Урок - гра "Метали та їх сплави"

Про матеріал
Урок - гра з хімії, мета якого узагальнити та систематизувати знання учнів з теми; розвивати інтерес до хімії, швидкість логічного мислення, активність, формувати вміння користуватися додатковою хімічною літературою; виховувати вміння відстоювати свої переконання, виділяти з усієї маси накопичених знань головне.
Перегляд файлу

Шевченківська ЗОШ

 

 

Урок – гра «Метали та їх сплави»

9 клас

 

                              

                              Вчитель: Корнієнко Ю. М.

 

 

 

Метали та їх сплави

Мета уроку: Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми; розвивати інтерес до хімії, швидкість логічного мислення, активність, формувати вміння користуватися додатковою хімічною літературою; виховувати вміння відстоювати свої переконання, виділяти з усієї маси накопичених знань головне.

Обладнання та матеріали: картки із завданнями, періодична система хімічних елементів, колекція «Метали та сплави».

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Знай, умій, застосовуй.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

Вступне слово вчителя

Ми завершуємо вивчення теми «Метали».Урок наш незвичайний, ми проведемо його у вигляді змагань між двома командами. Минулого уроку ви отримали завдання повторити вивчений матеріал з цієї теми, крім того, кожна команда мала визначитися своєю назвою. (Клас заздалегідь розподіляється на дві команди по шість – сім учнів.) Інші учні готують цікаву інформацію та досліди між геймами. Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

ІІІ. Основна частина уроку

Візитка

Кожна команда повинна представити назву своєї команди.

І гейм «Хімія плюс»

Учитель. Хімія тісно пов’язана з іншими науками, є королевою серед інших природничих наук. Тому наш перший гейм називається «Наука плюс». Якщо вам дістанеться синя фішка, всі отримаєте завдання з галузі «Хімія плюс географія», зелена – «Хімія плюс біологія», жовтий – «Хімія плюс екологія», червоний «Хімія плюс історія», чорний – «Хімія плюс література», фіолетовий – «Хімія плюс астрономія».

Питання до гейму

Хімія плюс географія

1. Назви яких елементів походять від назв країн? (Рутеній, Францій, Германій, Полоній)

2. Назви яких елементів походять від назв частин світу? (Америцій, Європій)

3. Назви яких елементів походять від назв міст? (Гафній – Копенгаген, Лютецій – Париж, Гольмій – Стокгольм, Тербій, Ітербій, Берклій)

4. Який хімічний елемент названий на честь острова? (Купрум – від назви о. Кіпр)

5. Який хімічний елемент походить від назв півострова? (Скандій)

Хімія плюс біологія

1. Які хімічні елементи входять до складу кісток, печінки, м’язів, серця людини? (Кальцій, Фосфор, Ферум, Калій, Манган)      

2. Скільки заліза міститься в організмі людини? (80 г)

3. У разі нестачі якого елемента кров не зсідається? (Кальцію)

4. Без якого білого металу рослини не мали б зеленого кольору? (Без Магнію)

5. Яким металом змінюють кістки черепа? (Тантал)

6. Відсутність якого металу в організмі людини і тварини викликає анемію? (Купрум)

Хімія плюс астрономія

1. Які елементи носять назви планет? (Уран, Нептуній, Плутоній)

2. Назви яких хімічних елементів пов’язані з астрономією? ( Паладій – астероїд Палади, Церій – астероїд Церери, Галій – сонце, Селен – місяць)   

Хімія плюс історія

1. Який хімічний елемент названий імена героя давньогрецької міфології – сина Землі? (Титан)

2. Який елемент носить імя давньогрецького легендарного героя – сина Зевса? (Тантал)

3. Якщо вірити давнім історикам, то під час погоду Олександра Македонського до Індії офіцери його армії хворіли на шлунково – кишкові захворювання не так часто, як солдати. Їжа і питво в них однакові, а металевий посуд – різний. З якого металу був виготовлений офіцерський посуд? (Зі срібла)

4. Який метал став причиною загибелі антарктичної експедиції Р. Скотта? (Олово)

 5. Який дорогоцінний метал на початку XVIII століття кидали  в річку? (Іспанці добували золото з розсипів, де знаходили платину, яку вважали шкідливою домішкою).

6. Який хімічний елемент отримав назву Давньої Греції? (Магній – Магнезія).

7. Вгадайте, про яку речовину йдеться. Занепад і повний розпад Римської імперії були зумовлені отруєнням цією речовиною. Колись її додавали в погане вино для поліпшення смаку. У Давньому Римі з неї були зроблені водопровід, монети, гирі, кухонний посуд. Сьогодні її використовують для запобігання корозії телеграфних та електричних підземних дротів та виготовлення акумуляторів. Її солі використовують у виробництві фарб. Олов’яний припай являє собою сплав олова та цього металу. (Плюмбум).

Хімія плюс література

1. У романі «Війна світів» Г. Велес розповідає про війну, розв’язану космічними прибульцями – марсіанами на Землі. На руїнах своєї колишньої цивілізації земляни несподівано знаходять чорну речовину – смертельну отруту, яка виявилась хімічною сполукою Аргону. Якої неточності припустився письменник? (Аргон – інертний елемент).

2. Ослепительным пламенем ярким,

Как звездочка вспыхнув, горит

Металл тот и белый и легкий.

В двенадцатой клетке стоит.

В технике сплавов нашел примененье

Как легкий и стойкий металл,

И в дни самолетостроенья

Он важное место занял. (Магний)

3. Горит лиловым в кислороде,

Свободным нет его в природе,

Но соль находит примененье

Как для растений удобренье,

За что и ценится в народе.

(Калий)

4. Красноватый будто цветом,

Ковкий, мягкий, как металл.

Из кислот же он при этом

Водород не вытеснял.

Только может окисляться,

Коль нагреем в кислоте.

Право, можно догадаться

Вам теперь уже вполне.

(Медь)

5.Хранят обычно в керосине,

И бегает он по воде,

Отныне знай – в свободном виде

В природе нет его нигде.

В солях открыть его возможно,

Желтеет пламя от него,

И получить из соли можно,

Как Деви получил его.

(Натрий)

6. Прославлен всеми именами,

Металл, испытанный огнем,

Манил к себе людей веками,

Алхимик жил мечтой о нем.

Но, как кумир, он свергнут  нами,

Уж блеск его нас не манит:

Ведь хорошо мы знаем с вами

Не все то ценно, что блестит.

(Золото)

7. Находится в морской воде.

Он – спутник кальция везде.

Свободный, легкий и горючий.

Фотографам известен он.

Не очень твердый и тягучий,

Он главный в сплаве «электрон».

(Магний)

8. Луч, откован кузнецом,

Пройдет дорогой длинной,

Фрезой он станет и резцом,

Тончайшей паутиной.

Его горячий вспыхнет свет

В локаторах безсонных,

В глазах космических ракет,

В машинах электронных.

(Вольфрам)

9. Везде в нашей жизни привычной

Металл тот сопутствует нам.

Видом блестящий, в общем обычный,

Активный и ковкий металл.

В печах огромных его добывают

Из тяжких и черных руд.

И в мирных делах, и в борьбе облегчает

Он наш человеческий труд.

(Железо)

10. Рубина цвет в кольце вам мил,

Со мною токи все дружны.

Открыт Берцелиусом был,

И назван им я в честь Луны.

(Алюминий)

ІІ гейм

Учитель. Друге завдання мені допоможуть поставити мої помічники.

1-й помічник. У цій коробці знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю божою, символом миру, наприклад, у східних країнах.

2-й помічник. Ні, вона не була милістю божою, а його прокляттям. Скільки всього живого згубила ця речовина. Через неї навіть море може стати мертвим.

3-й помічник. Чому ж так сумно. Може, колись і було так, як ти говориш, але я особисто схиляю голову перед цією речовиною. Без неї неможливо обійтися в металургії, вона використовується у виготовленні кераміки. Без неї не було б шкіряного взуття.

4-й помічник. А сільське господарство? Медицина? За цією речовиною їздили козаки до Криму.  (Сіль).

   А тепер гра з глядачами. Учні проводять досліди, які приготували заздалегідь.

«Секретне чорнило»

На білому аркуші паперу написати текст спиртовим розчином фенолфталеїну: «Бажаю перемоги». Спирт з паперу випарується, а фенолфталеїн залишиться невидимим. (Проявити розчином NaOH).Який це розчин?

Перетворення молока на воду і води на  молоко

У трьох склянках містяться розчини:

1) CaCl2;         2) Na2SO4;       3) HCl.

Унаслідок  зливання вмісту перших двох склянок утвориться молоко. За дальшого переливання його у третю склянку утворюється вода.

ІІІ гейм «ти – мені,  я – тобі »

Члени команди ставлять один одному питання, які приготували заздалегідь.

За кожну правильну відповідь – 1 бал.

IV гейм «Хто швидше і більше ».

Протягом однієї хвилини команда повинна відповісти на максимальну кількість запитань. Якщо команда дає неправильну відповідь або відповіді немає, то інша команда може дати відповідь і отримати бали. Одна правильна відповідь – 1 бал.

1. Єдиний рідкий метал. (Ртуть)

2. Найпоширеніший метал на Землі. (Залізо)

3. Які метали мають магнітні властивості? (Залізо, нікель, кобальт)

4. Дуже поширений елемент – метал, який входить до складу коштовного каміння. (Алюміній)

5. Елемент, який надає листю зеленого кольору. (Магній)

6. Який метал хворіє на чуму? (Олово)

7. Метал, що прокатаний в тонкий листок. (Фольга)

8. Метал батарейок. (Цинк)

9. Які елементи потрібні для зберігання зубної емалі? (Кальцій, Флуор)

10. Метал, який вбиває нечисту силу. (Срібло)

11. Метал, що робить скло кришталем. (Свинець)

12. Який метал називають рідким сріблом? (Ртуть)

13. Що таке сусальне золото? (Сплав олова і сірки)

14. Елемент, що надає крові червоного забарвлення. (Ферум)

15. Крилатий метал. (Алюміній)

16. Сплав міді й цинку. (Латунь)

17. Грошовий еквівалент. (Золото)

18. Метал електролампочки. (Вольфрам)

19. Іржава планета. (Марс)

20. Найлегший метал. (Літій)

21. Найтвердіший метал. (Хром)

22. Найважчий метал. (Осмій)

23. Сплав міді з оловом. (Бронза)

24. Від назви якої держави складено назву «срібло»?(Аргентина)

25. Який хімічний елемент ІІ групи одержав свою назву від назви села в Шотландії? (Стронцій – Строіншіан)

26. Чи справедливе твердження, що Індій названо на честь Індії? (Назва Індію походить від назви синьої лінії (індигової) в спектрі цього елемента)

27. Чому Тулій (№69) одержав таку назву? (Тулій одержав свою назву від грецького слова «туле» - так античні географи називали найпівнічнішу частину Землі, що відповідає північній частині Скандинавського півострова)

28. Який метал має бактеріоцидні властивості? (Срібло)

29. Скільки легенд і традицій береже його історія! Із нього можна витягти павутину завдовжки  2,4 км, а зі шматочка розміром із сірникову головку одержати лист площею 50 см2. Через нього знищено плем’я інків. Про який метал йдеться? (Золото)

30. Який метал має найкращу тепло й електропровідність? (Срібло)

31. Найдорожчий метал. (Каліфорній – 10 дол. США за 0, 001 мг)

32. Найбільш тугоплавкий метал. (Вольфрам, tпл = 34200 С)

33. Які метали утворюють самородки? (Це малоактивні метали: золото, платина, срібло, мідь)

34. Який метал згадується у поезії М.Ю.Лермонтова «Смерть поета»? (Свинець)

35. Слово – срібло, а мовчання – … (Золото)

IV. Підбиття підсумків гри.

Нагородження переможців

V. Домашнє завдання

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Корнієнко Юлія
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку