Урок - дослідження «Державні символи України»
Мета : Дослідити і поглибити знання дітей про національні символи: прапор, герб, гімн; формувати пізнавальний інтерес учнів;
учити дітей чути красу рідної мови на прикладі українських народних прислів’їв та приказок, віршів, пісень;
розвивати почуття патріотизму, бажання спілкуватися рідною мовою;
виховувати любов до рідного краю, шанобливе ставлення до державних символів, повагу до українського народу, гордість за красу і велич нашої Батьківщини.
Попередня робота: знайомство з картою України, усне опитування та письмове анкетування, заучування віршів, прислів’їв до теми, відгадування ребусів, пошук інформації по групам, робота в інтернет- бібліотеці, малюнки, аплікації, коллаж , усні журнали, бесіди про державні символи України.
Обладнання: карта України, прапор, герб, гімн, загадки, вірші, прислів’я, легенда, дидактичні завдання і вправи, мультмедіа, візитки з назвами груп, роздатковий матеріал для груп, пазл Україна.
Введення : Перед проведенням уроку проводилося усне опитування та письмове анкетування. На основі цих результатів була визначена проблема –дізнатися про державну символіку України .
Хід уроку
І. Організація уроку.
1. Емоційне налаштування.
Вчитель: - Добрий день усім, хто не любить, сумувати, нудьгувати, хто багато знає і хоче всім про це розказати! І зараз ми перенесемося на золоті поля нашої Батьківщини !
(Діти по черзі розказують)
- На землі великій є одна країна:
- Гарна, неповторна, красна, як калина.
- І живуть тут люди добрі, працьовиті
- І скажу, до речі, ще й талановиті.
- Землю засівають і пісні співають,
- На бандурі грають і вірші складають
- Про ліси і гори, і про синє море,
- Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
- Що це за країна? — Наша славна (всі ) - Україна!
2. Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Гадаю що будемо складати…
Я хочу побачити…
Попрацюємо творчо у…
Хотілося б дізнатися…
Було б цікаво…
- Україна – це Батьківщина для всіх людей, які живуть на її території.
- Що таке Батьківщина? Батьківщина – це найкраще і найдорожче місце у світі.
3. Гра «Складовий аукціон»
- Прочитайте на екрані склади. Доберіть якнайбільше слів, які починалися б такими складами.
Ба - (батьківщина, бабуся, батько) , Сим – (символіка, символ),
Пра - (прапор, прадід, праця), Три - (тризуб, тризубець, трипілля)
- Кожна людина із повагою та любов’ю ставиться до рідної держави, свого народу, звичаїв і традицій .
- Громадяни України багато знають про закони, історію культуру рідного краю, розмовляють українською мовою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
1. Інсценізація легенди ( четверта група завчасно готувала інсценізацію
1 дитина- автор , 3- актори з малюнками,1-жінка
ЛЕГЕНДА
Давно-давно жила колись жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матусю. Підросли вони і вирішили піти у світ. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між люди. Як його назвали? (Тризуб). Настала черга середнього сина. Йому мати подарувала в дорогу синьо-жовту тканину. Своїми звитяжними ділами прославляв він свою матір. Яке ім’я одержав середній син? (Прапор) А там, де був найменший син, завжди лунала дзвінка пісня. Адже мати своєму наймолодшому синові подарувала красивий солов’їний голос. І одержав син за свій голос і величний спів ім’я (Гімн)
-Кожна країна світу має свої символи. Що ж означає слово символ?
Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища
Виборовши волю, вистраждавши, Україна тепер має свої державні символи.
Ключові питання сьогодні :
Державні символи України- це візитівка українського народу !
ІІІ. Основна частина уроку.
1.Представлення творчих груп.
- Україна – незалежна держава. Діти, пам’ятайте дату 24 серпня 1991 року. У цей день було ухвалено Акт проголошення незалежності України, за яким Україна ставала самостійною, демократичною . Виборовши волю, Україна визначила свою символіку: герб, прапор і гімн, які уособлюють її історію, її сутність, тобто найбільш характерне для неї. Про це ми сьогодні будемо говорити. Оскільки ви працюєте над дослідницько-пошуковим проектом "Державні символи України", то команди, які досліджували символи, будуть допомагати один одному у сьогоднішній грі. Вони – наші консультанти. Якщо ви щось не знали, вони вам допоможуть.!
(Зачитування анкет)
-Кожна країна має свої візитні картки. Вони неповторні, по них впізнають країну. Це символи. Є вони і в нашої держави. Символи називаються державними, бо закріплені в головному законі України – Конституції.
2. Робота в групах. Вправа «Знаю-Хочу дізнатися-Дізнався» (Заповнення таблиці).
- Що вам відомо про Державний Прапор ? Державний герб? Державний Гімн?
Заповніть першу, другу та третю колонки.
Символи України |
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався/ Дізналася |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Інформаційні повідомлення творчих груп.
Лідер першої команди:
- Ми команда " Державний Прапор України "
Прапор – символ незалежної держави. 28 січня 1992 року-День народження Прапору
Прапор України – синьо-жовте прямокутне полотнище. Його кольори означають синє, мирне, безхмарне небо, що простягнулось над жовтим кольором хлібного лану- символом мирної праці й достатку. Кольори на прапорі «читають» згори донизу. (Дитина читає вірш Н. Поклад)
Прапор України
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави,
Це для всіх ознака сили, це для всіх ознака слави.
Синьо – жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито,
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знаєм всі ми.
4. Фізкультхвилинка
Лідер другої команди:
- Ми команда " Державний Герб України "
15 лютого 1992 року Верховна Рада України ухвалила Державний Герб –він називається тризуб. Золотий тризуб на блакитному тлі.
(Дитина читає вірш В. Паронова)
Тризуб
Тризуб – немов сім’я єдина,
де тато, мама і дитина
живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.
Лідер третьої команди:
- Ми команда " Державний Гімн України "
- 15 січня 1992 року-День народження Гімну України
Державний Гімн України - це урочиста пісня, символ нашої державної єдності сили, слави і могутності держави в урочисті хвилини. Називається він "Ще не вмерла України і слава, і воля...". Слова гімну написав поет Павло Чубинський, а музику композитор Михайло Вербицький. Коли звучить Державний гімн, треба обов'язково встати, цим ми виявляємо особливу пошану до наших державних святинь (Звучить Гімн).
- Які почуття у вас виникають, коли ви слухаєте Гімн?
Слова палкі, мелодія врочиста.
Державний гімн ми знаємо усі
Для кожного села, містечка, міста-
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна-Україна вічна ,незнищенна!
IV. Заключна частина
1. Робота з карткою ЗХД
- Ви поглибили свої знання про Державні символи України, отже можете заповнити останню четверту колонку картки.
2. Робота в групах.
( 1. Гімн
2.Урочистий, патріотичний
3.Звучить, лунає, закликає
4.Символ державної єдності народу
5.Пісня )
Виміряйте довжину і ширину шаблона. Знайдіть периметр/ площу Прапора.
V.Рефлексія
- Що гарного, на вашу думку трапилося на уроці?
-Для чого ми досліджували Державні символи?
-Які зернята мудрості подарував наш урок?
Додаток 1
АНКЕТА
Наша Держава