КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
ГЕОГРАФІЯ 6 КЛАС
(70 год на рік, 2 години на тиждень)
Складено згідно з оновленою навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 та з використанням методичних рекомендацій, підготовлених МОН України спільно з НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (лист МОН України 09.08.2017 № 1/9-436).
№ уроку |
Дата проведення уроку за розкладом |
Тема уроку |
Практичні роботи |
Дослідження |
Фактична дата проведення уроку |
ВСТУП (2 год.) |
|||||
1 |
|
Географія як наука про Землю, її природу, населення та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства. Значення географічних знань та умінь для життєдіяльності людини. Основні друковані та електронні джерела географічної інформації, їх значення. Вступний інструктаж з БЖД. |
|
|
|
2 |
|
Методи географічних досліджень. Особливості організації власних географічних спостережень. |
|
Спостереження за змінами у природі. |
|
РОЗДІЛ І. РОЗВИТОК ГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ ПРО ЗЕМЛЮ (4 год.) |
|||||
Тема 1. Уявлення про Землю у давнину |
|||||
3 |
|
Уявлення про форму Землі. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея. |
|
|
|
Тема 2. Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі |
|||||
4 |
|
Подорожі вікінгів. Подорожі Марко Поло. Пошуки морського шляху в Індію. Відкриття Америки Х.Колумбом. Перша навколосвітня подорож під керівництвом Ф.Магеллана. Відкриття Австралії та Антарктиди. |
|
|
|
Тема 3. Сучасні дослідження |
|||||
5 |
|
Дослідження Землі у ХХ – на початку ХХІ ст. |
|
|
|
6 |
|
Тематичне оцінювання з тем «Вступ. Розвиток географічних знань про Землю» |
|
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ЗЕМЛЯ НА ПЛАНІ ТА КАРТІ (12 год.) |
|||||
Тема 1. Орієнтування на місцевості |
|||||
7 |
|
Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості. |
|
|
|
8 |
|
Компас. Поняття про азимут. |
|
|
|
Тема 2. Способи зображення Землі |
|||||
9 |
|
Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, аерознімках, космічних знімках, планах, картах. |
|
|
|
10 |
|
Масштаб та його види. |
|
|
|
11 |
|
|
Практична робота 1 Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу |
|
|
12 |
|
Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та за шкалою висот. |
|
|
|
13 |
|
План, його основні ознаки. Умовні знаки плану. Визначення напрямів на плані. Читання плану. |
|
|
|
14 |
|
Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне значення карт. |
|
|
|
Тема 5. Географічні координати |
|||||
15 |
|
Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття про географічні координати. |
|
|
|
16 |
|
Правила відліку географічної широти і географічної довготи. Географічні координати свого населеного пункту. |
|
|
|
17 |
|
|
Практична робота 2. Визначення географічних координат за географічною картою |
|
|
18 |
|
Тематичне оцінювання з розділу «Земля на плані та карті». |
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ (41 год.) |
|||||
Тема 1. Літосфера |
|||||
19 |
|
Внутрішня будова Землі. |
|
|
|
20 |
|
Будова літосфери, її властивості. Літосферні плити, наслідки їх переміщення. |
|
|
|
21 |
|
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори. |
|
|
|
22 |
|
Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі. |
Практична робота 3 (початок). Позначення на контурній карті вулканів |
|
|
23 |
|
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної поверхні. Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків. |
|
|
|
24 |
|
Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житті та діяльності людини.
|
|
|
|
25 |
|
Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу. |
Практична робота 3 (продовження). Позначення на контурній карті рівнин |
|
|
26 |
|
Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі і найдовші гори світу. |
Практична робота 3 (продовження). Позначення на контурній карті гір |
|
|
27 |
|
Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори Світового океану. |
Практична робота 3 (закінчення). Позначення на контурній карті серединно-океанічних хребтів |
|
|
28 |
|
Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона. |
|
|
|
29 |
|
Контрольна робота з теми «Літосфера» |
|
|
|
Тема 2. Атмосфера |
|||||
30 |
|
Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері. |
|
|
|
31 |
|
Добовий і річний хід температури повітря, причини його коливання. Практичне значення вимірювання температури повітря. Кліматична карта. |
|
|
|
32 |
|
Теплові пояси Землі |
|
|
|
33 |
|
Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску. Інструктаж з БЖД |
|
|
|
34 |
|
|
Практична робота 4. Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою |
|
|
35 |
|
Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу. |
|
|
|
36 |
|
Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря та її зміни. |
|
|
|
37 |
|
Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність. |
|
|
|
38 |
|
Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види, вимірювання. Карта розподілу опадів. |
|
|
|
39 |
|
Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди. |
|
|
|
40 |
|
|
Практична робота 5. Складання графіка зміни температури повітря, опадів, рози вітрів, їх аналіз |
|
|
41 |
|
Клімат, основні кліматотвірні чинники. |
|
|
|
42 |
|
Карта кліматичних поясів. Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу. |
|
|
|
43 |
|
Тематичне оцінювання з теми «Атмосфера». |
|
|
|
Тема 3. Гідросфера |
|||||
44 |
|
Загальна кількість води на Землі, її розподіл між частинами гідросфери. |
|
|
|
45 |
|
Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів. |
Практична робота 6 (початок). Позначення на контурній карті назв океанів морів, проток, заток |
|
|
46 |
|
Острови в Океані. |
Практична робота 6 (продовження). Позначення на контурній карті назв островів |
|
|
47 |
|
Властивості вод Світового океану. |
|
|
|
48 |
|
Рухи води в Світовому океані. |
|
|
|
49 |
|
Життя в океанах і морях. Багатства вод Світового океану. Океан та людина. |
|
|
|
50 |
|
Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейни і найповноводніші річки світу. |
Практична робота 6 (продовження). Позначення на контурній карті назв річок |
|
|
51 |
|
Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок. |
|
|
|
52 |
|
Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі. |
Практична робота 6 (закінчення). Позначення на контурній карті назв озер |
|
|
53 |
|
Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали. |
|
|
|
54 |
|
Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти. |
|
|
|
55 |
|
Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні й мінеральні води. |
|
|
|
56 |
|
Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу. |
|
|
|
57 |
|
Контрольна робота з теми «Гідросфера». |
|
|
|
Тема 4. Біосфера та ґрунти |
|||||
58 |
|
Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі. |
|
|
|
59 |
|
Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинність і тваринний світ суходолу та океану. |
|
|
|
Тема 5. Природні комплекси |
|||||
60 |
|
Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків між компонентами природи. |
|
|
|
61 |
|
Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі і властивості. |
|
|
|
62 |
|
Природні зони Землі, їх особливості |
|
|
|
63 |
|
|
Практична робота 7 Складання опису одного з природних комплексів свої місцевості (за типовим планом) |
|
|
РОЗДІЛ ІV. ПЛАНЕТА ЛЮДЕЙ (5 год.) |
|||||
Тема 1. Кількість і розміщення населення Землі |
|||||
64 |
|
Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі. Найбільш заселені території земної кулі. |
|
|
|
65 |
|
Людські раси. Дослідження М. Миклухо-Маклая. Найчисленніші народи світу. |
|
|
|
Тема 2. Держави світу |
|||||
66 |
|
Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу. |
Практична робота 8. Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав у різних частин світу та їх столиць |
|
|
67 |
|
Держави-сусіди України на політичні карті світу. |
|
|
|
Тема 3. Вплив людини на природу |
|||||
68 |
|
Зміни компонентів географічної оболонки під впливом людської діяльності. Зміни природних комплексів Землі. Забруднення довкілля та його охорона. |
|
Розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів |
|
69 |
|
Тематичне оцінювання з тем «Біосфера та ґрунти. Природні комплекси. Планета людей». |
|
|
|
70 |
|
Підсумок роботи за рік |
|
|
|
1