всі живі організми містять у собі її велику кількість.

Так, тіло людини на 65 % складається із води, риби — на 75 %, яблуко — на 80 %, морква та огірок — на 95 %, медуза — на 99 %.

Рослини отримують воду з ґрунту, тварини їдять рослини або тамують спрагу із річок та інших водойм. Усе різноманіття життя на Землі, усі продукти харчування, які споживає людина, врешті, створюються рослинами з вуглекислого газу та води.

Обговорення способів пристосування рослин і тварин своєї місцевості до умов існування (птахи перелітні й зимуючі, зимова сплячка їжаків, змій, ведмедів та ін.).

Усі живі організми, намагаючись вижити, пристосовуються до умов навколишнього середовища. Пристосування (адаптація) — результат довготривалої взаємодії живих організмів з довкіллям, що допомогло їм вижити. Адаптуючись до певних умов, організм змінює не тільки свої звички, зовнішній вигляд, а й навіть будову.

Демонстрація та обговорення малюнків, де зображено варіанти пристосування живої природи до умов середовища: рослини й тварини пустелі; арктичні тварини й рослини.

Висновок. Упродовж бесіди учні визначають, що наявність повітря, води, сонячного тепла і світла — умови існування життя на планеті.

Наша планета — унікальна: повітря, вода, сонячне тепло і світло ідеально підходять для життя всього живого. Таким чином, без сонячного тепла і світла життя на Землі було б неможливим. Зелені рослини використовують сонячне світло — перетворюють його, отримуючи поживні речовини (далі цей процес ми розглянемо більш детально). Тварини не наділені такою здатністю, тому харчуються рослинами або іншими тваринами.

Людина цінує все живе, що оточує її простір, намагаючись перенести його на папір,  займатись мистецтвом .Сьогодні ми поговоримо про декоративне мистецтво.

 Декоративне мистецтво – це вид образотворчого мистецтва, що вносить художню організацію в усі сфери життя людини.

Слово “декоративний” походить від латинського слова dekorare – прикрашувати.

Декоративне мистецтво виникло в період первісно-общинного ладу, в кам’яну епоху, коли люди дуже примітивно створювали форми предметів побуту і орнаменти. Першим прикрасам вони надавали магічного значення.

Декоративне мистецтво розвинулося там, де були для нього відповідні умови, а саме де був потрібний матеріал: глина, дерево, камінь. Для розвитку декоративного мистецтва потрібен був і певний рівень розвитку суспільства.

Українське народне декоративне мистецтво – унікальне явище національної культури. Воно завжди правдиво показувало світові життя нації, її духовне багатство, рівень культури, творчі сили і здібності, енергію.

Декоративне мистецтво поділяють на:

  • монументально-декоративне – безпосередньо пов’язане з архітектурою (архітектурний декор, розписи, рельєфи, статуї, вітражі, мозаїки тощо);
  • мистецтво оформлення (художнє оформлення свят, експозицій тощо);
  • декоративно-прикладне – створення художніх виробів головним чином для побуту.

У тісному зв’язку з декоративно-прикладним мистецтвом знаходиться дизайн – новий різновид естетичної діяльності, що виник у XX ст. і являє собою художньо-конструктивну діяльність по оформленню предметного світу людини (зокрема предметів масового попиту) на засадах раціональної доцільності та краси.

5. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з творами мистецтва

Проаналізуйте твори декоративного мистецтва (див. додатки). Про що вони розповідають?

Знайдіть серед творів мозаїку, вітраж, гобелен, батік, живопис на склі (Додаток 1).

Робота в зошитах

Учні, використовуючи додатки 1, 2, пояснюють пристосування рослин і тварин до навколишнього середовища.

♦ Як ви вважаете, чому кит за 2 с вдихує так багато кисню?

♦ Чому водяна лилия з Амазонки має таке велике листя?

♦ Чому у дикого фікуса таке довге коріння?

♦ Чому у тілі гусіні так багато м’язів?

♦ Чому пінгвін не літає?

Творче практичне завдання

Створити ескіз декоративного панно «Планета Земля»,  розселити тварини і рослини на материках, де вони проживають.

 

6. Підсумок уроку

Обговорення учнівської роботи

На сьогоднішньому занятті ми розглянули географічні поняття та поєднали з поняттями образотворчого мистецтва,що є доказом цілісності освітнього процесу.

7. Домашнє завдання

  1. Опрацювати подію 25 у підручнику.
  2. Створити ескіз декоративного панно для розпису приміщень школи, позашкільного закладу, дитячого садка (варіанти на вибір).
  3. Відвідати місцевий краєзнавчий музей, Будинок школярів. Які приміщення прикрашають декоративні панно у селищі?
  4. Опрацювати текст підручника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

СЛОВНИК

Ба́тік — це техніка розпису по тканині за допомогою воску та барвників.

Вітраж — орнаментальна, або сюжетна декоративна композиція зі скла та інших матеріалів, що пропускають світло.

Гобелен — один із різновидів декоративно-ужиткового мистецтва, стінний безворсовий килим із сюжетною або орнаментною композицією, витканий вручну перехресним переплетенням ниток. Гобелени виготовляють із кольорових шовкових і/або шерстяних ниток окремими частинами, які потім зшивають між собою (часто окремі колірні плями).

Живо́пис — вид образотворчого мистецтва, пов’язаний з передачею зорових образів нанесенням фарб на тверді або гнучкі поверхні, а також твори мистецтва, створені таким способом.

Моза́їка — зображення чи візерунок, виконані з кольорових каменів, смальти, керамічних плиток, шпону та інших матеріалів.

Панно — декоративний живописний або скульптурний твір, призначений для оздоблення стіни чи стелі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

http://kuchka.info/wp-content/uploads/2014/09/091514_0814_1.png

http://kuchka.info/wp-content/uploads/2014/09/091514_0814_2.pnghttp://kuchka.info/wp-content/uploads/2014/09/091514_0814_3.png

http://kuchka.info/wp-content/uploads/2014/09/091514_0814_4.pnghttp://kuchka.info/wp-content/uploads/2014/09/091514_0814_5.png

http://kuchka.info/wp-content/uploads/2014/09/091514_0814_7.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Грищук Наталя
Додано
20 жовтня 2020
Переглядів
554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку