Реалізація нових методик розвитку освіти потребує вдосконалення педагогічних технологій, пошуку нових концепцій, принципів до освіти. Таким чином, впровадження сучасних методик та технологій навчання є однією з домінуючих тенденцій розвитку людства. Основні інновації в процесі навчання учнів обумовлені застосуванням інтерактивних методів та сучасних освітніх технологій (СОТ)
Упровадження сучасних засобів навчання, проектів і технологій для
вдосконалення та підвищення ефективності навчально-виховного процесу на
уроках природничо-математичного циклу
Реформування сучасної освіти України з метою інтеграції в світовий освітній простір передбачає розробку та впровадження сучасних засобів навчання. Прискорення науково-технічного і соціального прогресу впливає на побудову освітньої системи. Традиційні педагогічні засоби не забезпечують належний рівень освітнього простору . Невідповідність темпів розвитку і характеру соціальних і педагогічних процесів призводить до створення « кризових »явищ у педагогічному процесі . Подолання цих явищ із метою забезпечення належного рівня освіти , розвитку людини значною мірою залежить від результатів впровадження сучасних засобів навчання , проектів, програм підвищення ефективності навчально-виховного процесу. Реалізація нових методик розвитку освіти потребує вдосконалення педагогічних технологій, пошуку нових концепцій, принципів до освіти. Таким чином, впровадження сучасних методик та технологій навчання є однією з домінуючих тенденцій розвитку людства. Основні інновації в процесі навчання учнів обумовлені застосуванням інтерактивних методів та сучасних освітніх технологій (СОТ):
3. Інтерактивні технології : Інтерактивне навчання ґрунтується на концептуальній ідеї співробітництва, взаємонавчання. Послідовність проведення інтерактивної вправи:
- інструктування — вчитель розповідає учасникам про цілі , вправи, правила, послідовність дій і кількість часу на виконання завдань; запитує, чи все зрозуміло учасникам;
- об'єднання в групи і розподіл ролей;
- виконання завдання, за якого вчитель виступає як організатор, помічник, ведучий дискусії, намагаючись надати учасникам максимум можливостей для самостійної роботи й навчання у співробітництві один з одним;
- презентація результатів виконання вправи.
4.Технологія інтенсифікації навчання на основі опорних схем і знакових моделей :
Принципи технології інтенсифікації навчання: багаторазове повторення; обов'язковий поетапний контроль; високий рівень складності; блочне вивчення матеріалу; динаміка діяльності; використання опорних схем .
5.Технологія модульно-блочного навчання: Мінімальною одиницею навчального процесу є не урок, а цикл уроків — модуль. Особливості технології:
- основний навчальний період — модуль або цикл (уроків);
- пояснювально-ілюстративні, програмовані методи навчання;
- основні форми організації навчання — бесіда, практикум;
-засоби діагностики — поточні письмові програмовані опитування (тести), контрольні роботи або тематичні заліки;
6.Інтегральна освітня технологія В.Гузєєва : Назва технології пов'язана з інтеграцією перспективних напрямів удосконалення навчального процесу: планування результатів навчання, укрупнення дидактичних одиниць, психологізація навчального процесу, комп'ютеризація. Створення цілісного інтегрального освітнього середовища реалізується шляхом конструювання блочної системи уроків вивчення програмової теми;
7.Технологія «Створення ситуації успіху» : Ситуація успіху — це суб'єктивний психологічний стан задоволення, який є наслідком фізичного або морального напруження виконавця справи, творця явища. Вона досягається тоді, коли дитина сама визначає цей результат як успіх;
8.Технологія сугестивного навчання :Основний метод сугестивної технології — релаксопедичне навчання. Він базується на взаємодії усвідомлюваних і неусвідомлюваних компонентів психіки в процесі засвоєння та перероблення інформації. Принцип двоплановості та сприйняття інформації становить основу побудови інтенсивного навчання, у процесі якого здійснюється «занурення» у навчальну дисципліну, концентроване вивчення матеріалу. Основною одиницею сугестопедичної моделі є урок, який за структурою поділяється на три фази: передсеансову, сеансову та постсеансову.;
9.Технології проектного навчання («Метод проектів») :Метод проектів як технологія у сучасних умовах трансформувався у проектну систему організації навчання (К.Ваханов), за якої учні набувають знань і навичок у процесі планування й виконання практичних завдань-проектів;
10. Технологія «Гейміфікації» :Останні декілька років гейміфікація постійно входить до списку трендів в навчальному процесі . Гейміфікація – це застосування ігрових механік в неігрових ситуаціях для заохочення певної поведінки.Основний принцип гейміфікації, з програмної точки зору, це забезпечення отримання постійного, вимірного зворотного зв’язку від учнів , що забезпечує можливість динамічного коригування їх поведінки ;
11. Технологія «Дизайн - мислення» :Формування творчого мислення – це один із ключових компонентів « дизайн- освіти» , що зумовлює необхідність усвідомлення його домінуючої ролі як основної тенденції розвитку освітнього процесу у сучасному дизайні. Важливим у цьому напрямку є питання виявлення співвідношення понять дизайн та аналіз, що окреслює актуальність обраної теми.
12.Технологія «Сторітеллінгу»
Сторітеллінг (англ. Storytelling), або розповідання історій, був винайдений і успішно випробуваний на особистому досвіді Девідом Армстронгом, головою міжнародної компанії Armstrong International. Розробляючи свій метод, Девід Армстронг врахував відомий психологічний фактор: історії більш виразні, захоплюючі, цікаві і легше асоціюються з особистим досвідом, ніж правила або директиви. Вони краще запам’ятовуються, їм надають більше значення та їх вплив на поведінку людей.
– культурний
За допомогою історій можна розповідати дітям про правила поведінки у суспільстві, чому так важливо дотримуватися правил техніки безпеки та інше.
– соціальний
Плітки відносяться до соціального сторітеллінгу. Діти діляться новинами про все і про всіх, починаючи з себе закінчуючи знаменитостями. Ця форма сторітеллінга подобається дітям , зрозуміла і зручна та об’єднує їх в групи за інтересами. Сторітеллінг про відомих людей може надихнути учнів та стати прикладом для побудови свого життя.
– міфи, легенди
Міфи – особливий вид історій, які розповідають про можливе у правдивих подіях, але це важко підтвердити, оскільки ніхто не знає точно, звідки міф пішов спочатку. Міфи, казки відображають культуру і нагадують нам, чого слід уникати в житті, щоб бути щасливим.
– сімейний
Сімейні легенди зберігають історію ваших родичів. Ці історії передаються з покоління до покоління і допомагають родині пам’ятати про своїх предків.
– дружній
Такі історії об’єднують учнів , оскільки вони згадують про якийсь досвід, пережитий разом. Вони допомагають зберегти дружбу і не загубитися в своїх особистих проблемах. Дружні історії є центром тяжіння загальних симпатій і, зрештою, можуть подарувати учням позитивні емоції.
– особистий
Особисті історії говорять про досвід і переживання. Це важливий вид сторітеллінга, тому що подібні історії допомагають учням зрозуміти себе, визначити, ким вони є насправді, і почати розвиватися. Особисті історії можуть підказати , в якому напрямку рухатися, зрозуміти, як треба діяти через призму минулих помилок або відкриттів.
Основні функції сторітеллінга у навчально-виховному процесі:
Пропагандистська:
Це інструмент переконання учнів та батьків, що дозволяє надихнути їх, надихнути на новий складний проект, ініціативу і т. п.
Об’єднуюча:
Історії служать інструментом розвитку колективної культури, спільної ідентичності спільноти.
Комунікативна:
Історії здатні підвищити ефективність спілкування на різних рівнях.
Інструмент впливу:
Сторітеллінг розширює арсенал засобів мотивації учнів, учителів, батьків, зміцнює репутацію лідерів.