I. Організаційний момент.
На дошці запис:
Учися, дитино, бо вчитися треба!
Учися, голубко, хай розум не спить,
Хай серце, і воля, і дух росте в силу,
Хай книжка розкрита культурі навчить!
II. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Читання напам’ять вчителем вірша Л. Забашта
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
- Наша мова настільки багата, що в ній завжди знайдеться тепле й привітне слово. Ви вітаєтесь щодня і декілька разів на день. Ви ніколи не задумувались, що воно означає?
- Чи не ставили ви собі таке запитання: «Для чого люди кажуть «спасибі»?
- Що при цьому ви бажаєте знайомим і майже незнайомим людям теж.
Добре слово – наче зернятко,
що зійшовши, дарує нам радість!
1 учень: Сію дитині в серденько ласку.
Сійся – родися ніжне «будь-ласка»,
Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе –
Слово у серці, як зернятко в ниві.
2 учень: «Доброго ранку!», «Світлої днини!» -
Щедро даруй ти людям, дитино.
Мова барвиста, мова багата,
Рідна і тепла, як батьківська хата.
Т. Коломієць.
Вчитель.:
- На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з тим, як повинні вести себе культурні люди. Саме слово культура означає стосунки між людьми: людина живе серед людей, це вміння користуватися ввічливими словами не на словах, а на ділі.
III. Робота з виставкою книг.
1. Бесіда.
- Діти, роздивіться виставку книг.
- Чи всі книги відповідають темі?
- Подумайте, як би ви розповіли про свою книгу, щоб іншим захотілося її прочитати. Це буде ваш рекламний ролик.
2. Конкурс «Чий рекламний ролик найкращий».
IV. Обговорення прочитаних творів «Як ми до Генки ходили»
1. Бесіда за змістом оповідання.
- Хто прийшов до Гени?
- Як зустрів їх товариш?
- Чи правильно він вчинив?
- Чому?
- Чия поведінка вам сподобалась більше?
- Яка головна думка твору?
2. Стислий переказ оповідання.
3. Розглянути на дошці малюнки та ілюстрації і обсудити ситуації класом.
V. Кросворд «Чарівні слова»
1. Які чарівні слова вживають при звертанні?
(Будь ласка).
2. Яким словом висловлюють вдячність?
(Дякую).
3. Прощаючись, бажають … (На все добре).
4. Формула подяки … (Велике спасибі).
5. При прощанні говоримо… (До побачення).
6. В будь-якій ситуації, коли прощаємось
(Прощавайте).
VI. Фізкультхвилинка.
І – і – і ! І – і – і !
Посміхнуся я тобі.
Я до тебе повернуся
І тобі теж посміхнуся.
Ми пограємось з тобою
І присядемо обоє.
VII. Тест про ввічливість.
1. Хто вітається першим, якщо зустрілись молодий і старший? (а)
а) молодий; б) старший; в) разом.
2. Хто вітається першим, якщо зустрілись хлопчик і дівчинка? (б)
а) дівчинка; б) хлопчик; в) ніхто.
3. Хто першим подає руку? (а) і (в)
а) дівчинка; б) хлопчик; в) старший; г) молодший.
4. Ти йдеш з товаришем вулицею. Він привітався з незнайомою тобі людиною, зупинився. Твої дії? (а)
а) привітатися; б)мовчати; в) піти.
5. Ви побачили в автобусі, що в іншому конці стоять ваші друзі. Ваші дії?
(а) і (в)
а) привітатися, якщо вони вас помітили (не кричати);
б) закричати «Привіт!»;
в)усміхнутися чи вклонитися.
6. Кому можна сказати «Привіт!»? (б), (в) і (д)
а) бабусі; б) знайомим друзям; в) ровесникам;
г) старшим людям; д) близьким людям.
Розгляд різних ситуацій (обговорення).
VIII. Прослуховування магнітофонного запису розмови дочки з мамою.
Дати відповіді на питання.
2. Слова подяки.
Читання вірша «Чарівні слова».
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
Їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам’ятать не важко:
Маленькі ключики твої –
«Спасибі!» і «Будь ласка!»
3. Д/з було дітям підібрати прислів’я та приказки до теми. Діти зачитують, обговорюють. На дошці запропоновані вчителем варіанти.
Завдання. – Як розумієте таке прислів’я:
1. Ніщо не дається людині так дешево і не цінується так, як ввічливість.
2. Добрим словом прислужитися.
3. Наставляти на добре пуття.
4. Багато галасу даремно.
4. Мовний етикет «Як слово мовиться?» (сценка – правило)
«Слова вимовляй правильно».
Хлопчик: «Я у театрі був учора
Мені сподобалась ігра,» -
Так повідомив друзям Коля …
Від сміху шибки задзвеніли в школі.
Дівчинка: Висновок.
Навчити Колю говорить давно пора:
Не можна так калічити слова.
Вчитель: Рідну мову треба знати,
Слова любити й поважати.
Говорити треба чемно,
Щоб слухати тебе було приємно.
IX. Засвоєння форм звернення.
а) Повторення про звертання;
б) Прочитати вірш. Знайти у ньому звертання.
На дошці.
Вийду в поле, стану серед жита,
Задивлюся в небо голубе:
Земле рідна, поки буду жити,
Доти і любитиму тебе.
М. Луків.
- Яким тоном його треба вимовляти?
(З гордістю)
- Якою силою голосу?
в) Скласти діалог із звертанням за моделями:
З, ! |
, З! |
Не забути про ввічливі слова.
X. Підсумок уроку.
1. Вчитель.
- Ми багато говорили з вами на уроці про «ввічливі» слова, про правильне їх вживання у мові. А на підсумок уроку я хочу перевірити, чи засвоїли ви ці слова.
Гра «Додай «чарівне слово». Проектор проецирує гру на екран.
Розтопити серце всякого
Сердечне слово … ( «Дякую»)
Коли тебе впіймають раптом за підказку
Ти вчителя розчулиш: … («Вибачте, будь ласка»).
Зеленіє древній пень
Коли почує: … («Добрий день»)
Щоб знову зустрітись в годину призначену,
Кажу щиро завжди я всім … («До побачення»)