Урок – гра для учнів 6 – 8 класів
« Подорож стежками природи »
Підготувала вчитель:
Одерій Н.І.
Мета: Сформувати поняття "вода", уявлення про роль води в природі, три стани води, властивості води; продовжувати формувати навички дослідницької роботи. ;
розвивати уміння спостерігати за змінами в живій і неживій природі; виховувати бережливе ставлення до води.
Обладнання : таблиця, схеми, демонстративний матеріал.
Хід уроку
На дошці напис "Водиця — всьому цариця... "
1 Організаційний момент.
Вода
А вода це справжнє диво!
Є вода — ростуть рослини:
Плавають в водичці діти,
Кругообіг повсякчасно |
1.1. Хвилинка спостережень
Фіксування погоди дня у календарях.
1.2. Природничий диктант.
Біжить, біжить – не вибіжить,
Тече, тече – не витече. (Вода)
Без крил – летить,
Без ніг – біжить.
Без паруса – пливе. (Хмара)
Білим оксамитом дерева
І кущі занесяні,
А як вітерець дмухне,
Весь цей оксамит пропаде. (Іній)
Летить сова по синьому небі:
Крила розпустила,
Сонечко закрила. (Грозова хмара)
А чому рослина сходить?
Бо корінчики п’ють…(воду).
1.3 Конкурс « Знавці»
1.4. Конкурс «Ребуси».
Конкурс на кращого читця вірша про погоду.
Сьогодні добре знають люди,
яка погода завтра буде,
бо теле — й радіопрогноз
підкаже — спека чи мороз.
В старі ж часи, і це знаменно, —
діди й бабусі наперед
прогнозували достеменно
погоду з безлічі прикмет:
Як місяць гострий — на непогоду,
як рівний — на ясну блакить,
щербатий — то відомо зроду,
що незабаром задощить.
***
Якщо дізнатися належить,
така погода чи така –
старе й мале уважно стежать
за виглядом молодика.
Якщо з рогами він крутими,
то знай — невдовзі дощ ітиме;
з положистими заяснів –
чекати слід погожих днів...
Д. Білоус
1.6.Фізкультхвилинка:
Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
ВОДА
розчинник прозора, текуча
без запаху, смаку, розширюється і
без кольору, без форми стискується
Здогадки вчених. (З учні з виступами)
Здогадки вчених 1
В одному з припущень про походження океанів та морів йдеться про те, що на початку наша планета була розплавленою вогняною кулею. Минуло багато років, і поверхня кулі охолола й затверділа.
Так утворилася земна кора.
Але в середині куля залишилася розжареною. Там весь час утворювалися гази й пари. Вони виходили на поверхню крізь щілини, які вздовж: і впоперек розчахували Землю.
Минув якийсь час, і над планетою зібралося пари так багато, що вона, ніби ковдрою, вкутала Землю густими хмарами. Рясні дощі тоді йшли день у день, з року в рік не одне тисячоліття, аж поки на поверхні захвилювалися моря й океани.
Здогадки вчених 2
Вчені, які створили іншу версію, твердять, що воду Земля одержала з космосу.
І зараз до нас звідти надходить вода. Правда небагато.
Але не забувайте, — космічна вода утворилася одночасно з нашою планетою — п'ять-сім мільярдів років тому. Тоді ж вона й почала надходити на Землю. Але не по півтори тонни врік, як тепер, а значно більше. Колись, мабуть, на планеті був справжнісінький потоп : з води виглядали тільки вершини гір.
Згодом вода увійшла в земні надра, а на поверхні лишилися моря та океани.
Здогадки вчених 3
Та найцікавіше третє припущення.
Колись земна куля була вдвічі меншою, ніж: зараз. Не було тоді ані морів, ані океанів. Був на той час лише один суцільний континент — суходіл. З Європи, Азії чи Африки, щоб добратися в Америку, не треба було пливти на кораблі. Ці материки були поряд, з’єднувалися так, як зараз Європа з Азією.
І от майже триста мільйонів років тому невідомо чому цей величезний континент тріснув у кількох місцях, і частини суші — теперішні материки — почали віддалятися одна від одної.
Тріщини поступово заповнила вода.
Так утворилися океани і моря. Ця гіпотеза найбільше схожа на правду.
Подивися на карту півкуль, і ти побачиш, що берегові лінії Європейсько-Азіатського і Африканського континентів збігаються з береговою лінією Американських континентів, ніби краї розірваного паперу.
1.8. Конкурс « Прислів'я про значення води» (пояснити)
1. Без води і ні туди, і ні сюди.
2. Щоб спрагу вгасити, треба води попити.
3. Без води й каші не звариш.
4. Куди водиця тече, там травиця росте.
1.9 Конкурс « Подорож краплинки» замалювати кругообіг води в природі»
1.10. Гра: "Що у чистій водоймі?" ви черкнути зайве.
1.11. Завдання від Хмаринки. (збери краплини і прочитай прислів’я)
Хліб – батько, а водиця – мати.
Фізкультхвилинка
Ось пливе товста хмаринка,
А везе вона сніжинки,
Їм набридло так сидіти,
Закортіло полетіти.
(рух по колу)
Почали вони кружляти,
Ніби танець танцювати.
Вітерець із ними грав,
Сніжну віхолу підняв.
Та сніжинки покрутились
І на землю опустились.
(присідають)
1.12. Гра «Рибак» ( хто скоріше розкладе риб по квадратах)
1.13. Дидактична гра « ТАК або НІ » (поставити знаки «+», якщо згодні із твердженням, і «—», коли не згодні).
1) Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)
2) Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)
3) Вода може бути лише в двох станах. (—)
4) Життя на Землі є можливим без води. (—)
5) Вода входить до складу живих організмів. (+)
6) Водойми бувають природними і штучними. (+)
7) Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)
8) Азовське море є глибшим за Чорне. (+)
9) Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)
3. Заключна частина:
3.1. Підсумок уроку
Про що йшла мова на уроці?
Що сподобалось найбільше?
3.2. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
3.3. Домашнє завдання
Опрацювати статтю «Водойми України», підготувати відповіді на питання.
3.4. Підготовка до перерви.