Урок – гра «Козацькому роду – нема переводу»
Мета: ознайомити дітей з славетною епохою козацтва, роз’яснити, що означає слово «козак»; формувати бажання дізнаватися про історичне минуле своєї Батьківщини; поглиблювати знання про минуле свого народу;
розвивати спостережливість, уважність, кмітливість, пам'ять, увагу, логічне мислення, поповнювати словниковий запас учнів;
виховувати любов до своєї Батьківщини, патріотизм, гордість за героїчне минуле нашого народу, повагу до людей, що боролися за свободу українського народу.
Матеріали: ілюстрації із зображенням козаків, Запорізької Січі, козацької зброї, човна; картки з дидактичними вправами до уроків української мови, читання, математики.
В даному уроці скомбіновано різноманітні вправи та завдання спрямовані на розвиток критичного мислення, вміння встановлювати причинно наслідкові зв’язки та формувати компетентності на уроках української мови, читання, математики. Такий підхід дозволяє поєднувати різни види роботи на уроці та підтримувати увагу учнів. Завдання можна використовувати на різних етапах уроку: як проблемні завдання під час викладу нового матеріалу; під час закріплення матеріалу, його повторення на наступному уроці; замість частини викладу під час виконання практичних робіт; як домашнє закріплення.
І. Інформаційна довідка
За Дніпровськими порогами,
За південними дорогами,
За степами за широкими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильную,
Боронили волю вільную,
Україну свою рідную, як зіницю берегли.
ІІ. Українська мова з козаками
Склади й запиши сенкан зі словом «козак».
Встав, де потрібно, пропущені букви. Спиши текст.
Козак – це віл..на, озброєна людина. Він зах..щав свою Батьківщину від нападів.. . Прож...вав на острові Хортиця.
Одягалися козаки просто: в довгу сорочку, шаровари та свиту. За поясом носили шаблю та пістолі. Голови голили, але зал..шали довгу чуприну.
Говорят.., що козац..кому роду – нема переводу.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прочитай назви цінностей та впиши їх у піраміду, відповідно до значущості (вершина – найважливіша цінність)
патріотизм відвага справедливість правда здоров’я любов витривалість
свобода толерантність радість
Ти – журналіст і береш інтерв’ю у захисника/ захисниці. Склади і запиши запитання до можливих відповідей.
-_______________________________________________________________
Потрібно цінувати кожен момент, не відкладати життя на потім, жити «тут і зараз».
-_______________________________________________________________
[Н1] Важливе значення на війні мають люди, які поруч. Завдяки їм ти можеш вижити, виконати завдання.
-_______________________________________________________________
У мене є відчуття, що я знаходжуся на своєму місці, моя справа важлива.
-________________________________________________________________
Найважче – це втрачати побратимів.
Напишіть на кожному пальчику долоньки слова подяки за те, що ви сьогодні можете робити завдяки Захисникам.
( малювати, танцювати, займатися спортом, навчатися, грати у футбол, їздити на велосипеді
Обід для козаків у кожному курені готував кухар. О 12 годині кухар бив по казану, сповіщаючи про обід. Яку назву має традиційна каша козаків? Дізнайтеся за нумерацією букв алфавіту.
15 |
24 |
16 |
12 |
29 |
|
|
|
|
|
(куліш)
Підлкова, кобиза, запортожець, абулава, вшаровари, брунчук, чайкиа.
|
|
|
|
|
|
|
(литаври)
- Прочитайте слова. З зайвих літер утворіть і запишіть як називалась чорнильниця – символ влади запорізького писаря.
Гектьман, акіш, таблір, ваоля, бматько, побаратим, чайкар.
|
|
|
|
|
|
|
(каламар)
Війсьбко, ісуторія, традлиції, товариаш, квурінь, верашник.
|
|
|
|
|
|
(булава)
Джурка, гетьмоан, кбобза, радаз, віайсько, державра.
|
|
|
|
|
|
(кобзар)
і |
к |
а |
р |
п |
л |
з |
в |
і |
р |
и |
т |
и |
х |
а |
я |
н |
о |
п |
г |
с |
і |
ю |
ж |
з |
а |
х |
и |
щ |
а |
т |
и |
з |
х |
в |
у |
м |
б |
и |
л |
ю |
б |
и |
т |
и |
т |
ь |
м |
ч |
б |
о |
ц |
і |
м |
у |
ж |
н |
і |
с |
т |
ь |
в |
б |
в |
с |
е |
л |
щ |
л |
є |
ю |
й |
в |
о |
с |
н |
р |
к |
о |
і |
и |
з |
е |
л |
и |
д |
ш |
а |
н |
у |
в |
а |
т |
и |
р |
д |
л |
п |
л |
а |
в |
я |
в |
п |
у |
ц |
ч |
с |
м |
т |
о |
д |
ь |
е |
ю |
к |
і |
в |
і |
д |
в |
а |
г |
а |
р |
ш |
н |
а |
н |
к |
б |
и |
с |
б |
м |
у |
ж |
н |
і |
к |
х |
з |
і |
н |
і |
а |
н |
о |
т |
ф |
е |
г |
є |
г |
а |
р |
л |
і |
т |
і |
є |
ц |
і |
м |
ь |
з |
н |
г |
е |
р |
о |
й |
р |
в |
и |
ш |
р |
в |
і |
д |
п |
о |
в |
і |
д |
а |
л |
ь |
н |
і |
є |
с |
ІІІ. Математика з козаками
Відзнаки козацького війська звалися клейнодами. Обчисли вирази, зістав результати з ключем і довідайся деякі їхні назви.
Напередодні свята Дня Захисників, який ми відзначаємо 1 жовтня, діти об’є дналися в 3 команди для проведення забав. Скільки дітей в кожній команді , якщо в класі навчається 24 дитини?
Козаки дуже спритні і швидкі. Вони вміють швидко бігати. Виконайте дію з іменованими числами і дізнайтесь за який час козак добіжить від куреня до своєї гармати.
1год – 58хв =
1.Перша цифра року: Яке число буде, якщо 5 відняти 4?
2.Друга цифра року: Яке число буде, якщо 6 поділити на 3?
3.Третя цифра року: Яке число буде, якщо 2 помножити на 2? 4.Четверта цифра року: Яке число буде, якщо 8 поділити на 4? Складіть усі знайдені цифри разом, щоб отримати рік заснування фортеці. (1242 рік)
|
|
|
|
9+7 = ч 13-7 = е
|
|
|
|
7+5 = с 7+7 = р
|
|
|
|
20-9 = и 15-6 = к
|
|
|
|
8+4 = м 7+8 = а
-Українських козаків іноді називали?
16 |
6 |
14 |
9 |
15 |
13 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
(черкаси)
-За однією із версій, назва походить від назви відомого українського міста, яке було одним із осередків формування козаччини – місто Черкаси.
|
|
|
|
7+5 = к 14-8 = з
|
|
|
|
7+7 = с 6+5 = д
|
|
|
|
13-6 = а 12-4 = б
|
|
|
|
6+9 = й 8+5 = о
-Як називали князя Дмитра Вишневецького?
12 |
13 |
6 |
7 |
12 |
|
|
|
|
|
8 |
7 |
15 |
11 |
7 |
|
|
|
|
|
(козак Байда)
-Байда Вишневецький був засновником першої Запорізької Січі. Після успішної боротьби з ворогами він побудував на Дніпрі на острові Хортиця фортецю, яка стала козацьким осередком у боротьбі з татарами і турками.
|
|
|
|
8+9 = н 19-7 = і
|
|
|
|
6+5 = с 7+5 = р
|
|
|
|
12-4 = г 15-6 = о
|
|
|
|
8+7 = й 8+5 = к
|
|
14-7 = и
17 |
9 |
11 |
9 |
8 |
12 |
6 |
15 |
13 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(носогрійки)
З’єднай вирази з однаковими результатами.
Спробуйте створити свій рецепт, але порції інгредієнтів, які треба взяти, зменшіть вдвічі.
……г сушених яблук
…....г сушених груш
……г чорносливу
……г родзинок
……ст.л. меду
……л води
IV. Читання з козаками
Підказка: січ, чайка, корогви, шабля, рушниця, козак, віз, шаровари, гармата, булава.
Прочитай відповідну букву в словах і дізнаєшся ким працює мама вашого однокласника Миколки.
ЗЕМЛЯ (1), БАЖАННЯ (2), АРХІВ (3), АБРИКОС (4), БЕРЕСТЯНКА (5),
БАСЕЙН (6), КРОКОДИЛ (7), МИСЛИВЕЦЬ (8), ФІНЛЯНДІЯ (9) (Захисниця)
український славний рід,
Дбаймо, щоб про нас маленьких,
Ми всі діти українські,
добра слава йшла у світ.
Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти,
землі української цвіт.
і сонце нам шле свій привіт.
і юнака і старика.
на бій за правду надихає
Вагу козацька віра має,
Не продаючись з молотка.
За народу щастя й долю.
Ми – козаки, ми – вільні люди,
хоробрі і відважні всюди.
Ми – козаки, борці за волю,
сини твоєї Батьківщини,
Це гордість наша всенародна!
в них сила духу непоборна!
Козацтво – слава України,
ТТВТМТІТЩТУТВАТЛА
ИИИИДИИИОИИ7ИИ0И
ННКНОНЗНАННКННІНВ
___________________________________(Чайка вміщувала до 70 козаків)
СССБСССУССЛССССОС
ЛЛЛЛ3ЛЛЛ8ЛЛЛЛЛЛЛЛ
ААКАУААРААЕАНАІВА
____________________________________(На Січі було 38 куренів)
ММММСММІМММЧМММММ
ДДНДЕДПУДСДКДАДДЛДИД
АЖААІААНАААОААААКАА
____________________________________(На Запорізьку Січ не пускали жінок)
Булава…..
Каламар…..
Бунчук…..
Гармата…..
Литаври…..
(кобза)