Урок - екскурсія "Сонце - джерело життя"

Про матеріал
Завдання уроку-екскурсії: вчити спостерігати різні явища і зміни у природі; відшукати причини цих явищ і змін, порівнювати та аналізувати факти, робити висновки, послідовно і логічно висловлювати думку; збагачувати словник дітей образними висловами про сонце; розвивати логічне мислення, науковість світогляду, пізнавальний інтерес; виховувати спостережливість, кмітливість.
Перегляд файлу

Клас: 4

 Тема: Сонце – джерело життя.

Завдання уроку-екскурсії:  вчити спостерігати різні явища і зміни у природі; відшукати причини цих явищ і змін, порівнювати та аналізувати факти, робити висновки, послідовно і логічно висловлювати думку; збагачувати словник дітей образними висловами про сонце; розвивати логічне мислення, науковість світогляду, пізнавальний інтерес; виховувати спостережливість, кмітливість.

Обладнання на екскурсії:  вибір місця проведення екскурсії, визначає об’єкти для вивчення їх з учнями.

Підготовка учнів до екскурсії: підбір загадок, віршів  про сонечко, ведення щоденника спостережень за природою, підготовка учнів – консультантів.

 Місце проведення: шкільне подвір΄я.

 

                                                  Хід екскурсії

І.  Організаційний момент.

Учні виходять на шкільне подвір΄я, стають півколом. Надворі світить сонце.

ІІ. Хвилинка спостережень.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Відгадування загадки Л. І. Глібова «Котилася тарілочка».
  • Що таке крута гора? (Небо)
  • Що таке чорна баба?(Ніч)
  • Що таке золота тарілочка?(Сонце)
  • Як у загадці названо сонечко? (Золотая, хорошая тарілочка, як жар горить, сонце ясне)
  • Чому ж люди називають сонечко найкращими словами, люблять його?

(Тому, що воно світить нам і дає тепло).

  1. Інтерактивна вправа « Мозковий штурм»
  • Чому Сонце постійно випромінює світло й тепло?

ІV. Мотивація.

V.  Проведення екскурсії.

1.Розповідь учителя та дітей (консультантів)

- Сонце – небесне світило, величезна вогняна куля  розжарених газів. Там така температура, що до Сонця й на тисячі кілометрів не можна наблизитись.

1-й консультант.

Наше Сонце має температуру жовтої зорі. Температура на поверхні Сонця сягає 6 тисяч градусів, а в глибинах – від 10 до 15 млн. градусів. Воно виділяє велику кількість тепла й енергії. Тільки за секунду Сонце випромінює більше тепла і світла, ніж його використали люди за всю історію свого життя на Землі. А до нас на планету із цієї всієї енергії надходить лише одна двомільярдна частка.

Воно має діаметр 1 млн. 392 тис. кілометрів. Ця зірка обертається навколо своєї осі за 27 земних діб, тобто за 648 годин. Ось яке воно величезне.

  •    Сонце знаходиться від нас дуже далеко. Щоб до нього можна було доїхати швидким поїздом, то на це й життя не вистачило б.

 2 – й консультант.

 Відстань Землі до Сонця -150 млн. км. Сонячний промінь досягає Землі за 500 секунд. Поїзд, який має швидкість 100 км/год подолав би цю відстань за 170 років.

 2. Постановка проблемних завдань у процесі колективних спостережень.

  • Чи задумувались ви над тим, що б сталося на Землі, якби погасло Сонце?
  • Пригадайте, які дні і ночі взимку?
  • Які тіні посилає сонце, коли ходить по небу низько? Високо?
  • Як узимку надворі? Яка температура? Чому?
  • Що сталося з деревами й травою?
  • Чому це відбувається?
  • Чого найбільше бояться  пташки?
  • Як звірі поводяться взимку?
  • Як пристосовуються до зими люди?

Висновок.

  • Отже, взимку чого не вистачає рослинам, тваринам, людям взимку?
  • Що ж необхідно, щоб існувало життя на Землі?

Спостереження за стеблами споришу.

  • Розглянемо стебла споришу, який виріс на сонці. (В тіні).

 (Діти встановлюють, що рослина, яка росла на сонці, темно-зелена, а та, що росла у затінку, - бліда, видовжена, з тонкими листочками, бо тяглася до сонця)

  • Чого бракує траві, що росте під деревом?
  • Чому у гущавині дерева ростуть дуже високі?

Учень розповідає казку.

 За високим  парканом росла маленька яблунька. Там було темно і холодно. Вона ніколи не бачила сонечка, а побачити його дуже хотілося. Ось і почала вона тягнутися вгору. Та поки дотяглася, стала вищою паркана, зробилася тоненька – тоненька. Зате побачила сонечко і стала на ньому грітися.

Переходимо до каменя.

  • Подивіться під камінець. Чи росте під ним травичка? Яка вона? Чому?

(Учні міркують:волога, тепло і повітря під каменем є, немає там світла)

Висновок: Без сонячного світла рослина гине.

  • Чому влітку люди прагнуть засмагнути? Чому в кімнатах треба робити великі вікна?

Висновок: Сонячні промені  вбивають хвороботворні мікроби. Туди, де рідко заглядає сонце, часто заглядає лікар. Сонцем виліковують різні хвороби (ревматизм, радикуліт).

 3. Робота над загадками.

 Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе дивитися не дає.  (Сонце)

 Золотий пішов, а срібний прийшов. (Місяць)

 Мету, мету – не вимету, несу, несу – не винесу, прийде пора – само піде. (Сонце)

 Товариш товариша здоганяє і один від одного втікає. (Сонце і Місяць)

 Що сходить без насіння? (Сонце)

VІ. Підсумок спостережень.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 - Про що дізналися на уроці?

2. Ігри.

а) «Сонечко сходить»

Ведучий:  Сонечко сходить - все оживає! (Діти бігають)

 Сонечко заходить – все засинає! (Діти присідають. Вибігає сова і ловить того, хто не встиг присісти)

б) «Місяці року»

Ведучий дає кожному школяреві назву якогось місяця. Потім викликає пори року. Наприклад: « Весна!». Вибігають на середину і стають по порядку весняні місяці. Влаштовуємо хоровод «Веснянка» ( «А вже красне сонечко припекло», за віршем О. Олеся)

  •    Тепер уважно придивіться довкола і доберіть собі казку, в якій би ви довели, що сонце люблять усі і з нетерпінням його чекають? А на наступному уроці кожен напише власну казочку.

VII. Домашнє завдання.

Скласти власну казку про Сонце. 

 

 

docx
Додано
11 грудня 2019
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку