Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. Менделєєва у світлі теорії будови атомів

Про матеріал
  • закріплення та корекція знань про ПЗХЕ і ПСХЕ Д. І. Менделєєва; формуванню вмінь записувати будову атомів елементів перших трьох періодів; давати характеристику хімічним елементам за їх положенням у ПСХЕ;підвищити інтерес учнів до хімічної науки; сприяти активізації розумової діяльності, формувати логічне мислення, вміти узагальнювати, робити висновки; формувати вміння самостійної роботи, творчого застосування своїх знань; виявити здібних, обдарованих і талановитих дітей; сприяти формуванню самоосвітньої, комунікативної, соціальної компетентностей.
  • розвиток пізнавальної активності та логічного мислення, закріплення навичок групової та індивідуальної роботи; виховання відповідальності за доручену справу, взаємоповаги та взаєморозуміння; створення сприятливого мікроклімату в колективі, позитивного емоційного настрою.
Перегляд файлу

11 клас (профільний рівень)

Тема: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.Менделєєва у світлі теорії будови атомів

Мета:

  • закріплення та корекція знань про ПЗХЕ і ПСХЕ Д. І. Менделєєва; формуванню вмінь записувати будову атомів елементів перших трьох періодів; давати характеристику хімічним елементам за їх положенням у ПСХЕ;
  • підвищити інтерес учнів до хімічної науки; сприяти активізації розумової діяльності, формувати логічне мислення, вміти узагальнювати, робити висновки; формувати вміння самостійної роботи, творчого застосування своїх знань; виявити здібних, обдарованих і талановитих дітей; сприяти формуванню самоосвітньої, комунікативної, соціальної компетентностей.
  • розвиток пізнавальної активності та логічного мислення, закріплення навичок групової та індивідуальної роботи; виховання відповідальності за доручену справу, взаємоповаги та взаєморозуміння; створення сприятливого мікроклімату в колективі, позитивного емоційного настрою.

Очікуваний результат:

Учень:

  •                   знає структуру періодичної системи та періодичний закон;
  •                   описує та розуміє періодичну повторюваність властивостей елементів;
  •                   звертає увагу на різницю між групами та періодами;
  •                   аналізує зміну властивостей елементів у зв’язку з їх розташуванням у ПС.

Тип уроку: урок закріплення та корекції знань.

Форма проведення: урок-гра. 

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь; практичні – розв’язування вправ; репродуктивні; частково-пошукові, групова, самостійна, колективна робота, ігрові.

Епіграф: « Періодичний закон є істинним компасом для дослідників »

                                                                                                           В. Рамзай

Хід уроку

І. Організаційний етап

На дошці і стінах розміщені плакати з епіграфами і висловами, які стосуються періодичного закону.

  •              «Таблиця Менделєєва є таблиця історії і миротворення» (А.С.Ферсман);
  •              «Періодичний закон є істинним компасом для дослідників» (В.Рамзай);
  •              «Періодичному закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки надбудову та розвиток обіцяє»    (Д.І.Менделєєв);
  •              «Посів науковий зійде для жнив народних» (Д.І.Менделєєв);
  •              «Головний секрет життя ось який: одна людина – нуль, разом – тільки люди» (Д.І.Менделєєв).

Доброго дня! Сьогодні на уроці я бажаю вам бути успішними, впевненими в собі. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

Прийом ”Мікрофон”

  1. Дайте визначення поняттю «хімія».
  2. Які основні закони хімії вам відомі?
  3. Хто є автором закону збереження маси речовини?
  4. Сформулюйте закон збереження маси речовини.
  5. Коли було відкрито закон сталості складу речовини та ким?
  6. Сформулюйте закон об’ємних відношень.
  7. Дайте визначення поняттю «ізомерія».
  8. Назвіть причини різноманіття органічних сполук.
  9. Хто є автором теорії будови органічних сполук?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Природа має лише один секрет:

чи тут, чи там, у космосу глибинах.

Все: від малих піщинок до планет –

із елементів складене єдиних.

С. Щипачов

Читаючи Менделєєва

Таблиця Менделєєва – це таблиця історії та життя світобудови. Вивчаючи її ми дізнаємося, що хімічні елементи, так поетично описані літераторами, – це цеглинки світобудови, з яких складається наш Всесвіт.

На сьогоднішньому уроці ми здійснимо подорож у царство періодичної системи.

ІV. Оголошення теми, мети уроку

Таблиця Менделєєва - це наш путівник по країні хімії, наш рятівник у "хімічно складних" ситуаціях. Тільки потрібно зуміти побачити все, що в ній написано і не написано, треба вміти читати між рядків.

Проблемне питання: Чому виникла необхідність створити більш досконалу класифікацію елементів?

Отже перед нами задачі: узагальнити та систематизувати  знання про періодичний закон і періодичну  систему хімічних елементів  Д.І.Менделєєва та будову атомів,  більше  дізнатися  про дивний та загадковий світ хімічних елементів, відкриємо в ньому багато таємниць та загадок. Цей дивний  світ шанує закони й традиції  та зберігає в пам’яті  ім’я свого творця Д.І.Менделєєва.

Повідомлення «Життя та діяльність Д.І. Менделєєва».

V. Застосування знань, умінь, навиків

Сьогоднішній урок ми проведемо у формі гри. Клас ділиться на дві команди та обираються судді.

1. Конкурс «Хто швидше?» (розминка).    

1.Коли, хто і на основі чого сформулював періодичний закон і склав періодичну систему хімічних елементів? (Д.І. Менделєєв, 1869р. на основі зміни властивостей хімічних елементів)

2. Існування скількох хімічних елементів передбачав Менделєєв?                     (11)

3. Скільком хімічним елементам Менделєєв виправив відносні атомні маси?                     (20)

4. На який хімічний елемент багата морська капуста – ламінарія?                     (Іод)

5. З чого складається атом відповідно до моделі, запропонованої Е. Резерфордом? ( позитивно заряджене ядро і негативно заряджені електрони, що рухаються навколо ядра)

6. Поясніть поняття: малі й великі періоди? (Періоди, що складаються з одного ряду є малими, а з двох рядів – великими)

7.Перелічіть елементи, які названі на честь країн? (Германій, Францій, Полоній)

8.Який хімічний елемент названий іменем острова? ( Купрум – походить від латинської назви о. Кіпр )

9.Елемент – основа живої природи ? (Карбон)

10.Елемент – основа неживої природи ? (Силіцій)

11.Назвіть елемент, який необхідний для надання крові червоного кольору? (Ферум)

12.Які елементи необхідні для збереження зубної емалі? (Кальцій, Флуор)

13.Який елемент уразить нечисту силу? (Аргентум)

14. Назвіть елемент, який необхідний для надання листю зеленого кольору? (Магній )

15. Скільки братів і сестер було у Менделєєва. (13)

16. Місто, в якому народився автор періодичного закону.(Тобольськ)

17. Фундаментальний підруч­ник, написаний Д. Менделєєвим. (Основи хімії.)

18. Номер хімічного елемента, названого на честь Д.І. Менделєє­ва. (101)

19. Ким був Д.І. Менделєєв за родинни­ми зв'язками О. Блоку. (Тесть)

20. Скільки дітей було у Д.І. Менделєєва.(7)

2. «Перекладачі» (мультимедійна дошка)

Перекласти з хімічної мови українською.

  1. Не все Аурум, що блищить.
  2. Білий, як кальцій карбонат.
  3. Ферумний характер.
  4. Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум.
  5. За купрумний гріш повісився.
  6. Багато Н2О витекло.

3. Конкурс «Хімічний крос»

Представник команди виконує на дошці під супровід учасників своєї команди, які по черзі відповідають на завдання передаючи один одному «умовний мікрофон» яким може бути, наприклад: ручка , олівець і т. д.

І група -  Оксиген ( О) / ІІ група -  Сульфур (S)

(мультимедійна дошка ) показано план по якому учні відповідають

  1.     Порядковий номер.
  2.     Відносна атомна маса.
  3.     Заряд ядра атома.
  4.     Загальна кількість електронів.
  5.     Кількість електронів на зовнішньому рівні.
  6.     Кількість протонів .
  7.     Кількість нейтронів.
  8.     Електронна формула.
  9.     Формула вищого оксиду.

4. Загадки                                                                                                                                         


Я з металами стою,

Хоч м'який, мов масло.

Жовтим полум'ям горю

Й довго не погасну,

Я поширений доволі:

В соді, склі й кухонній солі.

( Натрій )

 

У вільному вигляді всіх убиває,

Але, якщо зв'язати, в їжу потрапляє;

Якщо ми л йому закреслимо,

То разом всі пісні співати будемо.

( Хлор – хор )

 

Із вулканів я з'являюсь,

У воді не розчиняюсь,

У кислотному ряду

Командиром я іду.

Очищаю нафту, масло,

Гербіцид в полях прекрасний,

Хвору шкіру очищаю,

Навіть в пеклі я буваю!

( Сульфур )

 

З ка – активний я метал,

З ге – я дуже  легкий газ.

Щоб ти нас пізнав,

Заглянь в систему іще раз.

( Калій – Гелій )

 


5. «Домашнє завдання»

І група.

Вибрали хімічний елемент – Сульфур та Карбон. Кожна буква назви цього елемента повинна стати початковою буквою назви інших елементів, яких повинно бути стільки, скільки букв має назва вибраного елемента.

