Тема уроку: Генетика – наука майбутнього.
Форма уроку: урок – детективне розслідування
Мета уроку: узагальнити вивчені значення; розкрити значення генетики для життя людини та майбутнього; закріпити генетичні закони та навики рішення задач; розширити кругозір учнів та визвати зацікавлення; показати шкідливий вплив алкоголю, паління, наркотиків, токсичних речовин на спадковість людини.
Обладнання: будова молекул ДНК – плакат; таблиця «Рослинна та тваринна клітини», умовні зображення генетичних законів на дошці, портрети вчених-генетиків, картки.
Хід уроку:
І. Вступне слово вчителя: Загадки природи, її таємна мова ставлять перед людським розумом неймовірно складні задачі. Вони, як правило не піддаються толкуванню а потребують клопітливих зусиль багатьох вчених,працюючих в самих різних галузях науки. Так вийшло з генетикою. Закони спадковості було встановлено австрійським монахом Григором Менделем, який перший став на шлях штучного відбору, поексперементувавши з кольоровими бобами. Але на той час ще був незрозумілий головний шифр природи – молекула ДНК.
А все почалось з проб визначити, що таке ген. Багато хто думав, що ген – це білок, але було не зрозуміло, яким чином гени подвоюються при поділі клітини, як зберігається і передається точна інформація про те. Що повинно утворюватися з цієї клітини – слон чи конвалія, дівчинка чи хлопчик, яка у них буде форма носа, губ, колір волосся, чим вони можуть хворіти. Все це залишилось недосяжним для розуміння ще в 50-х роках. Тільки в 1953 р. нікому не відомі Д. Уотсон та Ф. Крик науковці Кембриджської лабораторії вразили світ сенсацією – їм вдалося побудувати ДНК. Були вже відомі дані про хімічну будову окремих ділянок – мономерів ДНК (азотистих основ, вуглеводів, фосфорної кислоти), їх приблизне відношення. Ця інформація і лягла в основу своєрідного метода – гру в конструктор. Поступово Уотсон і Крик із окремих елементів почали будувати модель, що максимально відповідала рентгеноструктурному аналізу ДНК. Таким чином була побудована молекула, що складається із двох полімерних ланцюгів, своєрідно закручених одна за одну, за незмінним правилом – принципом камплементарності (з франц. Доповнення). Логічна красота молелі Уотсона і Крика покорила більшість вчених . Це відкриття стало ключем до визначення молекулярних криптограм, однією із найвеличніших перемог історії людства. Відтоді почали вважати що ген – це частина ДНК, яка містить інформацію про будову білка, індивідуального для кожної живої істоти. Народились нові науки – молекулярна біологія, генна інженерія,біотехнології, генетика.
Сьогодні ми знаємо що, жива клітина – це своєрідний мініатюрний хімічний комбінат з відпрацьованою технологією. Нічого лишнього, чого непотрібного; всі процеси чіткі, відрегульовані та йдуть з читкою перевіреною програмою, що міститься в молекулах ДНК. Кожен день доносить до нас інформацію про відкриття все нових генів, відповідальних за виробництво білків людини і тварин, ферментів, що розчиняють тромби та синтез гормонів, що регулюють обмін речовин. Сьогодні на уроці ми візьмемо за мету визначити значення питань генетики для сучасної людини, для збереження здоров»я, тривалості життя, з»ясуємо, як впливає спосіб життя на організм, звернемо увагу на відкриття генетичних наук. Бо по-перше, сьогоднішній день потребує від людини комплексу знань чим лікуватись, що вживати в їжу, як створити повноцінну сім»ю та отримати здорове потомство.
І щоб це було цікаво нам та нашим гостям,проведемо цей урок у вигляді гри. «Слідство ведуть затоки». Створимо 4 оперативно слідчі групи, які отримають завдання. В ігровій формі Вам необхідно розробити версію з даного питання, визначити мотив та внести вирок. Для оцінювання відповідей створимо штаб. Завдання штаба – пере6вірка якості відповіді, підведення підсумків роботи оперативно-слідчих груп та внесення вироку. Розпочнемо нашу гру.
ІІ. Групи отримують усні питання, їде обговорення.
Опергруппа № 1. Що вважається матеріальним носієм спадковості?
Опергруппа № 2. Що представляє собою хромосома, теорія спадковості?
Опергруппа № 3. Які існують спадкові хвороби?
Опергруппа № 4. Де застосовуються знання в генетики?
Максимальна кількість балів за відповідь – 5 балів, доповнення приносить кожній групі – 1 бал.
ІІІ. Зараз я буду задавати Вам питання – провокації, вірна чітка відповідь оцінюється в 1 бал.
- Скільки типів гамет утворює моногібрид, дигібрид ?
- За яких умов утворюються слідуючи фенотипічні відношення: 1:1; 3:1; 9:3; 3:3; 3:1; 1:1:1:1; !:2:1 ?
- Чому одні ознаки спадкуються від матері інші від батька?
- Що таке кросинговер?
- Чому шлюб між двоюрідними братами та сестрами пов'язаний з ризиком?
- Яку роль відіграє природне середовище в розвитку розумових здібностей?
ІV. Групам роздані задачі з графічним зображенням генетичних законів. Дати відповіді на питання.
V. Проаналізувати таблицю «Основні види наркотичних препаратів та надати інформацію із таблиці як впливають на організм запропоновані види наркотиків.
Група № 1 – тютюн
Група № 2 – алкоголь
Група № 3 - аерозолі
Група № 4 – депресанти
VІ. Підведення підсумків роботи груп. Винесення вироку з уроку.
Зміст вироку:
VІІ. Заключне слово вчителя.
Генетика – «дама молода» Їй всього 50 років, для науки це не вік. Сьогодні ще рано говорити до чого призведе пропив в біотехнологіях. Наш з вами, вчителям 21 століття, судилось побачити всю велич майбутніх досягнень генетичних наук. Так що, поживемо – побачимо.