Урок природознавства з елементами STEM- технології. Вода - розчинник. Розчинні та нерозчинні речовини

Про матеріал
Розробка передбачає проведення цікавого, змістовного уроку, під час якого учні проводять доступні досліди з наступним підведенням до висновків щодо властивостей води як розчинника речовин. Урок побудовано з елементами STEM - технології.
Перегляд файлу

ТЕМА. ВОДА — РОЗЧИННИК. РОЗЧИННІ ТА НЕРОЗЧИННІ РЕЧОВИНИ

Мета: формувати в учнів елементарні поняття про те, що вода є розчинником для деяких речовин, про розчин; навчати виготовляти розчини; виробляти вміння досліджувати розчинність речовин, що використовуються у побуті (солі, цукру, соди, борошна, крохмалю, піску, глини), наводити приклади розчинних та нерозчинних у воді речовин; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— У яких станах зустрічається вода в природі? Наведіть приклади.

— Зобразіть схематично і поясніть утворення хмари.

— Як довести, що лід і сніг тануть при 0 °С?

— Як довести, що вода кипить при +100 °С?

— У які пори року в природі відбуваються такі перетворення води:

- з рідкого стану в твердий?

- з рідкого стану — в газоподібний?

- з газоподібного стану — в рідкий?

- з твердого стану — в рідкий?

— Які властивості води ми досліджували?

— Пригадайте, як зникли кристалики цукру, коли їх поклали у склянку з водою.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про унікальну властивість води — розчиняти речовини.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Постановка проблемного питання.

Поясніть прислів’я: «Не всяка водиця для пиття годиться».

     2. Робота за підручником (с. 14–17)

— Що таке речовина? Наведіть приклади речовин.

  • Які з речовин ми використовуємо у побуті?
  • Чи використовуємо ми їх у тому вигляді, в якому зберігаємо?

Фізкультхвилинка

      3.Практичне завдання. Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті

         Робота в групах

1-ша група досліджує розчинність солі, крохмалю, піску;

2-га група досліджує розчинність цукру, борошна, глини;

3-тя група досліджує розчинність соди, крейди, олія.

Інструктаж з техніки безпеки.

Хід роботи

— Покладіть у склянку з водою речовину, розмішайте. Речовина зникла чи осіла на дно склянки? Якою стала вода? (по черзі усі речовини кладуться у чисту воду).

— Зробіть висновок: які речовини розчинні у воді, а які — ні?

Групи  представляють свої висновки. У воді не розчиняються крохмаль, пісок, борошно, глина, крейда, олія.

Речовини, які НЕ розчиняються у воді, називають нерозчинними у воді речовинами.

У воді розчиняються сіль, цукор, сода. Речовини, які розчиняються у воді, називають розчинними у воді речовинами. Вода з розчиненими у ній речовинами називається розчином.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парі

— Прочитайте і розв’яжіть задачу.

Їхав з ярмарки купець. Зупинився біля струмка води попити. Поклав мішечок із сіллю на пісок, а той візьми та й розв’яжись. Уся сіль на пісок висипалася. «Бути біді,— подумав купець,— що ж робити?» Думав він, думав і придумав — зібрав сіль разом з піском, поклав у мішок і поїхав додому.

— Про які властивості солі, піску і води купцеві було відомо?

2. Поміркуйте!

— Чому масні руки не можна вимити водою? Що використовують додатково?  

     (Мило). А яким ЧИНОМ воно допомагає справитися з цією задачею, ви 

     можете дізнатися з інтернету, або дочекатися уроків хімії у старших класах. 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— На які дві групи можна розподілити всі речовини?

— Які досліди демонструють, які речовини розчиняються у воді, а які — ні?

— Де людина використовує властивість води розчиняти деякі речовини?

— Ви - будівельник. Нерозчинність яких речовин ви використаєте у своїй 

     роботі?

Тож чому «НЕ ВСЯКА ВОДИЦЯ ДЛЯ ПИТТЯ ГОДИТЬСЯ»?

VІІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 14–17 підручника, відповідати на запитання. Перевірити домашню воду на чистоту за допомогою ватного фільтру. Висновки записати в робочий зошит.

 

docx
Додано
6 березня 2019
Переглядів
5580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку