Конспект уроку
з природознавства
у 3 класі на тему:
« Які незвичайні властивості має звичайна вода? Дослідницька лабораторія. Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті »
Тема: які незвичайні властивості має звичайна вода? Дослідницька лабораторія «Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті.
Мета: розширити уявлення учнів про властивості води; формувати елементарні поняття «речовина, плавлення, випаровування, температура кипіння, розчин»; навчати спостерігати та проводити деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі; виховувати бережливе ставлення до води, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
1.Психологічне налаштування
Продзвенів уже дзвінок —
Починаємо урок.
На уроці чуйте, бачте і міркуйте,
Спостерігайте й експериментуйте.
Дружно й плідно попрацюйте
Й нові знання про воду здобудьте
2.Вправа «Очікування»
- А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати в групах, робити висновки. Які якості характеру для цього вам потрібні? (спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можлив
3. Підсумок фенологічних спостережень.
Рубрика "Синоптики повідомляють "
Сьогодні добре знають люди,
яка погода завтра буде,
бо теле— й радіопрогноз
підкаже — спека чи мороз.
В старі ж часи, і це знаменно, —
діди й бабусі наперед
прогнозували достеменно
погоду з безлічі прикмет:
Як місяць гострий — на непогоду,
як рівний — на ясну блакить,
щербатий — то відомо зроду,
що незабаром задощить.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Назвіть предмети. Для чого вони служать?
За допомогою чого ще людина може пізнавати природу? (За допомогою органів чуття – зір, слух, нюх, смак, дотик).
- Назвіть методи пізнання природи (Спостереження, досліди, вимірювання
-Уважно роздивіться малюнки, що їх об’єднує?
ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми дізнаємось, які незвичайні властивості має звичайна вода, згадаємо у яких станах у природі перебуває вода, збагатимо свій словниковий запас природничими термінами: «речовина, плавлення, випаровування, температура кипіння, розчин».
ІV.Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 10-12)
— Пригадайте! Які властивості води ви знаєте? Назвіть їх.
— Про які незвичайні властивості води ми дізналися з тексту підручника?
— Що таке речовина?
— Роздивіться малюнки на с. 10 та назвіть стани води, які ви знаєте. Що впливає на перехід води з одного стану в інший?
— Тіла живої і неживої природи, тіла, створені людиною, складаються з речовин. Речовина — це те, із чого складається тіло. Скло, залізо, цукор, кухонна сіль, глина, деревина — все це речовини. Вода — теж речовина.
Зустрівши в лісі джерело, ми радіємо: «Яка чиста вода!». Однак у природі зовсім чистої води немає. Будь-яка вода — морська, річкова, дощова — це розчин.
Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Навіть у дощовій воді, яку вважають найчистішою, є домішки, які потрапляють з повітря. Пригадайте, яке чисте і свіже повітря після дощу! Це вода поглинула з повітря пил, кіптяву, вихлопні гази.
Морська вода — це розчин значної кількості різних речовин.
Усі розчини прозорі. Якщо у воді є нерозчинні частинки, вони роблять її каламутною.
Усі речовини можна розподілити на розчинні і нерозчинні у воді.
2.Роботах в групах. Проведення дослідів
— Спробуйте розчинити у воді різні речовини та зробіть висновки, які з них розчинні, а які — ні.
1) Цукор, сіль, сода — розчинні.
2) Пісок, глина, борошно — нерозчинні.
3) Соняшникова олія, вершкове масло — нерозчинні.
3. Фізкультхвилинка
Ось пливе товста хмаринка,
А везе вона сніжинки,
Їм набридло так сидіти,
Закортіло полетіти. (рух по колу)
Почали вони кружляти,
Ніби танець танцювати.
Вітерець із ними грав,
Сніжну віхолу підняв.
Та сніжинки покрутились
І на землю опустились. (присідають)
V.Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота в парах
— Вставте в текст потрібні слова, користуючись таблицею.
Вода не має ... (запаху, кольору), вона ... і... (прозора і текуча). Вода — рідина. Вода — ... (розчиняє:) багато речовин. Під час нагрівання вода ... (розширюється), а під час охолодження... (стискається).
2. Вікторина «Яка властивість?»
• Яку властивість води використовує людина, коли миє посуд, пере білизну?
• Чому цукор розчиняється в чаї?
• Чому на каструлі, що кипить, «стрибає» кришка?
• Якщо вода має смак, про що це свідчить?
3.Вправа «Речення з відкритим кінцем»
- вода має властивість переходити з одного стану в інший.
- коли надворі мороз, вода з рідкого стану переходить у твердий ( сніг, лід ).
- а коли тепло …
- а коли вода кипить …
( Учні закінчують речення )
— Як довести, що лід і сніг тануть при 0 °С?
— Як довести, що вода кипить при +100 °С?
- Чи правильне твердження?
Вода перебуває тільки в рідкому стані.
Отже. Яку властивість має вода?
( Переходити з одного стану в інший. )
VІ.Підсумок уроку
-Чи справдились ваші очікування?
Вправа «Продовж речення»:
- Я дізнався на уроці, що ….
- Тепер я знаю температуру …(кипіння води, плавлення льоду ).
- Я зможу визначити, у якому стані…..
- Я можу провести дослід,який доказує, що вода …..
- Я активно працював у …..
- Мій настрій….
VІІ.Домашнє завдання. (Диференційоване)
1. Опрацювати статті підручника стор.10-12.(Середній рівень).
2. Опрацювати статті підручника стор.10-12. Намалювати емблему захисту води. (Достатній рівень).
3. Проведіть вдома такий дослід. Налийте води в пластикову пляшку і покладіть у морозильник. Коли вода замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося з пляшкою.Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запишіть, що сталося з пляшкою.
Поміркуйте, чому це відбувається? (Високий рівень).
Додатки
Властивості води.
Властивості води тісно пов’язані з її структурою. Більшість із них можна побачити під час проведення різноманітних дослідів.
Дослід 1. На демонстраційному столі стоять дві склянки зі звичайною водою. Учитель викликає до столу двох учнів і пропонує одному з них понюхати воду, а іншому спробувати її на смак.
— Який смак має вода? Ніякого.
— Як пахне вода? Ніяк.
Отже, вода в нормальному стані не має ані смаку, ані запаху.
Дослід 2. На демонстраційному столі стоять кілька пластикових ємностей різних кольорів (одна з них має бути прозорою). Кожна ємність заповнена водою. Учитель викликає до столу одного або двох учнів і пропонує їм визначити, якого кольору вода. Учні доходять висновку, що вода не має кольору.
Отже, вода безбарвна.
Дослід 3. У склянку, заповнену чистою водою, поміщається будь-який предмет. Потім предмет поміщається за склянкою. Чи можна побачити предмет, розташований за склянкою з водою або в ній? (Так.)
Отже, вода прозора.
Дослід 4. Наливаємо воду у ємності різної форми. Що відбувається з формою води? Вона набуває форми предмета.
Отже, вода не має власної форми.
Дослід 5. У склянку з водою поміщаємо шматочок цукру. Розмішуємо його і через деякий час спостерігаємо, що цукор розчинився.
Отже, вода здатна розчиняти речовини.
Дослід 6. Наливаємо однакову кількість води у дві однакові колби (слід поставити позначку рівня вони, щоб легше було порівняти). Закриваємо їх та поміщаємо одну з них у склянку з гарячою водою, а іншу — з льодом. Через деякий час спостерігаємо, що в колбі, яку помістили в гарячу воду, об’єм води зменшується, а в тій, що була в льоді — збільшується.
Отже, вода може змінювати свій об’єм у залежності від температури.
Іще однією властивістю води (до речі, однією з найбільш дивних) є те, що вона може перебувати в трьох агрегатних станах — твердому, рідкому та газоподібному.