Упровадження квест-технологій в освітній процес
«Якщо ми будемо вчити сьогодні так, як вчили вчора,
ми крадемо в наших дітей завтрашній день»
Джон Дьюї
Гра – вища форма дослідження.
Альберт Ейнштейн
Сучасна дитина, це вже не той учень, якого ми вчили в кінці минулого століття і в перші роки 21 століття. Ще не переступивши шкільний поріг, дитина легко відкриває «двері» в Інтернет, краще і швидше за власних батьків розбирається з будь-яким телефоном, що приводить багато матусь і татусів у захват, вони впевнені, що подарували світу майже генія.
Існує безліч способів йти в ногу з часом: використовувати на своїх уроках перезентації, відео, сторінки спеціальних навчальних порталів, купувати спеціальні диски з навчальними програмами, які рекомендовані Міністерством освіти. Існує так само безліч способів і варіантів роботи з учнями в Інтернеті під керівництвом вчителя. Давня мудрість говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя. Вже не достатньо бути на уроці та поза ним актором, режисером, діловодом, диригентом, дипломатом, психологом, новатором і компетентним фахівцем.
Модель сучасного вчителя передбачає готовність до застосування нових освітянських ідей, здатність постійно навчатися, бути у постійному творчому пошуку. Ці якості не видаються додатком до диплома про педагогічну освіту, а формуються у щоденній учительській праці. Сьогодні ми розуміємо: бути гарним професіоналом, означає бути в постійному пошуку, зростанні, розвитку.
Професійна компетентність педагога є не лише сумою теоретичних знань та вміння їх репродукувати у певному обсязі згідно з правилами, а також мотивом і засобом розвитку навичок практичних дій в інформаційному суспільстві. Можливість різнобічного розвитку учня пропонують саме сучасні методики навчання і новітні технічні здобутки.
Динамічні процеси, що відбуваються в інформаційному суспільстві, зміни в структурі і стратегії національної освіти, задекларовані в концепції «Нова українська школа», законодавчих та нормативних документах з питань освіти, мовної зокрема, інтеграція України в міжнародний простір зумовлюють активізацію пошуків науковців і освітян-практиків продуктивних методик та навчальних технологій, спрямованих на формування мобільної особистості, здатної критично опрацьовувати інформаційні потоки, адаптуватися в сучасному соціумі й навчатися впродовж життя. Однією з таких методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, аналiзувати її, систематизувати і розв’язувати поставленi завдання є методика квестiв.
На сьогоднішній день проблему створення та застосування квестів в освітньому процесі активно вивчають зарубіжні та вітчизняні науковці: Б. Додж [22], Т. Марч [22], М. В. Андрєєва, Я. С. Биховський [16.], О. Л. Гапеєва [2], М. С. Гриневич [4], Л. А. Іванова [18], Н. В. Кононець [7], Г. Л. Шаматонова [9] та ін. У 1970 роки термін «квест» був запозичений розробниками комп’ютерних ігор для позначення ігор, метою яких є рух по ігровому світу до якоїсь мети. Її досягнення стає можливим тільки в результаті подолання різних перешкод шляхом вирішення завдань, пошуку й застосування предметів, взаємодії з іншими персонажами [6].
Мета статті. Розкрити особливості квест технології як ефективного засобу навчання молодших школярів, акцентувавши увагу на їх структурі, класифікації та функціях.
Квест - пригодницька гра (трансліт. англ. Quest - пошуки), - один з основних жанрів комп'ютерних ігор, що вимагають від гравця рішення розумових завдань для просування по сюжету. У міфології та літературі поняття «квест» спочатку означало один із способів побудови сюжету - подорож персонажів до певної мети через подолання труднощів. Наприклад, «Міф про 12 подвигів Геракла», де головному герою – Гераклу, необхідно виконати за велінням царя Еврісфея дванадцять великих подвигів для того, щоб прославитися, стати безсмертним та увіковічнити своє ім’я.
1995 року в Сан-Дієго Берні Доджом та Томом Марчем була розроблена концепція веб-квестів, тобто квестів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій та мережі Інтернет (рис.1).
Рис.1 Б. Додж та Т. Марч
Веб-квест визначається ними як «орієнтовна діяльність, де практично вся інформація береться з мережі Інтернет». У концепції Б. Доджа [Dodge, 1997] та Т. Марча [March, 1998] визначено, що квести призначені для розвитку в учнів та вчителів вміння аналізувати, синтезувати та оцінювати інформацію [22].
Різні визначення поняття «квест», які зустрічаються в літературі:
У той же час, зазначаєЯ. С. Биховський--«…освітній веб-квест – це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу» [9].
В. В. Шмідт— «…це міні-проекти, засновані на пошуку інформації в Інтернеті. Завдяки такому конструктивному підходу до навчання, учні не тільки добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, але й скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання, пов’язане з їх майбутньою професією» [16].
Т. О. Кузнєцова— розглядає квест як приклад організації інтерактивного освітнього середовища [9].
Філіп Бенц-- «це конструктивний підхід до навчання... Учні не тільки збирають і організують інформацію, отриману з Інтернету, вони спрямовують свою діяльність на поставлене перед ними завдання, часто пов’язану з їх майбутньою професією».
Н. Ю. Гончарова -- «…це сценарій організації проектної діяльності учнів з будь-якої теми з використанням ресурсів мережі Інтернет» [22].
Проведення квестів допомагає розвивати творчу особистість як учня, так і вчителя. Серед характерологічних особливостей творчої особистості виділяють: відхилення від шаблону; оригінальність; ініціативність; наполегливість; високу самоорганізацію; працездатність. Усі ці характеристики можна формувати при проведенні квестів.
За думкою Д. В. Грабчак, функціональні можливості квестів дають змогу розв’язати ключові завдання з навчальних предметів, зокрема стимулювати розвиток загальнонавчальних і професійних умінь та навичок учнів; поглибити знання з предметів [3].
а) комп’ютерні ігри;
б) веб-квести (спрямовані на пошук і аналіз веб-ресурсів, створення веб-продукту (сайт, блог, віртуальний словник тощо);
в) QR-квести; спрямовані на використання QR-кодів (двовимірний штрихкод);
г) медіаквести (спрямовані на пошук і аналіз медіаресурсів, наприклад, фото-, відеоквести) ;
д) квести на природі (вулиці, парках тощо);
е) комбіновані.
а) у реальному режимі;
б) у віртуальному режимі;
в) у комбінованому режимі.
а) короткострокові – мета: поглиблення знань та їх інтеграція, розраховані на одне-три заняття;
б) довгострокові – мета: поглиблення і перетворення знань, розраховані на тривалий термін, на семестр або навчальний рік.
а) групові;
б) індивідуальні.
а) моноквест;
б) міжпредметний квест.
а) лінійні;
б) не лінійні;
в) кільцеві.
а) традиційне освітнє середовище;
б) віртуальне освітнє середовище.
8. За домінуючою діяльністю учнів:
а) дослідницький квест;
б) інформаційний квест;
в) творчий квест;
г) рольовий квест.
9. За типом завдань (класифікація Б. Доджа та Т. Марча):
а) переказ – демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел у новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання;
б) планування та проектування – розробка плану або проекту на основі заданих умов;
в) самопізнання – будь-які аспекти дослідження особистості;
г) компіляція – трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури;
д) творче завдання – творча робота в певному жанрі – створення п’єси, віршів, пісні;
е) аналітична задача – пошук і систематизація інформації;
ж) детектив, головоломка, таємнича історія – висновки на основі суперечливих фактів;
з) досягнення консенсусу – вироблення рішення з нагальної проблеми;
і) оцінка – обґрунтування певної точки зору;
к) журналістське розслідування – об’єктивне виклад інформації (поділ думок і фактів);
л) переконання – схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб;
м) наукові дослідження – вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.
У літературі також існує два варіанти розуміння квестів:
1.Квест за типом «методів проектів» – усі учасники квесту об’єднуються в групи (дослідники, дизайнери, літератори тощо); кожна група отримує своє завдання, а також набір ресурсів, з якими вони будуть працювати; кожна група, виконуючи завдання, повинна створити новий освітній продукт. Тобто акцент робиться на групову роботу.
2. Квест за типом «змагання» – учитель створює цікавий сюжет; учні (індивідуально або колективно згідно з сюжетом) проходять завдання (пошук інформації, розкриття таємниці тощо); усі завдання виконуються для отримання мети (відгадати пароль, знайти скарби тощо). Тобто акцент робиться на цікавому сюжеті, грі та змаганнях між учнями.
Для того, щоб квест був ефективно реалізований, за думкою Б. Доджа [14], він повинен мати такі елементи:
а) вступ (формулювання теми, опис головних ролей учасників, сценарій квесту, план роботи або огляд усного квесту);
б) центральне завдання (завдання, питання, на які учасники мають найти відповідь у межах самостійного дослідження, який підсумковий результат має бути досягнутий);
в) список інформаційних ресурсів, які можна використати під час досліджень, у тому числі ресурси Інтернет;
г) опис основних етапів роботи; керівництво до дії;
д) висновок (підсумки дослідження, питання для подальшого розвитку теми).
Упровадження квесту дозволяє:
Переваги застосування квесту:
Особливого значення набуває ця технологія в освіті. Освітній Веб-квест (webquest) - проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якої використовуються інформаційні ресурси Інтернет.
Веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, що виконують ту чи іншу навчальну задачу. Розробляються такі Веб-квести з метою інтреграції Інтернет у різні навчальні предмети на різних рівнях навчання в навчальному процесі. Він може охоплювати окрему проблему, навчальний предмет, тему або може бути міжпредметним. Особливістю освітніх Веб-квестів є те, що частина або вся інформація для самостійної або групової роботи з ним знаходяться на різних Веб-сайтах. Зокрема, підсумком роботи з Веб-квестом є публікація робіт учнів у вигляді веб-сторінок і веб-сайтів.
Веб-квест - це гра і навчання. Гарний Блог-квест, що містить підбірку тематичних Веб-квестів робить процес навчання набагато цікавішим, сприяє розвитку критичного і творчого мислення, переключаючи увагу з глобального на місцевий рівень.
Мотивація студентів, учнів щодо неперервного навчання протягом усього життя дуже важлива для навчання майбутнього. Блог-квест - це унікальна можливість використовувати всесвітню мережу для навчання. У Веб-квесті виконання ігрової ролі сприятиме навчанню дивитися на проблему з різних точок зору.
Веб-квести дозволяють студентам, учням робити відкриття, а не просто засвоювати інформацію, досліджувати проблему, в цілому формує комунікативні компетенції.
В процесі виконання Веб-квесту формуються такі компетенції:
Отже, квест – це ігрова технологія, яка має чітко поставлене дидактичне завдання, ігровий задум, обов’язково має керівника (наставника), чіткі правила, та реалізується з метою підвищення в особистості знань та вмінь ХХІ століття.
Не випадково квест – це ігрова технологія, бо добре організована гра є одним з найкращих засобів викликати в дітей та дорослих естетичну насолоду від творчого напруження своїх інтелектуальних і фізичних сил.
Отже, квест можна розглядати як нову технологію навчання, що має свої специфічні методи, форми, засоби роботи та може оптимально поєднуватися з традиційними технологіями навчання дітей.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Приклади квестів:
Веб-квест "Музика серця за творчістю П.І. Чайковського" http://ito.vspu.net/blogspot/Chaykovsky/index.html
Веб-квест "Народна пісня - джерело натхнення Леонтовича"
http://ito.vspu.net/ENK/2014-2015/aspir2/rob_asp/14-15/havrilyuk/index.html
Веб-квест "М. Лисенко - основоположник української класичної музики"
http://ito.vspu.net/ENK/2014-2015/aspir2/rob_asp/14-15/tverdohlib/index.html
Веб-квест "Духовність людини та хоровий спів"
http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/kompleks_new_magistru/rob_styd/15-16/vigovska/page-16.html
Веб-квест "Специфіка народного співу"
http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/kompleks_new_magistru/rob_styd/15-16/nesterenko/index.html
Веб-квест "Народні колорити В. Івасюка"
http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/kompleks_new_magistru/rob_styd/15-16/malanchuk/html/index.htm
Веб-квест "Світ музики навколо нас"
http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/kompleks_new_magistru/rob_styd/15-16/himich/index.html
Веб-квест "Народний танець - основа хореографічного мистецтва"
http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/kompleks_new_magistru/rob_styd/15-16/onofriychuk/index.html
Веб-квест "Кобзарська пісня плекає душу"
http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/kompleks_new_magistru/rob_styd/15-16/palamarchuk_o/index.html