С –Силіцій, у – Уран, л – Лантан, ф – Флуор, у – Уннунілій, р – Рутеній.

ІІ група.

Карбон

К – Калій, а – Аргентум, р – Радон, б – Бор, о– Оксиген, н – Натрій.

  1. Конкурс «Задача»

№1.

Назвіть елемент VІ групи, відносна молекулярна маса сполуки з Гідрогеном якого дорівнює 81.

Дано:                                   Рішення.

Мг ( Н2Х ) = 81                      Мг ( Н2Х ) = 81   2 + х = 81  х = 81 - 2

Знайти: Х - ?                           х = 79 ( Sе ) 

Відповідь : Селен (Se).

№ 2.

Назвіть елемент розташований у ІІІ групі, відносна молекулярна маса вищого оксиду якого дорівнює 102.

Дано:                                                     Рішення.

Мг ( Х2О3 ) = 102            Мг ( Х2О3 ) = 102   2х + 48 = 102   2х = 54  х = 27

Знайти: Х - ?

Відповідь : Алюміній (АI).

  1. Конкурс  « Хто більше ?»

Хто зможе більше скласти назви хімічних елементів із букв назви елемента з порядковим номером 91 - Протактиній ( Актиній, Натрій , Титан, Торій, Криптон, і т. д. ) Знайти їх у періодичній системі хімічних елементів.

  1.  Гра «Хрестики –нулики»

Щоб перевірити, як наші учасники гри знають символи хімічних елементів, пропоную зіграти в дитячу гру « Хрестики-нулики». Умови гри: один із гравців замість хрестиків використовує однобуквені символи елементів,  інший замість нуликів – двобуквені  символи хімічних елементів.

  1.                  Конкурс  «Закодовані слова»

Знайдіть в VІІІ групі періодичної системи елемент,  назва якого складається із семи букв. Пронумеруйте букви.    Платина                                                                                                                                                                     

                                                   1234563

Букви 2,3,6,4,3,6 – назва елемента ІІІ групи (Лантан).

Букви 4,3,6,4,3,2 - назва металу V групи (Тантал).

Букви 4,5,4,3,6 - метал ІV групи (Титан).

Букви 4,3,2,3,6,4 - слово, що означає вищу ступінь обдарованості (Талант).

Букви 3,6,6,3 - жіноче ім'я (Анна).

  2. Якщо в назві елемента сім'ї актиноїдів пронумерувати по черзі всі букви (10 букв)                                                    Каліфорній

                                                      1234567849 

то 1,2,3,4,9 букви утворюють назву лужного металу (Калій).  4,7,2,8 і 4,7,2,1 букви – відповідно назви держав в Південно-Західній Азії (Іран, Ірак),  1,2,4,7 і 8,4,3 букви – відповідно назви столиці і річки держави Африканського континенту.  (Каїр, Ніл)

  1.              Хімічна астрологія

Встановіть за допомогою формули хімічний елемент, який пов'язаний з датою вашого народження.             1200х + 10у + z + 120u - 1210

                              N=  ------------------------------------   + 1                                             

                                                        400

N – порядковий  номер хімічного елемента;

х – число народження ( 1 – 31 );

у – місяць народження (1- 12 );

z – передостання  цифра  року народження ( від 0 до 9 );

u- остання  цифра року народження ( від 0 до 9 ).

Вкажіть нуклонне,  протонне  число для цього елемента.

VI. Підбиття підсумків уроку

Коментоване оцінювання роботи учнів

1.Що вам сподобалося на уроці?

2. Які нові знання ви отримали сьогодні?

3. Що не вдалося засвоїти?

4.Ваші побажання до уроку.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 53, №4, 6, 7 (Л.П. Величко, Н.М. Буринська).

Рефлексія

7 серпня 1887 року повітряна куля, наповнена воднем,
піднялася над хмарами на висоту більше трьох кілометрів.

У корзині кулі знаходився пілот і одночасно дослідник, який спостерігав сонячне затемнення і перевіряв роботу чисельних приладів, в тому числі барометра його власної конструкції. Барометр дозволяв швидко визначити відстань від кулі до Землі по величині атмосферного тиску.

Гнана вітром, куля пролетіла понад 100 км. Сміливому пілоту-досліднику і єдиному учасникові цього вдалого, на щастя,
польоту було 53 роки. Його звали Д.І.Менделєєв.

Нелегкий тягар всесвітньої слави творця періодичного закону, який він відкрив у 1869 році, ніскільки не вплинув на невпинне і мужнє прагнення до пізнання невідомого, що все життя володіло великим хіміком.
 І вам я бажаю жадання пізнання, безпомилкової інтуїції, хай кожен вибере правильно свою стежку, свою дорогу, свою науку.
Спасибі за співпрацю та гарні відповіді.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
31 березня 2018
Переглядів
2818
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку