Урок - дослідження "Які незвичайні властивості має звичайна вода? Дослідницька лабораторія «Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті."

Про матеріал
Мета: розширити уявлення учнів про властивості води; формувати елементарні поняття «речовина, плавлення, випаровування, температура кипіння, розчин»; навчати спостерігати та проводити деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі; виховувати бережливе ставлення до води, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу.
Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку

з природознавства

у 3 класі на тему:

« Які незвичайні властивості має звичайна вода? Дослідницька лабораторія. Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: які незвичайні властивості має звичайна вода? Дослідницька лабораторія «Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті.

Мета: розширити уявлення учнів про властивості води; формувати елементарні поняття «речовина, плавлення, випаровування, температура кипіння, розчин»; навчати спостерігати та проводити деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі; виховувати бережливе ставлення до води, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

1.Психологічне налаштування

Продзвенів уже дзвінок —

Починаємо урок.

На уроці чуйте, бачте і міркуйте,

Спостерігайте й експериментуйте.

Дружно й плідно попрацюйте

Й нові знання про воду здобудьте

2.Вправа «Очікування»

 - А що  ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати в групах, робити висновки. Які якості характеру для цього вам потрібні? (спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можлив

3. Підсумок фенологічних спостережень.

Рубрика "Синоптики повідомляють "

Сьогодні добре знають люди,

яка погода завтра буде,

бо теле— й радіопрогноз

підкаже — спека чи мороз.

В старі ж часи, і це знаменно, —

діди й бабусі наперед

прогнозували достеменно

погоду з безлічі прикмет:

Як місяць гострий — на непогоду,

як рівний — на ясну блакить,

щербатий — то відомо зроду,

що незабаром задощить.

  • Яка пора року?
  • Який місяць?
  • Який стан неба?
  • Чи були опади?
  • Тепло сьогодні, чи  холодно?
  • Яка погода була протягом тижня?
  • Які дні переважали?

ІІ. Актуалізація опорних знань

          

- Назвіть предмети. Для чого вони служать?

За допомогою чого ще людина може пізнавати природу? (За допомогою органів чуття – зір, слух, нюх, смак, дотик).

- Назвіть методи пізнання природи (Спостереження, досліди, вимірювання

 

-Уважно роздивіться малюнки, що їх об’єднує?

Результат пошуку зображень за запитом "зображення води"  Результат пошуку зображень за запитом "зображення льоду"

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "зображення снігу" Результат пошуку зображень за запитом "зображення снігу"

ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми дізнаємось, які незвичайні властивості має звичайна вода, згадаємо у яких станах у природі перебуває вода, збагатимо свій словниковий запас природничими термінами: «речовина, плавлення, випаровування, температура кипіння, розчин».

ІV.Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 10-12)

— Пригадайте! Які властивості води ви знаєте? Назвіть їх.

— Про які незвичайні властивості води ми дізналися з тексту підручника?

— Що таке речовина?

— Роздивіться малюнки на с. 10 та назвіть стани води, які ви знаєте. Що впливає на перехід води з одного стану в інший?

— Тіла живої і неживої природи, тіла, створені людиною, складаються з речовин. Речовина — це те, із чого складається тіло. Скло, залізо, цукор, кухонна сіль, глина, деревина — все це речовини. Вода — теж речовина.

Зустрівши в лісі джерело, ми радіємо: «Яка чиста вода!». Однак у природі зовсім чистої води немає. Будь-яка вода — морська, річкова, дощова — це розчин.

Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Навіть у дощовій воді, яку вважають найчистішою, є домішки, які потрапляють з повітря. Пригадайте, яке чисте і свіже повітря після дощу! Це вода поглинула з повітря пил, кіптяву, вихлопні гази.

Морська вода — це розчин значної кількості різних речовин.

Усі розчини прозорі. Якщо у воді є нерозчинні частинки, вони роблять її каламутною.

Усі речовини можна розподілити на розчинні і нерозчинні у воді.

2.Роботах в групах. Проведення дослідів

— Спробуйте розчинити у воді різні речовини та зробіть висновки, які з них розчинні, а які — ні.

1) Цукор, сіль, сода — розчинні.

2) Пісок, глина, борошно — нерозчинні.

3) Соняшникова олія, вершкове масло — нерозчинні.

3. Фізкультхвилинка

Ось пливе товста хмаринка,

А везе вона сніжинки,

Їм набридло так сидіти,

Закортіло полетіти. (рух по колу)

Почали вони кружляти,

Ніби танець танцювати.

Вітерець із ними грав,

Сніжну віхолу підняв.

Та сніжинки покрутились

І на землю опустились. (присідають)

V.Узагальнення і систематизація знань.

1. Робота в парах

— Вставте в текст потрібні слова, користуючись таблицею.

Вода не має ... (запаху, кольору), вона ... і... (прозора і текуча). Вода — рідина. Вода — ... (розчиняє:) багато речовин. Під час нагрівання вода ... (розширюється), а під час охолодження... (стискається).

2. Вікторина «Яка властивість?»

• Яку властивість води використовує людина, коли миє посуд, пере білизну?

• Чому цукор розчиняється в чаї?

• Чому на каструлі, що кипить, «стрибає» кришка?

• Якщо вода має смак, про що це свідчить?

3.Вправа «Речення з відкритим кінцем»

- вода має властивість переходити з одного стану в інший.

- коли надворі мороз, вода з рідкого стану переходить у твердий ( сніг, лід ).

- а коли тепло 

- а коли вода кипить …

( Учні закінчують речення )

— Як довести, що лід і сніг тануть при 0 °С?

— Як довести, що вода кипить при +100 °С?

- Чи правильне твердження?

Вода перебуває тільки в рідкому стані.

Отже. Яку властивість має вода?

( Переходити з одного стану в інший. )

 

VІ.Підсумок уроку

-Чи справдились ваші очікування?

 

Вправа «Продовж речення»:

- Я дізнався на уроці, що ….

- Тепер я знаю температуру …(кипіння води, плавлення льоду ).

- Я зможу визначити, у якому стані…..

- Я можу провести дослід,який доказує, що вода …..

- Я активно працював у …..

- Мій настрій….

 

VІІ.Домашнє завдання. (Диференційоване)

1. Опрацювати статті підручника стор.10-12.(Середній рівень).

2. Опрацювати статті підручника стор.10-12. Намалювати емблему захисту води. (Достатній рівень).

3. Проведіть  вдома такий дослід. Налийте води в пластикову пляшку і покладіть у морозильник. Коли вода замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося з пляшкою.Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запишіть, що сталося з пляшкою.

Поміркуйте, чому це відбувається? (Високий рівень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "зображення води"

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "зображення льоду"

 

Результат пошуку зображень за запитом "зображення снігу"

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "зображення снігу"

 

 

Властивості води.

Властивості води тісно пов’язані з її структурою. Більшість із них можна побачити під час проведення різноманітних дослідів.

Дослід 1. На демонстраційному столі стоять дві склянки зі звичайною водою. Учитель викликає до столу двох учнів і пропонує одному з них понюхати воду, а іншому спробувати її на смак.

— Який смак має вода? Ніякого.

— Як пахне вода? Ніяк.

Отже, вода в нормальному стані не має ані смаку, ані запаху.

Дослід 2. На демонстраційному столі стоять кілька пластикових ємностей різних кольорів (одна з них має бути прозорою). Кожна ємність заповнена водою. Учитель викликає до столу одного або двох учнів і пропонує їм визначити, якого кольору вода. Учні доходять висновку, що вода не має кольору.

Отже, вода безбарвна.

Дослід 3. У склянку, заповнену чистою водою, поміщається будь-який предмет. Потім предмет поміщається за склянкою. Чи можна побачити предмет, розташований за склянкою з водою або в ній? (Так.)

Отже, вода прозора.

Дослід 4. Наливаємо воду у ємності різної форми. Що відбувається з формою води? Вона набуває форми предмета.

Отже, вода не має власної форми.

Дослід 5. У склянку з водою поміщаємо шматочок цукру. Розмішуємо його і через деякий час спостерігаємо, що цукор розчинився.

Отже, вода здатна розчиняти речовини.

Дослід 6. Наливаємо однакову кількість води у дві однакові колби (слід поставити позначку рівня вони, щоб легше було порівняти). Закриваємо їх та поміщаємо одну з них у склянку з гарячою водою, а іншу — з льодом. Через деякий час спостерігаємо, що в колбі, яку помістили в гарячу воду, об’єм води зменшується, а в тій, що була в льоді — збільшується.

Отже, вода може змінювати свій об’єм у залежності від температури.

Іще однією властивістю води (до речі, однією з найбільш дивних) є те, що вона може перебувати в трьох агрегатних станах — твердому, рідкому та газоподібному.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бабій Ольга
Додано
5 березня 2019
Переглядів
1898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку