Урок у 6 кл. формує навички говоріння по темі «Їжа», розвиває комунікативну спрямованість, практикує учнів в аудіюванні тексту та у відтворенні прослуханого, знайомить з правилами поведінки за столом, формує вміння приготувати обід або улюблену страву. Матеріал буде корисний вчителям та учням при вивчені даної теми
Урок –демонстрація в 6 класі
Тема: «Їжа»
Підтема: «Приготування їжі. Улюблені страви»
Мета: Формування навичок говоріння по темі «Їжа».
Розвивати комунікативну спрямованість, практикувати учнів в аудіюванні тексту та у відтворенні прослуханого.
Ознайомити учнів з правилами поведінки за столом.
Формувати вміння приготувати обід або улюблену страву.
Обладнання: тематичні картинки, роздатковий матеріал, ноутбук, інтер'єр столу.
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення.
1.
Т: - When did we celebrate Easter?
2. Фонетична зарядка.
Pronunciation drill (Chant).
"Do you want?"
"Hot Cross Buns"
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Т: The topic of today's lesson is "Preparing Food or Cooking", by the end of the lesson you should be able to talk about how to cook your favorite dish, (на дошці поговірка "Appetite comes with eating")
T: - How do you understand it?
III. Відпрацювання лексики. "Brainstorming".
Complete the diagram with the topical words.
2. Діалогічне мовлення(Учні складають меню, а потім, міні-діалоги).
3. Тренування учнів у вживанні лексики в непідготовленому спілкуванні. (Групова робота)
Interview game "Opinion Poll".
Step 1.
Divide the class into groups of equal size. Each group receives one topic in the Opinion poll.
FOOD Breakfast You have to find out what the other people in your class usually have for breakfast. Each of you prepares an interview ca which could look like this.
Name food? drink? Lisa cornflakes milk
|
FOOD Drinks You have to find out which drinks the people in your class like and dislike. Each of you prepares an interview card which could look like this?
Name likes? dislikes? Olga milk, tea tomato juice water |
FOOD Eating out You have to find out whether the other people in your class ever eat out and if so where they go. Each of you prepares an interview card which could look like this.
Name eats out? where? Peter yes McDonald sometimes |
FOOD Favorite meals You have to find out the favorite meals (main course and dessert) of the other people in your class. Each of you prepares an interview card which could look like this.
Name favourite favourite main course? dessert? Alex pizza ice cream |
FOOD Food hates You have to find out which meals or kinds of food the other people your class dislike. Each of you prepares an interview card which could look like this.
Name food hates? Kate chocolate, cabbage |
FOOD Cooking You have to find out which meals or drinks the other people in you class can prepare themselves. Each of you prepares an interview card which could look like this.
Name can prepare/make? Peter tea, porridge, sandwiches, omelettes, caked, soup. |
Each group member prepares an interview sheet with the questions suggested in the card. He/she should fill in his/her own answer first.
Sample sheet:
Breakfast What do you usually have for breakfast? |
||
Name |
Food |
Drink |
1. me 2. Max 3. Olga 4. ... 5. ... 6. ... |
toast and jam, omelette fried eggs, salad porridge sandwich … … … |
a cup of tea 2 cups of coffee glass of milk … … … |
Аудіювання.
(Учні слухають діалоги "At the village shop "ma виписують продукти, куплені в магазині. Перемагає та група, яка запише найбільше слів).
5. "Free Activity" (завдання з рухами та мімікою). (На стінах вивішені слова: always, usually, never, sometimes, often.)
T: I drink coffee for breakfast.
I eat porridge for lunch.
I eat ice-cream for dinner etc.
(Учні слухають речення і переходять до того напису, що їм потрібно).
6. "Round table". Комунікативна робота.
- Have you ever been at coffee or restaurants? - What cafes do you know in Zmerynka?
(Кожна група має аркуш паперу і ручку). Завдання написати групам як можна більше речей, з якими вони зустрічаються в кафе.
(Учнірозігрують ситуацію, показуючи артистизм, вимову та інтонацію в діалогічному мовленні, а також: знання етикету та культури поведінки за столом.)
9. Монологічне мовлення "My favourite dish"
(учні розповідають і демонструють свої улюблені страви, описуючи, як вони їх готують.)
IV. Homework
1. Домашнє завдання. Написати твір «Традиційна страва моєї сім'ї»
Summarizing 2. Підбиття підсумків уроку.
Т: What have we done today?
Which activities have we done?
Which activity do you like best?
Виставлення оцінок.