Клас: 4
Тема: Сонце – джерело життя.
Завдання уроку-екскурсії: вчити спостерігати різні явища і зміни у природі; відшукати причини цих явищ і змін, порівнювати та аналізувати факти, робити висновки, послідовно і логічно висловлювати думку; збагачувати словник дітей образними висловами про сонце; розвивати логічне мислення, науковість світогляду, пізнавальний інтерес; виховувати спостережливість, кмітливість.
Обладнання на екскурсії: вибір місця проведення екскурсії, визначає об’єкти для вивчення їх з учнями.
Підготовка учнів до екскурсії: підбір загадок, віршів про сонечко, ведення щоденника спостережень за природою, підготовка учнів – консультантів.
Місце проведення: шкільне подвір΄я.
Хід екскурсії
І. Організаційний момент.
Учні виходять на шкільне подвір΄я, стають півколом. Надворі світить сонце.
ІІ. Хвилинка спостережень.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(Тому, що воно світить нам і дає тепло).
ІV. Мотивація.
V. Проведення екскурсії.
1.Розповідь учителя та дітей (консультантів)
- Сонце – небесне світило, величезна вогняна куля розжарених газів. Там така температура, що до Сонця й на тисячі кілометрів не можна наблизитись.
1-й консультант.
Наше Сонце має температуру жовтої зорі. Температура на поверхні Сонця сягає 6 тисяч градусів, а в глибинах – від 10 до 15 млн. градусів. Воно виділяє велику кількість тепла й енергії. Тільки за секунду Сонце випромінює більше тепла і світла, ніж його використали люди за всю історію свого життя на Землі. А до нас на планету із цієї всієї енергії надходить лише одна двомільярдна частка.
Воно має діаметр 1 млн. 392 тис. кілометрів. Ця зірка обертається навколо своєї осі за 27 земних діб, тобто за 648 годин. Ось яке воно величезне.
2 – й консультант.
Відстань Землі до Сонця -150 млн. км. Сонячний промінь досягає Землі за 500 секунд. Поїзд, який має швидкість 100 км/год подолав би цю відстань за 170 років.
2. Постановка проблемних завдань у процесі колективних спостережень.
Висновок.
Спостереження за стеблами споришу.
(Діти встановлюють, що рослина, яка росла на сонці, темно-зелена, а та, що росла у затінку, - бліда, видовжена, з тонкими листочками, бо тяглася до сонця)
Учень розповідає казку.
За високим парканом росла маленька яблунька. Там було темно і холодно. Вона ніколи не бачила сонечка, а побачити його дуже хотілося. Ось і почала вона тягнутися вгору. Та поки дотяглася, стала вищою паркана, зробилася тоненька – тоненька. Зате побачила сонечко і стала на ньому грітися.
Переходимо до каменя.
(Учні міркують:волога, тепло і повітря під каменем є, немає там світла)
Висновок: Без сонячного світла рослина гине.
Висновок: Сонячні промені вбивають хвороботворні мікроби. Туди, де рідко заглядає сонце, часто заглядає лікар. Сонцем виліковують різні хвороби (ревматизм, радикуліт).
3. Робота над загадками.
Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе дивитися не дає. (Сонце)
Золотий пішов, а срібний прийшов. (Місяць)
Мету, мету – не вимету, несу, несу – не винесу, прийде пора – само піде. (Сонце)
Товариш товариша здоганяє і один від одного втікає. (Сонце і Місяць)
Що сходить без насіння? (Сонце)
VІ. Підсумок спостережень.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Про що дізналися на уроці?
2. Ігри.
а) «Сонечко сходить»
Ведучий: Сонечко сходить - все оживає! (Діти бігають)
Сонечко заходить – все засинає! (Діти присідають. Вибігає сова і ловить того, хто не встиг присісти)
б) «Місяці року»
Ведучий дає кожному школяреві назву якогось місяця. Потім викликає пори року. Наприклад: « Весна!». Вибігають на середину і стають по порядку весняні місяці. Влаштовуємо хоровод «Веснянка» ( «А вже красне сонечко припекло», за віршем О. Олеся)
VII. Домашнє завдання.
Скласти власну казку про Сонце.