11 клас (профільний рівень)
Тема: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.Менделєєва у світлі теорії будови атомів
Мета:
Очікуваний результат:
Учень:
Тип уроку: урок закріплення та корекції знань.
Форма проведення: урок-гра.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь; практичні – розв’язування вправ; репродуктивні; частково-пошукові, групова, самостійна, колективна робота, ігрові.
Епіграф: « Періодичний закон є істинним компасом для дослідників »
В. Рамзай
Хід уроку
І. Організаційний етап
На дошці і стінах розміщені плакати з епіграфами і висловами, які стосуються періодичного закону.
Доброго дня! Сьогодні на уроці я бажаю вам бути успішними, впевненими в собі. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
Прийом ”Мікрофон”
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Природа має лише один секрет:
чи тут, чи там, у космосу глибинах.
Все: від малих піщинок до планет –
із елементів складене єдиних.
С. Щипачов
“Читаючи Менделєєва”
Таблиця Менделєєва – це таблиця історії та життя світобудови. Вивчаючи її ми дізнаємося, що хімічні елементи, так поетично описані літераторами, – це цеглинки світобудови, з яких складається наш Всесвіт.
На сьогоднішньому уроці ми здійснимо подорож у царство періодичної системи.
ІV. Оголошення теми, мети уроку
Таблиця Менделєєва - це наш путівник по країні хімії, наш рятівник у "хімічно складних" ситуаціях. Тільки потрібно зуміти побачити все, що в ній написано і не написано, треба вміти читати між рядків.
Проблемне питання: Чому виникла необхідність створити більш досконалу класифікацію елементів?
Отже перед нами задачі: узагальнити та систематизувати знання про періодичний закон і періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва та будову атомів, більше дізнатися про дивний та загадковий світ хімічних елементів, відкриємо в ньому багато таємниць та загадок. Цей дивний світ шанує закони й традиції та зберігає в пам’яті ім’я свого творця Д.І.Менделєєва.
Повідомлення «Життя та діяльність Д.І. Менделєєва».
V. Застосування знань, умінь, навиків
Сьогоднішній урок ми проведемо у формі гри. Клас ділиться на дві команди та обираються судді.
1. Конкурс «Хто швидше?» (розминка).
1.Коли, хто і на основі чого сформулював періодичний закон і склав періодичну систему хімічних елементів? (Д.І. Менделєєв, 1869р. на основі зміни властивостей хімічних елементів)
2. Існування скількох хімічних елементів передбачав Менделєєв? (11)
3. Скільком хімічним елементам Менделєєв виправив відносні атомні маси? (20)
4. На який хімічний елемент багата морська капуста – ламінарія? (Іод)
5. З чого складається атом відповідно до моделі, запропонованої Е. Резерфордом? ( позитивно заряджене ядро і негативно заряджені електрони, що рухаються навколо ядра)
6. Поясніть поняття: малі й великі періоди? (Періоди, що складаються з одного ряду є малими, а з двох рядів – великими)
7.Перелічіть елементи, які названі на честь країн? (Германій, Францій, Полоній)
8.Який хімічний елемент названий іменем острова? ( Купрум – походить від латинської назви о. Кіпр )
9.Елемент – основа живої природи ? (Карбон)
10.Елемент – основа неживої природи ? (Силіцій)
11.Назвіть елемент, який необхідний для надання крові червоного кольору? (Ферум)
12.Які елементи необхідні для збереження зубної емалі? (Кальцій, Флуор)
13.Який елемент уразить нечисту силу? (Аргентум)
14. Назвіть елемент, який необхідний для надання листю зеленого кольору? (Магній )
15. Скільки братів і сестер було у Менделєєва. (13)
16. Місто, в якому народився автор періодичного закону.(Тобольськ)
17. Фундаментальний підручник, написаний Д. Менделєєвим. (Основи хімії.)
18. Номер хімічного елемента, названого на честь Д.І. Менделєєва. (101)
19. Ким був Д.І. Менделєєв за родинними зв'язками О. Блоку. (Тесть)
20. Скільки дітей було у Д.І. Менделєєва.(7)
2. «Перекладачі» (мультимедійна дошка)
Перекласти з хімічної мови українською.
3. Конкурс «Хімічний крос»
Представник команди виконує на дошці під супровід учасників своєї команди, які по черзі відповідають на завдання передаючи один одному «умовний мікрофон» яким може бути, наприклад: ручка , олівець і т. д.
І група - Оксиген ( О) / ІІ група - Сульфур (S)
(мультимедійна дошка ) показано план по якому учні відповідають
4. Загадки
Я з металами стою,
Хоч м'який, мов масло.
Жовтим полум'ям горю
Й довго не погасну,
Я поширений доволі:
В соді, склі й кухонній солі.
( Натрій )
У вільному вигляді всіх убиває,
Але, якщо зв'язати, в їжу потрапляє;
Якщо ми л йому закреслимо,
То разом всі пісні співати будемо.
( Хлор – хор )
Із вулканів я з'являюсь,
У воді не розчиняюсь,
У кислотному ряду
Командиром я іду.
Очищаю нафту, масло,
Гербіцид в полях прекрасний,
Хвору шкіру очищаю,
Навіть в пеклі я буваю!
( Сульфур )
З ка – активний я метал,
З ге – я дуже легкий газ.
Щоб ти нас пізнав,
Заглянь в систему іще раз.
( Калій – Гелій )
5. «Домашнє завдання»
І група.
Вибрали хімічний елемент – Сульфур та Карбон. Кожна буква назви цього елемента повинна стати початковою буквою назви інших елементів, яких повинно бути стільки, скільки букв має назва вибраного елемента.
С –Силіцій, у – Уран, л – Лантан, ф – Флуор, у – Уннунілій, р – Рутеній.
ІІ група.
Карбон
К – Калій, а – Аргентум, р – Радон, б – Бор, о– Оксиген, н – Натрій.
№1.
Назвіть елемент VІ групи, відносна молекулярна маса сполуки з Гідрогеном якого дорівнює 81.
Дано: Рішення.
Мг ( Н2Х ) = 81 Мг ( Н2Х ) = 81 2 + х = 81 х = 81 - 2
Знайти: Х - ? х = 79 ( Sе )
Відповідь : Селен (Se).
№ 2.
Назвіть елемент розташований у ІІІ групі, відносна молекулярна маса вищого оксиду якого дорівнює 102.
Дано: Рішення.
Мг ( Х2О3 ) = 102 Мг ( Х2О3 ) = 102 2х + 48 = 102 2х = 54 х = 27
Знайти: Х - ?
Відповідь : Алюміній (АI).
Хто зможе більше скласти назви хімічних елементів із букв назви елемента з порядковим номером 91 - Протактиній ( Актиній, Натрій , Титан, Торій, Криптон, і т. д. ) Знайти їх у періодичній системі хімічних елементів.
Щоб перевірити, як наші учасники гри знають символи хімічних елементів, пропоную зіграти в дитячу гру « Хрестики-нулики». Умови гри: один із гравців замість хрестиків використовує однобуквені символи елементів, інший замість нуликів – двобуквені символи хімічних елементів.
Знайдіть в VІІІ групі періодичної системи елемент, назва якого складається із семи букв. Пронумеруйте букви. Платина
1234563
Букви 2,3,6,4,3,6 – назва елемента ІІІ групи (Лантан).
Букви 4,3,6,4,3,2 - назва металу V групи (Тантал).
Букви 4,5,4,3,6 - метал ІV групи (Титан).
Букви 4,3,2,3,6,4 - слово, що означає вищу ступінь обдарованості (Талант).
Букви 3,6,6,3 - жіноче ім'я (Анна).
2. Якщо в назві елемента сім'ї актиноїдів пронумерувати по черзі всі букви (10 букв) Каліфорній
1234567849
то 1,2,3,4,9 букви утворюють назву лужного металу (Калій). 4,7,2,8 і 4,7,2,1 букви – відповідно назви держав в Південно-Західній Азії (Іран, Ірак), 1,2,4,7 і 8,4,3 букви – відповідно назви столиці і річки держави Африканського континенту. (Каїр, Ніл)
Встановіть за допомогою формули хімічний елемент, який пов'язаний з датою вашого народження. 1200х + 10у + z + 120u - 1210
N= —------------------------------------ + 1
400
N – порядковий номер хімічного елемента;
х – число народження ( 1 – 31 );
у – місяць народження (1- 12 );
z – передостання цифра року народження ( від 0 до 9 );
u- остання цифра року народження ( від 0 до 9 ).
Вкажіть нуклонне, протонне число для цього елемента.
VI. Підбиття підсумків уроку
Коментоване оцінювання роботи учнів
1.Що вам сподобалося на уроці?
2. Які нові знання ви отримали сьогодні?
3. Що не вдалося засвоїти?
4.Ваші побажання до уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 53, №4, 6, 7 (Л.П. Величко, Н.М. Буринська).
Рефлексія
7 серпня 1887 року повітряна куля, наповнена воднем,
піднялася над хмарами на висоту більше трьох кілометрів.
У корзині кулі знаходився пілот і одночасно дослідник, який спостерігав сонячне затемнення і перевіряв роботу чисельних приладів, в тому числі барометра його власної конструкції. Барометр дозволяв швидко визначити відстань від кулі до Землі по величині атмосферного тиску.
Гнана вітром, куля пролетіла понад 100 км. Сміливому пілоту-досліднику і єдиному учасникові цього вдалого, на щастя,
польоту було 53 роки. Його звали Д.І.Менделєєв.
Нелегкий тягар всесвітньої слави творця періодичного закону, який він відкрив у 1869 році, ніскільки не вплинув на невпинне і мужнє прагнення до пізнання невідомого, що все життя володіло великим хіміком.
І вам я бажаю жадання пізнання, безпомилкової інтуїції, хай кожен вибере правильно свою стежку, свою дорогу, свою науку.
Спасибі за співпрацю та гарні відповіді.