Урок-екскурсія з математики у 5 класі «Дроби в магазині»
Тема. Десяткові і звичайні дроби. Розв’язування задач
Мета: закріпити навички складання та розв’язування задач на знаходження дробу від числа і числа за його дробом; формувати навички застосовувати знання і вміння до розв’язування прикладних задач з дробами; продовжити роботу з розвитку уяви, навичок міжособистісного спілкування, виховання почуття самоповаги, спроможності до взаємодії
Обладнання: «Цінники товарів» і самі товари, «Кредитні картки», роздатковий матеріал (тести, бланки відповідей до тестів, звіт про витрачені кошти, аркуш оцінювання
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (розігрування сценки вчителем і заздалегідь підготовленим учнем класу)
Учень спізнився, тому що був у магазині. У нього було 15 грн, він купив собі 200 г цукерок по 45 грн 60 коп, і у нього залишилась 1 грн 32 коп. Треба перевірити правильність розрахунків.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
Разом з класом учитель формулює задачу і визначають її тип.
Учитель робить короткі записи на дошці в процесі розв’язування задачі разом з учнями.
Після розв’язування задачі, вчитель звертається до класу з питанням: «Якого ще типу задачі на дроби трапляються у повсякденному житті? Як їх розв’язувати?»
ІV. Оголошення теми та очікуваних результатів
V. Надання необхідної інформації
На перерві вчитель розклеїв цінники на певних товарах – комплект книжок, ваза з квітами, картина, настільна лампа, набір тарілок, набір рочок, набір чашок, комплект дисків.
Учні об’єднані у 4 групи по 4 чоловіка. Групи складаються з учнів з різним рівнем пізнавальних можливостей. Ролі розподілені заздалегідь. Кожна група витягує «Кредитну картку» від якогось «Банку». Початковий капітал на картках різний і запропонований у вигляді задач (додаток 1)
VІ. Інтерактивні вправи
Сума грошей, що видав «банк» |
Вартість першої покупки |
Залишилося грошей |
Назва куплених цукерок і їх вартість |
Залишилося грошей |
|
|
|
|
|
На слайді записано назви цукерок і їхня ціна (за 1 кг), виражена неправильним дробом у гривнях (додаток 4). Ваша задача записати ціну цукерок у звичайному вигляді, тобто у гривнях ц копійках; купити цукерки двох найменувань по 200 г кожного і полічити скільки ви за них заплатите та скільки у вас залишиться грошей.
Для перевірки правильності виконання завдання вчитель відкриває заздалегідь записаний та прихований на слайді правильний запис розв’язання (додатки 5, 6)
Для перевірки правильності виконання завдання вчитель відкриває заздалегідь записаний та прихований на слайді правильний запис розв’язання (додатки 7,8)
VІІ. Підсумок уроку та домашнє завдання
Діти висловлюють власні думки про те, чи корисна (і чим) екскурсія до «магазину», що вдалося зробити
Дома: треба придумати і розв’язати дві задачі на дроби на тему «купівля – продажа»; капітанам груп перевірити звітність іншої групи
«Аркуш оцінювання» діяльності груп капітани заповнюють після уроку (додаток 9)
Оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці вчитель проводить разом з капітанами груп
Додаток 1
Банк |
Початковий капітал |
«Три товариша» |
На вашому рахунку 0,75 від 200 грн |
«Мамо і тато» |
На вашому рахунку 0,60 від 300 грн |
«Бабуся і дідусь» |
На вашому рахунку 0,45 від 400 грн |
«Банк для друзів» |
На вашому рахунку 0,35 від 400 грн |
Додаток 2
Цінник №7 Назва товару: Комплект ручок Вартість товару: ? Кількість: ? Корисна інформація: одна ручка коштує 1 грн 50 коп, що становить 25 % від вартості всього комплекту. |
Цінник №8 Назва товару: Настільна лампа Вартість товару: ? Корисна інформація: лампочка коштує 10 грн , що становить 5 % від вартості самої настільної лампи |
Додаток 3
№ цінника |
Відповідь |
7 |
Вартість товару 6 грн Кількість: 4 |
8 |
Вартість товару: 210 грн (настільна лампа -200грн, лампочка – 10 грн)
|
Додаток 4
Цукерки «Пташка» |
|
Цукерки «Ромашка» |
|
Цукерки «Ведмежатко» |
|
Цукерки «Шпаки» |
|
Додаток 5
Цукерки «Пташка» |
1 кг – 107 грн 50 коп |
Цукерки «Ромашка» |
1 кг – 88 грн 80 коп |
Цукерки «Ведмежатко» |
1 кг – 63 грн 10 коп |
Цукерки «Шпаки» |
1 кг – 104 грн 50 коп |
Додаток 6
Солодка покупка
Цукерки «Пташка» + «Ромашка» |
Вартість 39грн 26 коп |
Цукерки «Пташка» + «Ведмежатко» |
|
Цукерки «Пташка» + «Шпаки» |
|
Цукерки «Ведмежатко» + «Ромашка» |
|
Цукерки «Ромашка» + «Шпаки» |
|
Цукерки «Ведмежатко» + «Шпаки» |
Вартість 33 грн 52 коп |
Додаток 7
Тести
1.Чому дорівнює від 700?
А) 7 Б)10 В) 49 Г)70
2. 35% у вигляді звичайного дробу записується так …
А) Б) В) Г)
3. Як записується 4% у вигляді десяткового дробу?
А) 0,04 Б)0,004 В) 0,4 Г)4
4. Як записується 0,41 у вигляді відсотків?
А) 4,1% Б)0,4% В) 41% Г)410%
5. У книжці прочитано 38% сторінок. Скільки ще лишилось прочитати (у %)?
А) 100% Б)38% В) 138% Г) 62%
6.71% від 100 дорівнює …
А) 7,1 Б)0.71 В) 71 Г)710
7. Знайти число, 50% якого дорівнює 30
А) 60 Б)15 В) 6 Г)20
8. 100% числа - це
А) його половина Б)його четверта частина В) саме число Г) його десята частина
9.Знайти число, 25% якого дорівнюють 20
А) 80 Б)20 В) 100 Г)5
10. Знайти число, якщо 15% його становлять 180
А) 120 Б)1200 В) 12 Г)12000
11. Кіоск продав за перший день 40% зошитів, за другий – 25% усіх зошитів, за третій – 28% усіх зошитів. Скільки відсотків зошитів лишилось непроданими?
А) 6% Б)15% В) 93% Г)7%
12. Господиня купила 10 кг крупи. Гречка становить 20% усієї покупки. Скільки кілограмів гречки купили?
А) 3 Б)2 В) 6 Г)5
Додаток 8
Відповіді
№1 |
А |
Б |
В |
Г |
№2 |
А |
Б |
В |
Г |
№3 |
А |
Б |
В |
Г |
№4 |
А |
Б |
В |
Г |
№5 |
А |
Б |
В |
Г |
№6 |
А |
Б |
В |
Г |
№7 |
А |
Б |
В |
Г |
№8 |
А |
Б |
В |
Г |
№9 |
А |
Б |
В |
Г |
№10 |
А |
Б |
В |
Г |
№11 |
А |
Б |
В |
Г |
№12 |
А |
Б |
В |
Г |
Додаток 9
Діяльність
|
Внесок у спільну роботу |
Індивідуальна робота |
Сума балів |
|||
Члени групи |
Прізвище, ім’я |
«Кредитна картка» |
Вибір товару |
Покупка цукерок |
Виконання тестів |
|
Капітан |
|
|
|
|
|
|
Секретар |
|
|
|
|
|
|
Спостерігач |
|
|
|
|
|
|
Доповідач |
|
|
|
|
|
|